Viimased kommentaarid

Rasenduse ajal lendamisega seoses märgin veel juurde, et reeglina kuni 28. rasedusnädalani (6,5 kuud) saab lennata ilma igasuguste piiranguteta. Lendamine on võimalik ka tükk aega hiljem, 28.-35. rasedusnädalal, eeldusel et olemas on vastav arstitõend (sain oma kaasale selle omal ajal küll kiiresti) ning tegu ei ole mitmikute ootamisega. Quatari vastavad reeglid on siin: https://www.qatarairways.com/en/family/expectant-mothers.html.

Auto võiks jah hiljemalt kl 10:30 tagasi olla, 2h on paras aeg lennujaamas. Loomulikult võib ka varem tuua.

DHL on kindlasti turvaline, eriti võrreldes suvalise võõraga, kes ID kaardi kusagile võib unustada või rahaks teha. DHLi hinnakirja leiab nende veebilehelt: https://www.mydhl.dhl.com/mydhl/appmanager/smep/customerDesktop?_nfpb=true&_pageLabel=smep_portal_page_login&utm_source=EE&utm_medium=nav&utm_campaign=get_rate_link#portletShippingOptions. Kui sisestada seal saatmiskohaks nende Ülemiste kontor ja vastuvõtukohaks Manila DHL, siis näitab saatmisajaks 3 päeva ja hinnaks 71€. Mida siin veel mōelda, esmaspäeva hommikul padavai Ülemistele nende teeninduspunkti ja dokument teele ning enne nädala lõppu on see kallil kaasal juba käes.

Kui küsimus terve Euroopa turgude kohta, siis Pariisi Aubervilliersi turg on üle prahi: http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-3075349/Chinese-turn-Paris-suburb-Europes-biggest-fashion-market.html. Tõsi, miinimumkogus on seal tavaliselt 100 ühikut, aga sellise hinna pealt pole probleemi seda kokku saada. 

Kui küsimus puudutas Eestile lähemaid turge, siis Vilniuse turg on endiselt alive and kickin', tripi otsing aitab rohkem infot leida. 

Sama teema varem: https://trip.ee/foorum/uldfoorum/lennujaama-vahetus-1. Info pole muutunud, variandid on rong (RER B Anthony jaama + Orlyval, 18€), otsebuss (21€) või takso (70-80€). Buss ja takso sõltuvad liiklusest, võib jõuda 45 minutiga, aga ka 2 tunniga. Rong on ajaliselt kindlam, kuid peab vahetama, ka võib see vahel streikida. 

Cocoboco, unustasin mainida, et sõitsin läbi Panevezhise kesklinna - esiteks soovitas nii Waze, teiseks aga tahtsime teha peatuse kesklinna Forto Dvarases, et Leedu toite proovida. Ringtee kohta seetõttu ei tea.

Läbisin pühapäeval-esmaspäeval (22.-23.7) marsruudi Varssavist Tallinnasse. Mõned tähelepanekud:

+ Wyszkow - Ostrow Mazowiecka teelõik. Teetööd ca 30 km, seista tuli Varssavi poolses otsas, muus osas liikus ühtlaselt 70-80 km/h, osaliselt isegi juba uuel teel. Läbimisele kulus üsna normaalsed 42 minutit, seega ringi sõita pole mõtet

+ Marijampole - Kaunas. Pikk teetööde jupp, otsest seismist pole, aga traditsiooniline Leedu nõmedus, kunagi ei saa aru millal üks piirang lõpeb ja teine algab.

+ valgusfooriga teetöö Leedu-Läti piiril, max 5 min seismist;

+ Riia ring. Waze näitas alguses läbi linna minekut, siis aga muutis meelt ja juhatas ringteele. 3 foori, ühest sai otse läbi, kahe juures tuli oodata, ent mitte meeletult kaua, max 10 minutit juurde. Siin soovitaks juhinduda Waze näidust, vahel võib läbi linna olla kiirem, vahel ringi mööda.

