Norwegiani efekt

Odavlennufirmade efekt Euroopa-sisestel lendudel ei tohiks enam olla suur üllatus. Odavaima saadaoleva piletihinna juures eeldame me juba vaikimisi, et lennata tuleb ainult käsipagasiga ja toitlustamist pole mõtet loota. Tasuta komm või pirukas lennuki pardal teeb meele sellegipoolest heaks. Tavalennufirmad on oma hindadega muutunud aja jooksul aina konkurentsivõimelisemaks. Vaatame British Airwaysi, KLM-i, SAS-i, Finnairi ja Lufthansa hindu Tallinnast Euroopa sihtpunktidesse ja näeme, et sageli on need odavlennufirmadega sarnased või veelgi paremad.

Kuid näib, et odavlennunduse mõju on jõudmas ka Atlandi-ülestele lendudele. Norwegian ja Islandi lennufirma WOW air on Euroopa ja Põhja-Ameerika vahel hakanud pakkuma hindu (üks suund alates 69 USD / 58 EUR), mis nõuab teiste lennufirmade reaktsiooni. Eriti puudutab see British Airwaysi, Iberia, Aer Linguse ja Vuelingu emafirmat IAG (International Airlines Group). On ju Norwegian selgelt trüginud nende koduõuele ehk Suurbritannia, Iirimaa ja Hispaania turgudele.

IAG on vastusamme juba astunud. British Airways on Londoni Gatwicki lennujaamast avanud mitmeid liine, mis kattuvad Norwegiani sihtkohtadega: Fort Lauderdale, Las Vegas, New York JFK, Oakland (San Francisco). Asutatud on ka odavlennufirma Level, mis tõsi, pole seni suutnud ei hindade ega millegi muuga üllatada - kui siin mitte arvestada kauglendudele mittesobivat olematut istmevahe.

Alates 1. oktoobris muudab IAG-sse kuuluv Aer Lingus oma senised hinnapakkumised odavlennufirmadele sarnasemaks. Kõige odavama piletiklassi puhul on hinna sees ainult käsipagas, kõrvaklappe ja tekki enam ei saa.

Kuid suurem küsimus on see, kas British Airways ja teised lennufirmad lähevad sarnase hinnaskeemiga kaasa? Transatlantilised lennud Euroopa lääneosast pole enam suurte, kahe vahekäiguga lennukite pärusmaa. Tehnoloogiline areng on muutnud Euroopast USA-sse ja Kanadasse lendamise võimalikuks ka ühe vahekäiguga lennukitega, mida seni on harjutud nägema eelkõige regionaallendudel. Jah, ärireisijate osakaal on nende sihtkohtade vahel endiselt suur, kuid turismisektoris on Norwegianit raske eirata.

Lähiaastad näitavad, kuidas tavalennufirmad Norwegiani konkurentsile vastavad. Kuid väga võimalik, et tuleviku uus normaalsus on see, kui USA-sse lennates lunastame me sarnaselt odavlennufirmadega pardalepääsu pileti, millele saab siis muid lisasid juurde osta. Meeldib see või mitte, aga odava lendamise eest tuleb mingil moel ikkagi maksta.

BA on mingil määral juba reageerinud: Gatwickis baseeruvad 777-med konfigureeritakse ümber lisades igasse turistiklassi ritta üks iste juurde. http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/british-airways-densification-gatwick-long-haul-boeing-777-economy-class-orlando-new-york-caribbean-a7927586.html

Aitäh lingi eest. See vist kinnitab teooriat. Kuigi B777 ja 3-4-3 turistikas on näiteks Emitatesi puhul tegelikult üllatavalt ok.

Võrdleme seda Air Asia 4,5 lennuga (loomulikult mitte suur lennuk, vaid A320).

Aga huvitav on küsimus, kuidas kauglendude hinnastamist korrigeeritakse. Isegi Emirates tahab odavamate piletitüüpide puhul istekoha valiku eest nüüd raha.

Eks see ole teatav õpitud abitus. Minu jaoks ei ole probleem panna taskusse kõrvaklapid, väike võileib ja reisida käsipagasiga. Kui lennujaamast saaks osta normaalse hinnaga pudeli vett või muud karastavat, oleks see veel eriti mõnus. Tekist ei oska ka puudust tunda. Kokkuvõtteks - täna saab lennata punkti A ja B vahel 300 €, mis sisaldab pagasit, kõrvaklappe, toitlustust, alkoholi ja ka tekki.
Homme aga saab lennata 150 € eest ilma nende mainitud lisadeta ja neid eraldi juurde ostes võib hind kerkida 300 €-ni. Minu arust on tegu win-win olukorraga. Kes soovib neid teenuseid, saab neid osta. Kes neid ei soovi, saab mõistliku hinnaga sõita.

See on nii ja naa värk. Ma reisin käsipagasiga, vahet pole, mis kaasa saaks võtta, aga pardateenindust tahaks soovi korral küll korralikku saada. Ma olen äärmiselt rahul Air Asia 2,10€ pardatoiduga, samas ei anna nad õlut mingi raha eest. Aga kogu see sebimine lennupiletit broneerides on veidi tüütu. /vabandust, läks vale konto alt. Veigo/

Eks ka minagi lendan ainult väikese seljakotiga ja oma klappidega ja ei vaja turistiklassis tekki. Aga hard product'il on ikkagi ka sees. Näiteks AirAsia X-i A330 või JetStar-i 787 istmed on nii kohutavad, et ma maksan hea meelega paarsada eurot rohkem, et neil mitte 8-12h istuda.
Samuti on vahe teenindusel: südame teeb ikka pisut soojaks (ja lojaalsust kasvatab ka), kui terve A380 kabiiniteenindusjuht leiab aega, et sinuga 10 min juttu puhuda (ikka turistiklassis) vs teenindus mis koosneb ainult tax-free pähe määrimises.