Viimased kommentaarid

Rongiga minnes tuleb arvestada seda, et rong väljub Moldovast Transdnistria kaudu, sealset piiri Moldova ei valva ja seetõttu ei saa ka riigist väljumise templit. Ukrainasse sisenemisel see probleemi ei tekita, aga taas Moldovasse minnes võib tekkida. Alternatiivid on buss ja eraauto (www.blablacar.com kaudu), mõlemaid variante on mitu korda päevas.  

Klassikaline näide juhtumist, kus reisikindlustusest on suur abi: http://m.delfi.ee/eesti/article.php?id=82141647. ;

Teema jätkuna annan teada et Saksamaal avaldati täna sealse riigikohtu lahend, mille kohaselt on pardakaamera salvestite (ning sellest johtuvalt ka pardakaamerate) kasutamine põhimõtteliselt lubatud, eeldusel et salvestisi kogumina ei koguta ja avaldata ning õigusvaidlustes kasutatakse vaid juhtumi tehiolusid selgitavaid lõike salvestistest.

Rohkem infot inglise keeles: http://www.dw.com/en/dashcams-in-germany-permissible-in-court-court-rules/a-43788494 ja saksa keeles:   http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/kriminalitaet/bundesgerichtshof-erlaubt-dashcam-videos-als-beweismittel-15590624.html

Mis vahendusfirma kaasamisse puutub siis tõepoolest, kui vähegi võimalik, võiks eelistada otse taotlemist. See aga töötab vaid siis, kui lennufirma ise oma vastutust tunnistab. Kui ta seda aga ei tee, siis tuleb pöörduda kohtusse ja selleks on juba mugavam vahendusfirmat kasutada. Minul oli kogemus Belgia charterfirmaga, kes minu taotlusele algselt eitavalt vastas, misjärel oli mul valik kas loobuda 25% summast vahendajale või hakata oma kulu ja kirjadega Belgia kohtus käima. Valik langeski siis vahendajale ja see oli seda väärt.

Nädalapiletit ei ole, on 1 ,3, 5 päeva piletid ja järgmine juba kuupilet. Seega võib nädalaks nt kombineerida 5+2 päeva piletid: https://www.rigassatiksme.lv/en/tickets-and-e-ticket/types-and-prices-of-tickets-1/time-ticket/

Väikese kõrvalmärkusena veel, et tolli pole vaja karta kui vaid veits shopatud. Lennureisijate puhul on kaup kuni 430€ inimese kohta maksuvaba ja kuni 700e ulatuses rakendatakse vaid väikest, 2,5% maksumäära. Ning kui 1 liitrise lubatud viski asemel oled pagasisse pannud 2 liitrit, siis keegi sind selle eest vangi panema ka ei hakka - üldiselt ei viitsi toll sellise ületamise puhul isegi paberit määrima hakata.

Jah, sellisel juhul tuleb Taani tolli karta.

Mine korra Austriasse suusatama või Mallorcale päikese alla ning vaata kohaliku esmaabipunkti uksest sisse. Näed kohe seinal silti 'ELi ravikindlustuskaardiga ei teenindata'. Põhjuseks olevat see, et sihtriigi haigekassa peab ELi  kaardi puhul kulud lähteriigi haigekassalt  sisse nõudma, see aga tihti keeruline. Ka ei kata see nt hambaravi, taastusravi jne. Kui kellelgi on head kogemust kuidas ta on ELi ravikindlustuskaardiga tippteenust saanud, võiks jagada, mul on ainult lugusid jamadest selle kaardiga ning headest kogemustest kindlustusega.

Üle saab kahel viisil, lennuki ja laevaga. Lennupühenduste kohta vaata http://flights.google.com. Laevaühendust opereerib Virtu Ferries, nende hinnakirja leiab siit: http://www.virtuferries.com/?p=8853. Kevadhooajal leiab sama päeva edasi-tagasi ülesõidu ka alla 90€ eest, paarikümne lisaeuro eest saab juba ekskursioonipaketi Etna külastusega. Suvisel tipphooajal maksab muidugi rohkem.

Google otsing 'dubai luxury car graveyard' teeb imesid. Mingit luksuspleki romulat seal ei ole. Emiraatides kehtivate šariaadiseaduste kohaselt on võlgujäämine kriminaalkuritegu, mistõttu kui mõni uusrikas oma arveid ja autoliisingut enam maksta ei jõua, siis putkab ta tavaliselt välismaale, jättes auto lennujaama. Aeg-ajalt korjab politsei seismajäänud autod kokku ja viib politsei parklasse (mitte romulasse), kust need siis korra aastas oksjonil maha müüakse.  

