Madagaskar , Antananarivo kogemused

Antananarivo

Ära lenda Air Madagascariga :) Isegi kui on odav.

Tasuks vaadata ka Turkish Airlinesi ja Seischell Airlinesi, ise sai käidud viimasega.

Soodsam lend oli ikka Berliin - Antanananarivo 670.-

Lendasime läbi Pariisi, Air France'ga. Meeldis see, et oli päevane lend (väljus hommikul) ja megahea toitlustamine kogu lennu vältel. Kui keegi siin kommenteeris siin Air Madagaskarit siis lendasime Morondavast tagasi Antananarivosse just selle firmaga ning jäime väga rahule. Korralik lennuk, hea teenendus jm. Mitte ühtegi halba sõna.

Ma igaks juhuks kirjutan lahti, miks ma ütlesin "ära lenda Air Madagascariga":

1. Lend Pariis - Antananarivo hilines 3 päeva (jah kolma PÄEVA) ning toimus lõpuks asenduslennukiga. Ma sain küll Air Madagascari kulul lennujaama hotellis vedeleda aga see rikkus kogu reisiplaani päris korralikult ära.
  2. Lennu Toliara - Antananarivo - Nosy Be esimene segment lükati 8h enne väljumist kaks tundi varasemaks (jah VARASEMAKS), hea et ma hommikul korraks maile lugesin, väga-väga kiire hakkas. Sama lennu teine segment lükati 4h hilisemaks. 2h layoverist Antananarivos sai ootamatult 8h.
  3. Samal Toliara - Antananarivo - Nosy Be lennul jäi üks seljakott maha, Air Madagascaril läks 3 päeva aega, et kott lõpuks meieni toimetada.
  4. Lend Nosy Be - Antananarivo jäi 2h hiljaks.
  5. Lend Antananarivo - Pariis jäi 1h hiljaks.
  6. Päris mitmed kohalikud prantslased itsitasid, probleemidest kuuldes ja ütlesid et noh, Madagascaril kutsutakse Air Madagascarit "Air Peut-Étre" (air võib-olla).

Ma olen u 20 aastat lennanud ja viimastel aastatel lendan 30-40 segmenti aastas. Mitte ükski lennufirma ei ole isegi kumulatiivselt nii halba tulemust tekitanud, kui Air Madagascar 3 nädala ja 5-e segmendiga.

Londonist ja Pariisist olen päris häis pakkumisi näinud. Viimase puhul muidugi Air Madagaskari lennuga. Samas on väga häid hindu isegi siin Tripis pakutud Milaanost Nosy Be-le ja sinna saaks siis vajadusel mõne siselennu juurde valida. Hinnad kohapeal on soodsad (söök, jook, takso jne). Aga head hotellid kipuvad pealinnas olema üllatavalt kallid (sellest saad loomulikult bookingu abil kiire ülevaate ise ka).

Tere. Kas keegi, kes hiljuti käinud, saaks palun kommenteerida viisateemat? Olen erinevatel lehtedel näinud erinevat infot, aga saan aru, et kuni 30p viisa on võimalik teha Antananarivo lennujaamas. Milliseid dokumente selle vormistamiseks vaja läheb?

Hei! Oskab keegi kommenteerida rahamajandust Antananarivos? Googeldasin ise kõvasti, aga osa internetis leiduvast infost võib olla vananenud. Näiteks see, et enamik ATMe aktsepteerivad ainult Visa kaarte. See ei ole minu teada enam nii, MasterCard toimib ka juba aastaid mitmete pankade automaatides. Aga kas oskab keegi kommenteerida infot, et kohalikud eelistavad dollari asemel pigem eurot? Ma arvasin siiani, et ikka USD ruulib seal ja tuttavad on rääkinud ainult dollaritest taksojuhtidele ja teenuste eest tasumisel, samuti restoranides tipi jätmisel. Aga kui see euro-jutt on tõsi, siis äkki oleks mõistlik võtta kaasa nii dollareid kui eurosid väiksemates kupüürides? Mis veel- väidetavalt pidi kohapeal rahavahetus (eurod kohalikuks) olema täiesti mõttetu kursiga ja pigem soovitatakse selle asemel kasutada ATMe. On kellelgi hiljutisi kogemusi sellega ja saab kinnitada?

