Viimased kommentaarid

Mis su huvid/hobid on, mida sa teha ja näha soovid? Jääb mulje, nagu soov mitmeid linnu külastada? Linnemelu, arhitektuur, muuseumid? Või loodusvaated? Soov auto mõneks tunniks maha jätta ja jalutada/matkata? Saada autoteedest veel kõrgemale jalgsi või tõstukitega?

834arr -- milline oli see lennuväli/parkla, kus tekkis olukord "... lennuväli on kõigest km kaugusel, aga reaalselt kestab sinna minek paar tundi, sest kiirteest ei saa jalgsi üle jne..."? Kust sa selle parkla info said? Lennuvälja kodulehelt? Reisifoorumist?

Ka tavalised taksofirmad pakuvad Tallinn-Tartu vahelisi sõite, millalgi oli vist ca 120 euri, ei rakendu mingit mõlema suuna tasu lisaks. Küsi otse taksofirmast.

Kui Austriast eemale vaadata, siis on valik muidugi veelgi mõnusam. Chamonix kant väärib kindlasti käimist, ei ole seal matkarajad kuidagi keerukamat laadi, nii nagu Alaskaman kahtles. Lisaks eelmistele soovitustele - näiteks Chalet des Pyramides juures käimine, ja ka sealt edasi La Jonction juurde. Alguses rada küll veidi tüütu metsa vahel minek, aga siis on Bossoni liustik käega katsuda.

Ja tõstukiga saab 3800 m peale (Aiguille du Midi) - asukoht kaljunukil, jalutada "tehispinnasel" saab ja vaatekohti eri nurkades, aga edasi sealt pigem alpinistide pärusmaa. Sealt saad teha nt edasitagasi sõidu veel "Panoramic Mont Blanc" gondliga Itaalia poolele (Pointe Helbronner) ja tagasi - imelised vaated ülevalt liustikule, ca 30 minutiline sõit, vahepeal gondel seisab. Otsinguga satub kergesti ka uudistele, kuidas mõni aasta tagasi talvel gondlid alla kukkusid (siis tõstukid ei liigu tegelikult, keegi kannatada ei saanud) ning mingi aasta suvel tehniliste probleemide tõttu tuli osadel ööseks gondlisse jääda :) Aga muidu on ilus :) 

Itaalia poolelt (Courmayeur) saab siis tõstukiga 3460 peale. 100 m allpool (Rifugio Tornio) saab ka lume peale jalutama. 

Juttu oli ka (Austria) mägihüttidest - poppide matkaradade ääres on ikkagi viisakad ja mehitatud hütid, kus on voodid, soojad söögid, võibolla isegi soe dušš mõnel pool. Endal peab olema magamiskott/lina, elektriga pole priisata, pangakaardiga ei pruugi saada maksta jne. Ei pruugi olla väikeseid tubasid vaid suured ühikatüüpi ruumid. Aga kategooriaid on erinevaid ja ikka tuleb konkreetse maja olme enne selgeks teha. Rahvast võib ka palju olla, nii et kui enne ei broneeri, siis nt hommikul helistada ja uurida. Sarnased hütid ka teistes sealkandi riikides. 

Dolomiidid - jaa, hoopis midagi muud kui Alpid. Tegevust lisavad ka ehk sõjaaegsed tunnelid, kui vähegi huvi pakub. Ja sealt on juba väike samm via ferrata'de läbimisteni - vaja ca paarisaja euro eest erivarustust :)

Šveits - Lauterbrunneri org ja sealsed mäed, Schilthorn - 2970 m, saab tõstukiga ja ka jalgsi kenasti; rongiga Jungfraujoch jaama (3400 m). 

Zermatt (autovaba küla) - nt Gornergrat (3000 m), saab jalgsi või rongiga.

Vali aga mõni suurem "suusakeskus" välja, see pakub piisavalt matkaradasid mitmeks päevaks. Kõrgemale saamiseks on üks variant tõesti ka suvel avatud suusaradade juurde viivad tõstukid, aga jalgsi seal lumel liikuda pole siiski parim sinu seatud eesmärkidel ilmselt.  

