Pekingi uus lennuväli toob kaasa suured muutused
veigo
veigo
17. juuli 2017 02:50

Pekingi uue, pealinnast 46 km kaugusel asuva Daxingi lennuvälja ehitamisest kirjutas Trip.ee uudise 2105. a. märtsis. Tegemist on hiiglasliku, 2680 hektaril asuva lennunduskompleksiga, mille täielikul valmimisel veidi rohkem kui kümne aasta pärast võimaldavad 7 stardi- ja maandumisrada teenindada rohkem kui 100 miljonit reisijat aastas.

Daxingi lennuväljal pole veel ametlikku nime, kuid tänaseks on selge, et selle ehituse esimese etapi valmimine 2019. aastal toob Hiina lennundusmaastikul kaasa väga olulisi muutusi. Praegu on Hiina turul domineerivat kolm suuremat lennufirmat regionaalsed jõujooned üsna selgelt ära jaganud. Air China valitseb Pekingis, China Eastern Airlines domineerib finantskeskuses Shanghais ning Hiina ja terve Aasia suurim lennufirma China Southern Airlines kontrollib Lõuna-Hiina tähtsat ekspordikeskust Guangzhoud. Mõne aasta pärast mängitakse see kaardipakk põhjalikult ümber.

  Kui Daxingi lennuvälja 2014. aastal ehitama hakati, nähti selle peamise eesmärgina Hiina siselendude teenindamist. Rahvusvahelised lennud pidid koonduma praegusele Pekingi lennuväljale (Bejing Capital International Airport). Alternatiivina kaaluti ka varianti, et Daxingi hakkavad maanduma ka rahvusvahelised lennud ja sellest saab lennundusalliansi SkyTeam kuuluvate lennufirmade hub ehk sõlmlennuväli. Tänaseks on teada, et käiku läheb just viimati mainitud plaan.

Teatavasti on enamus maailma suurematest lennufirmadest koondunud kolme suure lennundusallianssi alla (loe Trip.ee ülevaadet maailma lennundusallianssidest). Kuigi SkyTeam on kolmest allianssist väikseim, on see väga hästi esindatud Aasia idaosas. Hiinast kuuluvad Skyteami tervelt kolm lennufirmat – China Eastern, China Southern ja Xiamen Airlines. Valmiv uus lennujaam koondab kõik SkyTeami kuuluvad lennufirmad ühe katuse alla, mis peab tagama reisijatele mugavaimad ühendused.

Uut lennuvälja hakkavad valitsema kaks SkyTeami lennufirmat – China Eastern Airlines ja China Southern Airlines. Kumbki lennufirma saab endale kuni lennujaama läbivast 40% reisijatevoost (ehk kahepeale kokku 80%) ja parimad soovitud slotid (kindlaksmääratud ajavahemik maandumiseks ja õhkutõusmiseks) lendudele Euroopasse, Ameerika Ühendriikidesse, Austraaliasse ja Aasiasse. Teistele SkyTeami lennufirmadele (KLM/Air France, Delta, Aeroflot jm) ei pruugi see muidugi päris meelt mööda olla, aga Hiinas maksab tugevama õigus – nii China Eastern kui China Southern on riigi kontrolli all.

Et aru saada, kui suuri muutusi Daxingi lennuvälja valmimine Hiina lennunduses kaasa toob, tasub heita pilk China Eastern Airlinesile. China Easternil on praegu Pekingist vaid üksikud rahvusvahelised otseliinid, kontinentidevahelisi lende pole üldse, valdavalt on tegemist Hiina siselendudega. Peale uue lennuvälja valmimist plaanib China Eastern Pekingisse paigutada 150-200 lennukit ning avada suure hulga uusi rahvusvahelisi liine Euroopasse, USA-sse, Austraaliasse, Kagu- ja Põhja-Aasiasse.

Kahe teise lennundusallianssi – Star Alliance’i ja Oneworldi – lennud koondatakse olemasolevasse Pekingi lennujaama. Ilmselt kehtib sama ka allianssiväliste lennufirmade puhul nagu Emirates. Niisiis, lennates paari aasta pärast Pekingisse Finnairi, Lufthansa, LOT-i, SAS-i, Turkish Airlinesi või Qatar Airwaysiga, maandutakse Pekingi praeguses lennujaamas, kasutades Aerofloti, KLM-i, Air France’i või Air Chinat (Stockholmist), maandub lennuk Daxingi lennuväljal.

Pekingi lennujaamade asukohad. Allikas: Wikipedia

Reisija seisukohast sellel olulist vahet olema ei saa. Praegune Pekingi lennuväli on kesklinnale lähemal, kuid uude lennujaama on planeeritud kiire ühendus Pekingi Lõuna raudteejaamaga. Mõlemast lennujaamast võtab teekond kesklinna aega umbes 30 minutit, kuid ühendus Pekingi praegusest lennujaamast viib reisijad kesklinnale mõnevõrra lähemale.

Pekingist edasireisimiseks saab uus lennuväli olema ilmselt mugavam. Lennuvälja alla planeeritakse raudteejaama, mis on suuruselt võrreldav Pekingi raudteejaamaga.

Kuigi Pekingi uue lennuvälja valmimisega peaks Pekingi praeguse praeguse lennuvälja koormus märgatavalt vähenema (see on juba oma planeeritud piirvõimsuse ületanud), liigub pudelikael maa pealt hoopis taevasse. Nimelt on Hiinas tsiviillennundusele avatud vaid umbes 20% taevast, 80% on Hiina militaarjõudude kontrolli all. See tähendab, et koos lennuliikluse kasvuga läheb lubatud lennukoridorides veelgi kitsamaks. Liigtihedalt täis pressitud lennukoridorid on üks põhjusi, miks lennud Hiinas kurikuulsalt vähe ettenähtud graafikus püsivad. Ilmselt kompromissi tsiviil- ja militaarhuvide vahel Hiinas juba arutatakse.

Praktiliselt kõik Mandri-Hiina lennufirmad on ikka juba halva teenindusega, Hainan Airlines on ehk kõige parim neist. Kui mugavus vähegi loeb, valige Euroopa firma või Pärsia lahe kolmikust mõni.

0
0

Teeninduskvaliteet on omaette suur teema, mida antud juhul ei puudutanud. Hiinlaste suureks probleemiks on see, et nad ei ole veel harjunud arvestama Euroopa reisijate üsnagi teiste ootustega ja teenindus on sellele vastav. China Southernil sain upgrade'i äriklassi ja peale mugavama istme polnud turistiklassiga väga vahet. Teenindus oli vilets, söök suht kõlbmatu ja meelelahutussüsteem väga nadi. Aga nagu Hiinas ikka, käib seal kõik käsukorras. Kui nad võtavad Pekingist Euroopa suuremalt ette, siis varem või hiljem drillitakse ka pardateenindus välja ja keelatakse pilootidedel lennukis suitsetamine. Nad ju ei saa lubada, et nii võimsa riigi lennundust saadab alaarenenute kuvand.

0
0
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased