Lõpetagem jama Tallinna taksonduses!

Tere kõigile!

Kõigepealt head vana-aasta lõppu ja loodetavasti vähemalt mõnes osas paremat uut aastat kõigile lahtiste silmadega reisisellidele!

Minu teema on seotud trip.ee ühe ennustusega - nimelt et ka 2008. aastal peame taluma Tallinna lennujaamas ebaviisakaid ja umbkeelseid taksojuhte ning räpaseid taksosid. WTF!!!???

Kurat, ega ikka ei pea küll ja sellest tuleb selgelt ja kõva häälega rääkida! Kus meie kodanikujulgus on?

Ma olen sõitnud taksodega väga palju. Nii esimeses, teises, kui kolmandas maailmas. Tallinnas on asi on mõne kaubamärgi all väga hull ja seda juba aastaid. Lennujaamas puudutab see peamiselt Linnatakso märgi all sõitvaid tüüpe, kellest osad näevad välja nagu oleks just tsoonist välja saanud.

Ma olen viimase viie-kuue aasta jooksul olnud sunnitud umbes kümme korda Linnataksoga sõitma ja ühe erandiga on need olnud väga ebameeldivad kogemused - lisaks eesti keele mitteoskamisele ei tunne juhid linna (ei saa aru isegi linnaosadest, suitsetavad, ei aita kohvreid-kotte pakiruumi ega välja tõsta, ei ütle tänan-palun - ühesõnaga tõelised nõukogude kultuuri kandjad. Ja see eriti ülbe "pohui-nahui" suhtumine ning eesti keele põhimõtteline mitterääkimine (aga inglist pursivad kolme sõna kaupa küll) on mul aastate jooksul täiesti üle visanud. Mihhail Bulgakovi "Koera süda" ja kodanik Sharikov tuleb meelde, kui Linnatakso logo silman.

Ehk siis aastatepikkuse kogemuse tulemus on see, et kui ma taas lennujaamast õhtul väljun ja näen LT kirjaga taksot, lasen ma tal rahulikult eest ära sõita ja võtan Tulika (või mõnel harval juhul ka muu takso, kui juhtub olema).

LT juhid õiendavad ja teevad nägusid. Mina räägin rahulikult eesti keeles ja ütlen, et vastavalt Tallinna taksonduse eeskirjadele (igas taksos nüüd õnneks väljas) on kliendil õigus valida iga järjekorras seisev takso. Ja et liikugu aga rahulikult eest ära. Mida nad siis ka lõpuks teevad.

Teinekord mõtlen, et kui Lennu-taat oleks elus, teeks ta järgmise näitliku pressikonverentsi mitte lennujaama tualetis, vaid mõne Linnatakso juhi juures.

Tulika ja Tallinna Taksopark (ehkki paradoksaalselt on omanik(ud) sama(d) mis Linnataksol) on selles suhtes selgelt paremad, et ühtki umbkeelset ja ebaviisakat (vähemalt mitte Linnataksoga võrreldaval tasemel) juhti pole mina aastate jooksul seal kohanud. Ja sõitnud olen ma nendega palju. Vene või muu mitte-eesti nimega juhte on sealgi omajagu, aga kõik nad on rääkinud eesti keelt ja olnud head või väga head teenindajad. Minu siiras lugupidamine (ja alati ka jootraha)!

Ka nende Tulika ja Tallinna TP mersude juhtidega tuleb sageli teenindusest juttu ja Linnatakso koha pealt on kõigi nende seisukoht üks- JAMA!!! Ehkki justkui ollakse samas ketis ja osaliselt isegi juba sama telefonioperaatori all.

Siinkohal minu kui kodaniku üleskutse: Kui seltsimehed Feliks Undusk ja teised Tallinna taksokomisjonis (või misiganes selle taksonduse järelevalveameti nimi Tallinnas on) osalevad tegelased ei suuda/saa/taha taas midagi reaalselt korda saata, siis tuleb kodanikel endil oma suhtumisega näidata, et miski on mäda selles Taani...linnas. Linnas, mis teatavasti peaks koor Turuga olema 2011. aastal Euroopa kultuuripealinn.

Selge see, et kliendi nad saavad need tüübid praegu ikkagi (ka sealsamas lennujaamas), aga seetõttu kutsungi üles ignoreerima neid kaubamärke taksonduses, mille puhul on laiemalt teada, et tegemist on naturaalse ülbitsemisega! Ehk siis - kaks jalga tugevasti maa peale ja tuleb rahulikult ja selgelt välja öelda, mis meile ei meeldi!

Ja asi ka taas (ei mäleta mitmes kord juba) meediasse tuua!!! Muuseas - ka lennujaamal on siin ka oma selge sõna öelda!

Kutsun üles kõiki seda kirja või siis vähemalt teemat oma tuttavate hulgas levitama ja asja üle arutama - ülbus ja ükskõiksus on lihtsalt üle visanud ja me ei pea seda rohkem taluma. Ei teeninduses ega ühiskonnas laiemalt.

No mina tartlasena ei kasuta ammu enam Tallinna lennujaamas seisvaid taksosid. Kuna nii Tulika kui ka Linnatakso on üritanud vähemalt korra päris jõhkralt tünga teha, siis juba aastaid tellin takso telefoni teel väiksematest kindlatest firmadest. Seni kuni pagas saabub on ka takso kohal ja pole mingit probleemi. Sama ka sadamas ja mujal "kohustuslikes" taksopeatustes. Tulika ja Linnatakso tunduvad mulle Tallinnas olevat tüüpilised turistitaksod, mida ükski normaalne inimene kunagi ei võta :) Eriti üllatav on, et mõned tallinnlased jätkuvalt selliseid firmasid rõõmsalt kasutavad.

