Malta reisisoovitused

Tulime just puhkuselt Maltalt (ja Sitsiiliast) ning jagan sooje soovitusi enne mälus vahetud elamused tuhmuma hakkavad. Ehk on kasuks neile, kes sinna "suurele kivile keset vahemerd" reisima minemas :)

Kuidas kohale saime?

  1. juuni kl 7.00 AirBaltic lennuga Stockholmi. Lennujaamavahetus Flygbussarna´ga (2*99SEK) ja kell 15.30 alanud Ryanairi lend maandus Maltal kell 19.15.
  2. juuni kl 18.45 Ryanair Malta-Stockholm Skavsta, öö lennujaama hotellis 505sek (h/s-ga) ja 18.juuni hommikul taas lennujaamavahetus (2*99sek) ning kell 12.30 AB lend Tallinna (kuni 14.40)
    Hind KAHE inimese kohta: lend 6072 eek (sh 1 kohver). Bussisõit 1260 eek, ööbimine 825eek.

Öömajad.
Hotell Santana Qawras. Hommikusöök rikkalik. Toa vaade ei olnud suurem asi. Väsinud, pigem 3. Asukoht aga väga hea!
Hotell Bayview Sliemas. Hotelli osas on jah lahevaatega tubasid. Meil oli apartement, mis on hoopis teises tänavas, ent sisustus väga korralik, kööginurgaga. Rõdu, vaade 0 /sisehoovi mis oli 4
4m/.
Grand Harbour Hotel 3* Vallettas. Tuba sobis keskkonda. 50 euri öö kahele. Leidsime kohapealt. Vaade 10punkti, lahele! H/s sai ja moos.
SOOVITUS: kui Vallettas soovite kohalikku elamust- ASTI guesthouse http://mol.net.mt/asti ! Me leidsime selle koha endale viimase 2 öö öömaja otsides, mis olid lahtiseks jäänud. Külalistemaja peab üks vana memm. Miljöö oli 100% ehe, vanaaegne, memm ise viimasepeal tore, kuid full booked! ET kui sinnakanti asja ja öömaja, siis 4 nädalat ette bronnida.

Kuhu minna-mida vaadata?
Sõitsime Sightseeing-bussiga nii põhja kui lõuna tuuri. Soovitan võtta vaid
Põhja tuur, mis on sisukam + siis osad huvi pakkuvad kohad hiljem lõuna tuurist ise kohaliku bussiga läbi käia. Info mõttes uut juttu kõrvaklappidest ei tule, huvitavamad kohad marsruudilt- Marsaxlokk, Blue Grotto + templid. Sinna saab väga edukalt ja kordi soodsamalt kohaliku bussiga.
Põhja tuuril kindlasti astuge maha Mdinas, Golden Bays, Vallettas. Aga kogu tuur on huvitav.
Hypogenum. 20 euri pilet ja ainult netis eelmüügist. 3 korrust maa-aluseid katakombe, mis on aastatuhandeid vanad. Hästi organiseeritud tuur. Asub Paolas.
*Gozo ja Comino saar. Gozol võib kah võtta selle sama tuuribussi (15 euri). Cominole meiee ei jõudnud, ent blue lagoon piltidelt on kindlasti külastamist väärt! Vaata isegi et rohkem kui Malta Blue grott.

  • kohalikud väga abivalmid ja räägivad inglise keelt hea meelega
  • bussijaamas Vallettas, Sliemas, Buggibas on väga abivalmid töötajad platvormidel, kes aitavad õige bussi leida.
  • bussid ise on juba kogemus- esiust ees ei ole ja tõmbad nöörist kui maha tahad minna. Bussiliinide kohta on olemas ka kaart, kus marsruut ja sõidutihedus. Väga efektiivselt töötavad!üks ots 0,47 euri, ekspressil 1,16 euri.
  • laevaühendus Gozoga väga okei, tiibur käib ja pilet on 4-5 euri inimene. Ostad kassast tagasitulles saarelt.
  • söök- viigimarjad! Njämmm!!! umbes 3 euri kg. Muidu söövad meeletult saia. Juurvilju eriti ei pakuta söögikohtades.

