Viimased kommentaarid

Tasub küll võtta rendiauto. Enamusel firmadel on läbisõidupiirang 100 km/päevas, aga sellist vahemaad ei õnnestu seal kuidagi päeva jooksul läbida. Liiklus on aeglane, Colombos ja Kandys on suured ummikud ja mägedes jälle pole möödasõiduvõimalusi aeglaselt üles rühkivatest veokitest ja tuk-tukkidest. Ma küll ei kahetse, et rendiauto võtsin, muul viisil ringi liikudes peab ikka väga laialt aega käes olema.

Raha sai vahetatud ikka pankades, kui mõnda suuremasse linna sattusime. Pangad on seal väga imelikul ajal lahti, vahest mitu päeva järjest kinni, seega kui võimalus avaneb, siis tuleb kohe suurem kogus vahetada. Ise väga ei riskinud oma ainust pangakaarti suvalisse masinasse lükata, olid ajad ka Eestis, kus ühe panga ATM iga tundmatu kaardi konfiskeeris. Kaasa loomulikult eurosid, pole vaja pärast tagasi vahetada. Kohapeal ei mäleta küll, et kuskil oleks õnnestunud välisvaluutas arveldada, kui hotellid välja jätta, lüpsi saaks siis nagunii ja mitte vähe, sest hinnad on seal ikka väga odavad.

Sai samamoodi käidud, et Tallinnast Istanbuli Turkish Airlinesiga ja sealt edasi Malaysianiga, s.t. eraldi piletid. Tagasilend Denpasarist hilines (lausa 2 päeva!). Õnneks reisikindlustus kompenseeris. 1h10min lendude vahel ei oleks kindlustuse silmis kindlasti piisav ümberistumiseks varutud aeg. Seega, kui ei ole kõik lennud ühe pileti peal, siis parem veeta päev-paar KL-is. Kui pileti müüja müüb sulle ühe pileti marsruudil TLL-IST-KUL-DPS, siis on ta järelikult aktsepteerinud sellise lühikese umberistumise aja ja tema kohustus on sind mistahes viisil sihtpunkti toimetada. Ja veel tasub meeles pidada, et nimetatud lennufirmade puhul ei pruugi kehtida kõiksugu toredad reeglid, millega me siin Euroopa Liidus harjunud oleme :)

Kui lennureisi hinnatase sobib, siis võib ära käia küll, sest ega Jeruusalemm pole selline koht, kuhu edaspidi niisama puhkusele sõita. Ise olen käinud bussiga Sharmist, mis oli paar korda odavam, aga see oli küll põhimõtteliselt 24h ralli: öösel kell 1 väljasõit, kell 3-6 piiril venelastele viisasid vormistamas, hommikul kell 7 pool tundi Surnumere ääres, lõpuks jah paar tundi linna peal ka, õhtuks tagasi. Käidud, nähtud, rohkem ei lähe ka.

Sumatra kohta ei oska kommenteerida, aga Java läbimiseks kulub julgelt 4 päeva, eeldusel et istud hommikust õhtuni rolleri seljas. See 1000 km ei oma Java puhul suur tähendust, sest tegemist on ikkagi maailma ühe tihedaima asustusega saarega ja seda on näha ka liikluses. Üle 40km/h kiirust arendada õnnestub vähestes kohtades. Jakarta lähedal on kiirteed, aga sinna rolleriga vaevalt lastakse.

Kui juhtud olema Swedbanki kuldklient, siis internetipangas on reisikindlustust teha oluliselt odavam kui konkureerivates kindlustusfirmades.

Soovitan reisi eelarve üle vaadata, nagu siin juba öeldud, siis Itaalia kiirteed on rämedalt kallid. Oma kogemus pärineb küll üle 10 aasta tagusest ajast, siis tundus küll igas putkas 20 eurisega lehvitada üle mõistuse palju, vaevalt, et hinnad seal vahepeal odavamaks on läinud. Linnades auto parkimine jäi ka ikka kuskile 30 eur/päev suurusjärku. Varuplaani võiks ka teha, sest linnade (nt. Milano) ümbruses venis kiirteel liiklus nagu tatt, ajakava võib kergesti lõhki minna.