Kütusehindadest ka. Diisel Leedus 1.10-1.15, Poolas 4.93 PLN. Ise kasutasin bensiini, tankisin esmalt Varssavis Targoweki keskuse Shellis (5.02 PLN) ning enne piiri Suwalki Circle-Ks (5.05 PLN). Leedus tankisin 1.23€ Pasvalyse juures. Täislastis auto (passijärgne keskmine kombineeritud bensiinikulu 5.8) keskmine kulu tuli 6.4l/100 km, samas kui Baierist Varssavisse kiirteesõidu keskmine kulu oli 7.2. 

Auto on vajalik ja kasulik küll, ent üksnes Pariisist välja sõites, näiteks kui Loire' orgu või Champagnet külastada, sest sealne ühistransport on nadi ja nädalavahetustel pea olematu.
Kui aga siiski soov ise motoriseeritult linnas ringisõitu proovida, siis kohalikud linlased kasutavad tihti sõidujagamisteenuse autosid (nt Autolib või Ubeeqo, viimane on 6-8€/h või 45-65€/päev, https://www.ubeeqo.com/en/carsharing-paris/fees) või rollereid (Coup, 4€/h või 25€/12 tundi, https://joincoup.com/en/paris/faq/how-much-is-coup).


Minu skeem oligi väga lihtsustatud, tegelikkus on palju keerulisem :-) Nii näiteks võib rendifirmal olla oma kindlustus, mis plekib auto remondikulud kinni, mistõttu on rendifirmal mõttekam teha turuhinnaga 1000€ maksev remonditöö, kirjutada arvele 3000€ ja rõõmsalt vahe taskusse pista, jättes pealegi kliendile mulje firma suuremeelsusest. Olen pisut kindlustusfirma telgitaguseid nâinud ja nii see sageli käib.

Püüan seda kindlustusasja juristi keeles kirjeldada. Kokku on Sinu toodud näites kolm firmat, igaühel oma funktsioon:

Billiger - leidsid auto tema lehelt, talle ka broneeringu eest maksad. Osa sellest rahast jätab ta endale, ülejäänu Auto Europile. Võimalikku kindlustusjuhtumisse ta asjaosalisena ei sekku, küll aga annavad nad vajadusel tasuta nõu (nende kodulehe järgi "kostenlose Beratung auch nach Fahrzeug-Rückgabe".
Auto Europe - jätab osa rahast maakleritasuna endale, osa kindlustusfirma preemiaks et see tagatisraha 1400€ kindlustaks, ülejäänu kannab üle Fireflyle;
* Firefly annab auto ja broneerib su kaardilt 1400€, mille hiljem vabastab või selle arvelt hüvitab kahju.
Kui nüüd midagi juhtub, siis esmalt kannab kulu Firefly, kes aga kuni 1400€ ulatuses saab selle su broneeringust maha võtta. Sina omakorda saad Firefly arve koos enda kaardiväljavōttega Autoeuropile esitada, kes omakorda paberid oma kindlusfirmale esitab, kes omakorda mahavõetud raha sulle tagasi kannab. Billiger ei tee seal muud kui et vōib su muret kuulata ja aidata õigele hüvitustee otsale saada.

Shoppamise osas on ülalviidatud Arkadia kindlasti peatust väärt, aga võib-olla on see isegi liiga suur. Kui aga soov hea kvaliteediga lasteriideid normaalse hinnaga, siis soovitaks Smyki ketti (www.smyk.com). Neil kümneid poode üle Poola (vt https://www.smyk.com/storelocator), ent üks suurimaid neist, Smyk Megastore, asub Varssavi Eesti-poolsel küljel kohe kiirtee ääres, aadressil Malborska 39. Sealsamas kõrval asub rida teisi hüpermarketeid, nt Castorama ja Obi (ehitustarbed), Ikea,  Decathlon (sporditarbed), Carrefour ja Auchan (toiduained) jne jne.

