Lufthansa andis teada, et alates 2021. aasta kevadest lõpetavad Lufthansa gruppi kuuluvad lennufirmad Lufthansa, SWISS ja Austrian lühi- ja keskpikkadel lendudel (s.o. Euroopa sees või veidi Euroopast välja) turistiklass tasuta söökide ja jookide serveerimise ning asendavad selle tasulise pardamenüüga (tuntud kui BoB, Buy on Board). Muudatus ei puuduta äriklassi lende ega turistiklassi kauglende.
Lufthansa pressiteates toodud põhjendused on muidugi naeruväärsed. Märgitakse, et nende turistiklassis pakutav ei rahulda reisijate vajadusi mitte alati ja klientidelt saadud tagasiside põhjal arendatakse välja uued pardatoidu ostmisvõimalused. Tundub, et Lufthansa kliendid massiliselt kaebavad, et see võileib ja koka muidu sobivad, aga neile kohe üldse ei meeldi, et see tasuta on.
Mis siis ees ootab? Erinevalt teistest lennufirmadest, mis sama BoB teed on läinud (näiteks BA, SAS), Lufthansa seda eelnevalt ei avalda. Märgitakse vaid, et menüüd saavad lennufirmadel olema regionaalse suunitlusega. Tegelikult ei teata Lufthansas isegi seda, kas tasuta vesi säilib või ei. Nimelt on pressiteate saksakeelses versioonis öeldud, et Lufthansa ja Swissi pardal pakutakse ka tulevikus tasuta vett, kuid ingliskeelses versioonis selline info puudub.
Võrdluseks võiks vaadata, mida Lufthansa lähi- ja keskpikkadel lendudel turistiklassis praegu koroonatingimustes pakutakse:
Üks nüanss muidugi veel. Kohe pärast pardatoitlustamist puudutanud pressiteadet tuli välja pressiteade selle kohta, kuidas Lufthansa lennufirmad juurutavad osades lennujaamades täiesti kontaktivaba liikumist kuni lennukisse välja. Tasulise pardamenüüga opereerimine on selle vastand, kus kontakte selgelt soodustatakse (rohkem ja pikemad kontaktid reisijatega, pidev sularaha või kaardiga toimetamine).
Kokkuvõtteks
Lufthansast saab peagi ametlikult esimene 5 tärni lennufirma, kus turistiklassi pardal enam tasuta toitlustust pole. Ega keegi selle pisku uue vähendamise pärast lendamata jäta, aga Lufthansa pidevas lähenemises odavlennufirmadele on seda eksklusiivset lennukogemust küll üsna võimatu leida. Ümberistumistega low-cost.
Oh jah saaks vaid kuhugi normaalselt reisida (piirangute-maskita jms). Ma oleksin nõus oma lennukitoidu kinni maksma....
Loomulikult on väga teretulnud kõik liinid Tallinnast. Lufthansast on kujunenud kõige reaalsem variant kuhugi saada, kui otseliini pole. Lihtsalt jube tüütu on see 5 tärni lennufirma jutt, millel mingit reaalset sisu pole.
Räägitakse, et 28 miljoni dollari eest Skytrax müüs meelsasti selle tiitli neile igaveseks ajast igavesti, aga Etihad ei maksnud ja jäi ilma. Kuigi mõlematele oleks jätkunud. Turundamine ju niimoodi käibki, klientidel on võimalus jalgadega hääletada. Aga see oli nüüd tõesti ka viimane tarkus, mis minult/meilt tulemas oli.
Aga kas see on ikka naeruväärne? Tasuta kehva toidu pakkumine võib olla halvem võrreldes tasulise maitsva eine võimaldamisega.
Ega tasulise maitsva einega ka paljud hakkama ei saa. Kunagi üritasin tervele perele Finnairilt toitu saada. Lõpuks oli ettetellimusse järgi jäänud mingi täiesti mõttetu valik ja võtsime söögid lennujaamast kaasa. Aga soov oli tõesti mugavuse pärast tellida kallim toit lennukisse. Heaks eeskujuks on muidugi AirBaltic. Valik on suur ja toidud väga maitsvad. Kahjuks ei usu, et Lufthansa suudaks sellise süsteemi luua. Neil on lende nii palju, et kasulikum on eelmüüki panna mingi suvaline valik ja loota, et keegi eriti Euroopa lendudel tellima ei hakka. Ega see suure valikuga miljonite toitudega majandamine kogu Euroopa lendudel lihtne ja odav poleks.