Odavlennufirma Ryanair pole tuntud kui teiste lennufirmade ülesostja ja on eelistanud laieneda orgaanilisel teel. Nende ainus teise lennufirma ost jääb aastasse 2003, kui Ryanair omandas KLM-i tütarfirma Buzz. Aasta hiljem see lennufirma suleti.
Seda ootamatum võib esmapilgul tunduda uudis, et Ryanair on otsustanud 24,9% vormelipiloot Niki Laudale kuuluvast Austria puhkuselendudele spetsialiseerunud lennufirmast LaudaMotion. Sõltuvalt EL konkurentsiametnike loast plaanib Ryanair osalust LaudaMotionis suurendada 75 protsendini. Iiri odavlennufirma maksis LaudaMotioni eest ligi 50 miljonit eurot, lisaks saab Lauda 50 miljonit eurot esimese aasta käivitus- ja opereerimiskulude katteks. Kasumisse loodetakse jõuda kolmandal tegevusaastal.
Trip.ee-s on LaudaMotioni ehk pankrotistunud Air Berlini tütarfirma Niki ümber toimuvat pikemalt lahti kirjutatud siin ja siin.
Lühike meeldetuletus: hästitoimiv Niki oli Air Berlini üks parimaid osasid, mille ostmise vastu tundsid huvi Lufthansa, British Airwaysi juhitavasse lennundusgruppi IAG kuuluv odavlennufirma Vueling ja lõpetuseks seesama Ryanair. Lufthansa oli Niki ostmises loobuma sunnitud EL konkurentsireeglite tõttu, BA/Vuelingu ja Ryanairi pakkumistele eelistas Niki pankrotitoimkond Niki Lauda oma. Nagu näeme, jõudis Ryanair ringiga ikkagi soovitud tulemuseni, kuid miks võiks Ryanair olla nii huvitatud ühest põhiliselt puhkuselende opereerivast lennufirmast?
Magus, kuid suletud turg
Ryanair pole varjanud, et nad on vägagi huvitatud laienemisest Austria ja Saksamaa turul. Saksamaal on Ryanair põhiliselt esindatud väiksemates ja kõrvalise asukohaga lennujaamades, käivitatud on küll lennud Frankfurdi lennujaamast (FRA), kuid üldiselt on Saksamaa lennundusturg odavlennufirmadele küllaltki raskesti avanev. Kui Euroopas tervikuna on odavlennufirmade käes üle 50% turust, siis Saksamaa lennujaamades jääb see enamasti vahemikku 10-20%. Ja lennud näiteks Viini lennujaamast on Ryanairile kahtlemata magusad.
Kui laienemine Lufthansa ja selle tütarfirmade koduturule Saksamaal, Austrias ja Šveitsis on Ryanairi jaoks kahtlemata huvitav, siis kuidas suhestub Ryanair puhkuselendudega Kesk-Euroopast Vahemere äärde?
Kuna loomuliku laienemise piirid punktist punkti lendajana hakkavad Euroopas tasapisi kätte jõudma, siis on Ryanair juba mõnda aega silma heitnud puhkuselendajate segmendile. Esimeseks pääsukeseks saab olema Ryanairi puhtalt puhkuselende opereeriv Poola tütarfirma Ryanair Sun, mis alustab tegevust 2018. aasta suvel. Algatuseks opereeritakse 5 lennukiga, kuid järgmisel suvel peaks Poolas puhkuselende tegevaid lennukeid olema juba 15.
LaudaMotion sobib seetõttu konteksti vägagi hästi. Esiteks võimaldab LaudaMotioni ost lihtsa ligipääsu muidu kinnisevõitu Kesk-Euroopa saksakeelsele turule, teiseks saab ära kasutada Lauda lennufirma kogemusi puhkuselendude opereerimisel.
Laudat ja Ryanairi tegevjuhti Michael O'Learyt ühendab veel üks asi. Mõlemad mehed on väljendanud oma antipaatiat saksakeelsete riikide lennundusturu suhtelisele suletusele ja sellest tulenevale Lufthansa grupi lennufirmade domineerimisele Saksamaal, Austrias ja Šveitsis. Võib arvata, et Lufthansale ja eriti selle odavlennufirma Eurowings juhtidele on LaudaMotioni ja Ryanairi koostöö kõike muud, kui meeldiv uudis. Võib arvata, et sel suvel on tulemas väiksemat sorti hinnasõda Kesk-Euroopast Vahemere äärde. Lufthansat ärritab kahtlemata kõige rohkem see, et LaudaMotionil on potentsiaali saada arvestatavaks tegijaks Düsseldorfis, mis on Eurowingsi üks põhibaase.
Veel huvitavat
Veel üheks nüansiks tehingu juures on LaudaMotioni koostöö Condoriga. LaudaMotion pakub pileteid Condori müügikanalite kaudu ja teenindab osasid Condori liine. Condori kõneisikud on Ryanairi ja Lauda koostöö suhtes väljendanud positiivset suhtumist, sest mis saab neil olla selle vastu, et neil on korralikult finantseeritud koostööpartner. Muuseas, välistatud pole ka LaudaMotioni ja Eurowingsi koostöö, kus Lauda liisib Eurowingsile lennukeid, kuid kuna asi on veel läbirääkimiste faasis, ei saa selle kohta midagi kindlat arvata.
Tundub, et Ryanairi huvi LaudaMotioni vastu on teataval määral tingitud ka sellest, et Ryanairil näib olema kasutamata lennukeid. Selleks, et kindlustada LaudaMotioni lennukipargi kasv 21 lennukini juba sel suvel, annab Ryanair LaudaMotioni käsutusse 6 lennukit koosmeeskonnaga (ehk wet-lease). Selle juures on huvitav muidugi see, et Ryanair on teadupoolest Boeingu klient, LaudaMotion kasutab aga Airbusi lennukeid.
Michael O'Leary ei näe Airbusi lennukites aga vähimatki probleemi. Vastupidi, O’Leary ütles, et Airbusi lennukid on midagi, mille vastu on Ryanairis huvi olnud juba mitmeid aastaid. Ei mäleta, et ükski odavlennufirma peale Norwegiani oleks samaaegselt tellinud A320 ja B737 perekonna lennukeid. Kas tegemist on Ryanairi survega Boeingule või on Airbusi vastu tõesti huvi olemas, jääb spekulatsiooniks.
LaudaMotioni esimesed lennud stardivad Saksamaalt 25. märtsil, Šveitsist aprillis ja Austriast juunis. Enamikke sihtkohti teenindatakse 1-2 korda nädalas, vaid Palma de Mallorcasse lennatakse pea kõikjalt iga päev. Ülevaate LaudaMotioni selle suve liinidest leiab Routesonline lehelt.
LaudaMotioni lendudele on müügil kolme tüüpi piletid, Economy Light ainult käsipagasiga lendajatele, Economy Classic koos äraantava pagasiga ning Premium klassi piletid, mis sisaldavad lisaks sööke-jooke, ajakirju, võimalust tasuta valida istekoht ning blokeeritud keskmist istet.
Huvitava nüansina leiab LaudaMotioni lennukite sabal ka Air Berlini logo.