Lufthansa viimase vähemalt 5 aasta strateegilised tõmblemised ja pidevad kannapöörded on teatavas mõttes juba legendaarseks muutunud. Meenutuseks:
Eurowings Discover
Nüüd on Lufthansa uue odavlennufirma kohta, mis seni kandis nime Ocean, ilmunud täiendavaid detaile. Mitmel põhjusel ei jätkata enam esialgse nime alt ja Lufthansa uus tütarfirma hakkab kandma nime Eurowings Discover. Uus lennufirma alustab praeguste plaanide kohaselt tegevust 2021. aasta suvel kolme Airbus A330 lennukiga. Lennukimudel viitab, et sihitakse kauglende.
Discoveri sõlmjaamaks saab Frankfurt, perspektiivis võivad lisanduda lennud ka Münchenist. Uue lennufirma IATA kood on 4Y.
Struktuuriliselt on kõike seda päris keeruline jälgida. Eurowings Discover peaks ühtsesse struktuuri ühendama Eurowingsi, CityLine’i ja SunExpressi. SunExpress on omakorda Lufthansa ja Turkish Airlinesi ühisfirma, mis juba opereeris mõnda Eurowingsi liini. Lisaks eeldatakse, et ka Brussels Airlines annab oma panuse. Nii ei saa välistada, et reisija ostab Eurovings Discover pileti ja lendab Eurowingsi lennukiga, mida teenindab Brussels Airlinesi meeskond.
Mis on uue lennufirma idee?
Eurowings Discoveri loomise taga kaks põhilist ideed:
Majanduslikult võib see tunduda loogiline lähenemine, kuid mõlemad asjad toovad Lufthansale kaasa hulganisti probleeme.
Ametiühingud seda niisama ei jäta
Saksamaa ametiühingud on Eurowings Doscoveri suhtes oma vastuseisu juba väljendanud. Nende meelest on tegemist skeemiga, mis on mõeldud selleks, et legaliseerida tööandja omavoli. Tõepoolest, palgatingimused, tööaeg ja sotsiaalne kaitstus on senise info põhjal uues lennufirmas oluliselt halvemad. Ja kust peaks tulema töötajad? Eks ikka eelkõige Lufthansast. Praegu on veel vara öelda, mida ametiühingud ette võtavad, kuid Lufthansale terendavad silmapiiril probleemid. Juba on üles kutsutud ka poliitilisele sekkumisele.
Lufthansa on konkurentsiameti uurimise all
Kui ametiühingute sammudeni võib aega minna, siis 11. jaanuaril Condori poolt Saksamaa Konkurentsiametile esitatud kaebus Lufthansa monopoolse seisundi ära kasutamine konkurentsi mahasurumiseks on juba uurimisel.
Lufthansa on seni toiminud ettevedajana Condori Frankfurtist algavatele lendudele, Lufthansa lendudega saabub Condori lendudele umbes kolmandik reisijatest. Lufthansa on juba teatanud, et alates mai lõpust senine koostöö lõpetatakse. Condorile tähendab see märkimisväärset kaotust ja kaugliinide vähendamist, sest Condori atraktiivsus reisifirmade jaoks väheneb oluliselt, kuna reisijad ei saa enam tervet lennupaketti. Põhimõtteliselt tegutseb Lufthansa Saksamaal kui klassikaline monopol, survestades oma sealset liinivõrku ära kasutades teisi oma ärist loobuma. Lisaks Condorile puudutab eeltoodu ka TUI äritegevust.
Riigi toetus monopolile?
Lufthansa olukorra muudab ebamugavaks ka see, et Lufthansa on saanud kriisitoetuseks miljardeid eurosid maksumaksja raha, mida nüüd kasutatakse konkurentide turult väljasurumiseks. Lisaks on õhus küsimus, kas Lufthansa otsus keset kriisi hakata raha kulutama uue tütarettevõtte peale, mille esimesed käivitamisaastad toovad suure tõenäosusega kaasa täiendava kahjumi, on praeguses olukorras majanduslikult üldse õigustatud. Lufthansa kaotab praegu iga kahe tunniga 1 miljon eurot. Irooniliselt võib öelda, et olukord on siiski tunduvalt parem, kui eelmisel aastal, kui miljon eurot kadus ühe tunniga.
Kokkuvõtteks
Lufthansa strateegilistest uperpallidest praeguse tegevjuhi Carsten Spohri käe all ei saa enam ammu mitte keegi aru. Iga paari aasta tagant toimub millegi avamine ja seejärel vaikne sulgemine ja ümberkorraldamine. Mitte ühelegi organisatsioonile ei mõju elamine pidevas ümberkorraldamise rütmis hästi.
Seekord on Lufthansa aga asunud ellu viima plaani, mis on tuleohtlik nii poliitiliselt, seadusandlikult, avaliku arvamuse seisukohast kui ametiühingute vaatevinklist. Lisaks ei nähta Discoveri nimelisel projektil ka erilist ärilist pointi. Millegi uue asemel pigistatakse lihtsalt rohkem töötajaid. Küsimus, kas Lufthansal poleks tõesti aeg tehtud vigadest juba kord õppida, tundub olema omal kohal. Vastus on samuti ette teada – senise tegevjuhi ajal ei muutu midagi.