Eespool mainiti Hintertuxi, st Zillertal org, Mayrhofen suurim küla. Meenub näiteks selline matkake: külast Ahornbahn tõstukiga 670 m -> 1965 m, jalgsi ca 3 tundi "raske" tasemega matkarada ja oled 2976 m peal. Raskus eelkõige lõpuosast, kus vaja samme sättida ja otsida, käega siinseal toetada, kõrgust ei tohi karta. Rahvast liigub ilusal päeval palju. Lund/jääd ilusa ilmaga pole. Vahepeal on ka üks tüüpiline hütt, kus süüa saab (või hoopis ööbida). Radade kirjeldused ja andmed on keskuste kodulehtedel kenasti olemas, nime järgi leiad veel lehti ja videosid. 

Jälgi siis aega (üles/alla vahel eraldi välja toodu) ning raskustaset - see koosneb erinevatest osadest. Aeg tähendab puhast kõndimise aega - kuidas see suhestub sinu tempoga ja kui palju puhkepause ja ringivaatamist siia lisandub, saad esimese paari matkaga teada. Erinevalt eelkõnelejatest, minu normaalne ja nauditav matkatempo koos kõikide pausidega on näiteks kiirem kui viitadel olevad ajad.  

Või siis "Zillertal Circuit" sealsamas kandis, kunagises Austria Lonely Planetis oli sellel rajal tehtud foto raamatu alguse värvipiltide seas (mitte, et see nüüd eriline näitaja oleks, aga järelikult kannatab ikkagi keskmisele inimesele soovitada): https://www.lonelyplanet.com/a/nar/0784f849-dab5-43ff-8f9e-44a119afe345/1334199. Schlegeis veehoidla (1800 m) juurest alustad, teele jääb paar hütti, Friesenberghaus, Olpererhütte (2600 m). 

Ilmaolusid mainiti - keset suve võib ilm ikkagi mitu päeva nöökida (udu, pilved, vihm, kõrgemal lumi). Kui ikkagi ilm halb, siis ei saa matkata ja tuleb asendustegevusi otsida (siinkohal on taas suurem keskus ehk abiks muude tegevustega). Jälgi ennustusi, hetke ilma, veebikaameraid (!). Kui all orus on pilves, siis mingist kõrgusest (mis kõigest tõstukisõidu kaugusel võib olla) võid pilvede kohal olla!  Ka päeva jooksul võib ilm muutuda, st ka poolepäevamatkal ikkagi riidevaru kaasas (ja kõrgemal ongi külmem). Võibolla on mõistlik hoopis teise piirkonda sõita. 

Eespool olnud kommentaarile "Mida kõrgemale ronid, seda vähem on seal midagi ilusat vaadata.." vastaks hoopis, et "kõrgemal on just ilusam" - lillelised alpiaasad on kadunud, aga vaated muudkui avanevad.  Isegi lihtsal rajal (nagu need eespool mainitud) kanna mingit rajakaarti/kirjeldust kaasas, on see siis paberil või telefonis - rajad ristuvad, samasse kohta viib mitu rada erinevate numbritega jne. Tahaks soovitada ikkagi matkasaabast (üle pahkluu), või vähemalt mustriga tallaga vabaajajalatsit tavalise jooksutossu vms asemele. Kasuta tõstukeid, algus/lõpppunkt ei pea olema samas kohas, kasuta kohalikku transporti.  Viskan õhku ka mõtte mõnes nn alpihütis ööbida - tingimused pea samad mis lihtsas hotellis, aga ümbrus ja kogemus teine.

Scoot - lend oleks olnud 30. aprill. 

17. märts sai märgitud soov voucheri saamiseks, voucher saadeti 18. märts, voucheri kasutamiseni ei jõudnud veel. 

10. aprill saadeti info, et võimalik on valida 120% summas voucher või saada raha tagasi - valisin raha tagasi (ajakulu lubati kuni 14 nädalat).

20. mai tuli kinnitus refund teostamise kohta. 

25. mai raha arvel.  

Mulle väga meeldisid Scoot'i kirjad, veebileht, seletused, valikute tegemine (võrdlusmoment Finnairiga).

