Viimased kommentaarid

Tulin eile Mehhikost. Mexico City lennujaamas oli eri kohtades üle kümne valuutavahetuspunkti, soodsaim hind oli väljuvate lendude saalis kursiga 22.8, aga ka kehvemad palju ei erinenud, olles 22.6 või 22.7.

Pea kõigis poodides ja restoranides saab kaardiga maksta. Vaatasin just oma väljavõttelt et nt 17. veebruaril oli kaardimakse kurss 22.83. Samas sõltub see sellest, milline on kaardifirma kurss, ise kasutan Revoluti kaarti (www.revolut.com), mille kurssi minu enda kogemuses ükski teine firma seni ületada pole suutnud, samuti puudub tal ka 200€ ulatuses kuus sularaha väljavõtmise teenustasu.

Kui sularaha vaja, siis alternatiiv on ka ATMist võtta. Tavaliselt võtab ATM selle eest vahendustasu, ent enne raha väljastamist näitab alati ära kui suur on see vahendustasu ja küsib et kas oled sellega nõus. Ise võtsin viimati ATMist 14. veebruaril 2000 MXP, automaat lisas juurde vahendustasu 33.35 MXP ja kontolt võeti maha 89.68€, seega reaalseks kursiks 2033.35/89.68 ehk 22.67.

Kokkuvõte: vaheta mingi summa, nt 1500-2000 MXP kas lennujaamas või linnas (mõistlik kurss on päevakurss miinus ca 1,5%), maksa nii palju kui võimalik kaardiga (nõuanne: kui pakutakse makset USD, EUR või mõnes muus valuutas - alati keeldu ja nõua makset Mehhiko peesodes) ning kui sularahavaluuta otsas ja kaardiga ei saa maksta, siis võta ATMist juurde.

Jõudsin just Mehhikost tagasi ja saan oma kommentaarid anda.
Küsimusele 'Milline on Mehhiko hinnatase' on raske ühest vastest anda, kuna riik on väga suur ning piirkonnad väga erinevad. Cancuni hinnatase kipub olema üle keskmise, Mexico City enam-vähem keskel ning kohad kuhu välisturiste haruharva satub (nagu näiteks minu sihtkoht Acapulco) on isegi alla Mehhiko keskmise ja Eestist tulijale odav.
Mõned näited eurodes: bensiin 0.80€/l, AirBnb kolmetoaline majutus neljale Acapulco turvalises piirkonnas basseiniga 60€/öö, mahlaapelsinid 0.15€/kilo, kohalik õlu ca 0.6€, linnamuuseumi pilet 2€, taksosõit keskinna piires 2€, autorent nullomavastutuskindlustusega Renault Logan 27€/päev, korralik 3*hotell Mexico Citys 28€/öö neljane tuba, ringsõit hop on-hop off bussiga Mexico Citys 8€/päev.
Veel paar nõuannet Mexico Citysse või selle kaudu reisijatele:

