Guatemala ning Yukatani poolsaar

Ahoi tripikad!

Soovin saada nõuandeid ning ideid seoses reisimisega Guatemalasse ning Yukatani poolsaarele Mehhikos. Guatemala valisin jõulude ning aastavahetuse veetmiseks seetõttu, et kuuldatavasti pidi Guatemala olema soodsam kui teised Kesk-Ameerika riigid.

Maandun Guatemala City's 15. detsembril ning tagasilend Euroopasse on Cancunist 15. jaanuaril. Varasemalt kirjutatud postitustest olen Guatemalas enda jaoks kirja pannud Antigua, Atitlan, Flores ja Tikal. Mehhiko osas olen hetkel täiesti nõutu kuid tean et soov on vältida Cancuni (va. lennujaam). Robustselt on aega Guatemalas 2 nädalat seega kui jagada see aeg nende nelja sihtkoha vahel siis kus ja kui kaua võiks peatuda? Kuskohas võiks veeta Guatemalas jõulud?

Oskab keegi nõu anda kas jõulude ning aastavahetuse perioodiks tuleks broneerida öömaja Guatemalas ette või leiab lihtsalt ka kohapealt ning mis võiks olla keskmine hind double roomi eest?(luksust ei otsi).

Mis oleks must visit sihtkohad Yukatanil arvestades, et aega on kuskil 2 nädalat ning liikumine toimub eeldatavasti kohaliku transpordiga?

Olen läbi sirvinud ka varasemad teemad aga ehk on kellelgi uuemat informatsiooni jagada :)

Liikusin 2012 veebruaris marsruudil Antigua, Atitlan, Flores-Tikal, Belize, Yukatan. Aega oli 3 nädalat. Guatemala ööbimised maksid 111€ 7 ööd 2-le. Midagi polnud enne kinni pannud, kõik käigu pealt.

Mul on nüüd 2a järjest jõuluaja kogemus esialgu Guatemalast ja seejärel Mehhikost (Yucatan). Minu muljed:

• Antigua on kihvt. Väga palju teha ei ole, aga tore on niisama kolada. Toit on hea, eriti ööturul pakutavad kohalikud snäkid. Kesk-Ameerika parimat micheladat (wierd, aga hea - õlu tomatimahlaga) olen saanud just Antiguas. Seal võiks kenasti 3-4 päeva olla. Ma olin 3 ja igav ei hakanud - niisama kulgemine oli päris hea. Peatusime hostelis Capitan Tom, tore vene tädi peab hostelit. Puhas, heas asukohas, odav - igati hea.
  • Atitlan oli minu jaoks pettumus. Järv on küll kena, aga selle ääres olev Panajachel´i linnake minu meelest täiesti mõttetu. Sõitsime paadiga mööda järve ja käisime erinevates järveäärsetes külaskestes - see oli ühe päeva tegevusteks täiesti tore ajaveetmine. Muidu mõtlesin järve vist enda jaoks üle, vaimustust ei saabunud. Minu jaoks oli 2 p rohkem kui küll.
  • Flores on kihvt. Olime seal aastavahetusel. Kahjuks ei õnnestunud teha El Mirador´i matka, mida väga kahetsen ja jätkuvalt on minu nimekirjas. Tee minu eest ära ja siis muljeta:) Florese kandis on mitmeid väiksemaid maya varemeid, mis täitsa vahvad. El Mirador peaks aega võtma nii umbes 5 p, lisaks saaks Floreses ja ümbruses nii 4-5 päeva (sõltuvalt sellest, kuhu linnast välja liigud) sisustada. Seal on ka mitmeid paaripäevaseid tuure, mida saab endale korraldada, sh peaks olema võimalik ka omal käel minna. Suund Mehhiko piiri poole, seal on metsikum loodus ja olematu hulk turiste:)
  • Tikal on super. Soovitan minna nii pärastlõunal kui ka varahommikul. Ma käisin 2 p ja jäin väga rahule. Peatusime Jungle Lodge´is (soodsamad toad on shared WC & vannitoaga) ja oli väga hea majutus otse pargi serval. Mõnus. Söök hotellis kallis, aga läheduses on mõned kohalikud kohad, kus on väga head road ja odav hind. Hotellis on ka bassein, mis pärast päeva varemete otsas turnimist väga hea.
  • Tikalist saab sõita Uaxactun´i külla. Buss läheb iga päev pärastlõunal otse tee äärest Jungle Logde´i vastast ja iga päeva hommikul sõidab tagasi läbi Tikali Floresesse. Seega peab Uaxactunis peatuma vähemalt 2 ööd, sisuliselt oled kohal 1 täispäeva. Selle ajaga jõuab varemed üle vaadata, aga kui niisama tsillida ja soovi vaikust ja rahu nautida, siis ma oleksin seal meelsasti veel ühe päeva. Turiste peaaegu üldse ei ole, inglise keelt keegi ei räägi - aga algelise hispaania keelega saab hakkama. Majutusime imetoredas kohakeses Campamento el Chiclero, mida peab südikas Neria. Üks ägedamaid kogemusi:) Ja imemaitsev toit.
  • Käisime ka Rio Dulces. Teha otseselt midagi pole, aga niisama paar päeva pleesitada ja kajakitada oli tore.
  • Kui maya varemed meeldivad, siis soovitan ka Quirigua kohta. Seal on väga omapärased sambad / monumendid huvitavate reljeefidega. Mulle meeldis, samas sinna muidugi tuuakse ka paar bussitäit turiste, nii et päris puutumata koht siiski pole.

