Viimased kommentaarid

Pakettreise pakutakse tegelikult küll, vaata Eesti reisibüroode pakkumisi, nt Germalo pakub jõuluvanale küllasõidu pakettreisi: http://www.germalo.ee/kultuurireisid/soome-lapimaale-kulla-jouluvanale-3, pakkujaid on aga teisigi ning ka muudel aastaaegadel.

Pakettreis on mugav, ent see loomulikult piirab ringiliikumisvabadust, seega kui eelistad rohkem ise omale programmi teha, siis pole seegi keeruline. Kohale saab rongi/lennuki/bussiga, mugavaks stardikohaks on Oulu, kuhu on ühendusi rohkem ja soodsama hinnaga, nt bussipilet alates 20€ (onnibus.com).

Päris keelatud dirhamite sisse- ja väljavedu pole, IATA andmetel kuni 2000 MAD ehk ca 200€ on lubatud: http://www.iatatravelcentre.com/MA-Morocco-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm. Vaatamisväärsustest ja kohalikest kohtadest-tavadest ülevaate saamiseks võib ka soetada mõne reisijuhi, nt Rough Guide'i Marrakechi raamatu: https://www.roughguides.com/shop/pocket-rough-guide-marrakesh/.

Sõltub oma mobiilioperaatorist tõesti. Telia kliendid võivad juba täna hõisata: https://www.telia.ee/era/internet/nutiseadmes/valismaal/roaming/-/roaming/country/REU.

Marrakechist on siin foorumis juba üksjagu juttu olnud, elav lõunamaa linn. Riietus kahtluse korral pigem konservatiivsem, endal lihtsam. Ilm jaanuaris-veebruaris selline nagu Eestimaa suvi, sooja maksimum 20-21 kraadi, ent öösel võib ka 4-5 kraadi olla, seetõttu pisut soojem riietus ei tee paha. Keskmiselt on veebruaris 6 vihmapäeva, sellega võiks ka arvestada: http://www.holiday-weather.com/marrakesh/averages/february/

Hinnataseme osas saab mingisuguse ülevaate Numbeo foorumist: https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Marrakech?displayCurrency=EUR. Enamik vabaturu hindadest sõltub kauplemisoskusest, võib ühe ja sama asja eest 5€ maksta, aga võid ka 20€,

Internetis on Marrakechi kohta infot palju, guugelda 'marrakech travel guide', nt http://www.independent.co.uk/travel/48-hours-in/marrakech-travel-tips-where-to-go-and-what-to-see-in-48-hours-a6802146.html. 2 nädalat ainult Marrakechile on liiga palju, selle ajaga võiks tõesti juba kõrbetripi teha (sellest on ka siin kirjutatud) või siis teha muid väljasõite - Essaouira, Agadir, Ouarzazate jne.

Raha on kõige soodsam vahetada mõnes kohalikus rahavahetuspunktis. Maroko dirhamit on keelatud suures koguses välja viia ning vahetusvõimalused seetõttu kasinad, nt Tavid vist üldse ei vaheta. Lennujaamas saab ka seda teha, ent kurss ei ole hea, seega vaheta seal ainult niipalju kui hädapäraselt vajalik. Ise olen kasutanud Revoluti kaarti, mis võimaldab tasuta kuni 200€ eest kuus sularaha ülekandekursiga seinast välja võtta ning selle kurssi ei ole ükski teine kaart või valuutavahetus suutnud lüüa. Kaardiga saab ka siin-seal maksta, nt supermarketites.

Prantsuse nn ülemereterritooriumid jagunevad oma staatuselt lausa neljaks, seega koloonia on üsna lihtsustatud üldnimetaja. Lühendid neil DOM, COM, TOM ja arktilised alad :-) sarnaselt Guadeloupele ja Martinique'le on ka Reunion DOM, s.t. täieõiguslik Prantsuse regioon, sealhulgas ELi kodanikele vaid ID kaardi nõue, roamingtasude puudumine jne. Vt ka https://en.m.wikipedia.org/wiki/Overseas_France

Mul endal nimeline Mobib kaart, pole uurinud kas Press Pointis Mobib basicut osta saab. Leidsin ühe selleteemalise Tripadvisori foorumi, aga kindlat vastust ei saanud: https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g188644-i205-k8314672-Buy_Discover_Brussels_MOBIB_Card_at_Airport-Brussels.html.
Iseenesest oleks ju elementaarne sellist vajalikku asja ajalehekoskis müüa, ent asjata pole Belgia sürrealismi kodumaa, elementaarsus pole siin just tihti asjade mõõduks. Aga küsida võib ikka.

