AirAsia X alustab lende Bangkokist Stockholmi

AirAsia juht Tony Fernandes teatas äsja, et AirAsia gruppi kuuluv keskpikkadele ja kauglendudele keskendunud Tai tütarfirma AirAsia X Thailand alustab lende Bangkokist Stockholmi, Prahasse ja Viini. Uued liinid käivituvad aprillis 2019. Esialgu kasutab AirAsia X liisitud lennukeid, kuid tulevikus hakkavad AirAsia kaugliinidel lendama Airbusilt tellitud A330neo lennukid.

AirAsia on Euroopasse varemgi lennanud, kui 2009-2012 aastal pakuti lende Malaisia pealinnast Kuala Lumpurist Londonisse ja Pariisi. Paraku ei osutunud tookord kasutatud Airbus A340 odavlennufirma jaoks just kõige kulusäästlikumaks lennukitüübiks ning suutmata kasumit teenida, otsustati Euroopa turult lahkuda.

Plaan Kagu-Aasiat ja Euroopat ühendada ei kadunud aga kuhugi ja 2016. aastal anti teada plaanist alustada lende Kuala Lumpurist Barcelonasse, vahemaandumisega Istanbulis. Vaatamata sellele, et veidi üllatava marsruudiga lendude lennuplaan oli välja kuulutatud, reise ei alustatud. 2017. aastal teatati lendudest Kuala Lumpurist London Gatwicki. See plaan jäi samuti riiulisse.

Näis, et AirAsia juhid jäid ikkagi kahtlema, kui edukalt nende äriplaan tööle hakkab. Järgneva aja jooksul tehti kauglendude ärimudeli, organisatoorsete ümberkorralduste ja lennuvõrgu optimeerimisega kõvasti tööd ning näib, et nüüd on sellega enam-vähem ühele poole saadud. Igal juhul kuulutas AirAsia juht Tony Fernandes Twitteris, et näeb AirAsia X-l suurt tulevikku ja plaanib lennufirma selle haru börsile viia.

Enam-vähem samaaegselt Euroopa-lendude väljakuulutamisega teatas AirAsia X, et ostavad Airbusilt täiendavalt 34 A330 kõige uuema mudeli A330neo (new engine option) lennukit. Et 2016. aastal oli juba tellitud 66 sama tüüpi lennukit, ulatub kogutellimus kokku 100 A330neo lennukini.

Ostu-müügitehinguni jõudmine oli kõike muud kui lihtne. AirAsia lükkas lennukite kättesaamist pidevalt edasi, kaalus tõsiselt ka tehingu tühistamist ja rivaalitsevalt Boeingult B787-10 lennukite ostmist, kuid lõpuks otsustas ikkagi A330-900 kasuks. Ilmselt sai siin määravaks soodne hind. Lugeda on olnud arvamusi, et vaatamata tehingu suurele mahule Airbus sellelt kasumit ei teeni. Erinevalt populaarsetest A320 lennukitest pole Airbusil A330neo müük kõige edukamalt sujunud ja see tehing peaks teistesse potentsiaalsetesse ostjatesse täiendavat indu lisama.

AirAsia uudistesse tuleb alati teatava reservatsiooniga suhtuda ja asi on kindel siis, kui lennud reaalselt algavad. Seega, ootame Stockholm-Bangkok liini piletimüügi alguse ära. Aga nagu näeme, on AirAsia seekord välja kuulutatud sihtpunktid Euroopas varasemast erinevad. Kui varem rõhuti lendudele suurlinnade sõlmlennujaamadesse, siis seekord on valitud mõnevõrra väiksemad lennujaamad. Ilmselt andis selleks teataval määral julgust ka Singapore Airlines’i odavlennufirma Scoot üsna edukalt käivitunud lennud Singapurist Berliini. Silma torkab ka see, et loobutud on senisest mantrast, mille kohaselt on Euroopasse suunduvad kauglennud ainult lennufirma peakorteri ehk Kuala Lumpuri pärusmaa.

Tänaseks pole AirAsia enam ainuke odavlennufirma, mis Euroopa ja Aasia vahet lendab. Lisaks juba mainitud Scoot’ile tuleb Skandinaavias konkureerida Norwegianiga ja Euroopa keskosas Lufthansa odavlennufirmaga Eurowings. Ei saa ära unustada ka klassikalisi täisteenust pakkuvaid lennufirmasid, mis pakuvad üsna tihti Aasiasse samuti väga ahvatlevaid hindu (kuid harva vastupidises suunas).

Meile on loomulikult huvitav vaadata, mis hakkab toimuma lendudel Stockholmist, kus odavlennufirmadest pakub Bangkoki liinil otsest konkurentsi Norwegian, mis alustab oktoobris lisaks Bangkokile lende ka Krabisse. Nii Norwegian kui AirAsia X pakuvad kauglendudel ka premium teenindusklassi, AirAsial on seejuures horisontaalasendisse (lie-flat) käivad istmed.