  • kohale jõudes võib raha juba lennujaamas vahetada, parima kursi saab pagasikontrollist välja tulles saabuvate või veelgi parema väljuvate lendude hallist. Eilne kurss seal oli 22.80MXP 1 € eest. Loomulikult võib ka ATMist raha võtta, ise kasutasin selleks Revoluti kaardi, kursiks tuli koos vahendustasuga 22.7MXP/1EUR;
  • Mexico City ühistransport on üks odavaimaid maailmas (ca 0.25€/pilet), kuid kohutavalt ülerahvastatud. Isegi üksi reisides, ent kindlasti mitmekesi koos ringi vaadates on mõttekam kasutada Uberit, lennujaamast kesklinna sõit maksab ca 4-5€. Loomulikult saab tänavalt ka mõne takso võtta, ent nendega on üsna suur risk näha kolm korda tavaliselt kiiremini lippavat taksomeetrit :) ;
  • kohapealseks kasutamiseks on mõttekas osta endale kohalik SIM kaart. Kõige levinum kohalik võrk on Telcel, neil on ka lennujaamas oma esindus, samuti saab nende kaarte osta pea igast Oxxost (meeletu levikuga R-Kioski sarnane pisipoodide kett). Kaardi hind oli 7€ (on ka odavamaid sooduspakkumisi) ning kohe ostes saab lasta sellele ka krediiti laadida, nt ca 7€ eest saab 600 MB andmemahtu: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Mexico;
  • Mexico City, aga ka minu kogetud muu Mehhiko on lapsega reisimiseks päris mugav. Inimesed on sõbralikud ja üritavad juttu teha, heledapäistest lastest tullakse tihti pilti tegema. Üldist nõuannet on aga siin keeruline anda, iga laps on ka erinev, mõni peab kolmetunnise tripi rõõmuga vastu, samas kui teine juba kümne minuti pärast vanemate ja kaasreisijate rõõmuks pilli üürgama paneb.
    Ise arvan et 1,5 aastase lapse jaoks on nii laeva- kui bussitripp paras katsumus, eriti arvestades et Mehhikos on tavaks busside konditsioneerid jääkülmaks keerata, mis kontrastis 30kraadise välistemperatuuriga võib isegi täiskasvanu tervise tuksi keerata. Alternatiivina võib mõelda rendiautole, saab vajadusel omal käel peatusi teha ja näeb rohkem. Mina kasutasin rendiauto broneerimiseks üht Ladina-Ameerika suurimat reisiportaali www.despegar.com, Cancunist Renault Logani tüüpi autot nädalaks rentides on Europcari hind 167€ ning seda lausa nullomavastutusega. Ka ei ole Mehhiko liikluses midagi hullu, teed on sõidetavad. Ainuke probleem on hiigelkõrgusega lamavad politseinikud, mida tuleb teosammul ületada ning kuna neid tihti tähistatud pole, siis tuleb pidevalt tähelepanelik olla et mitte rattaid alt ära sõita...
    Loodan et enamik infot sai kirja, aga kui soov veel detailset infot saada siis andke aga teada!

Kõrg-Tatrad on suvel populaarne matkasihtkoht, iga päev läheb matkajaid ühtse joana mägedesse ja soovi korral võib nendega liituda. Nt Popradi raudteejaamast üle mäeaheliku harja Morskije Oko järvede juurde ja tagasi on ca 20-25km, paras väljakutse, õnneks teel piisavalt peatuskohti kus keha kinnitada ja jalga puhata. Teel Eestisse võib nt kaaluda Zakopanet (Poola Tatrate keskus), Wielicka soolakaevandus, Krakowi kesklinn, Auschwitz, Katowice, Czechostova usukeskus, Lodzi kesklinn ja siis juba kõigile tuttav tee Varssavist Eestisse.

Kui teema alguses kirjeldatud ootused kokku võtta, siis detsembris 2017 avati Varssavi põhjapoolsel küljel Marki ümbersõit, seega saab nüüd terve linna läbida mööda kiirteed. Wyszkow - Ostrow Mazowiecka lõigu 30 km ehitustööde valmimist on oodata käesoleva aasta suvel; Ostrow Mazowieckast Bialystoki poole jääval 10 km lõigul sügise algul. Kui need lõigud valmis, liigub ehitus uue, Leedu piirilt Ostrow Mazowieckani viiva kiirtee S61 rajamisele. Hetkel ehitatakse Suwalki ümbersõitu (valmib 04.2019), Leedu piirilt Suwalkini, samuti linnadevaheliste lõikude trajamiseks on ehitajatega leping sõlmitud (valmivad 2020) ning üleeile sõlmiti leping Lomza ümbersõidu rajamiseks (valmib 2021).

