Airbusi uus plaan A380 päästmiseks

Lennukitootjal Airbus ei edene oma lipulaeva, maailma suurima reisilennuki Airbus A380 müük viimasel ajal kohe kuidagi. Sellest sai Trip.ee-s ka kirjutatud. Tegemist on hea lennukiga, mida reisijad armastavad, kuid sellel on üks pisike puudus – see on enamike liinide jaoks liiga suur, mahutades keskmiselt umbes 500 reisijat, standardvariandis 544 reisijat.

Ainsa lennufirmana maailmas on lennud A380-ga strateegiliselt hästi tööle saanud Emirates. Teised lennufirmad kasutavad neid pigem oma "premium-liinidel", kus on keskmisest rohkem maksejõulisi kliente, ehitades lennukisse luksuslikud baarid, dušid või lausa eraldi sviidi. Igal juhul on seis selline, et viimati sai Airbus jutuksoleva lennukitüübi tellimuse 2015. aastal ja seegi tellimus piirdus 2 lennukiga.

Kuigi Airbus lubas juba 2015. aasta jooksul otsustada, kas A380 tootmisega jätkatakse või ei, pole seni otsust sündinud. Kuigi A380 programmiga jõuti aina lähemale tasuvuspunktile, valmib Airbusi tehastes 2017. aastal vaid 20 A380 lennukit, neistki enamik A380 suurima kliendi, Emiratesi tellimusel. Finantsiliselt tasuks tootmine Airbusile ära, kui aastane maht oleks vähemalt 30 seda tüüpi lennukit. Seega, Airbus võib kahjumis tootmise põhimõtteliselt igal hetkel sulgeda, kuigi ilmselt üritatakse eelnevalt Emirates’iga kuidagi kokkuleppele saada. Ja eks A380 ole Airbusile ühtlasi ka uhkuse asi.

Kuigi A380 tellimuste pool on rohkem, kui nukker, loodab Airbus päästerõngast senisest oluliselt rohkem reisijaid mahutavast lennukist. Suuremaks saab minna kahel viisil – pakkuda veelgi suuremat lennukit või mahutada lennukisse rohkem reisijaid. Seda teist varianti on Emirates osadel liinidel juba rakendanud. Airbus loodab edasi minna mõlemal suunal. Aeg-ajalt tuleb jälle uudiseid praeguse A380-800 pikendatud versioonist A380-900, kuhu peaks mahtuma võrreldes senisega umbes 150 reisijat rohkem, ehk kokku orienteeruvalt 650. Ka veel suurema, A380-1000 lennuki arendus ja testimine näib olema täiesti käimas.

Aga uute lennukite arendamine ja testimine võtab paratamatult aega. Airbusil on aga lennufirmade tellimusi kohe vaja. Hiljuti Hamburgis toimunud lennukite sisustusmessil tõi Airbus taas lagedale vana plaani – muuta lennuki sisemust nii, et see mahutaks senisest rohkem reisijaid. Lennufirmade huvi peaks olema suurem tulu iga teostatud lennu pealt. Iseenesest käis Airbus analoogse plaani välja juba 2015. aastal, aga laialdane negatiivne tagasiside pani plaanist loobuma. Nüüd siis katsetatakse uuesti.

Airbusi ettepanekud

Mis muutusi Airbus plaanib, mille tulemusena peaks senise 500 reisija asemel lennukisse mahtuma kaheksakümmend inimest rohkem? Laias laastus on muutusi kahte sorti – ühed, mis reisimiskogemust otseselt ei mõjuta, teiseks sellised, millel on reisijate lennukogemusele otsene mõju.

Ümberkorraldused treppidega

Kahekorruselises A380-s on ülemise ja alumise teki vahel 2 treppi. Et trepid pole kuigi aktiivses kasutuses, on täiesti mõttekas ühest neist täielikult loobuda ja teine teha kitsamaks. Tulemuseks oleks rohkem lennuki esiosas ja uued võimalikud ruumilahendused lennufirmadele. +20 kohta.

Keerdtrepp kaob

Praeguse tagumise keerdtrepi asemel tuleb kas otsetrepp või ühe keeruga trepp. Vabanenud ruumile saab paigutada 14 reisijat, ühtlasi tekib lisaruumi köögis.