Rendiautol ei ole Pariisis erilist mõtet. Kesklinnas parkimine maksab vähemalt 25€ päev (vt www.parkopedia.com), lisaks autorendi kulu. Ummikud on korralikud ja ajavõit on minimaalne - nii näiteks kestaks praegusel hetkel autosõit Eiffeli torni juurest Eurolinesi bussijaama Gallienis autoga 38 minutit (+ auto parkimisele kuluv aeg) ja metrooga 45 minutit. Metroopilet maksab 1.50€ (kui osta 10korra pilet), viieks päevaks minnes võib kaaluda nädalapiletit (Navigo weekly pass, 22€, kehtib kõigis tsoonides, sh rongisõidul CDG lennujaama).  Ehk siis 5 inimese ühistranspordi nädalapiletid kokku maksavad kindlasti vähem kui 2 päeva autorent + parkimiskulu + kütusekulu.
---
Täpsustus: Navigo pass kehtib E-P, seega P-K minnes ei ole see mõttekas. Küll aga on endiselt soovitav osta 10korra piletid, kuna nt 3 korda päevas ümberistumistega ühest kohast teise sõites tuleb 5 päeva kogukuluks vaid 22.5€ reisija kohta.

Poola on küll katoliiklik maa, ent kirik on seal riigist lahutatud ja pühasid pole seal oluliselt enam kui Eestis (aastas 13 Poolas ja 12 Eestis). Suveperioodi kõrgpunktiks on tõepoolest Neitsi Maarja taevaminekupüha ehk maakeeli rukkimaarjapäev 15. augustil. Autoreisijal tasub just selle päevale Poola läbimist rihtida, kuna liiklust siis vähe. Samas on just hommikul ilus sealseid väikseid teid läbida - pered lähevad pühapäevariietes kirikusse, protsessioonid.. sellele lisaks on 15. august ka Poola armee aastapäev, mistõttu näeb Varssavis ka uhket paraadi.

Ma olen seda rongi näinud, aga mitte sõitnud, samas piltide pealt saab ettekujutuse küll. Mõlemad on korralikud variandid. Päevane rong on kiirem (10 tundi päeval vs 13.5 öösel) ja odavam (273 vs 367 zlotti öises 3kohalises kupees). Teisalt on magamisvagun eksootika, mida Euroopas enam tihti ei kohta, kui kogemus puudub, siis võib ju proovida. 

Minu enda eelistus oleks hoopis lendamine, mis veel odavam ja kiirem (nt 15. augustil 24€ üks ots ja 1,5 tundi vs 65-75€ rongiga ja 10 tundi). Mis muidugi ei tähenda et raudteesõit halb oleks.

Mingit kaubanduskeeldu pühapäeval Poolas pole. Mõned väiksemad poed ja tehasepoed võivad küll kinni olla, aga suuremad kaubakeskused reeglina lahti. Nt Varssavi üks suurimaid malle, Arkadia keskus on lahti iga päev (https://www.arkadia.com.pl/access, pühapäev on niedziela), ka on iga päev lahti suur PTAK riidelaat Lodzi lähedal. Konkreetsemalt saab järele vaadata Google Mapsis, seal poodide avamisajad kirjas

Piisab vaid Metro Cardist. Kui Google Mapsi vaadata, siis linna pääsemiseks tuleb kasutada kolme firma teenuseid: NJ Transit, PATH ja MTA
NJ Transit: nädalasel viibimisel on kõige mugavam osta 10 korra kaart 22.50$. Osta saab selle jaamas automaadist, mingit plastikut pole vaja soetada. Piletiga saad sõita Hudson-Bergeni Light Railil West Side Avenue rongijaamast Hudsoni äärde Exchange Plaza või Newporti jaama (graafik ja hinnad vt https://www.njtransit.com/sf/sf_servlet.srv?hdnPageAction=LightRailTo);
nii PATH klui MTA kasutavad MetroCardi:  http://web.mta.info/metrocard/where_accept.htm, piisab kui see osta ja sinna raha peale laadida.