Surnumere rannainfo muutub igal aastal, põhjuseks ennekõike Surnumere veetaseme alanemine. Käisin ise kuu aja eest põhjapoolseimal, Kalia Beachil, seal on suurepäraselt näha kuidas kümnekorra aasta eest veekaldale ehitatud puhkekompleksist tükk maad allamäge tuleb minna. Ametlik statistika ütleb näiteks et viimase 14 aastaga on veetase langenud 18 meetrit ehk viiekordse maja kõrguse jagu...https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea#Recession_and_environmental_concerns.
Teiseks kaasnevaks nähtuseks on langatuslehtrid - soolase vee taandumisel hakkab urbne pinnas vihmast tuleva magevee mõjul kokku vajuma, tekitades suuri maavajumisi ning jättes kohati mulje nagu oleks õhurünnak rannast üle käinud. Stiilinäiteid näeb siin:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3004329/Sinkholes-threaten-banks-Dead-Sea-Thousands-pits-open-salt-lake-dries-overuse-water.html. Samuti võib see tingida teede sulgemisi, nt Ein Gedis ehitati uus maantee ümber asula keskuse, kuna vanasse tekkis auk. Turvalisuskaalutlustel võidakse selliste lehtrite ohu korral rand sulgeda või mujale ümber kolida.
Araabia-juudi alade piiritlemine on jah asjatundmatule keeruline. Üldreegel on see, et kui näed ainult kollaste numbrisiltidega autosid, siis oled PO tsoonis (valgete siltidega juudi autodel reeglina keelatud PO tsooni sõita), kui segu mõlemast, siis juudiriigi hallatavas, ent peamiselt araablastega asustatud tsoonis. Nt Kalia Beach oli üks selliseid, asub keset läänekallast ent juudi ala põhiliselt araabia küladega, mille vahel jälle aiaga ümbritsetud ja automaaturite valvatavad juudi asundused.
Mis transporti puutub, siis väga hästi töötab Google Mapsi transpordi planeerija - vali kaardil sihtkoht, lähtekohaks oma asukoht ning Google näitab täpselt, kus ja millisele bussile ümber istuda ning millal buss läheb. Kuna route 90 bussidest on suur osa pikamaabussid Eilatisse, siis võivad nad vahest hilineda, aga lõpuks tulevad nad ikkagi. Kahjuks mujalt araabiamaadest tuttav süsteem "iga auto on vajadusel takso" seal ei toimi, mistõttu kui buss hilineb, siis lootust et mõni auto sind bussi hinnaga Jeruusalemma ära viskab pole. Hääletajaid oli muidu küll, aga need kõik olid ortodokssed juudid, keda teised samasugused peale võtsid, ei tea kas ja kuidas nad Euroopa turiste peale võtavad.

Väidetavalt olla viivituse põhjuseks liini opereerima plaanitud uue Airbus A320 lennuki valmimise hilinemine: https://theubj.com/news/view/ubjam-tuesday-december-26-2017 (vt viimane uudis)

1h5 ümberistumiseks Varssavis on enam kui piisav. Lennujaam on paraja suurusega, mitte üle rahvastatud, hinnatase Euroopa kontekstis mõistlik. Ning kui rohkem, üle 3-4 tunni ootamisaega, siis Uberiga on lähimasse suurde arvukate söögikohtadega kaubakeskusesse Galeria Mokotow vaid ca 10 min sõitu ning 2.5 eurot üks ots.

Guugeldades 'Eindhoven Airport bus' leiab info üsna ruttu: http://www.oveindhoven.nl/airport_eindhoven_bus_english.htm. Kui ajad sobivad, on kõige soodsam variant osta päevapilet, 6.22€, selle saab isegi netis ette ära osta või siis kohapeal automaadist. Linna vaatamisväärsuste kohta vt https://en.m.wikivoyage.org/wiki/Eindhoven.

Igas riigis on olukord erinev - mõnes riigis maksustatakse ka alla 3,5t sõiduautosid, nt Poola kiirteedel, Tšehhis jne. Reeglina loetakse aga kõik alla 3,5t sõidukid tavalisteks sõiduatodeks ning ka maksustatakse vastavalt. Lühiülevaate leiab siit: http://www.dalnicni-znamky.com/en/

Natuke teemast välja, aga Ukrainas tasub esimese asjana kioskist SIM kaart osta. Nt Vodafone XS stardikas 1GB netimahuga maksab vaid 40 grivnat ehk ca 1.3€, ent lihtsustab Uberdamist/kohaleidmist jne oluliselt.