Juhul kui ei ole, mine korrus allapoole bussijaama, peatuses on piletimüügimasin, osta sealt Airport Line pilet (masinast 4.50€, maksta saab ka kaardiga) ning sõida sellega hotellini välja, nii nagu parajasti sobivad ümberistumised on.

Lisaks Airport Line piletile ja üksikpiletile saab automaadist ilma Mobib kaarti soetamata osta ka 24h pileti ning erinevalt tavalisest üksikpiletist kehtib ka lennujaama bussis - ehk siis kui järgmine päev ka transporti kasutada plaanis, siis on isegi mõttekas võtta lennujaama automaadist hoopis 7.50€ eest 24h pilet: http://www.stib-mivb.be/article.html?l=en&_guid=00b80e82-2783-3410-98be-aa45557d55aa.

Kui Brüsselis plaan vaid 1-2 päeva olla, siis pole 5€ maksvat Mobib kaarti vahest üldse vaja, piisab paberkaardil üksikpiletite (kui alla 3 sõidu päevas) või 24h piletite (kui üle 3 sõidu päevas) ostmisest.

azair.eu? Vahel ka flights.google.com kuvab selliseid lende.

Viipekaarti ei ole, osta saab automaadist või BVG mobiiliäpiga. Soodsamalt saab kui osta 4sõidupilet või kasutada päevapileteid.

Sõltub kui hilja saabuda, lennujaama saabuvate lendude halli kiosk Press Point on lahti kuni kl 21 ja Gare du Midi KIOSK müügipunkt, kus Mobib basic kaarti müüakse, isegi kuni 22:30.

Ühistranspordiga on siis kaks varianti: kas rong Gare du Midisse, seal osta KIOSK müügipunktist Mobib kaart koos 24/48/72h piletiga ja siis trammiga nr 81 hotelli juurde, kokku ca 45 min - kallim, aga kiirem ja mugavam. Või buss 21 linna ja seal 1-2 ümberistumisega hotelli, aeg 1:00-1:10. Sobivaid ühendusi ümberistumisinfoga leiab Google Mapsis, kui seadetes rongi variant välja lülitada.
Mitmekesi minnes võib ka Uberit kaaluda, hind ca 25-30€ ehk kolme inimesega minnes tasub juba ära.

Parima ühistranspordiühenduse leidmiseks Brüsselis sobib suurepäraselt Google Maps, valides seal transpordiliigiks ühistranspordi, sisestades alguspunktiks lennujaama ning lõpp-punktiks hotelli.

Rongile saab tõepoolest osta pileti väravas automaadist, ent arvestada tuleb et see on üsna kallis (ca 8€) ning kuna Brüsseli lennujaam ei kuulu linnatsooni, siis lennujaamast ostetud pilet ei hõlma muid linnaliine, s.t. raudteejaamast edasi sõiteks tuleks veel lisaks osta bussipilet. Seetõttu on soodsam sõita lennujaamast bussiga nr 21 linna (pileti saab osta lennujaama bussipeatuses automaadist, hind 4.50€) ja seal soovitud kohas ümbes istuda, kuna see on ühe piletiga võimalik. Samas on rong muidugi kiirem ja kui sihtkoht asub Gare du Midist veel edasi, siis säästab sellega korralikult aega.

Lisaks Brüsseli linnaliinidele väljuvad lennujaamast ka Flandria maakonnaliinide (De Lijn) bussid, milledest mõned sõidavad ka linna. Need bussid on valge-kollast värvi ja pileti saab osta bussist, hind 3€.

Mis 24-48-72h tunni piletisse puutub, siis sellega on võimalik Brüsseli piires ringi liikuda nii bussi, trammi, metroo kui ka rongiga, samuti kehtib see lennujaama bussides 12 ja 21. Konkreetsem info siin: http://www.stib-mivb.be/article.html?_guid=d0707200-2683-3410-479e-b21a51d668f0&l=en. Päevapileti ostmiseks tuleb esmalt soetada MOBIB Basic plastkaart (müügil suuremates metroojaamades, 5€, nimekiri siin: http://www.stib-mivb.be/article.html?_guid=30d93c3b-2b83-3410-94b5-eec92fbd03ff&l=en). Ühe kaardiga võib osta ka mitu piletit, seega ei pea igale reisijale seda eraldi ostma. Kui plaan bussiga nr 21 lennujaamast linna sõita, siis võib 24-48-72 tunni pileti juba lennujaamas osta ja linnasõiduks kasutada, ainukeseks probleemiks on see, et ma ei ole kindel kas seda kaarti lennujaamast osta saab, võib-olla müüakse seda saabuvate lendude saali ajalehekioskis, aga 100% kindel ei ole.

