Hongkongi lennujaamas nüüd biomeetriline piirikontroll

Hongkong

Hongkongi rahvusvaheline lennuväli kuulub maailma tihedaima liiklusega lennuväljade hulka. 2016. aastal läbis seda 70 miljonit reisijat. Selle aasta esimese 10 kuuga on Hongkongist või selle kaudu lennanud 60,5 miljonit reisijat, mis viitab, et 2017 toob uue rekordi.

Hongkongi lennujaam on korduvalt valitud maailma parimate hulka (mida on kohati küll veidi raske mõista) ja tegu on esimese suure lennujaamaga, kus on igapäevaselt asutud kasutama näotuvastustehnoloogiat.

Alates 10. oktoobrist toimib Hongkongi lennujaamas iseteeninduslik Smart Departure süsteem, mis võimaldab reisijatel riigist lahkuda ilma piiriametnikuga kokku puutumata. See toimub biomeetrilist kontrolli võimaldavate e-väravate kaudu neile, kellel on reisidokumendiks e-pass, mis sisaldab kontaktivaba kiipi biomeetriliste andmetega.

Süsteem toimib järgmiselt:

  • Automaatset süsteemi saavad kasutada vähemalt 11-aastased biomeetrilise passi omanikud kokku 74 riigist, nende hulgas ka Eesti kodanikud.
     
  • Saabudes Hongkongi tehakse reisija näost piiril foto ja võrreldakse seda passis oleva fotoga, et kindlaks teha reisija identiteet. Kui kõik klapib, väljastatakse reisijale pisike sedel, mis kinnitab, et lahkumisel on võimalik kasutada biomeetrilisi e-väravaid. Seejuures pole vahet, kas riiki saabutakse lennukiga, merd või maad mööda. SD lipiku saab nii lennujaamas, Macaust kui Shenzhenist tulles. Peab ütlema, et saabudes toimub pildistamine kuidagi märkamatult. SD lipik on informatiivse iseloomuga, seda reaalselt rohkem kuskil vaja ei lähe.

  • E-väravad asuvad kohe peale turvakontrolli. Esialgu töötab lennujaamas kokku 11 väravat, mis kõik ei ole kõrvuti. Tulevikus tuleb e-väravaid juurde.

  • E-väravas tuleb kõigepealt sisse skanneerida pass. Kui pass on skanneeritud, avanevad väravad ja reisija siseneb näotuvastuskontrolli alasse, kus tuleb seista jalajälgedega märgitud kohas ja vaadata näo tuvastamiseks kaamerasse. See võtab aega mõne sekundi. Päikeseprillid, peakatted ja muud nägu varjavad asjad tuleb tuvastamise ajaks eemaldada.

  • Kui kõik on korras, avanevad järgmised väravad ja reisija on piirikontrolli edukalt läbinud.

Kogu protsess on tõesti kiire ja võttis aega umbes 15 sekundit, millest paar sekundit kulus pudetate näppudega ametniku peale, kes aitas passi skanneerimisel, kuid oskas selle seejärel maha pillata.

Igal juhul on Hongkongis tööle hakanud süsteem tõeliselt efektiivne ja võimaldab piiriületust oluliselt kiirendada. Sisuliselt ei pane seda tähelegi. Prognooside järgi kahaneb ühe inimese kontrolliks kuluv aeg tänu biomeetrilistele e-väravatele 50 sekundilt keskmiselt 20 sekundi peale. Ilmselt pole e-väravate juures ka järjekordi oodata, sest hinnanguliselt omab süsteemi kasutamiseks õigust vaid üle 5 miljoni reisija aastas. Väidetavalt suudetakse edukalt tuvastada 99% reisjate nägusid.

Reisijatest tehtud fotosis säilitatakse andmebaasis 1 aasta, fotosid kasutatakse ainult immigratsiooniga seotud toimingutes.

Nutikas pagasilipik

Hongkongi lennujaamas on rakendunud veel üks mugavusteenus. Selleks on nutikas pagasilipik MyTAG, mis koos HKG MyFlight nimelise mobiiliäpiga annab reisijale märku, kui pagas hakkab pagasikarussellil pärale jõudma. Meeldiva värviga MyTAG tuleb endal soetada, kuid selle hind 30 HKD ehk 3,25 eurot on vägagi mõistlik. Paraku pole sellest mujal, kui Hongkongi lennujaamas, kasu.

Loe ka:
Dubai lennujaamas asendatakse passikontroll virtuaalse akvaariumiga
Amsterdami lennuväljal testitakse näotuvastustehnoloogiat
Lennujaamad muutuvad automaatseks (uudis 2013. aastast, mis viitab, et tehnoloogia reaalne rakendamine on kõike muud, kui kiire protsess)

Schipholis täitsa toimis. Minu pea kahemeetrine pikkus oli probleemiks, tuli kükitada.