Pikad otsad mõlemad ja suurem osa ajast läheb sõitmisele, mõned peatused aga võib siiski teha.
Pakuksin välja umbes sellise marsruudi: Nancy (klassikaline keskväljak) - Beaune (Burgundia veinipiirkonna üks ilusamaid linnu) - Taize (Eesti noorte 90ndate Santiago de Compostela) - Vichy (tervise- ja ajaloosõbrad teavad) - Puy de Dome (kustunud vulkaan) - Souillac (20 saj keskpaiga mehaaniliste aknanukkude museum, ma ei osand sellest midagi arvata, ent lapsi tuli kaks tundi hiljem sealt jõuga välja tirida, lisaks lihtsalt kena Dordogne väikelinn) - Rocamadour (kanjoni kaldas asuv koobasklooster) - Andorra.
Kokku annab Google sellele 15 tundi ja 1248 km, enam-vähem paras segu kiirteedest ning maalilistest tavateedest.
Muidugi võib siia isikliku huvi põhjal kohti juurde lisada või vähemaks võtta, nt Lascaux koopamaalingud (kuigi see piirkond koopaid täis, vähem turistlikum on nt Loti jõe äärne maalingutega koobaste piirkond), Toulouse'i lennundusmuuseum (ikkagi Airbusi kodulinn) jne.

Lennujaamast linna ja tagasi sõidavafd bordoopunased SkyBusi bussid, väljuvad iga 15 min järel. Buss teeb teel ühe peatuse, "Harkivskaja" metroojaama juures ning lõpp-peatus on raudteejaama taga. Sõltuvalt lõppsihtkohast võib siis kas raudteejaama välja sõita või istuda Harkivaskajas umber metroole ja sellega edasi sõita. Pilet metrooni oli vist 50 ja raudteejaama 80 UAH. Endal oli korra juhus kus lennujaama minekuks sõitsin metrooga Harkivskaja jaama, ent Skybusi buss läks otse nina eest ära. Kohe ligines aga üks autojuht, kes pakkus võimalust sama raha ehk 50 UAH eest autoga lennujaama sõitu. Kaks teist ootajat leiti ka kohe ja 15 minutiga olimegi samaaegselt bussiga lennujaamas.

Lisaks Uberile tasub enne reisi telefoni laadida ka Taxify sarnane Ukraina sõiduajagamisäpp Uklon. Minu kogemusel on neil nii lennujaamas kui linnas autosid rohkem, samuti saab neil pisikese lisatasu (ca 50 senti - 1 euro) eest tellida nimesildiga juhi ootesaali vastu, säästab kohapeal Uberi otsimise vaeva.

Pakettreise pakutakse tegelikult küll, vaata Eesti reisibüroode pakkumisi, nt Germalo pakub jõuluvanale küllasõidu pakettreisi: http://www.germalo.ee/kultuurireisid/soome-lapimaale-kulla-jouluvanale-3, pakkujaid on aga teisigi ning ka muudel aastaaegadel.

Pakettreis on mugav, ent see loomulikult piirab ringiliikumisvabadust, seega kui eelistad rohkem ise omale programmi teha, siis pole seegi keeruline. Kohale saab rongi/lennuki/bussiga, mugavaks stardikohaks on Oulu, kuhu on ühendusi rohkem ja soodsama hinnaga, nt bussipilet alates 20€ (onnibus.com).

Päris keelatud dirhamite sisse- ja väljavedu pole, IATA andmetel kuni 2000 MAD ehk ca 200€ on lubatud: http://www.iatatravelcentre.com/MA-Morocco-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm. Vaatamisväärsustest ja kohalikest kohtadest-tavadest ülevaate saamiseks võib ka soetada mõne reisijuhi, nt Rough Guide'i Marrakechi raamatu: https://www.roughguides.com/shop/pocket-rough-guide-marrakesh/.

Sõltub oma mobiilioperaatorist tõesti. Telia kliendid võivad juba täna hõisata: https://www.telia.ee/era/internet/nutiseadmes/valismaal/roaming/-/roaming/country/REU.

