Buldooza

Rändur ja toimetuse liige, liitus Tripiga 10 aastat tagasi
229 meeldimist
16 postitust / 902 kommentaari
33 (5.3%) külastatud sihtkohta
Viimased kommentaarid

Pinnimine jah pigem tagasiteel, seepärast tasuks naastes min 3 tundi varem lennujaamas olla. Kui inglise keelega kitsas käes, siis võib ka vene keelega üritada, tänu aliyah'le on viiendik Iisraeli elanikest Venemaal sündinud ja küll mõni keeleoskaja ka leitakse.

Tegelikult saab ka veel odavamalt. Nt www.billiger-mietwagen.de pakub 21-28.oktoober Rijeka lennujaamast Opel Astra või Renault Megane tüüpi autot nullomavastutusega ja piiramatu läbisõiduga alates 76€. Või www.cardelmar.de, www.mietwagenmarkt.de jne jne

Lisaks Uberdamisele võib ka Googeldada - sisesta maps.google.com lehel lähtekohaks Stansted Airport ja saabumiskohaks Luton Airport, vali sobiv aeg ja vaata, mida pakutakse. Öö on suhteliselt lai mõiste, aga National Expressi otsebussid lähevad Stanstedist kl 22 ja 01, sihtkohaks on neil Oxford, aga teevad peatuse ka Lutoni lennujaamas.

Soovitaks samuti pigem soetada kohalik SIM, eelistatult selline, mis toimub mitmes piirkonna riigis korraga. Tänapäeval saab ELis hakkama Eesti kaardiga, Kagu-Aasias aga saab soetada Sim2Fly kaardi, mis toimib 8 sealse piirkonna riigis 3G/4G võrkudes, hind ca 10€/3GB: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Thailand.
USA pakkumisi saab näha siin: http://www.androidauthority.com/best-prepaid-plans-132352/. Ise olen järgmisel kevadel tegemas trippi Mehhikost läbi USA Kanadasse ning seal piisab samuti ühest kaardist, kuna enamiku Mehhiko operaatorite andmemahtu saab kasutada ka USAs ja Kanadas ning vajadusel seda interneti teel juurde laadida, hinnaks on nt 14€/3GB.

jaanusm kommentaaridega nii linnade kui marokolaste koeruse osas täiesti nõus. Paar lisamärkust:

  • Rabat on Maroko pealinn, administratiivkeskus ja kuninga kodulinn, olles samas Maroko mõistes väikelinn (580.000 elanikku, suuruselt 7. linn Marokos). Üks eestlasest sõber veetis seal korra jõulud ja jäi väga rahule - linn on puhas, rahulik, turvaline, viisakas rand ja restoranid kus perega käia. Kui plaan Rabatis või Casablancas paar päeva peatuda, siis kindlasti soovitaks valida Rabatis.
  • marokolastel on jah sellised koerused :) põhiline on neid mitte südamesse võtta ning kerge muhelusega kõigist neist pakkumistest loobuda või kui vastavat teenust vaja, siis hind umbes alghinnast kolmandiku peale kaubelda. Mentaliteet on lihtsalt erinev - kui nt Eestis on kruiisiturist paljude kohalike poodnike jaoks tüütu lüpsilehm, kes segab poenurgas feissbuugis surfamist, siis marokolaste jaoks on see hoopis süllekukkunud võimalus oma generatsioonidevanust kauplemisoskust rakendada ning seda nad rakendamata ei jäta. Reeglina sellised olukorrad füüsilise vastasseisuni ei vii (endal pole neljal Maroko reisil jaanusm kirjeldatud olukorrani asi jõudnud), ent liiale minnes tasub alati politseile viidata ja üldiselt selle peale taltutakse, sest probleemi ei taha nemadki.