Mul on isiklik Marabu taksojuht, kelle endale tellin, kui sõit varem ette teada. Ootamatu vajaduse korral kasutan enamasti Klubi taksot. Tänavalt, veel vähem lennujaamast igasugu tuste ei kasuta ja mingit probleemi pole. Keegi pole petnud, alati ollakse viisakad, kohver kantakse tuppa ka, kui palun. NB! ei ole blond tibi, neljakümnendates tavaline naisterahvas. Muideks, korra elus olen sellise umbkeelse vene tropi teenust kasutanud - kiire oli ja ilm oli vilets ja telefoni polnud käepärast ja üks imelik takso ilmus just välja ja... Ütlesin talle selges vene keeles ära, et kui 100 krooniga koju saan, siis saame kaubale. Taksomeeter tuhises küll kahtlaselt omasoodu ja lõppnäit oli 145 krooni, aga leppis sajakaga. Kusjuures ausad kultuurfirmad selle rahaga saavad mu koju toimetatud küll ja see sada krooni sisaldab juba ka pisukest tippi. Polnud nii hull midagi! Ikka ise tuleb asjalik ja nutikas olla.

Mulle tundub, et teemapüstituseks polnud mitte infokogumine, millise marabuu või muu emmiga keegi sõidab, vaid et lennujaama pardakk tuleb ükskord lõpuks likvideerida, et rändur kodumaale saabudes normaalselt koju saaks. Vajadusel ka küündimatud taksokomisjonid laiali peksta.

Oli kord pühapäeva varahommikuks vaja lennujaama saada. Ainus, kus tellimus üldse vastu võeti, oli Tulika. Tegelikult tuli maja ette hoopis Linnatakso, kuigi just nende dispetser oli öelnud, et neil absoluutselt ühtegi vaba autot ei ole. Saa sa siis aru, kes kellega koostööd teeb. Lennujaamast on vähemalt võimalik takso saada, iseasi, mis tingimustel ja kuidas sa sellega edasi sõidad. Võõramaalasi on kerge "peedistada" ja nendega mööda linna tiirutada, sõita lennujaamast bussijaama läbi Pirita või kerida summat suuremaks.

Kõik taksod võiksid olla ühte värvi ning varustatud navigatsiooniseadmega. No krt 3500 krooni peaks leidma iga taksojuht, et endale korralik navi osta, millel Tallinn 100% kaetud.

Kuivõrd iga riigi värav on tema visiitkaart, siis võiks taksonduse reguleerimiseks küll midagi ette võtta. Tuju võtab ära, kui jõuad väsinuna võõrasse riiki ja mingi taksojuht sind täiega kottima hakkab. Riikides, kus muidu taksistidest jagu ei saada, müüakse lennujaamas ausalt taksopileteid, mida siis vastavates lennujaamataksodes kasutada saad.

Mind ei ole küll taksojuhid eriti tünganud, aga ebameeldiv üllatus oli see, et hilja õhtul Tallinnasse saabudes vuras muidu Linnataksode ja Tulika peatusesse mingi x bemar, mille kilomeetrihind oli poole kõrgem kui nt Tulikal.

Kui paljudes Euroopa linnades ja New Yorgis on asi kontrolli all, siis järelikult Tallinnas lihtsalt puudub selline soov - ilmselt on see korralagedus igasugusetele unduskitele või savisaartele kasulik. Mis sest et korraloomine kellegi otsene tööülesanne on.

Nagu mina aru saan, siis pigem on probleem praegu selles, et taksosid on liiga vähe. Keegi ei soovi selle äriga tegeleda, sest kilomeetrihind ei inspireeri. Algne investeering on suhteliselt hiigelsuur. Amet on nagu koeral - sööd kuudis, magad kuudis ja kused rattale. Vahepeal saad veel purjus peremeestega jageleda.

jama on ka Tallinna sadamas. Aga takso hind läheneb meil juba Helsingi omale ja pole mina seal näinud ühtki pesemata masinat ja haisvat taksojuhti.

Linna väravates võiks jama ära lõpetada küll. Olgu ikka viisakad masinad ja mõistlikud juhid mitte mingid tsoonist väljakaranud patsaanid. Ilmselt oleks seda imelihtne korraldada aga vist pole soovi.

Teema on tõesti püstitatud selleks, et riigi visiitkaardiks olevas lennujaamas (ja ka sadamas) taksonduses mingigi kord valitseks. Ja et taksojuhina töötada saaksid inimesed, kes elementaarsel tasemel eesti keelt valdavad. (Inglise ja soome põhisõnad õpivad nad ilma igasuguste nõudmisteta selgeks.)

Kas Tallinna linnavalitsuses on mõnel mehel munad püksis või mitte?

Istusin täna hommikul lennujaama ees esimesesse taksosse ning esimene küsimus oli "kuda". Vastasin kohanime, ca' 20 km Tallinnast eemal asuv piirkond, mille asukoht jäi siiski juhile arusaamatuks. Siis nägin nr.2 bussi tulemas ning kuna tegelikult kiire ei olnud, liikusin edasi ühistranspordiga.

Sadam, Lennujaam jne. rendivad oma peatused Tulika grupile välja. Seega tuleks alustada ikkagi nende asutuste juhtkonnast.