Viimaste päevade jooksul on nii Trip.ee kui Eesti uudisteportaalid kajastanud pretsedenditult palju Lufthansaga seotud uudiseid ja seda mitte just positiivses võtmes. Ja on ka põhjust.
Lufthansa sisedokumendi põhjal tõusis eelmisel nädalal (27.06-03.07) ainult 41% Lufthansa lendudest õhku õigeaegselt. Lufthansa kõige tähtsamas sõlmjaamas Frankfurdis lahkus lennuplaani kohaselt kõigest 26% lende. Ja kõigist Lufthansa väljakuulutatud lendudest toimus ainult 91%.
Kolmapäeval 6. juulil kogunes töötajate esindajate nõudmisel alarmeerivat olukorda Lufthansas arutama lennufirma nõukogu. Töötajate kirjas nõukogule süüdistatakse Lufthansa tippjuhtkonda suure hulga valeotsuste tegemises. Viidatakse, et veel veebruaris 2022 tegeleti Lufthansas kulude kokkuhoiuks suure hulga töötajate vabastamisega, kuigi selleks hetkeks oli suveks tehtud broneeringute põhjal peatne reisinõudluse oluline kasv juba ilmne.
Lufthansa juhte süüdistatakse selles, et selle asemel, et koroonapandeemiast tingitud kriisi kasutada üheskoos uute tegutsemisvõimaluste leidmiseks, kasutati Lufthansas seda kui võimalust kärpida töötajate pikaajalisi kollektiivlepinguid ja jooksvaid tegevuskulusid. See pole kaugeltki hea stardikoht lähinädalatel ja -kuudel saabuvateks töölepingute läbirääkimisteks.
Töötajate esindajad märgivad, et liiga pikalt oli Lufthansa juhtide põhieesmärgiks kõikjalt kärpida. Selle tulemusena napib nüüd töötajaid nii lennukites kui maa peal. Seetõttu töötatakse Lufthansas praegu füüsilise ja vaimse taluvuse piiri peal ning haigusega on pidevalt eemal 20-30%, kohati kuni 40% töötajatest. Kõik see kokkuhoid on tulnud Lufthansa hea maine ja pikaaegsete lojaalsete klientide kaotamise arvelt.
Tähelepanuta ei jäänud ka see, et sel suvel on Lufthansa personalinappuse tõttu juba tühistanud üle 3000 lennu ja müüb uute broneeringute vältimiseks lennupileteid praegu ulmeliselt kõrgete hindadega. Juba on teada ka see, et Lufthansas valmistutakse praegu veelgi rohkem lende tühistama, sest lähiajaks olukorra paranemist ei prognoosita.
Arusaadavalt oli sellises olukorras kriitika keskmes Lufthansa tegevjuht Carsten Spohr, kes möönis, et mõnel hetkel on kulude kärpimisega liiale mindud. Lennufirma töötajate esindajad näevad asju teisest vaatenurgast ja nõuavad selget kursimuutust. "Aastaid on kulude kärpimist nähtud imerohuna tuleviku kindlustamiseks, kuid Lufthansa töötajad ja kliendid on tähelepanu alt täiesti välja jäänud. Sellises olukorras on suhted Lufthansa töötajate ja juhtkonna vahel jäädavalt kahjustatud".
Kolmapäevasel kohtumisel Lufthansa nõukogu juhatust puudutavaid otsuseid ei teinud, kuid lennufirma tippjuhid on selgelt surve all, kuna Saksamaal ei leidu väljaannet, kus Lufthansas toimuvat kriitiliselt ei kajastataks.
Kokkuvõtteks
Lufthansa kuludekärpimine kõikjal on jõudnud punkti, kus igasugune puhver mitte ainult ei puudu, vaid juhtkond on lennufirma nii õhukeseks kärpinud, et enam ei suudeta oma põhitegevusega toime tulla. Lufthansa töötajate pidev stressiseisund ja ületöötamine jõuavad ühel hetkel paratamatult välja kliendini, kuid selle juurpõhjused on siiski lennufirma praeguse juhtkonna aastate jooksul kogutud juhtimisvigades.
Lufthansa on meile edasilendamiseks (FRA, MUC) oluline lennufirma. Kuid Lufthansa juhtkonna valeotsused puudutavad ka meid, sest osadel päevadel on tühistatud päevane kella 13:40 väljumine Tallinnast Frankfurti. Poleks mingi ime, kui personalipuuduses Lufthansa kärbib lähajal veel meile olulisi lende. Ka paljudel kaugliinidel on talvises lennuplaanis kärped juba sisse viidud, ilmselt tuleb neid veel.
Nagu aastate jooksul tehtud juhtimisvead löövad välja korraga ja valusalt, võtab ka nende parandamine aega aastaid. Hetkeolukorda arvestades oleks väga imelik, kui Lufthansa jätkaks sama juhtkonnaga, sest nemad enam uusi trikke ei õpi. Lähitulevik näitab, kas ja mis otsuseid lennufirma nõukogu teha võtab.
Küsiks LH aktsionäride käest kas Sm. Spohri imelised otsused on ikka väärt igakuist 0,5 mil palka väärt? Käpardlikus kuubis ju...
Sama küsimus tõstatus saksakeelses keeleruumis loetud vestluses. Küll selles kontekstis, et kas lennufirma juhid on oma ülesannete kõrgusel, kui palkavad kogu aeg konsultante, kelle peamine soovitus on alati kärpida-kärpida-kärpida! Ja siin me siis nüüd oleme.
Jebige jah seal Lufthansas, seni kuni mõni järjekordne depressioonis piloot vastu mäge uhab.