Kui soovid konkreetset marsruudisoovitust, siis kirjuta kuhu kanti see hotell jääb ja saan täpsema marsruudisoovituse anda.

Mul kogemus ühe teise firmaga - kuna ei saanud neilt kuidagi tõendit, siis laadisin Flightradar24 lehelt alla kõnealuse lennu logi, kus väljalennu ja saabumise ajad minuti täpsusega kirjas. Kindlustusfirmale sellest tollal täiesti piisas.

Ei ole probleemi. Aastas lendab Miami ja Cancuni vahel 300.000 reisijat ehk 5-6 lennukitäit päevas. Cancunis endas võiks püüda rannaäärsest hotellitsoonist välja minna, kui ainult seal viibida, siis suurt vahet Miamiga pole. Linna peatänavatel on ridamisi ekskursioonipakkujaid, kõige mugavam on vaadata, mida nad pakuvad, ning sealt endale sobiv ekskursioon valida.

Vaata näiteks https://www.busliniensuche.de/, eelnevalt võrdluseks toodud Lux Express seal kenasti sees, samuti võimaldab näha soovitud päevaks pakutavaid Blablacari sõidujagamisteenuse pakkumisi.

3 päeva on väga lühike aeg, palju pole mõtet sinna planeerida. Juba autosõit Tallinnast Vilniusse kestab minimaalselt 7,5 tundi, seega edasi-tagasi sõiduks kulub päev ära. Põhimõtteliselt on valikuid kaks - kas minna mere äärde (üks päev Palanga, teine Kura säär) või sisemaale (üks päev Vilnius, teine Trakai/Druskininkai).

Mina soovitaks kindlasti tuima lennujaamas passimise asemel transiitviisa võtta ja linnaga tutvust teha. Viisa tegemiseks broneeri vastuvõtuaeg Venemaa konsulaadis ( http://tallinn.kdmid.ru/queue/, filiaalid ka Tartus ja Narvas), täida ankeet, tee 2päevane tervisekindlustus, võta kaasa veel pass, 1 värvipilt ja lennupiletite koopiad ning saadki tehtud, tasu on 35€.
Eeldan et lennujaamaks on Sheremetjevo, lennujaamast linna ja tagasi saad Aeroekspressi rongiga, hind 420 RUB üks ots, või siis bussiga lähimasse metroojaama ja sealt metrooga kesklinna, hind sel juhul ca 250 RUB: http://www.svo.aero/en/directions/.
See 22tunnise ümberistumisega ühendus tähendab vist saabumist Sheremetjevosse kell 23:35 õhtul ja sealt edasilendu järgmine õhtu kl 21:45. Kuna metroo öösel ei sõida, siis oleks kõige etem sõita Aeroekspressiga Valgevene vaksali juurde (viimased rongid lähevad kl 00:00 ja 00:30), ööbida seal hotellis ning hommikul linna avastama minna. Pagasi saab sel juhul jätta hotelli, võtta see pärastlõunal välja ja lennujaama tagasi sõita.

Poola suurimad ehitus/tehnikapoodide ketid on LeroyMerlin, Castorama, Bricoman. Otsi Google Mapsiga Lodzi kaardil nende asukohti. Hindadest saad umkaudse ülevaate nende veebipoodidest, nt LeroyMerlini võtmevalik on siin: https://www.leroymerlin.pl/narzedzia-reczne/klucze-reczne,a2624.html

E-viisa lehekülje andmetel on e-viisa maksumus 50 USD ning selle saab elektrooniliselt kohe peale taotluse esitamist kätte. .

Tavaviisat saab taotleda Tadžikistani Moskva saatkonnast, hind algab 30 USD juurest: http://www.tajembassy.ru/ru/konsulstvo/konsulskaya-sluzhba/prejskurant-platnykh-uslug-rus, samas tuleb sinna juurde lisada Moskva kaudu viisa taotlemise aja- ja rahakulu. Teine võimalus tundub olevat viisa taotlemine elektrooniliselt, ent kättesaamisega piiril - hind peaks sellel olema sama mis saatkonnast taotlemisel, kui aga just endal pole plaanis Moskvasse minna, siis tuleb sel juhul riiki siseneda toimuma Dušanbe lennujaama kaudu ja selleks võib piiril aega kuluda, samuti eeldab see pikemat suhtlust Moskva saatkonnaga. Ehk siis ise eelistaks pigem e-viisat.