Salongipersonali puhkeruumidele uus asukoht

Seni ülemisel tekil asuvad salongipersonali puhkeruumid viiakse alumisele tekile, +3 lisakohta premium economys.

Ja nüüd selle kallale, mis reisijakogemust otseselt mõjutab.

Turistiklassis 11 istet ühes reas

Alumisele tekile mahutatakse turistiklassi istmed konfiguratsioonis 3-5-3 (enamikel lennufirmadel on tavapärane 3-4-3., mis teeb 11 istekohta reas. See tähendab, et vähemalt kolmel inimesel reas tuleb ronida üle kahe reisija. Väidetavalt jääb istme laiuseks endiselt 18’’. Turistiklassis +20 istekohta.

Premium economy - 9 istet ühes reas

Premium economy ehk kõrgema turistiklassi tavapärane konfiguratsioon on olnud 2-4-2 istet. Airbusi arvates võiks see olla 3-3-3. Vaevalt, et see premium economys reisijaid rõõmustab, sest paljud loevad selle lisaväärtuseks just piiratud arvu keskmisi istmeid. 11 lisakohta kõrgemas turistiklassis.

Äriklassis aknaäärsete hoiukohtade kaotamine

Lennuki ülemisel korrusel tehakse äriklassis pinda juurde aknaäärsete hoiukohtade kaotamisega. 10 lisakohta äriklassis.

Kokkuvõte

Esitletud muudatused peaks looma A380-s umbes 80 lisakohta, kolme-nelja teenindusklassiga lennukisse mahuks kokku 575 reisijat. Uut ruumilahendust on võimalik rakendada nii olemasolevates lennukites kui alles ehitamisele minevates lennukites. Väidetavalt on lennufirmad huvi üles näidanud. Arvestades kokkukuivanud tellimusi tundub see pigem otsitud optimism. A380 turgu söövad nii A350, Boeing B777 kui lähemal ajal teisele ringile jõudvad A380-d (esimesena A380 avakliendilt Singapore Airlinesilt).

Lennufirmadele on maksimaalne arv reisijad loomulikult kasulikum, kuid surudes lennuki viimase peal reisijaid täis, tapab Airbus paratamatult oma pikalt ja hoolega promotud I Fly A380, kus lendamist maailma suurima reisilennukiga kirjeldatakse kui erilist kogemust.

Teoorias on lennukite maksimaalne mahutavus lennufirmadele loomulikult kasulik, kuid selleks on vaja lennata suure nõudlusega liinidel ja neid oli ning jääb ka tulevikus piiratud arvul. Ja ilmselt osatakse ka lennufirmades arvutada. Võib juhtuda, et "vähem on rohkem" ehk reputatsioon reisijakogemusest hooliva firmana on rohkem väärt, kui need n lisakohta lennukis.

Airbus on lubanud aastaks 2020 välja tulla lennukiga, kuhu mahub üle 1000 reisija. Jääb üle vaid küsida, kes ja kus on potentsiaalsed kliendid ja kas isegi Emiratesi saaks tellijate hulka arvata? 

Fotod: Airbus

Ma loodan, et see läheb neil õnneks.
A380 on konkurentsitult kõige mugavam lennuk millega ma olen lennanud (Emirates, Qantas, British Airways, Qatar, kõik on olnud väga head). A380 puhul on hästi hoitud saladuseks teise korruse lõpus asuv turistiklassi minikabiin (Qantas, BA, Qatar, võimalik, et ka Emirates) kus on ainult mõnikümmend istet. See on mootoritest kõrgel/kaugel, seega väga vaikne. Kabiini jaoks on eraldi köök ja personal, seega teenindus on superkiire. Lennuk on ülevalt kitsam, seega istmed on tavaliselt 2-4-2, mis tähendab, et kokkuvõttes on ruumi rohkem. 2-ses istudes on akna all eraldi lisapanipaik/käetugi. Samuti on üleval varuväljapääs mis tähendab et ka ringi jalutamiseks on natuke ruumi.

Hea kommentaar!
Teine korrus on A380-s turistiklassis tõesti alati parem. Ja pole lennukit, kus äri- ja esimene klass oleks sellise tasemega, kui A380-s.


Hetk Qatar Airwaysi A380 äriklassi baaris.