Aastavahetuseks ja jõuludeks soovitan koha ette broneerida - lisaks turistide hordidele on sel ajal liikvel ka katoliiklastest kohalikud, nii et inimränne on tuntav. Majutuse hindu ei mäleta, pean üle vaatama.

Mehhiko:

• minu jaoks absoluutne tipp oli Calakmul. Asub sisuliselt middle of nowhere, kohale saab kõige paremini autoga. Me rentisime auto Chetumali linnast, mis asub Belize´i piiri ääres. Chetumalist sõitsime Xpujil´i nimelise küla kanti, tee peal mitmeid varemeid, osa neid päris suured ja huvitavad, nt Kohunlich oli väga kihvt koht pärastlõunaseks jalutuseks ja seal oli ilusaid megasuuri maya maske (reljeefe). Ööbisime vahvas (aga mitte kõige odavamas) kohas nimega Rio Bec Dreams. Superhea söök, vahvad bungalod, toredada omanikud. Sealt varahommikul võtsime suuna Calakmuli poole.
  • Calakmul on mu mehe Mehhiko top 1. Mulle ka väga meeldis - hiiglaslikud püramiidid ja templid keset ürgset metsa. Väga väga rahvast. Maya pindalalt suurim püramiid.
  • Palenque on samuti väga kihvt. Linn kui selline minu meelest mõttetu, aga sai head süüa. Samas, kui võimalik, siis soovitan majutuda Kin Balam Cabanas´sse - see on varemetesse viiva tee ääres, mõnusad bungalod koos suure ja ülipuhta basseiniga, kogu lõbu 16 eur kahele. Seda tasuks ette broneerida - mu ema oli seal kandis just aastavahetuse paiku ja Palenque´s oli tubade valik üsna niru. Kin Balam´ist üle tee on superhea söögikoht Don Muchos - suured ja ülimaitsvad road, odav, head rummikokteilid ja hea õllevalik. Hea ka hommikusöögiks. Kin Balam´ist Palenquesse ca 4-5 km jalutuskäiku, aga olemas ka minivanid. Ema käis Palenque´st veel päevasel tuuril Bonampak´i ja Yaxchilan varemetes, temale väga meeldis - hoopis teistmoodi ja seal on ainulaadsed värvilised maalingud jne. Jõetripp oli temale samuti väga meelt mööda.
  • Campeche linn on huvitava vanalinnaga ja sealt saab taas suhteliselt vähekülastatavatesse varemetesse sõita. "Metsaelule" hea vahepeatus, sest väga head majutust saab poolmuidu. Klassikaline koloniaallinn, meenutab Guatemala Antigua´d - eks nad kõik sama malli järgi tehtud:) Aga samas ka täitsa tore, eriti kui soovi vahepeal linnas olla.
  • Uxmal varemed on mega ägedad. Minna väga varahommikul, kohe kui tehakse lahti. Siis on veel vähe turiste ja saab asja reaalselt nautida. Me rentisime Meridast auto, aga samas kuuldavasti harva, kuid siiski liiguvad ka mingid bussid. Et varahommikul kohal olla, ööbisime Santa Elena külas The Pickled Onion majutuskohas. Väga hea elamus ja ülimaitsev toit - k.a. mõnusad kokteilid. Toit oli nii hea, et pärast Uxmali läksime sinna tagasi lõunat sööma:) Kena bassein ja väga armsad bungalod.