Vabandan väga kui oma varasema irooniaga kedagi solvasin. Mõtlesin et võllanaljad on ka osa euroopalikust huumorikäsitlusest, aga ju on siis ajad muutumas.
Olles elanud aastaid omavalitsuses, kus immigrantide osakaal on üle poole ning nendest üle poole moslemid, võin öelda et olen näinud nii häid kui halbu külgi. Näinud lagastamist, üleolekut mittemoslemite vastu, politsei loopimist kividega. Aga näinud ka seda, kuidas araablasest isa lasteaia hoolekogus üritusi korraldab, kuidas kommunistist afgaani poepidaja oma lapsel keelab pearätti kanda, kuidas tütre marokolannast sõbranna peale järjekordset rünnakut Prantsusmaal nuttes kooli tuleb, sest ta ei saa aru, miks sellist julmust usu nimel tehakse.
Ei arva minagi et mingi rahva, olgu need moslemid, hindud või Etioopia kristlased, Euroopasse toomine nii neile kui ka siinolijatele õnne tooks, kui puudub oskus või tahe siinses kultuurikeskkonnas kohanduda ja toime tulla. Abi tuleks osutada juba kohapeal ja seda palju juba ka tehakse, ega muidu poleks suudetud sisserännet veel siiski üsna kontrolli all hoida (hinnanguliselt 200 miljonist potentsiaalsest immigrandist ca 1-1,3 miljonit immigranti Euroopasse aastas on siiski üsna väike osakaal). Lisaks peab olema põhjalikum taustakontroll, õigusrikkujad välja saata, toetada tagasipöördujaid, keda nende kodumaal peale sõja lõppu hädasti vaja on.
Lõpetuseks annan konkreetse vastuse. Moslemitega ühes lennukis viibimine ei ole ohtlik.

Jah, kindlasti võib olla ohtlik. Araabia tava kohaselt valitakse iga lennu alguses reisijate seast üks valgenahaline, kes lennu kordaminekuks rituaalselt ohverdatakse. Vallalised tütred pannakse muidugi enne lennu lõppu juba mehele.
Nali naljaks, aga kaugele maale minekuga käib kaasas mitte-euroopalik kultuur ja ka Tai ei ole Euroopa riik, kuigi Phuketis võib enesele seda illusiooni lubada. Turvalisim variant on mitte nii kaugele minna ja nautida euroopalikku talve, kus kokkupuuted mitte-eurooplastega on vähendatud miinimumini.

Kui pilet on Tallinn-Lissabon, siis läheb pagas reeglina otse Lissaboni. Kui piletid osta eraldi, nt Ryanairiga Tallinn-London ja London-Lissabon, siis tuleb pagas välja võtta, aga eeldan et lennud ühel piletil.
Kõrvade lukkumineku vältimiseks võib juua vett või kommi lutsutada. Kui valu ees hirm, siis valuvaigistit, aga loodetavasti seda vaja ei lähe.

Transpordi kohta vatse juba kirjutas.

Pagasi osas - jah, variant on saata see nt pakina sihtpunkti, kas postkontorist või pakiautomaadist. Hind on muidugi krõbedam kui lennukiga silma, alates 60-70€/20 kg, ka peab olema Portugalis aadress kuhu saata ja piisav ajavaru.

Minuteada on kõikjal Euroopas kärukonksud lubatud ja ca 25% kõigist autodest on kärukonksuga. Pole veel selle keelust küll kuulnud. Ainukese asjana peavad need konksud vastama direktiivi 94/20/EC nõuetele, aga kui just ise põlve otsas seda valmis treinud pole, siis ei tohiks sellefga probleeme olla: https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch

Ei pea, Saksamaal täiesti lubatud

Tavaliselt on sellistes küsimustes väga heaks allikaks suuremate Euroopa riikide autoklubide kodulehed. Neist suurima, sakslaste ADAC info leiab siit: https://www.adac.de/reise_freizeit/stadt_region_land/laenderfuehrer.aspx?Land=60. ADAC info kohaselt on vajalik kirjalik ja kinnitatud nõusolek, lisaks notarile saab aga sellise nõusoleku blanketi, selle täita ja kinnitada ka Kreeka saatkondades. Kreekal on saatkond ka Tallinnas, aadressil Harju 6.

