Lennupiletite hindades orienteerumisest on tänaseks kujunenud korralik ajugümnastika. Esmapilgul soodne hind võib kiiresti tõusta, kui hakata sinna lisama kõikvõimalikke lisatasusid. Kuigi lendamiseks pole neid otseselt vaja maksta, muudavad need reisimise mugavamaks ning on sageli üsna möödapääsmatud. Päris kaks kätt taskus ju üldiselt lendama ei minda ning pere ja sõpradega reisides eelistatakse lennukis koos istuda.
Sooduskoode pakkuv veebileht NetVoucherCodes analüüsis augustis 2023 80 lennufirma piletihindu Euroopas, USA-s ja mujal maailmas, et leida, palju lennufirmad erinevate lisamugavuste näol lennupileti originaalhinnale juurde lisavad. Selleks tehti läbi broneerimisprotsess, leidmaks, kui palju lisateenused nagu käsipagas, äraantav pagas, istekoha valik, eelisjärjekorras pardale minek, kindlustus ja WiFi ühendus pardal lennupileti hinnale protsentuaalselt lisavad.
Lisatasud on tänaseks muutunud tavapraktikaks
Tänaseks on lisatasude küsimine lennufirmade igapäevane praktika. 89% vaadeldud lennufirmadest küsis vähemalt ühte liiki lisatasu. USA-s on lisatasud esindatud 100% lennufirmadest, Euroopas on need olemas 97% lennufirmadel – Euroopas on jäänud ainult üks lennufirma, mis lisatasusid ei küsi (kas arvad selle ära?).
Kui ajalukku vaadata, siis tänaseks normina tunduvaid lisatasusid mitte liiga palju aega tagasi veel polnudki. Ryanair hakkas äraantava pagasi eest 2,50£ suurust tasu küsima aastal 2006 ning priority pardalemineku eest aastal 2007. Aastal 2011, kui lennupiletite online broneerimine oli muutunud üldlevinuks, ühinesid trendiga ka teised lennufirmad, et näidata piletihindu võrdluses odavamana. Tänaseks maksame me juurde peaaegu iga lisahüve eest.
Kõige levinum lisatasu on valitud istekoha eest
Kõige levinum lennufirmade lisatasud on soovitud istekoha valik. Seda küsib 94% Euroopa lennufirmadest ehk 34 lennufirmast 32.
Mis lennufirmad küsivad kõige rohkem lisatasusid?
Euroopas küsib kõige lahkemalt erinevaid lisatasusid Ryanair, mille puhul lisatasusid juurde arvestades võib lennupileti hind tõusta kuni 344%. Keskmiselt maksab istekoha valik Ryanairi puhul 9,30€, käsipagas 17€ ja äraantav pagas 26,30€. Kui Ryanairi pilet maksis keskmiselt 21,50€, siis kõiki lisatasusid lisades kasvas piletihind 74€ ehk 344% võrra.
Euroopas kasutavad lisatasusid kõige rohkem järgmised lennufirmad:
Euroopas on üks lennufirma, mis lisatasusid ei küsi
Euroopas on säilinud vaid üks lennufirma, mis ei küsi ühtegi lisatasu. See on Valgevene Belavia. Tõsi, Euroopasse neil mõnda aega asja ei ole.
Lisatasudeta lennufirmadMis lennufirmad suruvad lisateenuseid kõige rohkem peale?
Lisaks lisatasudele vaatles NetVoucherCodes ka seda, kui aktiivselt üritasid lennufirmad broneerimisprotsessi käigus erinevaid lisateenuseid müüa. Protsess, mis inglise keeles kannab nime upselling, on müügistrateegia, mille käigus lennufirma üritab tulusid kasvatada erinevate täiendteenuste müügiga. Siia alla kuuluvad näiteks majutus, autorent, toitlustamine pardal, piletihinna lukustamine ja muudetavad piletid. Selgus, et broneerimisprotsessi käigus pakkus sellised teenuseid kõige rohkem AirBaltic – 14 korda. Üsna aktiivne on selles plaanis ka Finnair.
Kokkuvõtteks
Nagu ka Trip.ee foorumis esitatud küsimused näitavad, võib lennupiletite broneerimisest kujuneda paras peavalu, eriti, kui sellega liiga sageli kokku ei puutu. Mitmed lennufirmad on broneerimisprotsessi üles ehitanud nii, et üritatakse reisijat üle kavaldada. Tüüpiline näide on istekohtade "kohustuslik" valik, ilma milleta justkui järgmist sammu teha ei saagi. Paraku on selline nüri kavaldamine pileteid broneerides liigagi tavaline. Aga arvestades, et kõikvõimalikud lisatasud moodustavad lennufirmade tuludest aina kasvava osa, pole sellel esialgu lõppu näha. Samas tundub, et lennufirmad mängivad ka tulega, sest Euroopas on kasvanud surve regulatiivselt paika panna, mille eest lisatasusid võib küsida ja mille eest mitte.
Belavia tõttu jäin seda lisatasudeta lennuliinide nimekirja vaatama - huvitav kas näiteks Bhutan Airlines või siis Biman küsivad, sest neid nimekirjas polnud. St. kuna nimekiri oli väga lühike siis tekitas küsimusi.
Lisatasudeta lennufirmade nimekirjas just eriti palju Euroopa lennufirmasid ei ole...