  • Kuna meil oli auto, siis sõitsime ka Ruta Puuc´i varemeid vaatama. Kui aega ja viitsimist ja kui oled tõeline varemete entusiast, siis hea ajaveetmisviis. Aga "must-see" kindlasti ei ole.
  • Tahtsime minna ka kuulsaid Cuzama cenote´sid vaatama. Sõitsime küll kohale, aga cenote´de saamiseks peab sõitma mingi igivana raudteekaarikuga, mida veab vaevu jalul püsiv hobune, kel ribid kõik väljas. Meie selle vaatepildi peale otsustasime cenote´de külastamisest loobuda. Lisaks ka väga ebasõbralikud kohalikud, ainsad, keda Mehhikos kohtasime.
  • Chichen Itza on samuti vaieldamatult äge, aga sinna tuleb samuti minna varavalges. Ööbisime Dolores Alba kohas, sealt varemetesse paar km kõndimist. Chichen Itza on selline väga kultuurseks tehtud, metsikust ja puutumatust pole - aga samas on siiski väga ilus ja omanäoline.
  • Valladolidi linnas saab soovi korral hästi süüa ja sealt saab minna ka Ek Balam varemetesse. Ei ole must-see, pigem väga keskpärane - v.a suured reljeefid, mis minu meelest aga on täies ulatuses uuesti tehtud. Ek Balam´i juures on ka üks Cenote, nii et kui kindel soov ujumas käia, on see igati hästi korraldatud koht. Rahvast eriti polnud, mistõttu saime vahepeal täitsa omaette seal olla.
  • Tulum - megaturistikas ja mitte kuigi palju ütlevad varemed. Väga vahva majutus - Posada Los Mapaches, soovitan! Tulumi varemetest saab ilusaid pilte türkiissinise mere taustal - kui fotograafia vastu huvi, siis on see vast ainud põhjus Tulumi minna. Ümberkaudu palju randu, kõik minu kogemuse mööda ülerahvastatud, ülehinnad ja 100% tourist-oriented.
  • Isla Mujeres - valisime paariks päevaks rannapuhkuse jaoks. Playa Norte on tõesti ilus, al kl 11 on rahvast rohkem - samas rannariba on nii pikk, et oli võimalik ka veidigi privaatsust leida. Paar päeva ujumiseks oli väga fine. Isla Mujeres linnake on mittemidagiütlev vana koloniaallinnake, mis muutunud turistikülaks. Hinnad kallid. Söögiks soovitan minna turistikeskusest välja, seal on mõned päris huvitavad ja head kohad. Saare teises otsas kilpkonnade "päästefarm", vahva pärastlõuna veetmiseks kui rannast ära väsid. Väga ilusad päikeseloojangud. Mehhiko kehvemaid toidukogemusi (jõuluõhtul turistikeskuses:), kui ilmselt halvaks läinud ceviche tagajärgedega tuli veel mitu päeva tegeleda. Kahjuks ei käinud sukeldumas - Tulumi kandis Playa Akumalil ei saanud soovitud päeval laine ja tuule tõttu minna, Isla Mujeresel ei saanud minna halvaks läinud ceviche tõttu.

Ei ole suurte turistikeskuste huvilised, seega turistimekad jäid põhjalikult uurimata. Nii Mehhikos kui Guatemalas liikusime kohaliku transpordiga. Sai kenasti hakkama. Siiski kui tahta vaatada ka midagi off the beaten track, tuleks mõnes kohas ainsaks lahenduseks kas tuur või auto. Siis soovitan üldjuhul autot - liiklus Mehhikos oli igati OK ja kütus soodne.