Rahavahetusi on linnas piisavalt, kõige suurem tihedus ning parimad hinnad Knez Mihajlova tänava jalakäijate tsoonis (vaata silte 'menjacnica'). Samas saab enamustes kohtades ka kaardiga maksta ja kurss siis tavaliselt soodsam. Sularaha väljavõtu hind sõltub kaardist, nt Swedbanga tasu on 1€ + 2,5% väljavõetavast summast, samas kui Revoluti ettemaksuga krediitkaart võimaldab ilma teenustasuta kuni 200€ kuus välja võtta. 

Venekeelsetes internetifoorumites on Miri ja Nesvizhi vahelist transporti kirjeldatud, tundub olevat väga hõre kuni olematu, vist 1 buss päevas lõuna ajal: http://www.minsktrans.by/ru/routes/prigorodnye-i-mezhdugorodnye-marshruty. ; Mõlemast kohast Minskisse saab graafiku järgi tihedamalt, Nesvizhist ca 5-6 korda päevas ja Mirist 7-8 korda.
Siin ka mõned käinute kogemused: http://forum.awd.ru/viewtopic.php?f=605&t=222617&start=20.

Aja mõttes oleks siis juba efektiivsem ühineda mõne ekskursiooniga mis mõlemat lossi väisab. Neid läheb praktiliselt iga päev, piisab kui googeldada экскурсия Мир Несвиж, nt https://broni.ekskursii.by/?order=16, https://everest-tour.by/belarus/ekskursii/ekskursia-mir-nesvizh-iz-minska jne. Hind ca 30-35€.

Kui mitmekesi minna, siis võib ka autoekskursiooni võtta, nt https://bytransfer.by/transfer/560-ekskursiya-nesvizh-mir pakub tuuri otse lennujaamast komfort taseme autos kuni 4 reisijale 100€ või siis tunnitasu alusel 10€ tund.

Kohalikest toitudest võib kõike ja segamini proovida :-)  esialgse ülevaate saab Vikipeedia abiga: https://en.wikipedia.org/wiki/Serbian_cuisine.

Üldine hinnatase on soodne ja mingi pildi sellest saab kui võrrelda www.numbeo.com lehel Tallinna ja Belgradi - nt 3käigulise restorani õhtusöögi keskmine hind kahele on selle kohaselt Tallinnas 40€ ja Belgradis 25€.  Pooleliitrine õlu restoranis on Tallinnas 3.5€ ja Belgradis 1.5€ jne.

Kahe ja poole päevaga muidugikõike näha ei jõua, aga alustuseks võib  ideede kogumiseks vaadata Wikitravelit või Belgrad In Your Pocket giidi: https://www.inyourpocket.com/belgrade. Kui kindlasti tahta välja sõita, siis Novi Sad on variant, ilus linn, vägev kindlus ja Fruška Gora rahvuspark (https://en.wikipedia.org/wiki/Fru%C5%A1ka_Gora) kohe kõrval. Kiirteed mööda on sinna 90 km, bussid käivad tihti ja pilet ca 4€. Kohapeal v'ib näiteks rattad rentida ja tiiru Fruška Gorasse ning tagasi teha, külastades mõnd sealset veinimõisat ja kloostrit.

Gruusia suurim operaator on Magti, neil peaks lennujaamas olema 24h avatud müügiesindus, kus saab kaardi osta: https://www.magticom.ge/en/useful-info/offices. ;


Ülevaade erinevatest pakettidest ja nendes sisalduvatest andmemahtudest on siin: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Georgia. ;

Ma olen kahel korral broneerinud ja mõlemal korral polnud probleemi, viimati 1,5 aasta eest Rhodosel. Veebileht on neil natuke kummaline küll. Aga kasuta Misha32 soovitust ja saada lühike e-mail hotelli (umbes et 'I have booked in your hotel a  room via Hotelopia from xx.xx.xxxx to xx.xx.xxxx (booking No xxxxxxx) and would like to double-check whether you have received the booking and whether it is still valid.').

Kasuta www.kiwi.com lehte. Vali alguspunktiks nt Euroopa ning sihtkohaks Buenos Aires / Santiago, väljalennu ajaks 1.9-1.12, kohalviibimine nt 10-20 päeva ning saadki üsna laia valimi, kus võib olla ka kohti kust Eestist üsna soodsalt pääseb, nt Pariis või Milano (nt 500€ Milanost Buenos Airesesse või 487€ sealtsamast Santiagosse). Või siis vaid Soome-Eesti-Läti, siis leiab alates 657€ Helsingist Santiagosse või 711€ Tallinnast Buenos Airesesse (10.-23.9). Ei midagi keerulist.

Sisenemisel ei küsita midagi, põhiline pinnimine käib taas väljudes. Mul 4 Maroko templit passis, sisenedes polnud sellega mingit küsimust, seevastu Iisraelist väljudes veetsin 2,5 tundi erinevates kontrollides.  Ja see ei kehtinud üksnes minu kohta, sisenedes said kõik kaasreisijad ludinal läbi, samas kui väljudes enamikku küsitleti. 

