British Airways huvitub Norwegiani ostmisest

Kõigepealt, selle uudise pealkiri on täiesti eksitav, aga just sellisel kujul seda paljudes väljaannetes esitletakse. Põhjus: Britis Airways on inimestele tuttav nimi, kuid mingi IAG paneb õlgu kehitama ja klikke ei tule. Niisiis, British Airways kohe kindlasti ei osta Põhjamaade suurimat odavlennufirmat Norwegiani. Kui keegi selle ostutehinguga seotud saab olema, siis on see British Airwaysi (BA) emafirma IAG (International Airlines Group), kuhu lisaks BA-le kuuluva veel Iberia, Aer Lingus ning odavlennufirmad Level ja Vueling.

Kust selline jutt lahti läks?

British Airways ei ole kunagi varjanud, et nad hoiavad Norwegiani tegemistel väga teraselt pilku peal. Eriti sel osal, mis puudutab Norwegiani tegemisi Londoni Gatwicki lennuväljal ja eriti Põhja-Ameerika linnadesse. Ühesõnaga – Norwegian trügis liivakasti, mida BA oli kogu aeg enda omaks pidanud. Ja seda mitte ainult Londonis – Norwegian on sundinud IAG-d üle vaatama oma tegemisi ka Iirimaal ja Hispaanias. Pikemalt saab sellest kõigest lugeda loos Norwegiani efekt.

Tundub, et Norwegian on osutunud siiski sedavõrd tõsiseks konkurendiks, et IAG ja selle juhtoinas BA on võtnud vastu otsuse, et kui nad ei suuda neid konkurentsis ületada, siis tuleb nendega koostööd teha mõnel muul kujul. Antud juhul on selleks IAG 4,61% suuruse osaluse ost Norwegianis ja kaalumisel on odavlennufirma täielik ülevõtmine.

Miks peaks Norwegian müüma ja IAG ostma?

Tõepoolest, otsest põhjust on justkui raske leida. IAG katuse all on juba kaks odavlennufirmat: Vueling ja Level. Neist Vueling on Euroopa turul oma koha leidnud (juba mitmendat suve lennud ka Barcelonast Tallinnasse), kauglendudele pühendunud Level on seda alles otsimas ja võimalik, et otsima jääbki.

Norwegian on viimastel aastatel väga agressiivselt laienenud ja see kajastub ka nende bilansis. Pehmelt öeldes on Norwegiani majanduslik seis hetkel suhteliselt niru.

British Airways on jälle piisavalt häiritud Norwegiani odavatest pakkumistest Londonist USA-sse ja on olnud sunnitud juurutama odavlennufirmadele omased pakkumised, kus näiteks äraantav pagas on ainult lisatasu eest. BA mainele (mis pole ka muidu kiita) see muidugi kasuks pole tulnud.

British Airways juba on reageerinud

IAG juht Willie Walsh ütles 2016. aastal, et Norwegian on demonstreerinud, et inimesed on odava lennupileti hinna nimel loobuma kauglendudel seni tavaks olnud mugavustest, nagu pagas ja toit. Ilmselgelt on Norwegiani tegemistel silm peal hoitud ja oma pakkumist vastavalt ka kohendatud. Kuid siin tuleb mängu väike erinevus.

Norwegian on finantsiliselt nõrk

Kui IAG eeldab, et kõik tema tütred saavutaksid investeeritud kapitali tootluseks vähemalt 15% ja kasv toimuks orgaaniliselt, siis Norwegiani taktika on olnud sellele midagi üsna vastupidist. Norwegian plaanib sel aastal kasvada 40% (jah, 40%) ja tegemist pole lennufirmaga, millel oleks 4-5 liini. IAG grupp seevastu piirdub umbes 6,7% kasvuga. Ja selline kasv pole mitte uus nähtus – Norwegian on tänaseks reisijate mahu poolest näiteks Londoni Gatwicki lennujaamas kolmas lennufirma. Aga selline kasv nõuab paratamatult raha ja eelmine aasta lõpetas Norwegian parajas miinuses. Kahtlustatakse, et ka üle-eelmine aasta on raamatupidamislikult vähe ilusam vaadata, kui tegelik seis lubaks.

Lennundusfoorumites spekuleeritakse, kaua Norwegian sellisel viisil suudab jätkata. Näib, et piir hakkabki tasapisi kätte jõudma. Arvestades Norwegiani lende Argentiinasse ja nende suurejoonelisi plaane Argentiinas, võib see juhtuda juba päris varsti.

Mis on IAG huvid?

Öeldakse, et, kui sa ei suuda neid purustada, on targem nendega ühineda. See on IAG loogika üks pool. Teine osa on ilmselt sama pragamaatiline. Norwegiani ostuga saaks IAG Gatwicki lennujaamas umbes 40 slotti (kindlad maandumis- ja õhkutõusmisajad), mis muudaks IAG/BA esindatust sellel lennuväljal päris oluliselt British Airwaysi kasuks.

Ja muidugi kõik Põhjamaad. BA on Skandinaavias üsna nõrk, Norwegiani ost muudaks seda dramaatiliselt. Ilmselgelt pandaks nii mõnedki liinid kinni, aga kokkuvõttes oleks terve Põhjala amps British Airwaysile paras maasikas. Teenindukvaliteedis nagunii vahet pole, ja kui, siis ehk isegi Norwegiani kasuks.

Mis saab Levelist?

Nobody knows. Level on selline suhteliselt kentsakas lennufirma, millesse justkui ise ka väga ei usuta. Norwegian seevastu on kaubamärgina kaugelt tugevam ja esindab kauglendude odavsegmendis isegi teatavat kvaliteedimärki. Seega, Norwegianiga konkureerimiseks loodud Level ilmselt suletakse/ühendatakse/misiganes.

Kokkuvõtteks

See, et IAG Norwegiani ostab, pole siiski kaugeltki kindel. Norwegiani nigel finantsiline seis pole saladus ja võib küll olla, et IAG-le on parem lihtsalt oodata, kuniks Norwegian rahast tühjaks jookseb.

Teine küsimus on Norwegiani keeruline struktuur. Näiteks Gatwickist opereerib Norwegia kolme erineva firma alt. See tähendab, et hinnata tuleb kõiki kolme firmat.

Mingil hetkele tulevad lauale ka konkurentsiseadused. Ilmselt peab British Airways Norwegiani ostes osadest Londonist väljuvatest liinidest loobuma.

Ja ikkagi, kas Norwegian ise on müügiks valmis? Kes seda teab, praegu tundub küll, et ollakse, aga kõik arengud on võimalikud.

Kui üldist konteksti vaadata, siis Euroopa lennundus tasapisi konsolideerumise suunas ju liigub. Antud juhul on aga tegemist pigem Norwegiani liiga agressiivse laienemise, kui orgaanilise ühinemisprotsessiga (justkui neid väga olekski). BA jäi ootamatut pika ninaga Niki ülevõtmisprotsessis, võimalik, et hammas on nüüd verel vähe suurema tüki haukamiseks.