864arr -- väga huvitav "puhkusereisi" tähendus sul. Suurlinna külastus ei tähenda seda, et tegu pole "puhkusereisiga". Hotellis/basseinis/SPAs logelemine on mõnede jaoks päris tüütu. St on ka inimesi, kellel puhkus tähendabki tegevusi ja ringiliikumist.

Finnair'ilt sain raha tagasi, aega läks umbes 6 nädalat.

Sain ma õigesti aru, et Tallinnast HongKongi saamiseks lendavad HON'id Tallinn-Frankfurt-Ateena-Frankfurt-HongKong?

K33 - lend võib ikka toimuda, lennata tahavad võibolla Küpros elanikud, lennukimeeskond võib sealt olla jne. Ja mõned tagasilennud on ilmselt Eestlaste tagasitoomiseks plaanis.

Itaalia suusakeskused - Alari viidatud Dolomiti Superski ei ole Lombardia maakonnas! Lombardias on näiteks Livigno, mis on suletud nüüd.

Sugram - millise auto, ja mis see "kõik" on, mida hind sisaldab, Sa 50 eurot / 5 päeva Bergmos saad?

Sääsed on ainus põhjus, miks ma juulis Jotunheimenisse läksin, esialgse Põhja-Rootsi Abisko-Nikkaluokta (kuuldavasti sääseparadiis sellel ajal) plaani asemel. 

Praktiliselt satikatevaba oli, mingi järve ääres oli küll hoolega kihulasi vist, aga seal nagunii ei ööbinud, kõndides ei seganud. Ja vist ühes kämpas mõni sääsk oli, aga oluliselt vähem kui Eestis oleks. Kokkuvõttes - sääski-kihulasi eriti ei olnud, aga eks see vist sõltub täpsemalt paikadest ja kõrgustest.

Mõni konkreetne mõte ka - Jotunheimen. Ei midagi originaalset, aga võimalusi palju. Minna tuleb ikka keset suve, ja ka siis pead halva ilma jaoks valmis olema. Käisin eelmise aasta juulis 5 päeva, siis oli küll tüütu hoopis kõrvetava päikesega hakkama saamine, aga varustuses oli ikkagi kaasas tormiriided, soe pesu jne. 

Transport ca 5 tundi bussiga, ligipääse erinevatest kohtadest, saab ka rong+buss sättida. Sõltuvalt lennuaegadest ei pruugi samal päeval küll parki jõudmist olla võimalik sättida. 

Bessegeni harja matkal on täielik laulupidu, muudel radadel rahulikum, vahel ei näinud mitu tundi inimesi. 

Ööbitud sai nii metsikult kui ka hüttide juures (maksad veidi, saad kasutada pesemist jms). Kui mõni hütt päeva peal teele jäi, siis kerge peatus sai tehtud ja külma jooki vms ostetud. 

Mingi videomälestus: 

Hea meelega oleks 1-2 päeva juurde võtnud, mõne lisahaagi/mäetipu juurde teinud.

Oskab keegi soovitada reisitõrkekindlustust, mis kataks võimaliku tekkiva "epideemia", st kui olukord peaks jõudma selleni, et Terviseamet/WHO/... soovitab mitte Hiinasse reisida? 

Nt worldnomads.com juba nädal aega ei kata uute kindlustustega enam koroonaviirusega seotud juhtumeid. 

Eesti kindlustustel tundub ka "epideemia" välistusena olevat, samuti võiks reisitõrge olla suuremas summas kui ca 2000 eur, mis reeglina pakutakse.

Xian ja Zhangjiajie jäävad küll järgmisi reise ootama, aga Huangshan tundub päris äge ja logistika veel mõistlik, ilmselt läheb plaani, tänud!

Peab ikka väärt teenus olema, et eelistada 1.5 h lennu asemele ca 6 tunnist lennuplaani (2 lendu ja ümberistumine).

Apeks - kuidas teil rendika lagunemise järgsed tegevused kulgesid, rendifirma tegeles/remontis vms?

