trip-krainetrip-ukraine-dark

Rooma asus võitlema turiste nöörivate taksojuhtidega

Vahest läheb kõikidele teada oleva olukorra muutmiseks vaja Twitterit. BBC Rooma korrespondent Mark Lowen jagas hiljuti kogemust, mille osaliseks sai teda külastama tulnud sõber, kes üritas Rooma Fiumicino lennujaamast taksoga Rooma kesklinna sõita. Kogemus oli lühidalt järgmine:

  • Taksojuht ütles hinnaks 70€, kuigi fikseeritud hind on 50€.
  • Lisaks nõudis taksojuht maksmist sularahas, kuna tema makseterminal "ei tööta".
  • Ka internetiühendust ja sellest tulenevat GPS-i võimalust "polnud".

BBC korrespondendi postitust jagati ohtralt ja see sai suurt vastukaja. Analoogset kogemust jagas ka pikalt Roomas elanud Reutersi korrespondent Gavin Jones, kelle suhteliselt lühike taksoreis oleks pidanud maksma umbes 20€. Tema kogemus:

  • Lennujaamas on palju taksosid, kuid enamikul plafoonid ei põle, nii et pole aru saada, kas nad töötavad või ei.
  • Selleks, et aru saada, tuleb taksojuhtidega suhelda. Aga nad ei vasta kunagi, kas jah või ei, vaid küsivad selle asemel, kuhu potentsiaalne klient sõita soovib.
  • Kui sihtkoht nende plaanidega sobib, taksojuht võtab su peale, kui "ei", tuleb järgmistega katsetada.
  • Kui sa ei räägi itaalia keelt ja taksojuht tunnetab, et sul pole õigetest hindades aimu, siis on sõiduvõimaluse pakkumine tõenäolisem.
  • Kuigi taksojuht on esialgu "ei" öelnud, tuleb ta mingil hetkel tagasi tavahinnast poole kõrgema hinnapakkumisega ehk 20€ asemel 40€. Kui talle jälle "ei" öelda, siis lõpuks nõustub ta su ära viima 25€ eest.
  • Taksosse istudes selgub, et seal on veel 3 inimest, kellelt igaühelt küsitakse 25€. See teeb kokku 100€. Ja loomulikult pole loota, et taksomeeter sisse lülitatakse.

Kuna neid kahte postitust jagati ohtralt ja tihti suunati nad edasi ka Rooma linnapeale Roberto Gualtierile, siis lõpuks sellele ka reageeriti, pidades lennujaamades juhtunut vastuvõetamatuks. Nüüd on Rooma lennujaamades vähemalt teoreetiliselt käivitatud vastuvõtuteenus, mis selgitab saabuvatele turistidele transpordivõimalusi ning teatab varrukameestest politseile.

Veel Twitteris jagatud taksokogemusi Rooma lennujaamadest:

  • Fiumicino on mõnevõrra parem, aga Ciampino on täiesti kurikuulus, eriti hilisel ajal. Kuna probleem on aastaid teada, aga midagi pole muutunud, siis tundub, nagu oleks tegu kokkumänguga taksomaffia ja kohalike võimude vahel.
  • Enne Rooma reisimist lae alla ItTaxi või Freenow rakendus ja kasuta takso tellimiseks neid. Sind võetakse peale 50 meetrit taksomaffiast eemal.
  • Variant on ka broneerida takso 065551.it.
  • Võta takso rongijaama ja mine edasi rongiga.
  • Ära nõustu taksot jagama ja on tõenäoline, et sind viiakse sihtkohta õige hinnaga.
  • Teata petturtaksojuhist politseile.
  • Milano lennujaamades käivad asjad umbes samamoodi.

Saime samamoodi pügada, aga seda Napoli lennujaamast Ercolanosse sõites. 
Taksomeeter oli topelt. Linnasisene ja välja. Siis kui me juba olime kiirteele sõitnud küsiti, kas me teame palju sõit maksab. Ma ütlesin, et jah, uurisin, 25 eur. Mis oleks 13km peale täitsa ok hind. Majutus pakkus transfeeri 40 eest, kuid see oli antud kellaajal hõivatud. Seega meile öeldi, et hind on ca 50 eur või isegi rohkem. Mõtlesimegi, et kui transfer on 40, siis maksta 50 takso eest, pole üle mõistuse. Hakkasin taksomeetrit jälgmina ja sihtkohta jõudes näitas see ligi 50 eur. Ulatasin 50 eur, kuid nõuti 70. Ühesõnaga, ei hakanud seal vaidlema, kuigi oleks võinud.
Mõru maik jäi küll, sest oleks võinud ju ühistranspordiga sõita ja kulu oleks kõigest 10 eur. Loo moraal - ära ole mugavuse ori, maksad vähem, näed ja koged rohkem.

Itaaliasse satun väga harva ja seega on mõningad kohaliku elu nüansid alati veidi kummalised võrreldes naabritega nii läänes kui ka idas. Saabumine keskööl Bari lennujaama. Samal ajal saabub veel mitu suurt lennukit ja seega on eeldus, et lennujaama ees on pikk rivi taksodest. Reaalselt pole ühtegi. Kohalikud üritavad mingite numbrite pealt midagi tellida. Lisaks saabub üksikuid taksosid, mis vaikselt terminali eest läbi sõidavad. Kohalikud hõikavad aknast juhile oma pakkumisi ja kui talle mõni piisav tundub, siis jääb seisma ja võtab peale. Vaadates veidi seda tsirkust märkan, et kaugemal seisab mingi liinibuss ka ja kohale minnes selgub, et tegu on ametliku bussiga, mis viib 4 euro eest kesklinna. Isegi pileti saab. Minust jääb keset ööd lennujaama ette vähemalt 100 kohalikku, kes jätkavad üksikult juurde tilkuvate taksode aknast kasvavate pakkumiste tegemist.

Jah, kahjuks ei toimi Itaalias nn sõidujagamise teenused, mis annabki võimaluse nn taksomaffia toimimiseks. Sa pead teadma, palju sõidu nn normaalne maksumus on, pead üritama selle enne kokku leppida ja siis on võimalik taksot kasutada. Kõik see sama, mis toimus kunagi ka Eestis. Aga paganama tüütu. Ühistranspordiga on pingevabam. Ka Napolis toimib kõik see sama, mis eespool kirjeldatud. Ka meid pandi teise paariga samasse taksosse istuma, lennuki pealt tulles öösel hilja ei viitsi kohe võitlusesse astuda. Teine paar pidi sõitma oma sihtkohta ringiga ja maksma sama palju kui meie või isegi rohkem. Meilt küsiti hinnakirja järgne hind + 10 eurot.