LOT tühistas selle talve lennud Colombosse
veigo
veigo
18. aug 2022 04:52

Sri Lanka on reisimiseks ülimõnus riik, kui lõunaranniku turismilinnadest ja Colombo lähedasest Negombost vähegi kaugemale vaadata. Või õigemini - oli, sest Sri Lankat räsib viimase 70 aasta suurim majanduskriis, inflatsioon purustab rekordeid, puudus on elementaarsetest asjadest ning peaminister oli sunnitud teatama, et riik ei suuda teenindada võlgu ehk teisisõnu - on pankrotis.

Loomulikult mõjutab lagunenud majandus ka turismi ja transporti. Nüüd otsustas Poola lennufirma LOT, et sel talvel populaarset hooajalist puhkuseliini Varssavist Sri Lanka pealinna Colombosse ei avata ja lennud eemaldati broneerimissüsteemist. Neile, kel piletid olid juba ostetud, makstakse raha tagasi.

LOT avas liini Colombosse 2019. aasta novembris, 2020/2021 talvel oli liin pandeemia tõttu pausil, kuid 2021/2022 aasta talvel lennati Colombosse jälle 3 korda nädalas Boeing 787-8 ja 787-9 lennukitega. Meile oli see tänu kiiretele ümberistumistele Varssavis ja mõistlikele piletihindadele parim lennuvariant Sri Lankale. Tuleb tunnustada, et ka LOT-i pardatoit oli üllatavalt maitsev. Eelmisel talvehooajal lendas LOT-iga Colombosse 23 000 inimest.

Sel talvel jääb siis liin avamata, sest lisaks kõikide muude asjade nappusele on Sri Lankas puudus ka lennukikütusest. See tähendab, et lennufirmadel oleks vaja teha tehniline tankimispeatus Lõuna-Indias, mis omakorda suurendab kulusid ja kasvatab lennuaega.

Tegemist pole liini lõpliku sulgemisega, Colombo toimis LOT-i jaoks hästi ja olukorra paranedes loodetakse lennud Sri Lankale tulevikus taastada. Praegu jäävad põhilisteks lennuvariantideks Pärsia lahe riikide lennufirmad pluss Turkish Airlines.

Sri Lanka majanduskriisi taga on aastakümneid ülejõu elamist ja aina uued laenud, et majandust vee peal hoida. Siis tuli pandeemia, turismitulude vähenemine ja järsk üleminek orgaanilisele põllumajandusele, mis vähendas oluliselt saagikust. Lisaks võeti ette mõttetuid ehitus- ja infrastruktuuri projekte, mis osutusid valgeteks elevantideks. Enamasti oli nende taga Hiina laenuraha, millega käis kaasas ulatuslik korruptsioon.

Üheks näiteks on Mattala Rajapaksa rahvusvaheline lennuväli Sri Lanka lõunarannikul Hambantota lähedal, kus lennuliiklust on minimaalselt. Hambantotas asub ka sadam, mis on nüüd 99 aastasel rendil hiinlaste käes, sest Sri Lanka ei suutnud selle eest tasuda. Või siis Lotus Tower, mis on Lõuna-Aasia kõrgeim kommunikatsioonitorn ja paistab Colombos pea igale poole. Ainult et peale avamist 2019. aastal see senini ei tööta.

Nüüd on Sri Lanka olukorras, kus impordipiirangute tõttu on puudus paljudest asjadest. Kui juunis oli inflatsioon aasta arvestuses 54,6%, siis juulis juba 60,8% ja keskpank prognoosib, et see jõuab 75% juurde.

Pole ka erilist lootust, et asjad kiirelt paraneksid. Hiljuti kehtestati välisvaluuta nappuse tõttu kütuse impordipiirangud järgmiseks 12 kuuks, mis tähendab, et päevi kestnud järjekorrad bensiinijaamades jätkuvad. Kütuse müük on limiteeritud ja sisse on viidu QR koodide süsteem. Kuna kütust müüakse piiratud koguses, jagub taksojuhtidel nädalaks müüdavast kütusest vaevu üheks päevaks.

Turistidele tähendab see, et Colombos maandudes tekib kohe küsimus, kuidas edasi liikuda. Bussiliiklus on kütuse puudumisel samuti kaootiline, taksosid ei pruugi leida, rongiplaan on hõrenenud ja seetõttu on rongid puupüsti täis ja reisitakse ka vagunite katusel.

Arvestada tuleb ka igapäevaste elektrikatkestustega, mis tähendab, et hakkama tuleb saada ilma konditsioneeri või ventikata ja õhtud veeta pimedas. Kuna elektrivarustus on kaootiline, siis tuleb arvestada, et majutusasutustes on ka internet kaootiline ja broneeringutele vastamine võib võtta aega. Gaasi nappusel on kohalikud söögitegemiseks taas hakanud kasutama puid. Puudus on ravimitest ja mitmesugustest elementaarsetest asjadest, mida seni imporditi. Loe ka Trip.ee foorumist teemat Sri Lanka & majanduskriis, kus saab lugeda ka hiljutisest vahetust reisikogemusest.

Mis Sri Lankal edasi juhtub, näitab aeg. Lühemas perspektiivis olukorra paranemist loota pole. Sri Lanka valitsus on läbirääkimistes mitmete võimalike doonoritega, kes üldistades jagunevad kaheks. IMF-i sugused eeldavad reforme ja kokkuhoidu, Hiina on aga valmis kühveldama lühiajalist laenu kõrge intressiga. Poleks üldse ime, kui valitakse Hiina variant.

Kokkuvõttes on ülimalt kahju, et nii lahe riik, nagu Sri Lanka, tuleb mõneks ajaks võimalike sihtkohtade hulgast välja arvata. Natuke liiga ebamugav ja ettearvamatu on see olukord seal praegu.

Veigo postitused on muutunud Hiina suhtes kuidagi poliitiliselt korrektsemaks.

Vist loodab veel kunagi Hiina viisa saada?

Võiks ju kohe kirjutada nagu asi on - Sri Lankast saab mini-Hiina, esimene tänapäevane vasallriik, mida hakatakse täielikult Pekingist juhtima ja kuhu asustatakse juba lähiajal piisav kogus ustavaid han-hiinlasi.

Niiet pigem tasub seal ära käia varem kui hiljem.

1
5

Kirjutada võib mida iganes, kui on ikka kõva tahtmine, saab igalt poolt välja lugeda mida iganes. Mingit asjalikku sisendit ka muidu on?

6
1

Eks igaüks paneb lugemisel oma isiklikke kiikse sisse. sigala Hiina tõlgendus sünnib ikkagi Veigo ja sigala koostöös, mitte kellegi soovina viisat saada.

1
0
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased