Viimased kommentaarid

Ma neljal korral Marokos käinud, olles kolmel korral baasina Agadiris. Nüüd esimest korda Egiptuses käies sain aru miks mulle Marokos meeldis.
Paar mõtet mis algset postitust lugedes tekkisid:

- prantsuse keele oskus oli veel saja aasta eest ilmareisija põhioskuseks. Ehk siis siit julgustus ka seda kaunist keelt õppida :)

- hea oleks olnud ära märkida hotell. Ise olin kõigil kolmel korral Agadiris sealses Iberostaris ja jäin alati rahule nii toitlustuse kui teenindusega. Rahule jäi ka pere, lapsed lausa keeldusid teisi hotelle proovimast. Egiptuse 5* ei saanud ligilähedalegi;

- lisaks Majorelle aedadele on Marrakechis ka Bahia palee, Saadide hauad, Marrakechi muuseum jne

- suhtumisega et pidevalt peab alttõmbamise pärast muretsema ei maksa tõepoolest sinna minna. Kui miski asi ei huvita, raputa pead ja ütle viisakalt naeratades merci, keegi jala otsas rippuma seepärast ei hakka. Kui asi huvitab, siis mõtle mis hinda selle eest oled nõus maksma, lase sealt 20% alla ja hakka kauplema, eesmärgiga saada lõpuks soovitud hind. Kui saad sinna - väga hea, võid endaga rahul olla. Kui ei saa - ju siis oli asi müüjale liiga kallis :) Kui kaubelda vastumeelt - mine Marjanesse;

- vaatamisväärsuseid Agadiris tõepoolest suurt pole, linn peale suurt maavärinat nullist üles ehitatud. Aga rannapromenaadil patseerimisega, mäkke kindluse juurde minekuga, turulkäiguga, Crocopargi ja hammami küalstusega täidab juba kaks päeva ilusasti ära;

- kui võtad reisikorraldajalt reisi mööda kooperatiive, siis sind sinna ka veetakse. Nii lihtne see ongi. Kui see lõbu meele järgi pole, siis rendi auto ja mine maad avastama. Teed üldiselt heas korras, kütus odav, liiklus Eesti keskmine. Taroudant, Paradise valley, Tifniti rand, Tiouti oaas, Tafraouteni mägikülad pole kaugel. Enne Essaouirat on vahva veinimõis, üliheade punaste veinide ja kohalike toitudega;

- Maroko on Aafrika ja Aafrikas on kiire teenindus ebaviisakas, kuna sellega annab restoranipidaja mõista et ruttu minema läheksid. Kui kiiresti süüa tahta, siis selleks on Marjane kõrval kiire teenindusega McDonalds :) kui aga talud Ida-Euroopa koloriiti, lepid teatud aeglusega arusaamises ja teeninduses, siis on isegi Tallinna vanalinn täitsa OK )))

- kaupade kvaliteedist. Jälle, sõltub mida osta. Kui näiteks maitseaineid osta, siis mina pole veel kuulnud et keegi pipra asemel kummipuru oleks  saanud. Kui ostad t-särke, külmkapimagneteid ja vaaraode kujusid, siis need on made in China nii Agadiris, Kairos kui Tallinnas. Kui tahta midagi erilist, mine turul puuseppade sektsiooni, selgita neile mida tahad ja need nikerdavad sulle puidust mida vaja. Kui arganiõli, siis kauplemishimulistele on poodide valik lai, kauplemispelguritele aga ajab Marjane kosmeetikariiul asja ära.  

Siin mõned ideed: https://www.wien.info/en/vienna-for/sports/vienna-for-action-junkies. Aga üldiselt on Cocobocol õigus, Viin on pigem epikuurlaste paradiis, kus adrekalaks saadakse juba kepikõnniga.

apensiil, enne Saksa piiri olen tavaliselt ööbinud Torzymis. See jääb vana maantee äärde, sinna jõudmiseks tuleb kiirteelt Torzymi ristis 25 km enne piiri maha keerata ja oledki kohal. Näiteks Motel Petro, hind 92zl kahele (21€), tasuta valvega tarastatud parkla, hommikusöök 15zl. Broneerida saab Bookingus. Kohe kõrval on AS24 tankla, kuigi veel parem hind on paar km Saksamaa poole Boczowis, Ochmani tanklas.

