Selline on Qatar Airwaysi uus turistiklass

Berliini turismimessi ITB loetakse omataoliste seas maailma üheks olulisimaks sündmuseks. Tänu pressi kõrgendatud tähelepanule eelistatakse just seal tulla välja oluliste uudistega. Näiteks kaks aastat tagasi esitles Qatar Airways seal oma uut äriklassi kontseptsiooni Qsuite, eelmisel aastal teatas Qatar, et plaanivad alustada lende Tallinnasse. Sel aastal lubas Qatar Airways ITB-l välja tulla revolutsiooniliselt uue turistiklassiga. Lootus oli, et ehk öeldakse midagi kindlat välja ka Tallinna ja Doha vaheliste lendude kohta. Etteruttavalt võib öelda, et kummalgi lootusel polnud määratud täituma - vähemalt mitte oodatud kujul.

Mis puudutab uusi liine ja lennusageduste kasvu, siis sellest tegi Snoop juba hea ülevaate. Toon need siin veelkord ära:

Here’s are the destinations to which Qatar Airways will launch service in 2019:

  • Izmir (Turkey) from 23 May 2019 – 3 flights/week increasing to daily service
  • Rabat (Morocco) from 29 May 2019 – 3 flights/week increasing to daily service
  • Malta from 4 June 2019 – daily service
  • Davao (Philippines) from 18 June 2019 – 1 flight/week increasing to 3 flights/week
  • Lisbon (Portugal) from 24 June 2019 – daily service
  • Mogadishu (Somalia) from 1 July 2019 – 3 flights/week
  • Langkawi (Malaysia) from 15 Oct  3 flights/week

Mida aga kujutab endast Qatar Airwaysi uus turistiklass, mille eelreklaam lubas meile mitte vähemat, kui revolutsiooni?

Lühikokkuvõte uuendustest:

  • seljatoe langetamine 19-kraadise nurga all lennu ajal
  • seljatoe langetamine 6-kraadi õhkutõusmise ja maandumise ajal
  • suurem istmevahe
  • pea ja kaela tugi
  • topeltlaud
  • 13,3´´ suurune 4K meelelahutussüsteemi ekraan
  • kiirem USB-C laadimispistik

Uued turistiklassi istmed jõuavad kõigepealt Qatar Airwaysi uutesse Airbus A321neo ja A321LR (ehk Long Range) lennukitesse, mis saabuvad lennufirma käsutusse selle aasta lõpus. Uued istmed tulevad ainult uutesse lennukitesse, olemasolevatel lennukitel muudatusi tegema ei hakata. Seetõttu prognoosib QR, et kõikidesse lennukitesse jõuavad uued turistiklassi istmed 5 kuni 8 aasta jooksul. A321NG/LR jaoks on saabumas ka uus äriklassi istmetüüp, mida esitletakse ilmselt samuti ITB-l.

Vaateme siis väljakuulutatud revolutsiooni oma silmaga üle:

Ilus video, midagi pole öelda. Kas siin revolutsioonilisi uuendusi leiab – pole kindel.

4K ekraan on kahtlemata äge, aga kvaliteedivahe tunnetamiseks on vaja kahte asja – seal jooksev sisu peab samuti olema 4K ja vahe selgub, kui vaadata teatavalt distantsilt. Enamik inimesi HD (1080p) ja 4K vahel erinevusi ei märka, eriti nii lähedalt vaadates. Igatahes huvitav areng, eriti, kui arvestada, et lennufirmad soovivad istmetagusest ekraanist pigem üldse vabaneda ja pakkuda kogu sisu reisija enda kaasasoleval ekraanil.

USB laadimispesa on alati teretulnud, eriti selle kiirem versioon. Kuid USB laadimisvõimalus kipub aina rohkem olema kauglendude turistiklassis pigem selline standardootus, kui midagi revolutsiooniliselt uut.

Kõige suurem küsimärk on aga iste ise.

Iste, kus languse efekt tekitatakse peamiselt istme ettesõitmisega, aga mitte seljatoe enda langusega, on ergonoomilises mõttes päris küsitav asi ja seda just kauglendudel. Mitmed lennufirmad on seda katsetanud ja tagasiside on kohutav. Näiteks Cathay Pacific sellistest istmetest lõpuks loobus, sest inimesed hakkasid puhtalt istmete pärast valima kauglendudeks teisi lennufirmasid. Ka Air France’i premium economy, kus iste liigub ette, kuid seljatugi jääb sisuliselt samasse asendisse, on saanud väga negatiivset tagasisidet.

Vaadates piltidelt käetoe suurust, siis see tundub hea olema nii poolele inimesele, kuid mitte kahele inimesele.

Liigutatav ja muudetav peatugi: seegi pole turistiklassis enam päris uudis.

Kui nüüd positiivsema poole juurde tagasi liikuda, siis toitlustamine turistiklassis muutub Qatar Airwaysi lendudel paremaks. Või vähemalt senisest palju suuremaks. Eelroad saavad olema 20% suuremad, põhiroog 25% ja magustoit lausa 50% seniset suurem. Muudatused viiakse ellu veel selle aasta jooksul.

Muud teemad: kahjum ja Oneworld

Ajakirjanduslikult kõrgtasemeline oleks siin vähemalt kolm uut uudist teha, kus erinevus seisneb ühes-kahes lauses, aga lisan teised Berliinis väljaöeldud Qatar Airwaysi puudutavad uudised lihtsalt siia.

Qatar Airways teatas ka teisest järjestikusest aastakahjumist, kuid suurt probleemi selles ei näe, sest kõrgema kütusehinna kõrval tingis selle ebasoodne valuutavahetuskurss (Qatari aruandlus käib dollaris, mis on paljude valuutade suhtes tugevnenud, kuid pileteid müüakse kohalikus valuutas). Loomulikult mõjutab Qatar Airwaysi endiselt mitme naaberriigi blokaad.

Lisaks mainis Qatar Airwaysi tegevjuht Akbar Al Baker ära, et otsus lennundusallianssist Oneworld lahkumise või sinna jäämise kohta tehakse lähema paari kuu jooksul. Qatar Airways pole juba mõnda aega häälekalt rahul olnud, kuidas allianssi kaks teist liiget neid pidevalt torpedeerivad. American Airlines teeb USA valitsuses nendevastast lobi, Qantas blokeerib Qatari uusi liine Austraaliasse.

Reisimise suhtes muudaks see nii palju, et Qatar Airwaysi lendudel ei saaks enam miile koguda teiste OW lennufirmade (Finnair, British Airways jt.) programmidesse ja vastupidi. Qatar Airwaysi enda püsikliendiprogramm on suht kohutav. Samas on Qatar Airways investeerinud teistesse Oneworldi lennufirmadesse, omades näiteks 20% IAG-st (British Airways, Iberia, Aer Lingus), 9,99% Cathay Pacificust ja 10% LATAM-ist. Seega võib Qatar Airways nende lennufirmadega sõlmida kahepoolseid koostööleppeid.

Need ette lükkuva põhjaga istmed on kohutavad kui sul on natukenegi pikemad jalad. Põlved ei mahu mitte kusagile ära enam. Nii et kokkuvõttes on hea et väikeste lennukitega ära proovivad, loodetavasti tuleb tagasiside nii negatiivne, et QR tuleb välja järgmise "revolutsioonilise" istmega.

Loodetavasti QR ikka oneworldist ei lahku, OW jääks siis kõvasti vaesemaks. Samas nii AA, kui QF on mõlemad QRile kõvasti kaikaid kodaraisse loopinud, ja loobivad edasi. Nii et we'll see how we go.