Olen ka 5 päevaga ringi peale teinud, ei kahetse:

Enne seda sai küll ka 5 päevane jalgsimatk (Skogar-Landamanna) tehtud ja päev Reykjavikis oldud.  Eks oli ka tüütut sõitmist, aga imelisi vaateid ja kohti küllaga.  Ise kaalusin ka päris pikalt, kas ikka ringi või mitte. Ilma jälgi hoolega, nii pikemat ennustust kui lühemat. Teeolud mainitud road.is lehelt. Nt 2017 sügisel oli lõunarannikul üks sild veetulvade poolt lõhutud ja umbes nädala kinni. Mitte mingit ümbersõidu võimalust ei ole, peale teistpidi ringi peale mineku :)  Aga sõltuvalt sellest küll, kui palju lennud aega ära söövad viiest päevast ja mis kuus on reis -- mina tõenäoliselt ringile ei läheks kokkuvõttes... Vaalavaatlusel pole käinud ja huvi eriti ei paku, aga tundub kaheldav, kas seda oleks mõtet sisse planeerida (vajadus ette broneerida võibolla, ilmaolud).

Sel aastal paar korda, lubatud ajal sai Tallinnas kohal oldud, mingit ajavaru küll ei jää vist Tallinnasse sõidule, Tartust rahva peale korjamine kipub vahel ikka planeeritust rohkem aega võtma. Siiski, kasutan muretult edasi teenust. Eespool mainitud kommentaaride suunas, näiteks Lõunakeskuse Circle-K'st lennujaama täpselt 2 tundi millalgi kevadisel ajal OK ilmaga. 

Üsna kasutud on kommentaarid stiilis "olid probleemid, ei soovita". Mis probleemid? EI saanudki autot? Vahendaja probleem, või Locautoa probleem? Olen küll ainult ühe korra Locautost (Veneetsiast küll) broneerinud, teadlik sadadest negatiivsetest kommentaaridest, aga endal ei olnud mingeid probleeme. 

Eespool mainitud mõtlemisvõime säilitamine (ja paberkaart) on ka siiski head ideed.Puhast "sihtkoht sisse ja sõitma" lähenemist mina küll ei usalda - ikka vaatan ja skrollin teekonda ka veidi. Näide X aastat tagasi Tartu-Poola sõidust, kus GPS'i (mingi Garmin) sai Poola sihtkoht sisse pandud. Aga - GPS juhatab Tartu-Tallinn-Pärnu-Ikla-Riia-..., mis on paarsada km ja mõni tund pikem kui Tartu-Valga-Riia-... Isegi Riia sihtkohaks pannes, juhatas ikka selle suure ringiga mingil põhjusel. Kui sarnane olukord juhtuks kusagil võõras riigis, siis ju hakkaksi pimesi sõitma niimoodi...? :) 

Kas huvi pakub siis "ilusad linnakesed", aga "linnad jätaks seekord kõrvale"? :) Aga veel mõtteid: 1. Viie päevaga tundub nõks kiirustamine see teekond2. Kui ühes kohas mitu ööd oleku idee meeldima hakkas, siis näiteks Lauterbrunneni org pakuks mitmeks päevaks tegevust. Mäkke saab mitmele poole (mainitud Mürren, Wengen). Wengen on ka autovaba linn. 3. Sealsamas ka Jungfraujoch - rongireis veel kõrgemale (3400), seal juba lumi. Piletid on kallid, minna tasub ainult ilusa ilmaga, enne minekut veebikaamera pilte vaadata (all võib näiteks pilves olla, üleval oled pilvedest kõrgemal). Rongisõit ise palju ka tunnelis4. Mürren-Schilthorn suure gondliga on ka kena5. Kui neid rongisõidu või tõstukiplaane tekib palju, siis tasub üle vaadata Šveitsi rongisõidu süsteem, half-fare card jms asjad, äkki tasub ära. Ja kui teha ühes piirkonnas mitmeid sõite, siis selle piirkonna x päeva pileteid tasub vaadata6. Lugano asemel võiks ka Como järve soovitada, väiksemad külad, mis küll tihti järve äärest mäeküljele ronivad, st palju järske treppe, aga neid saab vältida7. Šveitsi kiirteede jaoks vajad 40 CHF/EUR maksvad kleebist, kuna sõitmist parasjagu, siis kiirteede vältimine võib aeganõudev olla

Horvaatia korral oleks mõistlik ka lennujaama mainida, Dubrovnikusse saab ehk tõesti ~200 euroga, aga see vist küsijale huvi ei paku.