Alla 36tunnise check-ini puhul kohatasu maksma ei pea. Loomulikult üritab Air Baltic ka veel siis selle pealt teenida, pakkudes lisatasu eest kohta. Kui seda poleks vastu võtnud, siis oleksid check-ini tulemusena saanud süsteemi määratud suvalise koha 

Puht sportlikust huvist (ise ei saa kahjuks tulla) küsin et kuidas on plaan Usbekistanist Gruusiasse jõuda? Kas üle Aktau ja Kaspia Bakuusse ning sealt Gruusiasse või tiir läbi Kasahstani ja Venemaa?

Iisraeli valitsuse hetkel kehtiv toetus on ikka kordades suurem, 60 EURi reisija kohta: https://www.haaretz.com/israel-news/business/eilat-fears-israeli-government-may-end-flight-subsidies-that-helped-the-city-s-touri-1.7004524. Hetkel pole veel selge, kas järgmisel talvel toetustega jätkatakse.

Raul_R, momondod ja kayakid on pelgalt hinnavõrdlusportaalid, umbes nagu hinnavaatlus. Nende ärimudel töötaks ka siis, kui kõik lennufirmad otse pileteid müüks, sellisel juhul võrdleksid nad lihtsalt lennufirmade pakutavaid ühendusi/hindu. Teine lugu on online reisibüroodega a la Expedia, Tripair, Opodo jne. Minu teada LH üritas mõne aasta eest piletimüüki endale saada, pakkudes oma lehelt parima hinna garantiid. Miks see idee ei lennanud, ei oska öelda, vb leiab mõne artikli mis seda selgitaks

Ma üldiselt olen hoidunud ekstra suveniiride kaasavedamisest, samas kui mõni sõber kogub viinapitse, magneteid või õllealuseid, siis heameelega talle toon. Küll võtan võimalusel kaasa mõnd kohalikku toidutoodet, mis Eestis kas pole, kallis või kehva kvaliteediga: Horvaatiast trühvliõli, Iraanist safranit, Taist kuivatatud mangot, Kanadast vitamiine, Egiptusest kakaod asendavat jaanileivapuu juurikat jne :-) mõnikord saadan kaarte või aitan kaasreisijaid margijahil: tihti postkaarte küll pakutakse, ent margi ja postkasti leidmine on paras väljakutse... ja piltide osas võtsin 10 aastat tagasi USA reisile kaasa pisitütre mängukaru ja pildistasin selfide asemel hoopis seda Niagara kose, Manhattani vaadete ja Toronto CN Toweriga ning jätkan sama traditsiooni tänaseni. Iseenda kohalolu jäädvustamist ei vaja, küll on grupitäis Jaapani turiste 'kawaii' hüüetega minu karupildistamist pildistanud )))

Ma olen viimasel ajal rahavahetuseks kasutanud hoopis Eurexi lennujaamateenust - tellid soovitud valuutasumma, maksad selle eest ülekandega ning Tallinna lennujaama väravate juures võtad valuutavahetuslauast välja. Väga mugav, komisjonitasu ei ole, kurss normaalne (nt USD hetkel 1.1189 vs Tavidi 1.1139 + 2€ komisjonitasu). THBga nende kurss niivõrd soodne pole, laiast laastus 50€ eest bathe vahetades 2.5€ kehvem kui Bangkoki lennujaamas vahetades, ent kui kohvrite ja vahmiiliga saabudes ja väsinuna ei viitsi rahavahetust otsida ja sabatada, siis on ka see variant.

Mia, näiteks www.kayak.de pakub broneerimisel võimalust ka pagasi arvu sisestamiseks.

Vaata mida Waze või Google Maps soovitab ja juhindu sellest. Mul on reeglina päevasel ajal soovitanud marsruuti Juglas iela - Krasta iela - Ulmana gatve, öösel (peale 21) aga otse läbi kesklinna. Sildu on nüüd piisavalt ja aastatetagused ummikud sildadel minevik.

