Kas keegi teab, kuidas toimub rendiautoga riigipiiri ületamine Horvaatia, Montenegro ja Bosnia vahel? Kas peab autot rendile võttes lisatingimustega eripaketti ja lisadokumente (volitusi, lube, kindlustust) küsima või vahet pole kus sõita? Mis dokumendid piiriületusel rendiautoga kaasas peavad olema?
Põhiline reis saab olema Dubrovnikusse, kust lennujaamast võtaks ka auto rendile, aga tahaks teha seal kõrval väljasõite nii Montenegrosse kui ka Bosniasse. Eelkõige huvitab kellegi teise isiklik praktiline kogemus, aga kui seda pole jagada siis lepin ka teooria ja vihjetegaga. Nii või teisiti küsin kõik üle ka rendilepingut sõlmides. Aga leian ,et eelteadmine on ka vajalik. Ma varem ei ole rendiautoga EU välispiiri ületanud.
Kõige parem on see, kui sa ütled rendifirmas, et sa soovid sõita autoga üle piiri ja küll nemad siis korraldavad sulle sellise auto. Võimalik on see, et selle eest küsitakse lisatasu. Paar näidet. Kunagi Hispaanias autot rentides ütlesin, et tahan ka Andorras käia. Mulle öeldi, et pole probleem, saad selliste paberitega auto, lisatasu oli vist 20 eurot. Montenegros autot rentides ütlesin, et tahan sellega Albaanias käia. Mulle öeldi, et pole probleem, saad selliste paberitega auto, lisatasu vist isegi ei küsitud. Rendiautoga antakse kaasa alati dokumendid ja neid ma siis Albaania piiripunktis näitasin. Probleeme ei tekkinud. Kunagi ammu olen sõitnud ka Horvaatia rendiautoga Bosniasse, ilmselt olid siis ka vajalikud dokumendid olemas, ma täpselt enam ei mäleta. Ehk suhtle autorendiga ning sulle antakse selline auto, millega saad sõita naabrite juurde.
Kui rendifirma lubab piiriületust, siis vahel on vajalik eelnev teavitamine ja tihti ka lisatasu selles eest. Eelneva teavitamisega annadki teada, kuhu tahad sõita ja nemad panevad vajalikud paberid kaasa (enamasti siis lihtsalt kindlustus, vahel ka vastav volitus vms). Teavitanud olen tavaliselt siis meili, telfoni, Facebooki vms antud firmal aktiivse suhtluskanali kaudu. Vahel annab kohe ka broneeringusse teised riigid juurde lisada kuskil märkuste all, aga siis olen vist alati ikka mõne otsekontaktiga üle kontrollinud, et see info on olemas ja saan sõidud tehtud. Mõned firmad nagu näiteks Hertz Kosovos lubavad naaberriikidesse sõita ilma lisatasu ja lisapaberiteta. Piiril vaatavadki siis ainult auto ja minu dokumente ja rendilepingut ning muid küsimusi ei ole.
EL-i välispiiri polegi vist rendiautoga ületanud.
Eelmisel sügisel sai käidud Dubrovnikust Bosniasse Neumi,sealt Sarajevosse ja tagasi läbi Montenegro Dubrovnikusse,rendifirmaks oli Novarent ja nemad võtsid piiriületuse eest 50 euri lisa. Peugeot rentacar poleks võtnud aga neilt oleks täiskindlustusega kallim tulnud .Kõik autodokumendid anti kaasa ja piiridel vaadati ka neid.Muidugi kui põhjalikult ei oska kommenteerida, sest piiriületused läksid kiiresti.
Sõltub firmast. Aga üldine soovitus on lugeda läbi renditingimused - reeglina on seal mingi sektsioon piiriületuste ja nende lubatavuse või mittelubatavuse ja kohaste detailide kohta.
Ise olen käinud Splitist renditud autoga Bosnias (eelnevalt luba küsides ja lisatasu makstes (teoorias oleks saanud leida ka rendifirma, mis lisatasu poleks küsinud, ent tolle firma "hind, mis ei vaja piiriületuse lisatasu" olnuks oluliselt kõrgem kui esimese firma "tavahind + piiriületuslisatasu")).
Mina kasutasin eelmisel suvel Dubrovnikus Avia nimelist rendifirmat. Nemad küsisid lisatasu naaberriikide külastamise ja saartele sõidu eest 50 eurot. Rendiautod tundusid neil päris uued, mina sain 3 kuud vana Opel Mokka. Agressiivset kindlustuse müüki või auto tagastamisel kottimist nad ei teinud ja seda firmat julgen soovitada, kui muidugi need lisatasud rentimisel sobivad.
Üldise meelerahu huvides soovitan rendifirmale see lisaraha maksta, et saaksid välisriiki sõita. Kui peaks intsident juhtuma ning sul polnud luba riigist väljuda, siis kindlustus seda ka ei kata ja pead omast taskust vahendid leidma. Montenegros liiklus vähe teine kui Horvaatias.
Ma ise möödunud suvel võtsin selle riski. Ehk võtsin auto Horvaatiast ning kui ma juba Dubrovnikus olin, siis mõtlesin ka Montenegrost paariks päevaks läbi põigata - kuigi kindlustusele olin öelnud, et välisriiki ei plaani sõita. Üldjuhul on GPS ainult kallimatel sõidukitel peal ning andmekaitseseaduste (GDPR) järgi ei tohi sa reaalaajas inimesi jälgida. Selle pärast ma eriti ei muretsenudki. Oma alibi jaoks proovisin ka rendifirmale helistada kuid keegi ei vastanud. Aga tipp-hooajal Montenegros oli ikka väga vastik. Herceg Novist Bari linna sõitis ligi 6 tundi. Ning Bari linnas sattusin sellisesse ummikusse, et 600 meetrit läbimiseks kulus tund aega ning sekka lugematu arv serblaste rusikaviibutusi, sest nemad tahtsid alati kõigest ette trügida. Lisaks tagasiteel Montenegro-Horvaatia piiri läbimiseks kulunud ning igavikuna tundunud 5 tundi, mis pidi suvel üsna paratamatu olema (me veel läksime öösel). Mis tähendab, et risk kitsastel teedel kiirelt närviliseks muutuvate lõunamaa poiste poolt oma uhke rendiauto külg kriibitud saada kasvab hüppeliselt. Seega kehtib vana tõde - parem karta kui kahetseda.