Pariisis on igas raudteejaamas pagasihoid olemas: https://www.parisinfo.com/transports/73384/Consignes-dans-les-gares-et-les-parcs-de-loisirs. Ainult et Tallinnas ja Tartus enam ei ole. Teadagi miks.

USAs kasutatakse A ja B-tüüpi pistikuid: http://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/. Euroopa laadijate jms kasutamiseks võib osta vastava adapteri, hind nt Oomipoes 1€: https://www.oomipood.ee/product/us_eur_adapter_adapter_am_pistik_eur_pesa_acv
Enamus tänapäeva elektritarvikuid toetab mõlemaid pingeid, s.t. märgistus 100-240V.

Pinnimine jah pigem tagasiteel, seepärast tasuks naastes min 3 tundi varem lennujaamas olla. Kui inglise keelega kitsas käes, siis võib ka vene keelega üritada, tänu aliyah'le on viiendik Iisraeli elanikest Venemaal sündinud ja küll mõni keeleoskaja ka leitakse.

Tegelikult saab ka veel odavamalt. Nt www.billiger-mietwagen.de pakub 21-28.oktoober Rijeka lennujaamast Opel Astra või Renault Megane tüüpi autot nullomavastutusega ja piiramatu läbisõiduga alates 76€. Või www.cardelmar.de, www.mietwagenmarkt.de jne jne

Lisaks Uberdamisele võib ka Googeldada - sisesta maps.google.com lehel lähtekohaks Stansted Airport ja saabumiskohaks Luton Airport, vali sobiv aeg ja vaata, mida pakutakse. Öö on suhteliselt lai mõiste, aga National Expressi otsebussid lähevad Stanstedist kl 22 ja 01, sihtkohaks on neil Oxford, aga teevad peatuse ka Lutoni lennujaamas.

Soovitaks samuti pigem soetada kohalik SIM, eelistatult selline, mis toimub mitmes piirkonna riigis korraga. Tänapäeval saab ELis hakkama Eesti kaardiga, Kagu-Aasias aga saab soetada Sim2Fly kaardi, mis toimib 8 sealse piirkonna riigis 3G/4G võrkudes, hind ca 10€/3GB: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Thailand.
USA pakkumisi saab näha siin: http://www.androidauthority.com/best-prepaid-plans-132352/. Ise olen järgmisel kevadel tegemas trippi Mehhikost läbi USA Kanadasse ning seal piisab samuti ühest kaardist, kuna enamiku Mehhiko operaatorite andmemahtu saab kasutada ka USAs ja Kanadas ning vajadusel seda interneti teel juurde laadida, hinnaks on nt 14€/3GB.

jaanusm kommentaaridega nii linnade kui marokolaste koeruse osas täiesti nõus. Paar lisamärkust:

  • Rabat on Maroko pealinn, administratiivkeskus ja kuninga kodulinn, olles samas Maroko mõistes väikelinn (580.000 elanikku, suuruselt 7. linn Marokos). Üks eestlasest sõber veetis seal korra jõulud ja jäi väga rahule - linn on puhas, rahulik, turvaline, viisakas rand ja restoranid kus perega käia. Kui plaan Rabatis või Casablancas paar päeva peatuda, siis kindlasti soovitaks valida Rabatis.
  • marokolastel on jah sellised koerused :) põhiline on neid mitte südamesse võtta ning kerge muhelusega kõigist neist pakkumistest loobuda või kui vastavat teenust vaja, siis hind umbes alghinnast kolmandiku peale kaubelda. Mentaliteet on lihtsalt erinev - kui nt Eestis on kruiisiturist paljude kohalike poodnike jaoks tüütu lüpsilehm, kes segab poenurgas feissbuugis surfamist, siis marokolaste jaoks on see hoopis süllekukkunud võimalus oma generatsioonidevanust kauplemisoskust rakendada ning seda nad rakendamata ei jäta. Reeglina sellised olukorrad füüsilise vastasseisuni ei vii (endal pole neljal Maroko reisil jaanusm kirjeldatud olukorrani asi jõudnud), ent liiale minnes tasub alati politseile viidata ja üldiselt selle peale taltutakse, sest probleemi ei taha nemadki.