Kui on täpsemaid küsimusi, anna teada. Illustratiivset materjalid saad vaadata mu FB-st:)

Minule jälle Tulum ja ta rand väga meeldisid. Tulumist käisin mingi seiklusturismifirmaga Sian-Ka'an'i Biosfääri kaitsealal. Jääb Tulumist lõunasse Belize poole: sõitsime džiipidega mööda liivaseid teid, paadiga mangroovimetsades, vaatlesime delfiine, merikilpkonni, snorgeldasime rifil, lõpetasime Punta Allen'i idüllilises külakeses. Tulumi lähedal 2 kenat cenote't: Dos Ojos ja Gran Cenote- ujud või snorgeldad ja selline tunne on nagu hõljuksid õhus, sest vesi on nii läbipaistev. Chichen Itza juures on kuulus Ik Kil cenote. Lisaks käisin Coba templikompleksi lähedal mingites ohverdus-cenote'des, kuhu tuli kitsast august nöörredelist alla laskuda- seal vedelesid põhjas inimluud kolpadega, mille vaatamist saab vältida ainult kinnisilmi või selili ujudes:)

Eelmine aasta sai tehtud üks autoreis Yucatan-Belize-Guatemala kirdenurk. Mulle see osa Guatemalast meeldis. Rohkem, kui Yucatan ja Belize. Minuarust oli Isle Flores maru chill koht. Sealt sai tehtud trippe ümberkaudsetesse kohtadesse. Igasugu varemeid (sorry väljenduse eest) on küll ja küll juba nähtud, aga Tikal meeldis sellegipoolest. Eelkõige sellepärast, et see asus mõnusasti metsa sees ja vähe suuremal alal. Kindlasti mängis selle meeldimise juures väga suurt rolli see, et jõudsin sinna, kui seal hakkas meeletult (noh, sealkandis tavapärane) sadama. Parki sisenedes tuli hästi palju inimesi vastu, kes vihma eest pakku läksid. Ja kui vihmahoog läbi sai ning päike välja tuli, siis oli seal meeletult ilus - vaikne (va. looduse hääled) ja rahulik rahulikult ringi käia. Vahepeal oli tunne nagu oleks täitsa üksi. Seega soovitan peale lõunat kohe peale vihma (kui nii juhtub) sinna minna.

Yucatanil on vist võimalik igale maitsele midagi saada. Mulle ka Tulum meeldib. Minu arust sealne rand on üks ilusamaid, mida näinud olen. Aga see sõltub jälle, kuna minna. Korra olen seal olnud kesksuvel, kui rannas on tõesti väga vähe inimesi ning selline paradiisitunne. Kevadel oli rahvast tunduvalt rohkem ja hoovus oli ka parajasti selline, mis sodi (merihein vist) rannikule uhus.

Guatemala osas kogemused puuduvad, aga Mehhiko ja Yucatani kogemus 2016 veebruarist. Olen Tip'iga Calakmuli ja Palenque osas 100% nõus! Ainult, et ma vist ei oska öelda, kumb mulle nö rohkem meeldis. Mõlemad jätsid ikka väga võimsa mulje. Ronida Calakmulis 45 m kõrgusele templi otsa ja vaadat lõputuna näivat rohelist metsavaipa enda ümber, see võttis kohati sõnatuks. Meie ööbisime Palenques ka Kin Balam Cabanas, väga kift kogemus. Saabudes võttis meid vastu ikka korralik möirahvide koor. Kui enne pole midagi sellist kuulnud, siis esimese hooga olis see ikka päris sürreaalne. Uxmal ja varahommikune Chichen Itza on ka vaatamist väärt, aga minu jaoks kahvatusid Palenque ja Calakmuli kõrval. Õnneks oli trip sedapidi, et parimad palad olidki lõpus :) Juhul, kui mingi osa otsustad ikka autoga teha, siis Palenque's olles soovitaksein teha tripi ka Agua Azul ja Misol-Ha kärestike ja joa juurde. Agua Azul oli väga äge, ainult et sinna jõudmine tähendas mägedes erinevate külakeste läbimist, kus ka täitsa tavaline teesulgude tegemine (ehk vahetult enne lamavat politseinikku/tope't köis teele ette, et auto päris seisma jääks). Õnneks küll keegi otseselt röövida ei soovinud, küll aga tuli edasipääsuks osta kas kobar värskeid v kotitäis kuivatatud banaane või midagi kolmandat. Aga korras võttis kõhedaks küll, kuna ka hispaania keele oskus on ikka väga algelisel tasemel. Hiljem õnneks avastasime, et variant on ka köie ees mitte seisma jääda ja edasi sõita, siis lastakse ka köis alla :)

Koht, mis mulle veel meeldis oli Bacalar. Väike linnake türkiissinise järve ääres. Turiste peaaegu et polnud. Hästi mõnus ja rahulik. Tagant järgi tarkus, aga seal oleks tahtnud kauem aega veeta. Ööbimise leidsime Airbnb kaudu.Väga mõistliku hinnaga väga mõnus koht ja suurepärane võõrustaja. Kui huvi võin täpsemad andmed otsida.