Marrakechist on siin foorumis juba üksjagu juttu olnud, elav lõunamaa linn. Riietus kahtluse korral pigem konservatiivsem, endal lihtsam. Ilm jaanuaris-veebruaris selline nagu Eestimaa suvi, sooja maksimum 20-21 kraadi, ent öösel võib ka 4-5 kraadi olla, seetõttu pisut soojem riietus ei tee paha. Keskmiselt on veebruaris 6 vihmapäeva, sellega võiks ka arvestada: http://www.holiday-weather.com/marrakesh/averages/february/

Hinnataseme osas saab mingisuguse ülevaate Numbeo foorumist: https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Marrakech?displayCurrency=EUR. Enamik vabaturu hindadest sõltub kauplemisoskusest, võib ühe ja sama asja eest 5€ maksta, aga võid ka 20€,

Internetis on Marrakechi kohta infot palju, guugelda 'marrakech travel guide', nt http://www.independent.co.uk/travel/48-hours-in/marrakech-travel-tips-where-to-go-and-what-to-see-in-48-hours-a6802146.html. 2 nädalat ainult Marrakechile on liiga palju, selle ajaga võiks tõesti juba kõrbetripi teha (sellest on ka siin kirjutatud) või siis teha muid väljasõite - Essaouira, Agadir, Ouarzazate jne.

Raha on kõige soodsam vahetada mõnes kohalikus rahavahetuspunktis. Maroko dirhamit on keelatud suures koguses välja viia ning vahetusvõimalused seetõttu kasinad, nt Tavid vist üldse ei vaheta. Lennujaamas saab ka seda teha, ent kurss ei ole hea, seega vaheta seal ainult niipalju kui hädapäraselt vajalik. Ise olen kasutanud Revoluti kaarti, mis võimaldab tasuta kuni 200€ eest kuus sularaha ülekandekursiga seinast välja võtta ning selle kurssi ei ole ükski teine kaart või valuutavahetus suutnud lüüa. Kaardiga saab ka siin-seal maksta, nt supermarketites.

Prantsuse nn ülemereterritooriumid jagunevad oma staatuselt lausa neljaks, seega koloonia on üsna lihtsustatud üldnimetaja. Lühendid neil DOM, COM, TOM ja arktilised alad :-) sarnaselt Guadeloupele ja Martinique'le on ka Reunion DOM, s.t. täieõiguslik Prantsuse regioon, sealhulgas ELi kodanikele vaid ID kaardi nõue, roamingtasude puudumine jne. Vt ka https://en.m.wikipedia.org/wiki/Overseas_France

Mul endal nimeline Mobib kaart, pole uurinud kas Press Pointis Mobib basicut osta saab. Leidsin ühe selleteemalise Tripadvisori foorumi, aga kindlat vastust ei saanud: https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g188644-i205-k8314672-Buy_Discover_Brussels_MOBIB_Card_at_Airport-Brussels.html.
Iseenesest oleks ju elementaarne sellist vajalikku asja ajalehekoskis müüa, ent asjata pole Belgia sürrealismi kodumaa, elementaarsus pole siin just tihti asjade mõõduks. Aga küsida võib ikka.

Juhul kui ei ole, mine korrus allapoole bussijaama, peatuses on piletimüügimasin, osta sealt Airport Line pilet (masinast 4.50€, maksta saab ka kaardiga) ning sõida sellega hotellini välja, nii nagu parajasti sobivad ümberistumised on.

Lisaks Airport Line piletile ja üksikpiletile saab automaadist ilma Mobib kaarti soetamata osta ka 24h pileti ning erinevalt tavalisest üksikpiletist kehtib ka lennujaama bussis - ehk siis kui järgmine päev ka transporti kasutada plaanis, siis on isegi mõttekas võtta lennujaama automaadist hoopis 7.50€ eest 24h pilet: http://www.stib-mivb.be/article.html?l=en&_guid=00b80e82-2783-3410-98be-aa45557d55aa.

Kui Brüsselis plaan vaid 1-2 päeva olla, siis pole 5€ maksvat Mobib kaarti vahest üldse vaja, piisab paberkaardil üksikpiletite (kui alla 3 sõidu päevas) või 24h piletite (kui üle 3 sõidu päevas) ostmisest.

azair.eu? Vahel ka flights.google.com kuvab selliseid lende.

Viipekaarti ei ole, osta saab automaadist või BVG mobiiliäpiga. Soodsamalt saab kui osta 4sõidupilet või kasutada päevapileteid.