Teemaksu ei pea kartma, kui see aitab kiiremini kohale jõuda, ent segadusse ajavad eri riikide eri süsteemid. Nr kaubik peab Leedus teemaksu tasuma ja Portugalis on üldse mingi oma süsteem. Mis vinjeti ostu puutub, siis alati on kõige odavam osta seda vastavast riigist, enne piiri osta on mugav, ent kallim. Reeglina esimene tankla peale piiri on sobiv. Ettevaatlik tasub olla ka vinjeti eest tasudes, nt Tšehhis võidakse nõuda maksmist vaid sularahas, sealsete kroonide puudumisel pead aga maksma eurodes kallima hinna. Vb tänaseks olukord parem, aga paari aasta eest Saksa - Tšehhi oli nii. 

Pisut teemast väljas, ent kahtlen sügavalt, et Küpros ettenähtavas tulevikus Schengeniga liitub. Riigil on seniajani lahendamata piirivaidlus türklastega, mistõttu nende liitumine Schengeniga avaks tagaukse ELi pääsuks. Lisaks on juba praegu 1/3 Küprose turiste väljaspoolt ELi ning brittide lahkumisega suureneb see osakaal lausa 2/3ni. Praegu on näiteks venelastel Küprosele pääsemine praktiliselt viisavaba (viisanõue on, aga seda saab tasuta netis taotleda), Schengeniga liitumise järel see kaoks ning see küprioote eriti ei huvita. Ka Bulgaariaga pole olukord parem, pagulaskriisi valgusel pole praegustel Schengeni riikidel erilist motivatsiooni Bulgaariast tulijaid vabalt mujale ELi kondama saata ning sealne piirivalve ja õigussüsteem ei ole veel valmis nõuetele vastavat kontrolli sisse viima.

WAW lennujaamas on vaid üks terminal. Kunagi nimetati 2008. aastal valminud terminali laiendust teiseks terminaliks, ent 2010.a. muudeti nimetusi ja nüüd on vaid üks terminal:  https://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Chopin_Airport#Terminals

Vahendusfirmad on meistrid trikitama. Näiteks kui vahetad veebilingis sõnade järjekorra ära ja lähed https://www.indiaonlinevisas.org.in/ lehele, siis näed et see on kujunduselt üsna sarnane 'õigele' lehele, ainukese vahega et India valitsuse logo puudub ning 80 dollari asemel maksad hoopis 149. Või siis USA puhul võid sattuda süütu nimega ning vapitaolise logoga lehele https://www.official-esta.com/, mille kaudu ESTA taotlust tehes maksad 14 dollari asemel 81... minule teadaolevalt ei paku ühegi riigi puhul vahendaja ametlikust hinnast soodsamat hinda, vahetevahel võib sellise vahendaja kasutamine ju vajalik olla, näiteks kui nad organiseerivad kutse vms, ent India ja USA viisa/reisiloa tegemiseks on nad mõttetud.

See indiaimmigration.com lehe 65 dollarit on üksnes vahendustasu, sellele tuleb veel viisa enda tasu 80 juurde liita. Üldiselt soovitan igasugu vahendajaid vältida, kõige soodsam on ainult ametlikult lehelt tegemine, kõigi teistega paremal juhul kas maksad lisaks või halvemal juhul satuvad su krediitkaardi andmed mõnele nurgatagusele soolapuhujale, kes su rahad kohe Aliexpressis laiaks lööb. Sama kehtib ka nt USAsse nõutava ESTA kohta.

Ma käisin 10 aasta eest enne Kolumbia reisi Brüsselis troopikameditsiini keskuses ja küsisin kas kolmeks päevaks Amazonasesse Leticiasse minnes on Malaronet vaja. Arst ütles et sõltub riskiprofiilist, aga kui vaid paariks päevaks minna, mitte džunglis ööbida ning sääsekaitset kasutada, siis risk on väike ja pole vaja. Nõnda tegingi vaid kollapalaviku ja tablette ei võtnud.

