
Mis on reisil kõige olulisem – vinge hotell, mõnulemine rannatoolis või hoopis seiklused? Vähemalt sakslased ütlevad, et esmatähtis on hoopis toit.
Peaaegu pooled sakslased kulutavad märkimisväärse osa oma reisieelarvest kulinaarsete naudingute peale. Reisikorraldaja TUI läbi viidu uuringust selgub, et söömisele kulutatakse rohkem raha, kui ekskursioonidele (30%) või kultuuriga seotud ettevõtmistele (11%). Kui vaadata 18 – 24 aastaste reisijate vanusegruppi, siis neil kulub tervelt 51% eelarvest söömise peale – rohkem, kui ühelgi teisel vanusegrupil.
Kõige populaarsem on Itaalia köök pizza, pasta ja gelatoga. Suure vahega järgnevad Kreeka ja Türgi toidud. Seejuures eelistatakse reisides siiski teada-tuntud toite - 30% vastanutest proovib tundmatuid toite kas väga harva või mitte kunagi.
Toit on oluline ka ühismeedias
Olgu see hea vaatega kohas aperol spritzi nautimas või einestamine pizzarestoranis, paljud jagavad oma kulinaarseid reisikogemusi ka sotsiaalmeedias. Seejuures postitab 38% sakslastest pilte toidust rohkem kui nähtud vaatamisväärsustest. Toit on veelgi olulisem noorematele - 15 kuni 30 aastastest eelistavad pooled pildistada pigem toitu kui turismiatraktsioone.
Sotsiaalmeedial on oluline roll ka söögikohtade valikul. Ühest küljest vaadatakse Instagramis jagatud pilte toitudest, kuid oluline on ka söögikoha üldine atmosfäär – kas seal on lootust saada huvitavaid pilte? Hotelli valides on selle restorani fotogeenilisusel sageli määrav roll.
Muidugi on kodust eemal viibides mitu korda päevas kuskil söömas käimine ja selle eest maksmine paratamatus, mitte meelelahutuse valik või naudingueelistus. Nii et see, mis on toidu osakaal kogukulutustest, ei näita ilmtingimata, et seda kuidagi muudest reisielamustest olulisemaks peetakse.
Ning kui mingi grupp kulutab mingitel põhjustel (nt et noortel on vähem raha) teistest vähem ekskursioonidele või majutusele, kasvab selles grupis toidukulutuste osakaal sama paramatult.
Uuring ei näi andvat ka mingit ajaloolist konteksti, näitamaks, kas inimesed hakanud teadlikult suurendama toidukulude osakaalu ega arvesta ka seda, milline on olnud hinnatõus toitlustuses võrrelduna ekskursioonidega vms.
Köökide valiku puhul ei ole samuti aru saada, kas see puudutab kuidagi just reisikäitumist või vastab inimeste kodusele harjumusele või kui korrelatsioonis on sihtkohtade jaotusega.
Restoranide ja kohvikute söökide, jookide pildistamine on ka minu hobi olnud juba päris pikka aega. Küll aga pigem kindlasti saavad väga head söögid, joogid pildile, mitte ei tee pilte, et kedagi halvustada. Hiljuti külastasin Tartus toidu baari nimega Paral- lel aga ei saa seda postitust kuidagi üles kuna pakub koguaeg vastas olevat restorani ja kui proovin muuta selle õigeks, siis ütleb aitäh, aga üles ei lae ja nii jätkuvalt. Kas keegi teab lahendust kuidas saaks ikka õige söögikoha info üles laadida ja neid sellega promoda?