Sõltub kui hilja saabuda, lennujaama saabuvate lendude halli kiosk Press Point on lahti kuni kl 21 ja Gare du Midi KIOSK müügipunkt, kus Mobib basic kaarti müüakse, isegi kuni 22:30.

Ühistranspordiga on siis kaks varianti: kas rong Gare du Midisse, seal osta KIOSK müügipunktist Mobib kaart koos 24/48/72h piletiga ja siis trammiga nr 81 hotelli juurde, kokku ca 45 min - kallim, aga kiirem ja mugavam. Või buss 21 linna ja seal 1-2 ümberistumisega hotelli, aeg 1:00-1:10. Sobivaid ühendusi ümberistumisinfoga leiab Google Mapsis, kui seadetes rongi variant välja lülitada.
Mitmekesi minnes võib ka Uberit kaaluda, hind ca 25-30€ ehk kolme inimesega minnes tasub juba ära.

Parima ühistranspordiühenduse leidmiseks Brüsselis sobib suurepäraselt Google Maps, valides seal transpordiliigiks ühistranspordi, sisestades alguspunktiks lennujaama ning lõpp-punktiks hotelli.

Rongile saab tõepoolest osta pileti väravas automaadist, ent arvestada tuleb et see on üsna kallis (ca 8€) ning kuna Brüsseli lennujaam ei kuulu linnatsooni, siis lennujaamast ostetud pilet ei hõlma muid linnaliine, s.t. raudteejaamast edasi sõiteks tuleks veel lisaks osta bussipilet. Seetõttu on soodsam sõita lennujaamast bussiga nr 21 linna (pileti saab osta lennujaama bussipeatuses automaadist, hind 4.50€) ja seal soovitud kohas ümbes istuda, kuna see on ühe piletiga võimalik. Samas on rong muidugi kiirem ja kui sihtkoht asub Gare du Midist veel edasi, siis säästab sellega korralikult aega.

Lisaks Brüsseli linnaliinidele väljuvad lennujaamast ka Flandria maakonnaliinide (De Lijn) bussid, milledest mõned sõidavad ka linna. Need bussid on valge-kollast värvi ja pileti saab osta bussist, hind 3€.

Mis 24-48-72h tunni piletisse puutub, siis sellega on võimalik Brüsseli piires ringi liikuda nii bussi, trammi, metroo kui ka rongiga, samuti kehtib see lennujaama bussides 12 ja 21. Konkreetsem info siin: http://www.stib-mivb.be/article.html?_guid=d0707200-2683-3410-479e-b21a51d668f0&l=en. Päevapileti ostmiseks tuleb esmalt soetada MOBIB Basic plastkaart (müügil suuremates metroojaamades, 5€, nimekiri siin: http://www.stib-mivb.be/article.html?_guid=30d93c3b-2b83-3410-94b5-eec92fbd03ff&l=en). Ühe kaardiga võib osta ka mitu piletit, seega ei pea igale reisijale seda eraldi ostma. Kui plaan bussiga nr 21 lennujaamast linna sõita, siis võib 24-48-72 tunni pileti juba lennujaamas osta ja linnasõiduks kasutada, ainukeseks probleemiks on see, et ma ei ole kindel kas seda kaarti lennujaamast osta saab, võib-olla müüakse seda saabuvate lendude saali ajalehekioskis, aga 100% kindel ei ole.

Kui soovid konkreetset marsruudisoovitust, siis kirjuta kuhu kanti see hotell jääb ja saan täpsema marsruudisoovituse anda.

Mul kogemus ühe teise firmaga - kuna ei saanud neilt kuidagi tõendit, siis laadisin Flightradar24 lehelt alla kõnealuse lennu logi, kus väljalennu ja saabumise ajad minuti täpsusega kirjas. Kindlustusfirmale sellest tollal täiesti piisas.

Ei ole probleemi. Aastas lendab Miami ja Cancuni vahel 300.000 reisijat ehk 5-6 lennukitäit päevas. Cancunis endas võiks püüda rannaäärsest hotellitsoonist välja minna, kui ainult seal viibida, siis suurt vahet Miamiga pole. Linna peatänavatel on ridamisi ekskursioonipakkujaid, kõige mugavam on vaadata, mida nad pakuvad, ning sealt endale sobiv ekskursioon valida.