Kambodža-Vietnam

Hei,

Jaanuariks pilet ostetud. Ja seljakoti reis läheb lahti Kambodza-Vietnami suunal. Lennupilet on Bangokki ja sealt plaanin kohe edasi lennata. Kestvuseks on 1 kuu. Olen esmakordselt sealkandis ja tore oleks infi saada kohtadest, kuhu peaks kindlasti sattuma. Vahetaks reiskogemusi. Ants

Kui mina hakkasin aasta tagasi samasugust reisi kokku panema omale, siis ma mäletan, et tripi otsinguga tuli üksjagu infot välja ja mõlema riigi kohta on hiljem ka veel üsna palju postitatud. Ma arvan, et otsing peaks praegu samamoodi toimima :)

Siin oli minu meelest isegi näidismarsruute.

Mina pakuks välja lennata Bangkokist Siem Reapi, sealt liikuda edasi Battambang - Phnom Penh - Kep, ületada piir ja Vietnamis liikud alt üles: Phu Quoc - Can Tho/Mekong - Saigon - Mui Ne - Dalat - Nha Trang - Hoi An - Hue - Hanoi - Halong Bay - Sapa. Päris kõike muidugi ei jõua kuu ajaga, seega tuleb valikud teha oma eelistustest lähtuvalt.

Eelmise aasta lõpus sai sarnane trip tehtud + Laos, inff väljas: http://www.elamus.ee/vacation/ Ehk leiad miskit kasulikku...

Üks soovitus, mis siiani meeles - Kambodziast Vietnami sõida kindlasti mööda Mekongi jõge, palju mugavam piriiületus. Vietnami viisa saad Kambodziast lihtsalt 44 daalaga näiteks Sihanoukvilles, kus kõik eestlased läbi käivad:) Siin pole mõtet sellega jamada.

Kui juba Sihanoukville'i minna, siis pole suurt mõtet Mekongi mööda piiriületamise pärast jälle tagasi PP-i või kuhugi sõita. Kui PP-st allapoole ei lähe, siis küll.

Aga Vietnami viisa tehakse igas hotellis ja turismibüroos ära. Ca 50 taala (kui rohkem kui üks pass, siis hind langeb ka natuke, sest ametlik hind on vist 35, üle selle on bensuraha ja vahendustasu). Mina andsin Kepis üks päev passi ja 50 taala ja järgmisel päeval sain passi koos viisaga kätte :)

Piiri ületasime ka kõige lõunapoolsema punkti kaudu (Ha Tien). Kepist saab tuktuki või bussi või autoga piirini, seal kulus ca kümmekond minutit, sealt edasi oli vast kümme kilomeetrit sadamasse (motodega), kust me Phu Quocile läksime.

Meil oli PPs tegemist, seetõttu ka sinna läksime enne Vietnami minekut, aga selline lõbus piiriületuse erinevus oli, et meie seltskond sõitis mööda Mekongi, tegi piiripealses putkas peatuse, andis passid mingile giidile, kes kõik korda ajas ning me võtsime paar õlut ja piirivalvet ei näinudki.

Teine seltskond liikles bussiga, kuid maapiirivalvuritel oli veidi igavam vist, sest need, kes sealtkaudu läksid pidid marsisammu-marss minema üle neutraalse tsooni. Kui ei lähe, võid tagasi koju marssida...

Jah, meil oli järjekord SR - BB - PP - Kep ja sealt siis üle Ha Tieni Vietnamisse.

Aga tundub, et piiriületus käibki lihtsalt. Me istusime ka pingil seni, kuni motojuhid passidega letis käisid ja templeid võtsid. Kambodžast väljasaamisel võttis passikontroll rohkem aega igal juhul kui Vietnamisse sisenemisel :)

Tänud info eest. Surfasin siin eile väheke ja Kambodza kohta tuli täiesti vastandlikku infot. Osadele meeldis ja teistele oli täiesti mõtetu koht. Kuidas muidu siin arvamused on. Ise tahaks kindlasti käia ka maapiirkondades, kus tavaliselt turiste ei satu. Mõned aastad tagasi sai nii Sumatra saarel oldud ja mulje oli vaga ülev. Ääretud sõbralikud ja heatahtlikud inimesed, kusjuures suhtlus käis põhiliselt keha keeles. Kui turvalised Kambodza ja Vietnam selles osas on? Või peaks ka korra Laosest läbi astuma? Raske siin otsustada, kõik kohad on ääretult põnevad.

Looduslikult oli minu jaoks igav, aga inimesed olid kõik äärmiselt sõbralikud ja toredad. Eriti maapiirkondades.

Mõlemad, nii Vietnam kui Kambodža olid täiesti turvalised.

Ise oleks ka Laosesse läinud, aga transport oleks liiga kaua aega võtnud. Sul on umbes sama pikk puhkus kui mul, niiet lisaks Kambodžale ja Vietnamile ei tasuks vist Laost üritama hakata. Iseasi kui lendad näiteks Saigonist Hanoisse ja jätad keskelt Vietnami vahele, siis sellega võid aega juurde võita. Vietnam Airlines ei maksa ka suurt midagi.

Jaanuaris on muide Põhja-Vietnam väga külm.

Looduslikult, nagu mina reisil aru sain, on väga suur erinevus, kas minna sinna vihmahooajal või kuival hooajal: mussoonvihmade aegu on loodus roheline ja lopsakas, kuival hooajal kuivanud ja domineerib pruunikas-kollakas toon.