Külastasin Madagaskarit 2016 sügisel. Viisa saab piirilt ja vaja läheb ainult dollareid :) ATM-ist meie seltskonnal ei õnnestunud raha kätte saada (proovisime mitut automaati ja mitut erinevat kaarti). Aga see võis ka õnnetu juhus olla. VISA kaardiga õnnestus mõnes poes maksta aga enamasti mitte. MasterCardi nad isegi ei proovinud. Meie võtsime kaasa nii eurosi kui dollareid. Rahavahetuses sai vahetada ainult alla 100-st raha. Seega 50-ne eurosi sai vabalt vahetada aga 100 dollarisi vahetada enam ei saanud. 100 dollariste vahetamiseks tuli minna panka (meie sattusime nädalavahetusel ja pangad olid avatud ainult hommikuti), avada seal konto (võttis palju aega) ja sai vahetada vaid kuni 1000 dollarit inimene. Seega soovitan kaasa võtta eurosi. Jooksvalt sai hakkama kohaliku rahaga aga varu suurem kott selle jaoks :) Hotelliarveid hommikuti makstes tuli ikka mitu pakki korraga lauale panna.

Aitäh! Võtan kaasa nii eurosid kui dollareid. Seda, et MasterCard mõnedes automaatides töötab, tean tuttavate kaudu, kes on käinud. Nad olid taksojuhtidele pangakaarti näidanud ja need teadnud alati, millise ATMi juurde minna vaja. Erinevates foorumites muidu väidetakse, et ATMist võttes tuleb soodsam, kui valuutat vahetada. Eks paistab. Kui kohal olen, proovin mõlemat varianti ning annan ka siin tulemustest teada.

MasterCardiga peaks hakkama saama prantslaste BFV Societe Generale ja mauriitslaste MCB Madagascari automaadid. Neist esimesel on automaate rohkem. https://bfvsg.mg/fr/nous-connaitre/nos-implantations/

Jõudsin kohale. Viisa eest saab maksta nii euros, dollaris kui kohalikus. Peale formaalsuste läbimist lennujaamas on kohe võimalik osta SIM-kaarte ja valuutat vahetada. SIMi eest maksin euros ja lasin sinna nii palju netti ja kõneaega laadida, et tõenäoliselt kuni reisi lõpuni seda puutuma ei pea. Aga kui peakski, saan hakkama, ei ole raketiteadus. Raha vahetasin lennujaamas sees Bank Of Africa kioskis, kohalike väitel pidi seal parim kurss olema. 100 euro eest anti 368 193 MGAd kätte, teenustasu oli 6542 kohalikku, ehk alla kahe euro. Lennujaamast sõitsin taksoga hotelli ja juht ütles hinna kohe eurodes. ATMi ma ei ole veel kasutanud ja laupäeva õhtul olid enamus neist rivist väljas ( see info on ka netist leitav, et siin inimesed võtavad nädalavahetustel massiliselt palkasid välja ja automaadid saavad lihtsalt tühjaks). Aga mul on hotellist saja meetri raadiuses lausa kaks ATMi, mis peaksid MasterCardi aktsepteerima. Kirjutasin enda järgmise majutuse omanikule ja küsisin, kas euros saab maksta. Vastas, et saab ikka. Nii et kokkuvõttes on mõistlik võtta kodust kaasa eurosid ja maksta siin suuremad arved ja taksosõidud euros, ei pea tingimata dollariteks või kohalikuks vahetama. Võib küll juhtuda, et kohalik ärimees arvutab summat konverteerides kurssi endale veidi kasulikumalt, aga see ei ole mingi meeletu vahe. Samamoodi maksad teenustasu valuutat vahetades ja ATMi kasutades, aga eurodes on siin arveid maksta lihtsam kui suurte MGA pakkidega mööbeldada.