hbert, lihtsalt täpsustuseks, Belgia Thomas Cook on nii reisikorraldaja kui lennufirma, nende piletid on kõrvu Brussels Airlinesi ja Ryanairiga ka üksikmüügis broneeritavad.
Isiklikult ma nahavärvis ja viisakuses otsest seost pole kogenud, küll on seda märgata haridustaseme osas.
Mis Dubai-Stockholmi otsa puudutab, siis ju pole rootslastel väga Dubaisse asja. Või on araablastel hoopis Rootsi asja. Kõige tõenäolisemalt pigem teist, 2016. aastal olla Rootsi AÜEsse omi tooteid eksportinud 630 miljoni euro eest (7x enam kui Rootsi eksport Eestisse, samas kui rahvaarvu vaid 4x enam) ent importinud 60 miljoni euro jagu, mistõttu võib arvata et eks kõrbepojad ostureisil käisid. Ega ilmaasjata keegi end ju mingisse plekk-kolakasse ei suruks :-) võib ju spekuleerida, et äkki palusid need 95% kohemaid asüüli, ent ma pisut kahtlen selles.

Viimati lendasin araabiakeelsele maale veebruaris. Thomas Cooki Brüssel - Agadiri lennukis oli silma järgi 80-90% reisijatest Belgia pensionärid ja lastega pered. Selle üle, kas eurooplaste massiturism Aafrikasse on üle piiri läinud, ma tollal kahjuks ei mõelnud.

Hea ülevaate erinevatest GSM prepaidkaartidest leiab vastavast wikist: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/South_Africa

Tegelikult on ka Bookingus selliseid väikeseid kohti, aga võib vaadata ka nt Airbnb või guugeldada agriturismo. Üldiselt aga olen ise lastega reisides tahtnud hommikul enam-vähem kindlalt teada, kus õhtul maanduda. Erinevalt nt Montenegrost ei ole 'metsikuid' majutuspakkujaid Itaalias palju kuna riigimaksud majutusteenuse osutamisele on üsna kõrged ning nö igaks juhuks majutuse pakkujaid vähe.

Kõik sõltub kuupäevadest, kui vaheaegu-riigipühi ei ole, siis ei tohiks majutuse leidmisega probleeme olla, teed pärastlõunal booking.com või hotelscombined.com lahti ja valid meelepärase majutuskoha.

Täpselt nii, eriti väikeste ning piiratud lennufirmade arvuga sihtkohtade puhul juhtub sageli, et lennupiletid Tallinnast sihtkohta on kordades kallimad kui osade kaupa ostes.
Täiesti juhuslik näide: lend Tallinnast naaberriiki Norilskisse 18.-21.september maksaks 2192€, samas kui eraldi võetuna oleksid piletid Tallinn-Moskva DME ca 320€ ning Moskva DME - Norilsk 481€, seega 3x odavamad.

Mõistlik hind on Marokos väga suhteline mõiste :) 250€ on kindlasti üle pakutud - näiteks Viatori kaudu võib leida kolmepäevase tuuri Marrakechist Merzougasse alates 90-110€/in, mis on enam-vähem selline hind millega valge inimene võib rahule jääda: https://www.viator.com/Marrakech/d5408-ttd.

Võrdluseks : omal käel bussiga minnes on edasi-tagasi pilet 2*220Dh ehk ca 40€ (http://www.supratours.ma/en/horaires/gethoraire_prix), majutus kaks ööd alates 25-30€/in, https://www.booking.com/hotel/ma/erg-chebbi-camp.en-gb.html?aid=304142;label=gen173nr-1DCAEoggJCAlhYSDNiBW5vcmVmaBWIAQGYAS64AQbIAQ_YAQPoAQGSAgF5qAID;sid=effe68a056f063154889bd1615cb8d60;all_sr_blocks=129349302_104873788_2_1_0;checkin=2017-10-20;checkout=2017-10-22;dest_id=-39390;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;highlighted_blocks=129349302_104873788_2_1_0;hpos=13;nflt=review_score%3D80%3Breview_score%3D90;room1=A%2CA;sb_price_type=total;show_room=129349302;srepoch=1504019416;srfid=90cee26e573ed3d7dc34e77d0635150b8a71d383X13;srpvid=35d56aab5477002c;type=total;ucfs=1&. Umbes 20-30€ inimese pealt on kohalikele piisav taks kolmepäevaseks kuljetamiseks ja nii see 'õiglane hind' umbes 100€ ringis ongi.