Kui templitele otsida vaheldust mõnest suuremast linnast, siis Merida jättis sümpaatse mulje. Meil õnnestus olla seal pühapäeval, mil linna keskväljakul toimub salsaõhtu. Inimesed tulevad kokku ja tantsivad tänavatel(liikluseks suletud) ja keskväljakul salsat. Need kes ei jaksa või ei julge tantsida, neile on toodud tänavate äärde toolid ja nemad saavad nautida vaatamist.

Ööbimiste kohta keeruline kommenteerida. Mina tavaliselt püüan ette ära broneerida või vähemalt konkreetsed kohad välja valida, kuna ei taha väärtuslikku aega raisata öömaja otsimisele. Aga see on rohkem maitse asi, kuidas kellelegi meeldib.

Kui tekib täiendavaid küsimusi, siis anna märku.

Mina tegin eelmisel aastal tripi Cancunist poolsaare teise serva, Celestuni. Alustasime Cancun - Playa del Carmen. Viimases lahe õhtu-ööelu. Edasi Akumalis merikilpkonnadega snorgeldamine ja Tulumi paradiisirannas aja veetmine (tõesti imeline rand). Sõitsime läbi Valladolidi linna, kus on imeilus keskväljak, kloostrid ja kirikud ning kus naised kannavad siiani traditsioonilisi kleite. Ujusime Cenote Dzitnup´is, peale mida ööbisime üleni kollases linnas, Izamal´is. Seal on tõesti enamus maju kollased. Uudistasime Hacienda Sotuta de Peõn-i , mis asub iidse Yucatan´isüdames. Saime näha samm-sammult protsessi kuidas Jukatani agaavist (roheline kuld, nende usu kohaselt) saab kiud ja kiust lõpp-produkt, köis. Lõpetuseks sõitsime varahommikul kui linnud on aktiivsemad, kaitsealale (Celestun Biosphere Reserve), mis on kuulus hiiglasliku roosade flamingode populatsiooni poolest. Linnud olid nagu linnud ikka aga sõit kiirpaadiga sinna oli uskumatu elamus :) Tagasi sõites jäid teele Uxmali maiade templid ja need olid tõesti võimsad! Head reisi! Kuigi Yucatani poolsaar ei ole see "päris õige Mehhiko", on lahe ikkagi!

Suured tänud kõikidele vastajatele nii ülevaatliku info eest! Nüüd tundub, et kuust ajast ei piisa :)

Kas keegi on kalkuleerinud tagantjärele ka päevabudgetit mis kulus näiteks kahepeale? Väga huvitaks mis need summad per päev tuleksid et teaksin umbes arvestada. Reisistiiliks siis selline budget backpacker.

Üks küsimus veel seoses tänapäevase ühe aktuaalseima murega - kuidas on lood internetiga erinevates majutusasutustes nii Guatemalas kui Yukatanil?

Mul on kusagil olemas kõikide kulude üleskirjutus, aga pole neid viitsinud sisse toksida. Nagu alati, edaspidi püüan digitaliseeruda ja nutivahendeid, mitte paberilipikut ja pastakat kasutada :) Aga kallis kindlasti ei olnud, pigem sõltub, mida ise teed ja kus oled, sööd jne. Ma ütlen, et üldpildis selline klassikaline budget-traveller´i eelarve - saab väga odavalt. Midrange tasemel saab juba eriti ägedates kohtades ööbida. Tulum ja Isla Mujeres olid meie Mehhiko reisi kõige kallimad osad, hinnad üleval nii üldise turistide rohkuse kui ka jõulude ja aastavahetuse perioodi tõttu.

Internet oli sisuliselt igal pool. Isegi kui juhtus mõni majutus, kus netti polnud, siis kõrvalasuvas kohvikus või baaris oli wifi kindlasti. Maailmast eralduda selles mõttes ei õnnestunud.

17 päevaga kulus enda peale 840€, see siis ööbimine, kohalik transport, vaatamisväärsused ja söök-jook, suveniirinänn