Nüüd proovisin ka pangaautomaati. Kaart on mul Swedbanki MasterCard. BFV Sociate Generale ATM andis korraga välja 400 000 ja maha läks 105, 28 EUR. See teeb siis u 3799 kohalikku ühe euro eest ja on parema kursiga kui valuutavahetuses eurosid müües. Dollareid ei ole seni kasutanud ja ilmselt ei lähe vaja ka, kohalikud ilmselgelt eelistavad pigem eurot. Praeguses hotellis pean ma küll maksma kohalikus rahas, aga see on väike summa võrreldes järgmise pikema majutusega külaliskorteris, mille omanik oli nõus euromaksega. Korterit booking.com kaudu broneerida oli ausalt öeldes paras peavalu. Esmalt soovitakse ettemakset 50 protsenti kogusummast kas pangaülekandega või Western Unioni kaudu. Mõlemal juhul lisandub mahlane ülekandetasu. Ja kui oled broneeringu juba teinud, hakkavad alles selguma lisatasud, minul näiteks konditsioneeri kasutamise eest 7 eurot päevas:D Ei hakanud tühistama ka, asukoht on hea ning kui korter on päriselt ka nii kena kui pildi peal, olen konditsioneerimaksuga nõus.

Minu tripp sellel toredal saarel sai otsa, annan veel lõpliku lühikokkuvõte rahamajandusest minu pilgu läbi:

1. Dollareid spetsiaalselt Madagaskari reisi jaoks vahetada ei ole mõtet, võta kaasa paras pakk eurosid ning krediitkaardi tunnustega pangakaart.
  2. Swedbanki MasterCard töötas mul ainult BFV Societe Generale automaadis, kõik teised lükkasid kaardi tagasi. Kui ATM peaks kaardi neelama, siis tavaliselt on seal juures inglise keelt oskav turvamees, kes abistab sind vajadusel panka helistamisel. Päevalimiite ma ei oska öelda, ise võtsin samast ATMist ühe päevaga 700 000, rohkemaks ei olnud vajadust. ATMi kurss on parem, kui raha vahetades. BFV automaadid on õnneks ühed levinumad kogu saarel.
  3. Raha vahetada võimalusel valuutavahetuspunktis, mitte pangas. Ma ei pidanud küll pangas arvet avama nagu Marra30 kirjutas, kuid pankades on tavaliselt pikad järjekorrad ja valuutavahetus võtab palju aega. Mul läks väiksema summa vahetamise peale tund, kõik rahatähed valgustati ükshaaval läbi ja koostati põhjalik paberimajandus. Kurss oli ka kehv.
  4. Osades hotellides saab ka MasterCardiga maksta, enamus aktsepteerivad Visa kaarti või kohalikku sularaha. Eurodes saab maksta külaliskorterites, suured hotellid eelistavad kohalikku ariaryt. Poodides ma kaardimakseterminale ei täheldanud, aga suuremates kaubamajades väga ei käinud ka.

Muidu elust- arvestada tuleb sellega, et paljud kohalikud inglise keelt ei oska ning söögikohtade menüüd on prantsuse keeles (toit ja alkohol muide on väga odavad). Google translate telefonis on asendamatu abimees sel juhul. Muidu ulatatakse sulle sõna water peale Fanta näiteks. Tuli ette ka arrogantset suhtumist, kui prantsuse keeles enda soovi esitada ei osanud, aga enamus kohalikke on siiski sõbralikud ja abivalmid. Linnades mind hoiatati hotellide töötajate poolt, et peale kella 18:00 õhtul tänavale minek võib olla ohtlik. Eirasin seda tihti, jalutasin tänavatel, ei juhtunud õnneks midagi. Mis ei tähenda muidugi, et kuritegevust üldse ei ole. Aga mina isiklikult end ohustatuna kordagi ei tundnud seal. Küll on ohtlik see, et tänavavalgustus on puudulik ja kõnniteedel ning parklates esineb suuri katmata auke, kuhu võib pimedas sisse kukkuda ning halvemal juhul viga saada.

Kokkuvõttes igati väärt sihtkoht külastamiseks, minu arvates paremgi kui Mauritius. Odavam ka. Soovitan!

Olen just avastamas Madagaskarit ning kui alguses arvasin, et seal on ainult paar lennujaama, oli üllatus suur kui neid on no ikka palju ja vähemalt 4 saab mananduda kui lennata Helsingist. Mis piirkonnas peatusid, kuidas seal elu olu ja vaatamisväärsused ning rand on? Mõtlen, et tuleb vist pigem valida üks piirkond aa see saar on ikka suur ja nüüd milline see õigem on, eks see tuleb välja uurida :)