Lõpetuseks, laias laastus on Marokos kauplemisel reegel, et müüja/teenuseosutaja tehtud pakkumisele võiks olla vastupakkumine ca 1/4-1/3 sellest hinnast ja lõpphind võiks umbes poolele algsest hinnast tulla. Nt kui tahad osta korralikke susse, siis nt alghind 20€, tee vastu 7€ pakkumine ja kui 10-12€ peale välja jõuad, siis oled ise rahul et nii tublisti kauplesid ja müüja ka rahul et suutis nad maha müüa 2-3 korda parema hinnaga kui kohalik seda ostaks :)

Düsseldorf - Toronto 2018. maiks samuti kinnitatud.

Korjamas pole käinud, ent sihtkohta valides võib Prantsusmaa puhul abiks olla sealne üleriiklik tööpakkumiste portaal: https://candidat.pole-emploi.fr/offres/recherche?motsCles=viticulture&offresPartenaires=true&rayon=10&tri=0. Pakkumisi seal ka algajatele (debütant), reeglina ca 5-7 tunnised tööpäevad, tasu ca 10€/h, samas tuleb enamasti ise majutus ja transport leida.

Minu kommentaarid Rix01 plaanile:
2.päev: minu viidatud Tizourgane Kasbah jääb otse tee äärde, hea koht väikeseks jalutuskäiguks ja lõunaks (GPS: 29.886967, -9.001629)
5.päev: kõrbest tagasi tulles ei pea minema üle Ait Benhaddou, kuna see teeks ringi sisse. Pigem siis juba otse Foum Zguid-Tazenakht-Taroudant-Agadir, teeb ca 5-6 tundi sõitu.
Teel väärib kindlasti külastamist ja vahest isegi ööseks jäämist Taroudant, mida kutsutakse ka väikeseks Marrakechiks - oma linnaplaanilt on ta väga Marrakechi sarnane ja Saadide dünastia ajal oli isegi pealinnaks, enne kui see Marrakechi üle viidi. Linn ise on väga ehe, pole nii suur ja turistlik kui Marrakech, saab kalessiga sõita ja turul ringi vaadata. Ise ööbisin seal Palais Salam hotellis, võin soovitada.
6.päev: kui on jaksu ning huvi mägede vastu, siis võib sõita Taroudantist ca 45 min põhjas asuvasse Imoulassi, kus on Terrasses d'Atlas turismitalu: http://en.terrasses-atlas.com/. Seal võib siis päeval ringi matkata ning õhtuks Agadiri sõita (ca 2,5h sõitu). Alternatiivina võib ka selle muidugi vahele jätta ning otse Agadiri minna ja päeva rannas veeta (või siis kui rahulikumat kohta tahta, siis Tifniti rannal jalutada).

Marrakechist Fesi põikamine teeb ca 1000 km ning vähemalt 14-15 tundi lisareisiaega. Arvestades et puhkust on vaid nädal, oleks liig sellest terve päev lisaks maanteel veeta, kui just erilist põhjust pole Fesi minekuks. Pigem siis juba võtta rahulikult ning sõita Essaouirasse, mis ei tee suurt ringi ning, nagu Rix01 ütles, on ka päris mõnus linnake. Rannalebo osas pole ka Agadiril midagi viga, rand on seal suur ja rahulik, aga kui küla tahta, siis on variantideks kas põhja poole jääv Taghazout või lõuna pool olev Tifnit.

Olen käinud Marokos neljal korral ning iga kord ka paariks päevaks auto rentinud. Üldiselt ei ole sealses liikluses midagi hullu, linnadest väljas on seda vähe ning suuremaid linnu ühendavad kiirteed enamasti üsna tühjad.