Tulevikku vaadates saab olema huvitav, mis saavad olema järgmised AirAsia X kauglennud. Esimesed kolm A330 lennukit saab AirAsia kätte 2019. aasta 3. kvartalis ja tõenäoliselt lähevad need Malaisia haru käsutusse. 2020. aastal saab AirAsia X järgmised 5-6 lennukit, mis jagunevad Tai, Malaisia ja Indoneesia vahel. 2021. aastal lisandub veel 10 lennukit, mis lähevad Taisse ja Indoneesiasse. Indoneesias plaanib AirAsia opereerida kahest sõlmjaamast, milleks on Jakarta ja Denpasar (Bali).

Kauglendude puhul keskendub AirAsia turgudele, kus näeb võimalusi domineeriva positsiooni hoidmiseks või võitmiseks. Need on näiteks Hiina, Jaapan, Korea, Jaapan, India ja Austraalia. Ühtlasi loobutakse liinidest, kus kasv ei rahulda. Näiteks lõpetati lennud Kuala Lumpuri ja Teherani vahel.

Näis siis, kas seekord AirAsia lennud Euroopasse siis algavad või ei või näeme varsti väljakuulutatud plaanides taas muudatusi. Seni võtaks uudist kui märki, et lennud Euroopasse on AirAsias jätkuvalt kellegi kinnisidee ja ei põeks üldse, kui lende jälle kord ei tule. Lennuvõimaluste laienemise vastu Kagu-Aasia suunal aga vaevalt kellelgi midagi on.

 Mäletan kindlalt, et juba aastal 2009-2010 lendasin mitu korda Air Asiaga Londonist Kuala Lumpurisse ja tagasi. Üheotsa pilet oli selle aja kohta väga odav, £100.

Jah, vastab tõele: Air Asia X launched non-stop flights between London's Stansted and Kuala Lumpur in 2009, before switching to Gatwick October 2011. 
Mul oli justkui meeles, et neid lende oli lühemalt. Parandasin teksti.


Lendasin ise ka seda otsa. Peale vaid paari tundi õhus oli neil toidust vaid kiirnuudleid pakkuda. Ligemale 14 tundi oli see lend.

Need Air Asia lie-flat istmed on küll tunduvalt mugavamad kui economy, lisaks ka läpaka laadimisvõimalusega. Ehk see on reaalne alternatiiv business classile, kuid hind peaks olema Finnairi/Lufthansa economyga võrdne.
Miinused: neid istmeid reeglina on ülivähe + iste on ainus mugavus, söök ja jook peab endal kaasas olema ja vist isegi teki või padja eest küsiti seal ka raha. Muidugi on võimalik, et nad 10+ tundi lendudel tuunivad pisut seda klassi.

Lendasin mais lühikese DPS-KUL otsa AirAsia lie-flatis. Kummalisel kombel oli hind odavam, kui oleks tulnud economyle kõiki lisasid juurde ostes. Oma toitu ei pidanud kaasa võtma, see oli pileti hinnas, samuti tekk, padi ja pagas. 

IFE't ei olnud, kuid pikematel lendudel pidavat nad tahvleid jagama. A330 on 12 lie flat kohta (2+2+2 kombinatsioonis), kui lendate üksi, soovitan keskmist rida, muidu on üsna ebamugav üle võhivõõra kodaniku ronida (või kannatada tema ronimist üle enda), et tualetti pääseda. Privacy screen ei paku samuti eriti privaatsust.

Oma toidu all mõtlesin pigem seda, et 5-tunnistel otstel (mis hetkel on vist pikimad?) seisneb pardateenindus selles, et küsitakse lennu alguses, kas tuua pileti ostmisel broneeritud toit kohe või lennu lõpus.
Ja eine on siis see viiepallisüsteemis umbes kahte väärt riis või nuudel topsi vee või mahlaga. Raha eest saab kohvi, mahla, vett ja mingit näksi juurde osta, kui seda economys parasjagu pakutakse. Kusjuures muud sooja toitu on millegipärast alati võimatu ka raha eest saada - see on pidevalt kas otsas või pole lennule kaasa võetud.
Tahvlit ise ei katsetanud, reisikaaslane andis selle kahe minuti pärast tagasi ja keskendus oma mobiilile.
Et kahtlemata lie-flati ainus mugavus on iste, teenindus ise võrdub economyga ja isegi raha eest ei saa üheski klassis osta midagi sellist, mis annaks välja kõige kehvema economy klassi praegustel Aasiasse lendavatel firmadel. Seda peavad nad veel kõvasti tuunima endal.
Aga oma toit, jook ja meelelahutus kuidagiviisi kaasa pakkida ja need 12 tundi mööduvad nagu piinarikkal linnulennul.