Nii see on jah, et lennufirmadel sellises olukorras vastutus puudub ja sinu reisitõrke kindlustus katab kulud sellises ulatuses, mis sa kindlustuslepingut sõlmides ise valisid. Kindel on see, et vabad vahendid peavad endal olema ja keegi mingit krediiti ei paku. Kindlasti tasub süüdlaselt vastav allkirjaga paber küsida. Viimane kord öeldi mulle Swedbanki valvetelefonilt, et kui Eestisse jõuate, siis esitage kõik tõendid ja kui tõendite kaalumisel osutub, et tegemist on kindlustusjuhtumiga, siis kompenseerime. Telefoni teel nad olukorda ei soovinud hinnata, seega ma ei saanud enne uue pileti ostmist ka kindel olla, et selle raha üldse kunagi tagasi saab. Risk jääb ikka...

Igati mõistlik mõte, autorent on seal odav ja liiklus üks Aasia paremaid, suuremate linnade vahel igal pool 4-realised teed, liiklust on vähe (kui Bangkok välja arvata). Rahvusvaheline juhiluba tuleb igaks juhuks Maanteeametist osta, ei mäleta, kas küsiti näha ka, aga ametlikult on tarvis. Liiklus on vasakpoolne, seega võib tulla kasuks võtta automaatkastiga auto.

Väga soovitav on vaadata peatumiskoht mõne Skytraini liini lähedale. Bangkokis on Skytrain põhimõtteliselt ainus transport, mis mõistliku ajaga kuskile kohale jõuab, maapealse transpordi peale ei saa loota. Samas jääb Skytrain peamistest vaatamisväärsustest küllaltki kaugele, 30 kraadise ilmaga jalgsi liikumine on päris vaevaline.

Kui ei ole just rahakott puuga seljas, siis tuleb kasutada hinnatundliku ida-eurooplase säästutaktikat: broneerid omale läbi Agoda sama hotelli ühe öö kaupa, sest kunagi ju ei tea, äkki tuleb tahtmine ootamatult asukohta vahetada. Viimati sai niiviisi Santika Siligita Nusa Dua hotelli 85 eurise toa järgmiseks ööks 35 euriga. Lugupeetud hotell ei sunni sind tavaliselt tuba vahetama ja seega on ainus vaev igal õhtul uus bronn teha. 15 minutine jalutuskäik Nusa Dua randa ja hotelli ümbruses küllalt massaažisalonge, kus ennast 5 euri eest tund aega mudida lasta.

Kui kolistamise all mõtled ise autoga ringi sõita, siis ega Balilt mujale hästi autoga ei saa kui Javale. Ida-Java on vägevaid vulkaane täis (väävli-, muda-,laava-). Kui viitsimist on, võib Jakartani välja sõita, aga selleks kulub vähemalt 4 päeva, kilomeetreid pole mõtet arvutada, ajakava pole mõtet teha, Java liiklus on karm.

Eks see kehtib vist igal pool, et kõrval istuda on kordades hirmsam kui ise roolis olla. Linnaliiklusega harjub ruttu ära, koledamad on järsud mägiteed vulkaanide juures ja Amed'i kandis. Aga Balile annab ilusti ringi peale teha ka nii, et mägedesse ei sõida.

Sri Lankas ei ole küll mõtet Colombos peatuda. Colombo on ikka täielik pommiauk, pole kuidagi võrreldav näiteks Kuala Lumpuriga. Colombos on mõtet peatuda täpselt kii kaua kui läheb aega lennuki pealt maha tulemiseks ja rendiauto võtmiseks. Seevastu ülejäänud Sri Lanka on väga äge ja olen nõus nendega, kes ütlevad, et 2 nädalast jääb kindlasti puudu.

Ijen'i vulkaani kraater oma happejärvega ja väävlivedajatega on päris tegija vaatamisväärsus. Tõsi küll, tahab üksjagu ronimist, aga see-eest hea lähedal Balilt autoga sõita.

Auto rentimine on Tais tõepoolest lihtne ja odav. Võib julgesti öelda, et Tais on Aasia kõige normaalsem liiklus (kui Bangkok välja arvata), linnade vahel on enamasti 4-realised väga head teed ja liiklust vähe. Vähemalt Phuketis kannatab edukalt ka linnas sees autoga liikuda. Bangkoki liiklus on omaette asi, seal võib tõepoolest tundide kaupa ummikus istuda ja kuna sa alternatiivset teed ise ei tea, siis juhatab GPS su jälle sama ummiku lõppu tagasi. Väiksemates linnades ja maanteedel on igatepidi OK ise sõita. Bangkokis ei tasu kindlasti hotelli kesklinna võtta, parem liikuda sinna ühistranspordiga.