Ainuke kleepsumaa sel teekonnal on Tšehhi, kui sõita üle Görlitzi ja Ceska Lipa, siis vinjetti vaja pole. Tšehhi tasuliste kiirteede kaart on muidu siin:  http://www.motorway.cz/stickers#parts-of-motorways-with-a-fee

Ma pisut vaidleks vastu peale keskööd hotelli leidmise võimatuse osas. Tuleb vaid avada booking.com, klõpsata filtril '24h front desk' ja isegi suvalises Poolamaa pärapõrgus leiab max 30 min sõidu raadiuses ka peale keskööd avatud ööbimispaiku mõistliku (25-30€/2in) hinnaga.

Minu autos magamised on ka jäänud aastate taha, noorena võib ikka proovida, raha vähe ja reisiigatsus suurem. Nüüd tahaks oma puhkusepäevadel peale pikka päevateed puhaste linade vahele, õhtul terrassil klaasi veini libistada ja hommikul inimese kombel dušši võtta. Matkaautoni pole ma veel küündinud, aga ega see vanuski tulemata jää.

Minu viimase 15 aasta ning ca 15-20.000 km väljaspool Eestit aastas praktikas on vaid üks selline kogemus, kus teeröövleid kohtasin ning nendeks olid Saksa politseinikud, kes pisut enne Poola piiri mu sõbra auto kinni pidasid (reisisime kahe autoga ja tal oli uus BMW X7) ning selle üksipulgi läbi otsisid, kusjuures kraapides ka maha mingi üliolulise pitseeritud sildi või kerenumbri, millega garantii vastu taevast lendas. Sõber ei teadnud politseinike nimesid ning protokolli nõuda, mistõttu jäi meil kahjutasu politseilt sisse nõudmata. 

GPSist ja andmesidest. Kui oled lepinguline klient, siis on reeglina paketis mingi andmemaht Euroopa Liidus kuuhinna sees või siis vähemalt juurde tellitav. Alternatiiv on teha omale ettemaksupakett, millega saad ka ELis helistada/surfata. Ma mõni aeg tagasi muutsin oma vana telefoni GPSiks ning ostsin sinna sisse Superi stardika, kuna see pakub kõige paremat paketivaba andmesidehinda: 1 GB 2,5€ Eestis ja 5,2€ ELis. Kui igasugused muud internetti imevad äpid telefonist ära kustutad ja taustainterneti ära keelad, siis võib 1 GB andmemahuga lausa aasta otsa mööda Eestit ja Euroopat ringi vurada ning Wazet/Google Mapsi kasutada. Iseasi, kui lisaks GPSile internetti ka muuks otstarbeks tahad ning reis vaid piiratud aja kestab, siis võid mõne sobiva kuupaketi vaadata, nende paarieurosed hinnad on muude reisikuludega võrreldes tänapäeval pea olematud. 

Kui võtad mõne Germalo reisi, siis Panamasse lendavad nad Lufthansaga ning Indiasse Turkishiga. Peaks juba üsna usaldusväärsed olema :)

Jah, kindlasti tuleks võimalikust hilinemisest juba praegu kindlustusfirmat teavitada. Kindlasti katab reisitõrkekindlustus ka reisile eelnenud juhtumeid - näiteks tüüpjuhtum, kus inimene jääb paar päeva enne reisi haigeks või juhtub õnnetus, mille tõttu ta reisile ei saa minnagi ning sellised juhtumid on kenasti hüvitatud.

Kontrollisin üle ja tõesti parandan ennast - Aeroflot saaks nõuda hüvitist Tallinnast Bangkokki lennates, ent mitte Bangkokist Tallinna lennates... https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_et.htm. 

Reisitõrkekindlustuse osas tsiteerin näiteks Salva lepingutingimuste punkti 6.2.6:  "Reisitõrke kindlustusjuhtumiteks on ... regulaarlendude lennuplaani muutmine lennuettevõtte poolt 
pärast piletite väljaostmist (v.a juhud, kui muutmine on tingitud 
looduskatastroofist, töökatkestusest või maksevõimetusest); 
transpordivahendi ülebroneerimine; õhuruumi ülekoormatus". Ehk siis pole oluline kas plaani muudetakse pool aastat enne reisi või reisi ajal, määrav on, vaid et lennuplaani muutus peab olema  toimunud peale piletite väljaostmist, mis ongi ju nii juhtunud ning sellega reisitõrke fakt tuvastatud.