Agadiri liiklus on võrreldav Tallinnaga, ja suuremad teed heas korras Marrakech on rohkem kaootilisem, seetõttu soovitaksin seal pigem kaardilt vaadata mõni linna äärde jääv parkla või kaubakeskus (Carrefour Targa või raudteejaama parkla), jätta auto sinna ning kesklinna minna taksoga.

Marrakechis olen ka kesklinna sõitnud ja seal auto tasulisse parklasse jätnud (GPS: 31.620752, -7.991919), aga väljasõidul sattusin ummikusse ja see oli päris väsitav.

Fesis on samuti vanalinna ääres parklakompleks (GPS: 34.055077, -4.974971), Essaouiras GPS: 31.510657, -9.771693, Taroudantis 30.472903, -8.870834. Ühesõnaga suumi Google Mapsis soovitud linna juurde sisse ja otsi 'parking lot' või siis vaata satelliidipildilt, kus palju autosid pargib :) reeglina sellistes kohtades parkimine tasuline, aga see tasu pole suur (0.50-1€ päev) ja endal süda rahul et autol hoitakse silm peal ;)

Kõrbest. Agadirist jääb tõeline pildiraamatu kõrb koos liivadüünide ja öötaevaga üsna kaugele, lähim selline koht on Tata provintsis, aga sinnagi on min 5-6 tundi autosõitu, ülejäänud kohad jäävad veel kaugemale. Üks kirjeldus Maroko liivaluidete kohtadest on siin: https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/africa/morocco/the-best-dunes-in-morocco. Sel põhjusel Agadirist eriti kõrberetki ei pakuta, äärmisel juhul viiakse linnast lõunasse Souss-Massa parki, aga see pigem kiviklibu kui tõeline kõrb, Sahara jääb ikkagi Anti-Atlase mäestiku taha.

Kui nii kaugele minna ei taha, siis soovitan 2h sõidutee kaugusel asuvat Tizourganet, seal asub keset tühermaad tore vanasse viljaaita ehitatud kindlushotell Tizourgane Kasbah (otsi Booking.com lehelt). Kui siiski tahtmine kõrbesse minna, siis soovitan esmalt sõita Maroko kõrbepealinna Ouarzazatesse ning võtta tuur kohapealt, seal on kõrbesafarite pakkujaid jalaga segada.

Mis aga Agadiri reisikorraldajatesse puutub, siis mul oli üsna hea kogemus www.agadirdiscovery.com lehelt tellimisega. Meeldis et neil olid väljas fikshinnad, enamasti sealsed tuurikorraldajad omi hindu ei reklaami ja nii peab tegelema sellise ebaeestlasliku tegevusega nagu tingimine :) oma lehel pakuvad nad ka kõrberetki, neid nii lähiümbruses nn 'small desertis' kui ka mitmepäevaseid päris-Sahara trippe.

Üldiselt aga soovitan endal mõelda, kas eelistate omal käel ringi vaadata või reisikorraldajat, ise olen suurema selskonnaga reisides eelistanud autot rentida ja ühe-kahekesi tuuri võtta, aga eks see oli maitse ja kogemuse asi.

Ka tasub siin teha oma kalkulatsioon - näiteks pakub Agadirtransfer 2päevast Sahara trippi alates 285€/inimene, samas kui omal käel minnes oleks samas paketis sisalduvad teenused 4 inimesele - 4x4 autorent 2x60€ (Dacia Duster, amarokcar.com), ööbimine ca 150€ (Booking.comis otsida El Gouera, seal mitmeid valikuid, ca 30-35€/in/öö), kaamlisõit 10€/in ning kütus (1100 km eest ca 70€= - kokku inimese kohta 95€. See kehtib neljakesi minnes, kahekesi oleksid samad kulud juba 200€ inimese kohta ning siis võiks juba rohkem kaaluda tuuriga liitumist.

Võib ka brittidele appi minna - Brexiti ja naela kukkumise tõttu ei taha isegi bulgaarlased ja rumeenlased sinna puuvilju korjama minna: https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/aug/05/brexit-uk-food-industry-eu-fruit-veg-pickers, kindlasti on seal iga abikäsi teretulnud.