Saksa meedias leiab hetkel ohtralt kajastamist Klaus-Michael Kühne poolt Frankfurter Allgemeine pühapäevalehele antud intervjuu. Kühne näol on tegemist Saksamaa ühe rikkaima mehega (sellised firmanimed on ehk tuttavad nagu Kühne + Nagel ja Hapag-Lloyd), kes läbi Kühne Aviation GmbH on ühtlasi ka Lufthansa kaugelt kõige suurem aktsionär, omades 18,8% lennufirma aktsiatest (teisel kohal on USA investeerimisfirma BlackRock 3,11% aktsiatega).
Kühne pole rahul Lufthansa grupi strateegiaga, näeb liikumist suurema kriisi poole ning ootab Saksamaa suurimas lennufirmas muutusi. Tema põhilised etteheited Lufthansale on:
Lufthansa grupil on liiga suur hulk alambrände, mille kasvule ei näi lõppu tulevat. Peagi lisandub ilmselt ITA, juttu on olnud osalusest AirBalticus, TAP Air Portugalis ja Air Europas. Kühnele eelistaks paljude kaubamärkide lahustumisele lihtsaid ja selgeid struktuure.
Lufthansa põhibränd on jäetud tähelepanuta. Lufthansa pole enam võrreldav selliste lennufirmadega nagu Emirates. Seetõttu on Lufthansa muutunud strateegiliselt väga haavatavaks.
Lufthansal puudub selge strateegia. Kui lennufirma äriline suund oleks investoritele veenvam, kajastuks see ka kõrgemas aktsiahinnas. Ainuüksi sel aastal on Lufthansa aktsia kukkunud üle 21%.
Oma osa saab ka Swiss, mille mugavus ja teenindusstandard on Kühne meelest langenud. Põhiline etteheide on, et Swiss ei lenda enam oma lennukitega, vaid kasutab liiga palju allhanget AirBalticult ja Helvetic Airwaysilt. AirBalticu lennukid on küll moodsad, kuid pardal pakutav on täiesti erinev Swissi omast. Kas vanahärra on ikka kursis, et AirBaltic rendib tuleval suvel suure osa lennukitest Lufthansa grupi lennufirmadele?
Hea küll, suuraktsionäri meelest on Lufthnasa areng totaalselt takerdunud, aga mis edasi juhtub? Lugeda võib, et Kühne soovib oma mõju kasutades lennufirma tulevikku arutada Lufthansa nõukogu ja juhatusega. Rääkida võib ju alati, aga Lufthansa strateegia on laperdanud juba ju aastaid ja on vähe lootust, et praeguse tegevjuhiga midagi muutuma hakkaks. Seetõttu kõlab praegune jutt aastaid hiljaksjäänud heietusena, aga eks tulevik näitab, kas laperdatakse samamoodi edasi või tulevad tõesti ka mingid muutused.
Tallinnast vaadates on pigem Lufthansa samaks jäänud ja teised alla käinud. Finnair oma Aasia probleemiga, SASi lugu teavad kõik. AB, LOT graafikud arusaadavalt mugavad pole, Saabud ja lahkud ikka poole öö pealt. AB sihtkohad valdavalt vaid Euroopas ja ega LOT palju rohkem ei paku. Lufthansal tekkinud läbi Swissi ja Zürichi ühendusi juurde, München ka. Ootaks väga Flydubai uut algust, saaks ühe kiire vahemaandumisega paljudesse mõnusatesse kohtadesse ja suhteliselt otse.
Oletades, et hind ja lennuajad on enam-vähem samad, siis kumba valiku olemasolu korral kauglennuks eelistaksid: kas Qatar/Emirates või Lufthansa?
Ma ei saa öelda, et suurt vahet oleks. Pigem mõjutavad muud tegurid kui lennuk ja teenindus. Mul LH mingi staatus, mis annab nipet-näpet juurde, samuti on nendega reaalne võimalus upgrade teha vahest mõistliku hinna eest. Eks ma eelistan pigem päevast kauglendu ja Lufthansaga üldiselt ka ühe otsa saab, Gulfi omadega pigem mõlemad öösel. Eelkõige lähtuks siiski lennuaegadest ja pikkustest. Pärsia laht täna Aasia ja Aafrika suunas suht tee peal, Frankfurt jälle ütle Atlandi paremas kohas. Lufthansaga saab lennud väga pikalt ette osta normaalse hinnaga ja upgrade pikalt ette ostes ka vahest hea hinnaga. Loodame, et LH teeb paremad ühendused Zürichi ja Müncheniga ning lisavad Viini, see avaks uusi häid ühendusi ja väiksema vahemaa. Viin on küll äärmiselt kahtlane kuna Ryanair sinna juba lendab otse. Viimane LH-st otse ostetud kauglend oli marsuudil TLL-RIX-VIE-MLE ja esimesed kaks muidugi AB lennud.