Mina käisin nüüd värskelt vihmahooajal. Kollakaid kõrbenud toone ei näinud, ikka rohelise erinevad varjundid. Jõed koguvad vett juurde, pannakse jõudumööda käima paadimarsruute, mis kuival hooajal kinni jne. Käisin ka sügavamalt maapiirkondades ehk siis Kardemonimägede väiksemate jõgede peal elamas-tiirutamas ja ikka väga lahe oli. Džunglipiirkonades miinuseks muidugi vihm, aga see on seal ju soe... :)

Igatahes mina julgen Kambodžat ja eriti just maapiirkondi kindla käega soovitada.

Muide, väga asjalikku infot annab Tripadvisori foorum, kus hädalisi aitamas kohalikud välismaalased, kes teavad ühe-teise kandi plusse-miinuseid täpsemalt välja tuua.

Seda loomulikult, et kuival ajal on pruunim ja vihmasel rohelisem. Teemaalgataja läheb samal ajal kui mina käisin, nii, et saab ka kuivanud loodust, pruune-tolmuseid vaateid ja madalaid jõgesid :) Ma tegelikult pidasin looduse all silmas seda, et lihtsalt kuidagi liiga tavaline oli minu jaoks.

Vietam on nagu mitmekülgsem - on liivarandu ja tuuliseid lohesurfirandu, rohelisi jõekaldaid ja mägesid.

Et mitte valesti aru saada, mulle Kambodža meeldis, aga pigem siiski sealsete inimeste tõttu. Samas teist korda läheks ma pigem Vietnamisse kui Kambodžasse.

See on muidugi õige jah, et vihmaperioodil loodus värskem, ja vihmaperioodil olla seal ka paras elamus. Net muidu näitab, et jaanuar on seal kõige külmem talvekuu. Vihmaperiood peaks vist siis läbi olema. Ja tegelikult on huvitav see, et mida vaesem piirkond, seda sõbralikum on kohalik ja seda turvalisem see piirkond on. Sattusin näiteks Indoneesias elama mõned päevad kohalikus nn kodumajutuses piirkonnas, kus ei olnud veel valgeid inimesi käinud. Külalislahkus ja siirus oli võrratu. Aga selge on see, et ma siis Laosesse ei tüki, päris kiirelt läbi joosta ka ei tahaks. Muideks siis see info ei pea ka paika, et Kambodzas ei ole soovitav põhimagistraalilt kõrvale põigata, ja seda maamiinide parast. Kuskilt on silma jäänud aga kus, ei mäleta.

Huvitav on jah see, et mida vaesem piirkond, seda sõbralikumad inimesed on. Endal kogemus Sumatra saarelt, kus olin nn kodumajutuses kohas, kus valge inimene suht harv nähtus. Ja supper lahe oli.

Vihmaperiood peaks jaanuariks läbi olema, kuid jaanuar pidi seal koige kulmem talve kuu olema. Vaga hea, ma siis Laosesse selle tripiga ei tüki, jagan piirkonna loogiliselt pooleks, et pool see kord ja teine pool järgmise reisiga.

Mul jäi ka Põhja-Vietnam, Laos ja Põhja-Tai järgmist reisi ootama. Kunagi aprillis näiteks :)

Iseenesest on jah jaanuar-veebruar Kambodžas kuiv, aga Siem Reapis sadas jaanuari keskel need päevad, mis me seal olime, peaaegu kogu aeg. See ei muuda muidugi üldist looduspilti.

Kuidas muidu seal pangaautomaatidega on, kas kaardid toimivad?

Vietnam: ATM-e oli üsna keskmiselt, ma ütleks. Kindlasti mitte nii palju kui siin, aga üleliia otsima ka ei pidanud. Kaardid toimisid, vahendustasud olid raha väljavõtmise eest erinevad, enamasti 20 000 kuni 40 000 dongi.

Kambodžas oli dollar rohkem kasutuses ja kuna dollarid olid siit kaasas, siis seal me ATM-e ei kasutanud.

Kambodžas annavad automaadid vastu puiklemata dollareid välja, automaate on suuremates linnades (Phnom Penh, Siem Reap, Battambang) ka piisavalt. Ise sai kasutatud neid automaate, mis asusid pangakontori vahetus läheduses, et juhul kui dollarid on liiga suured (nt 100) või viletsa välimusega (1- ja 5-dollaristega ei ole probleemi, aga kui suurem dollar on rebenenud vms, võib tulla probleeme, ja kui nt 100-dollariline on veidigi sandi välimusega, ei võeta seda üldse kuskil vastu), siis saab kohe pangas ümber vahetada.

Automaatidest kasutasin ANZ Royal Banki (peaks vist ainuke kohalik pädev pank olema) ja Canadia Banki, "Fortuna Bankide" jms parem õnne proovima ei hakanud.

Üldiselt pole ATM-ide olemasolu pärast Kambodžas tarvis muretseda, mugav maa. :)

Kaardimakset julgeksin katsetada vaid väga viisakates ehk siis keskmiselt kallimates hotellides (ja sealgi vaid siis, kui tõesti muud moodi ei saa), mujal, kus seda isegi pakutakse, oleks enda hingerahu huvides parem sularahaga kaubelda.