Eesti kindlustusfirmad teevad rasedatele reisikindlustusi küll, ainult et rasendusega seonduvad juhtumid on tihti kas välistatud (nt Ergo:
https://www.ergo.ee/fs-files/0000/0000/0002/files/Reisikindlustuse_tingimused_EST.pdf) või siis üsna piiratud ulatusega (Nt Ifis kuni 20. nädalani). Seesam peaks olema pisut etem, neil kuni 28. nädalani, kulude ülempiiriga kuni 1500€. Üldiselt aga soovitaksin konsulteerida mõne kindlustusmaakleriga (nt Kindlustusest), kuna neil on ülevaade kõigist firmadest ja nende tingimustest ning saavad nõu anda.

Lennufirmade tingimusi näeb nende kodulehtedel, tavaliselt on nende piir 32. nädal. 

Kui meie pere esimest last ootas, siis tegime 24. nädalal Balkani reisi ja võtsime World Nomadsi kaudu pakutava Bupa kindlustuse, millel on raseduse osas päris helded tingimused: https://www.worldnomads.com/travel-insurance/whats-covered/pregnancy. Reisil olles tekkis Serbias vajadus arstile minna et laps üle vaadata, käisime ühes erakliinikus ja kindlustus hüvitas arve igasuguste probleemideta. Igati hea kogemus ja soovitan. Hind ei olnud üle mõistuse kõrge, nädalane poliis neil vist 25€ ringis.  

Pagulasi on seal tõesti palju, iga päev saabub neid lennukitäite kaupa lennujaama, kust neid bussidega hotellidesse viiakse. Varsti hakkab suvehooaeg, siis on neid veelgi rohkem, ei mahu enam hotellidessegi ära, mistõttu on suur osa neist sunnitud end riieteta kuuma päikese käes praadima. Tööd nad ka ei tee.   

Vaatasin flights.google.com lehelt ja nt aprilliks oli Bogota-Barranquilla otsal tavaline hind 27€. Tõsi, võib olla et see kohalike soodushind, ent kiwi.com pakub samu lende ilma kohalike piiranguta 37€ eest. Pagas on reeglina 30.000 COP ehk ca 10.5€.

Kauplemise osas on jah lõpphinda keeruline ennustada. Batumist Tbilisisse sõitsin ma ise rongiga, ent Tbilisist Telavisse läksime kaheksaliikmelise grupiga Samgori jaamast. Grupijuht oli meil grusiin ning Samgoris algas pool tundi kestnud kauplemine, mille jooksul me kaks korda marshrutkasse istusime ja taas välja kobisime. Lõpuks saime hinnaks 10 lari inimese kohta ehk sama hinna mis marshrutkaga, küll aga paigutati meid kahte (õnneks üsna mahukasse) autosse, millega üle mägede ka Telavisse jõudsime.   

Nii Gruusia, Armeenia kui ka teiste riikide puhul annab parima ülevaate Prepaid Data SIM Card Wikia: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Armenia, http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Georgia. Hinnad on odavad, nt Armeenia VivaCelli 1 GB kaart 30 päevase kehtivusega maksab ca 2.5€. 

Gruusia kohta on öeldud et transporti seal otsida pole vaja, seal tuleb transport ise su juurde ;)  marsruuttaksod Tbilisist Batumisse väljuvad Didube metroojaama juurest ning nii nagu Wikitravelis kirjutatud, nii ka on: jaamast väljudes oled ümbritsetud parvest sonidega taksistidest, kes kõik sulle ja su kaaskonnale oma teenust pakuvad. Kauple, vali üks neist välja, vaata ta tõld üle ja lööge käed. Tavaline marsrutka taks Tbilisist Batumisse on 20 lari inimese kohta, natuke võib peatuste tegemise peronaalsuse eest peale ka maksta, seega ca 220 lariga võiksite rahule jääda. Sealtsamast saab ka Kazbegi juurde minekuks takso võtta. Lõuna ja ida poole väljasõite tehes on analoogseks taksode kogunemiskohaks Samgori metroojaam.

Batumist tagasisõiduks on lennuk üks võimalus, samas võib ka rongi või bussi kaaluda, kuna lennuki puhul tuleb arvestada ka checkin aja ning lennujaama mineku ja tulekuga. Eelmisest aastast alates sõidab Batumist Tbilisisse 2x päevas kiirrong, sõiduaeg 5 tundi, moodne rong ning igati maalilised vaated. See rong on aga üsna populaarne ja tippajal peab piletid varakult ette ostma.  Metro Georgia bussid väljuvad 5x päevas, luksbussi (3 laia istet reas, wifi ja personaalsete telekatega) pilet on vaid 20-25 GEL, geometro.ge.