Autoriteetsemat infot saab mõne suurema riigi välisministeeriumi reisiinfost. Nt Suurbritannia välisministeeriumi andmetel on luba vaja vaid siis, kui laps reisib ilma oma vanemateta:  https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/georgia/entry-requirements. Kas Saksa välisministeeriumi Gruusia infoleht https://tiflis.diplo.de/ge-de/themen/willkommen/laenderinfos/reise-sicherheit ütleb sama - luba vajalik vaid siis kui laps reisib ilma ühegi vanemata. Kui laps reisib vaid ühe vanemaga, siis Saksa saatkond Gruusias soovitab teise vanema luba vaid saksa-gruusia segaperedest pärit laste puhul.  Igal juhul aga kahe vanemaga reisides pole reisipassi omaval lapsel mingit sünnitunnistust või selle kinnitatud koopiat kaasa vaja.  

Hinnad on soodsad. Kuna Poola on suur riik, siis täpsemate soovituste andmiseks on enam-vähem vaja teada kuhu minek. Üks suurimaid lasteriiete kette on Smyk, neil poode mitmetes suuremates linnades, Varssavi kesklinnas on suurim aadressil Chmielna 25.

Majutust ette broneerima ei pea, v.a. puhkepiirkondades nagu Masuuria järved (Augustow) ning mere ääres. Booking.com aitab leida parima sobivaima majutuskoha. Eurosid reeglina vastu ei võeta ja isegi kui võetakse, siis kurss on väga kehv, parem on kaardiga maksta ning seda saad teha valdavas enamikus kohtades. Rahavahetusi on võrreldes varasemanajaga vähem, väiksemates kohtades nendele loota ei maksa, pigem võtta automaadist. Sildimajandus on kokku kuivanud, soodsat kaupa nende järgi jahtida ei tasu, pealegi on enamus sellest ainult poola keeles. Tasulisi teid ei ole palju ja võrreldes muu Euroopaga on need suhteliselt odavad (Varssavi- Berliini ots ca 20€). Autokütust võib osta igast tanklast, reeglina on odavaimad kaubakeskuste (Carrefour, Auchan, Tesco jne) tanklad.

Lisan infoks ka lingi lennujaamabussi graafikule: https://saraksti.rigassatiksme.lv/index.html#bus/22/b-a/1542/140/en. Lennujaam on 'Lidosta Riga' ja bussijaam 'Autoosta'. Sõit kestab 25 minutit, pileti saab osta juhilt ja maksab 2€. Viimane buss, millega õigeks ajaks bussijaama jõuaks, läheb kl 23:10.

Saab minna küll, kuigi sellega kaasneb paras bürokraatia, vajalik taotleda viisa ning tuleb mõningate detailidega kursis olla. Päris ajakohast infot leiab siit: https://www.travelwithpedro.com/how-to-travel-to-abkhazia-from-georgia/ ja Caravanistani lehelt:  https://caravanistan.com/border-crossings/abkhazia/

Viimane buss Riia bussijaamast Tartusse väljub kl 23:55, vt www.luxexpress.eu. Seega võta lennujaamast takso või uber, jõuad 15 minutiga bussijaama ja aega jääb ülegi. Kui lennuk jõuab õigeaegselt, siis jõuaks isegi bussiga, kl 22:55 lennujaamast väljuv buss jõuab bussijaama kl 23:19. Tartu bussi pilet on soovitav ette osta, kuna tegemist Riia-Peterburi bussiga, siis võib see mõnikord täis olla.

Kõige lihtsam on kohapeal kaardiga maksta, makseterminalid sama levinud  kui Eestis ning saab ülekandekursiga. 

Kaardiga väljavõtu mõttekus sõltub sellest, palju su pank vahet tahab võtta. Kui kasutad kaarti, millega väljavõte lisatasuta (nt Revolut), siis see tuleb sama mis kohapeal vahetada, hetkekurss nt 2.31.