Uuring: palju maksab ühistransport maailma linnades?

Igaüks, kes vähegi on reisinud, teab, et sõitmine kohaliku ühistranspordiga pakub hinnaüllatusi. Üks asi on seda teha Põhjamaades, teine kusagil Aafrikas või Aasias ehk hinnaerinevused võivad olla märgatavad. Rahvusvaheline taksoteenuste pakkuja Taxi2Airport on kokku kogunud andmed ühistranspordi maksumusest 53 riigi 80 linnas.

Andmed kajastavad neid hindu, mida turist maksab, kuukaartide ja teiste soodustustega sõitmine on kohalikele loomulikult odavam. Erandiks on London, kus ettemakstud Oystercardi mittekasutamine oleks isegi lühikese sõidu puhul rahakotile liiga suur põnts. Mõnes linnas (Auckland, Budapest, Praha) kehtib odavaim hind ainult väga lühikeste otsade puhul. Arvesse pole võetud transporti, mida valdav enamus turiste ei kasuta. Hinnad on toodud eurodes.


Uuringus kajastatud riigid

Ühistranspordi hind kajastab riigi elatustaset

Üldjoontes on loogiline seos selge: mida kõrgem on riigi elatustase, seda kõrgema hinnaga tuleb arvestada ka ühistranspordis. Helsingi, Stockholm, Kopenhaagen ja Oslo mõjuvad rahakotile kindlasti teistmoodi, kui astuda veidi teistmoodi bussi Aafrikas, Aasias või Kesk- ja Lõuna-Ameerikas.

Sõidu keskmine hind on alla 2 euro

Kõige tavalisem ühistransport on kõikjal buss, tramm ja metroo. Kui aluseks võtta keskmine hind, siis lühikese otsa pileti maksumuseks tuleb maailmas arvestada 1,68 eurot. Euroopas on keskmine sõidu hind ühistranspordiga 2,74€, Aasias 1,37€, Lõuna-Ameerikas 0,75€, Aafrikas seevastu vaid 28 senti.

Ekstreemsused

Veneetsias maksab ühistransport keskmiselt 7,67 eurot, kui kasutada veetransporti. Kopenhaagenis võib pileti hind ulatuda isegi 13,90 euroni. Samal ajal saab Kairos ja Buenos Aireses hakkama 11 eurosendiga.

Ida- versus Lääne-Euroopa

Jällegi, hind on kinni elatustasemes. Kui Ida-Euroopas tuleb ühistranspordiga sõidu keskmiseks maksumuseks arvestada 0,94€, siis Lõuna-Euroopas tõuseb hind 2,14 euroni ning Põhja-Euroopas kergendub rahakott 3,99€ võrra. Lääne-Euroopas maksab sõit keskmiselt 2,51€.

Hispaania või inglise keel?

Nii kentsakas, kui see esmapilgul ka pole, võib ühistranspordi hinda ennustada riigis räägitava keele järgi. Ingliskeelses riigis maksab sõit keskmiselt 2,22€, hispaaniakeelses riigis seevastu 0,72€ ja mandarini keele puhul 0,70€.





Huvitav mida on Tallinna puhul arvestatud lühikeseks otsaks ja mida pikaks. Päris selliseid piletihindu minu teada ei ole.

Ei tea, mingid keskmised on võetud.

Pigem võtaks neid hindu orientiirina.

Oyster pole Londonis absoluutselt vajalik, tavalise viipekaardiga makstes on hind sama, mis Oysteriga.

Huvitav, mis on Phuketi ühistransport (ca 25 baati lühike ots, 40 baati pikk ots) ja kuidas seda hinda seal saada?
Ilmselt iga linna puhul tekib asjaga kokkupuutunul selline "mis see olema peab" tunne. Enda kogemus ütleb, et ka Kairos on asjatundmatul valgel turistil väga raske 10 sendiga liigelda, iga piletimüüja kasseerib silmagi pilgutamata 10 korda rohkem, kui ei oska rusikat lauale lüüa ja odavamat hinda nõuda :)

Tallinnas ja kindlasti paljudes teistes linnades mängib hinna puhul ju rolli ka see, kas ostad pileti juhilt või piletimüügiautomaadist või äppist või mingist neljandast-viiendast kanalist. Üldiselt juhilt ostes ikka kõige kallim, kui kusagil eelmüügis.