Hispaanias Malaga lähedal asub populaarne matkarada Caminito del Rey (kuninga jalgrada), mida saadab senini kunagine kuulsus olla maailma kõige ohtlikum matkarada.
Caminito del Rey ehitati eelmise sajandi alguses hüdroelektrijaama tööliste poolt, kellel oli materjalide transpordiks vaja lihtsamat võimalust. Raudbetoonist ehitatud rada valmis 1905. aastal, oma kuningliku nime sai see pärast seda, kui 1921. aastal tammi avamistseremooniale saabunud kuningas Alfonso XIII oli mööda seda käinud.
1 meetri laiune ja mööda kaljuseina kuni 100 meetri kõrgusel kulgev rada jäi aga hoolduseta ning hakkas aja jooksul lagunema. 1990-ndate alguses lõppesid mõned matkad traagiliste surmadega ja nii teenis Caminito del Rey tiitli kui maailma üks ekstreemseimaid matkaradasid. Aastal 2001 rada lõpuks suleti ja keelu eirajaid ähvardati 6000 eurose trahviga. Kõiki adrenaliinihulle see siiski eemale ei peletanud.
Pärast 4 aastat kestnud renoveerimistöid avati Caminito del Rey uuesti 28. märtsil 2015 ja see Malagast ligi 60 km kaugusel asuv matkarada on väga populaarne, nii et piletid tuleb kindlasti ette broneerida. Näiteks kuupäevadele 2025. aasta 14. jaanuarist kuni 29. juunini algas piletimüük 2024. aasta 21. oktoobril ja praegu on iseseisvaks matkamiseks mõeldud piletid (10€) paljudeks päevadeks kas läbi müüdud või on saadaval ainult kõige varasemad ajad. Giidiga matkadele (18€) on pileteid siiski enamasti saada.
Caminito del Rey matkale pääsevad vähemalt 8 aastased lapsed, alla 14. aastastel peab vanust tõendav dokument kaasas olema. Turvalisuse eesmärkidel lubatakse rajale 50 inimest iga poole tunni tagant.
Caminito del Rey pileteid saab osta veebis aadressil caminitodelrey.info.
Fotod: Wikimedia Commons
Lisaks veel, et sinna pääseb ilusasti rongiga – rongipeatus on kohe selle matkaraja läheduses. Ise sõitsin rongiga Sevillast Málagasse ja rongi aknast oli kohe näha, kuidas inimesed seal turnisid.
2023.a septembris sai ka külastatud. Rhonda turismiinfost vaadati ka suurte silmadega kui soovisime järgmiseks päevaks pileteid. Väideti, et kõik on välja müüdud. Läksime aga ikka kohale, et olla kindlad nendes väidetes. Väravas olid piletid täitsa saadaval. Pidime lihtsalt ootama, millal järgmine grupp rajale saadetakse. Väike juhendamine ning pärast rajale saamist käisime oma tempos raja läbi. Soovitan kaasa võtta rohkelt vett (on küll tülikas). Meil oli seda liiga vähe kaasas, siis tekkis ikka paras veepuudus. Muidu on rada tore matk, isegi kõrgusekartjast abikaasa sai raja rahulikult läbida ilma suurema hirmuta.
See on jah väga äge rada, soovitan kõigile. Oleme ise käinud 2 korda, sõites kohale rendiautoga. Kuigi teoreetiliselt saaks ka raja lõppu parkida ja sealt piisava ajavaruga enne raja läbimist bussiga algusesse sõita, tuleks pigem panna Google Mapsi / Wazesse see õige alguspunkt, North Entrance ( Acceso Norte). Varuge vähemalt 20-30 min aega enne piletil olevat broneeritud aega, kuna peale auto parkimist El Kiosko resto kandis on veel vist ka lühimat rada pidi, läbi tunneli, mingi 1,6 km kõndimist raja alguspunkti.
Käisin esimest korda 3 a. tagasi jaanuaris, kui ilmselt veel Covidi mõjul oli vähem rahvast ja oli võimalik ka lühema ajavaruga bronnida odavamaid, ilma giidita matku.
Nüüd, selle aasta jaanuariks ligi 2 kuud varem ehk novembris uut bronni tehes, oli tõesti vaid teatud päevadel jäänud hommikusi varaseimaid aegu selle soodsama, ilma giidi / rühmata matkamise jaoks, aga see oli meile ok.
Kusjuures tundub, et tuleb lähiaastatel ka vähemalt kolmas kord minna, kuna Hispaania meedia kirjutas, et veel selle aasta jooksul tuunitakse rada ja ehitatakse üks lisasild.
Nagu eelpool Traveller189 kirjutab, siis rong pole kaugel. 2 rongi sõitis jah seekord meist mööda, vist raja lõpupooles on suhteliselt lühikese distantsi jooksul kahes kohas raudteed raja kõrval näha.
Nagu katify kirjutas eelnevalt oma abikaasast, siis pean tunnistama, et ka minul on kõrgustega natuke kahtlane värk. Lennukid-kopterid on vägagi ok, aga sellised lahtised kõrgused nagu tornid , kaljuservad jms. miskipärast pole minu rida. Esimese reisi ajal ei saanud ka eelneval ööl und, kirusin, et miks ma perele pileteid tellides ka ennast kirja panin. Küsisin isegi spetsiaalselt raja alguses, kas hoolimata ametlikult ühesuunalisest liiklusest, saan vajadusel poolelt rajalt tagasi pöörduda ;-). Raja läbimiseks tuli seljakotist (loe: veinist) tuge ammutada ja kuigi see viimane sillaületamise koht ikka natuke hirmutas, sain üllatavalt hästi hakkama. Nüüd 3 a. hiljem sain ka "ilma dopinguta" hakkama, seega usun, et isegi mõningase kõrgusekartusega on see rada tehtav.
Käisime üle-eelmisel nädalal rendiautoga. Rada on turvaline, ühesuunaline ja tasane või veidi langev. Matkarada starti on 1.7km ja samuti lauge mägede vahel. Auto saime parkida kohe tunneli juurde matkaraja alguses, broneeritud aeg oli 13.00. Lõpus on trepid, et jõuda maanteele tagasi. Giid räägib fakte ajaloo, floora ja fauna kohta, kokkuvõttes oli päris huvitav. Solotripina läbib raja muidugi kiiremini, ka giidiga variandi korral on võimalik ise liikuda kiiremas tempos, lihtsalt tuleb loobuda raadiosaatja vastuvõtjast. Võib olla keeruline veidi kui on kõrgusekartus, muidu pole hirmu väärt ja igati põnev ja super elamus.