Oleneb muidugi autost, aga 1800 euri deposiiti on sulaselge röövimine. Ise võtsin sellisest kohast nagu http://www.adventure-carrental.com. Hind ja tingimused tundusid konkurentsitult kõige soodsamad, deposiit oli 700 USD, kõik kindlustused olid olemas ja tasuta aeti eelnevalt korda Belize'i ja Guatemalasse sõiduks vajalikud notariaalsed dokumendid.

Ma pigem soovitan tungivalt auto ilma juhita rentida, sellised kaasas jõlkuvad tegelased on üsna tüütud. Sri Lanka liiklus on küll tükk maad nõmedam kui näiteks Tais või Indoneesias, aga seda peamiselt sellepärast, et linnadevahelised teed on üle koormatud ja mägisel maal aeglastest veokitest ja tuk-tukkidest möödasõidu võimaluse ootamine ajab närvi, midagi, milles ka proff kohalik sind aidata ei saa. Varud omale piisavalt aega ühest punktist teise liikumiseks, teed rahvusvahelise juhiloa, rendid automaatkastiga auto kui pole eriline vasakpoolse liikluse fänn ja sõidad nagu miki... Colombo liiklus sujub palju paremini kui näiteks Bangkokis ja ühtegi reeglit rikkuda pole võimalik, sest seal neid lihtsalt ei ole. Enamusel rendikatel on läbisõidupiirang 100km/päevas aga sealse liikluse tempoga seda saavutada on praktiliselt võimatu.

Ei näe küll mingit vajadust juhiga autot rentida, Balil on liiklus Aasia mõistes täiesti olematu. Kui ei karda mägedes sõita, võib julgesti ise auto rentida, vulkaanide lähedal on mõned teed siiski päris ohtlikud ja GPS-i ei maksa pimesi usaldada. Paljudel rendifirmadel on päevane läbisõidupiirang ja samuti ei luba enamus ilma kirjaliku loata Javale sõita. Sellepärast ma ise rentisin sellisest kohast nagu http://www.balirentscar.com. 19 päeva Toyota Avanza't maksis aasta tagasi umbes 350 EURi. Lennujaamas autot üle andes ütles, et loomulikult võib ka Javale sõita ja enne äraminekut veel küsis, et kas mul üldiselt juhiload ka on, et ilma lubadeta on nõme sõita, peab iga kord politseile maksma. Rahvusvahelised load tuleb ka kindlasti teha (s.t. ARK-ist osta), politsei kasutab iga võimalust sult andamit nõuda ja võimalik, et mõni rendifirma ei anna ilma nendeta isegi autot kätte.

Julgen küll soovitada omal käe auto rentimist, isegi Colombo liiklus on täiesti talutav kui endale piisavalt aega varuda. Ilma GPS-ita pole muidugi mõtet ringi liigelda, sest väljaspool suurlinnu on teeviitasid vähe ja mägiteedel suuna järgi orienteerumisest suurt kasu ei ole. Samuti võid GPS-i poolt pakutava sõiduaja julgelt kahega korrutada, sest liiklus toimub üldjuhul kõige aeglasema veoki tempos. Mägedes sõiduks on automaatkastiga auto väga abiks. Kindlasti on autorendiks kohustuslik omada rahvusvahelist juhiluba ja selle olemasolu politsei teedel reaalselt ka kontrollib.

Kui Surabaya kanti satud, tasub ära käia Sidoarjo mudavulkaani juures: https://en.wikipedia.org/wiki/Sidoarjo_mud_flow

Tasub ronida ka tossava Mt. Bromo kraatri tippu.

to: kiipus5 Aga kas selle faksitud tõendi eest kasseeriti siis sult hiljem 150USD-i sisse või kõlbas piiril juba mõni odavamat sorti kirjalik luba? Mulle just rendifirma ise seda kallist paberit soovitaski kui kuulis, et tahan Guatemalasse ka minna.

Omal ka plaanis selle Adventure Car Rental-i teenust kasutada, et Mehhikost Belizesse ja Guatemalasse minna, lubavad tasuta Belize jaoks vajaliku dokumentatsiooni kaasa anda, kuid Guatemala kohta ütlevad nii: "However, if you wish to enter or exit Guatemala, through Mexico or Belize, the Guatemalan government requires an original notarized affidavit, that costs 150 USD and needs 24 to 48 hours to process. Some clients pay for it, the majority do not".

On kellelgi kogemusi, kas see paber on Guatemalasse sisenemiseks hädavajalik või saab ka ilma hakkama?