Meie sealolekul oli 100% päike ja sinine taevas. Küll aga on kohati suur tuul. Mis sa hing veel ihkad :)

Tubli töö. Tore kui meeldis. Minu hinnangul on Comino muidugi "must visit".

Plaanis minna. Tänud info eest.

Käisime mullu kevadel, olime samuti nädal aega. Hind kahele inimesele 5700 (Ryanairi lennud Riia - Stockholm (Skavsta) - Malta (Luqa) ja tagasi ning ööbimine koos hommikusöögiga Sliema-Gžira piiril promenaadiäärses 3 hotellis Milano Due). Lisakulu: bussipiletid Tallinn-Riia-Tallinn. Hotell sai valitud eelkõige soodsa asukoha tõttu - lähedal asuvad nii praamisadam kui bussijaam.
Kui tunnete huvi Malta Ordu vastu, soovitan külastada Vallettast üle lahe jäävat Cottonera piirkonda, mida tundakse ka Kolme linna nime all ning pühapäeva hommikul nautida Valletta St. Elmo merekindluse (tänase politseiakadeemia) sisehoovis 16. sajandi kostüümides peetavat militaarset vaatemängu „In Guardia“.
Mdinasse - Vaikuse linna tehakse ka öiseid tuure. Erinevalt Hypogenumist ei pea Rabatis asuvate katakombide külastamiseks müügist piletit broneerima.
Gozol asub palverändurite pühamu Ta'Pinu basiilika, mille vastast viis 12 elusuuruses marmorkujuga ristitee otse Ghammari mäkke. Sealt avanenud vaade oli imeline.

Cominole minejatele soovitaks mitte võtta kruisi Sliema sadamast vaid sõita bussiga poolsaare otsa ja minna tavalise liinilaevaga. Säästate päris mitu raha. Tagasi tulles sõidab ka see laevuke saarel olevate koobaste juurest lähedalt mööda ja laseb pilti teha. Üldiselt nagu ma ennem, kui siia elama tuli tulla ütlesin - kena koht nädal max kaheseks puhkuseks, aga kauem siin küll olla ei viitsiks ;)

Kas töesti on elu Maltal nii kallis? Harilikult maksavad viigimarjad ikka alla 2 euro kilo.

Plaan Maltat külastada augustis, ajaliselt oleme kohapeal 4,5 päeva. Kuidas te soovitate, kas mõttekam on ööbida kogu aja Vallettas ja teha ühepäevaseid trippe või liikuda järjest edasi (Cominole ja sealt edasi Gozole) Tundub, et see teine variant on arukam..
Kuidas te soovitate liikuda Vallettast edasi? Kas on mõttekam sõita Vallettast näiteks saarekese lõppu ja sealt võtta mingi laev Cominole ja siis hiljem Gozole? Kuskohas (mis linnas?) tasub peatuma jääda?
Kuidas Vallettas muidu randadega lood on?

Meil soov Maltale minna väga suur, aga kahjuks lennupiletid algusega Tallinnast on põrgulikult kallid.

Kas on väga hull mõte minna Maltale Krakowi kaudu? Et siis sõidaks rahulikus tempos autoga Krakowisse (ööbiks teeäärsetes kämpingutes telgiga) ja sealt Ryanairiga edasi Maltale. Tagasiteel vaataks veel Poolas ka mõned päevad ringi ja siis tagasi Tallinna. Kogu reisiks varuks aega ca 3 nädalat.
Vaatan, et Ryanairi hinnad Krakow-Malta-Krakow on väga head. Autosõitu ei pelga, kuna on 2 juhti ja jätaks aega piisavalt vahepeatusteks ja selja sirutamiseks.

Või kui selline marsruut liiga hullumeelne tundub, siis millised odavad alternatiivid veel on Maltale saamiseks?

Rootsist Skavsta lennujaamast väljuvad ka Ryanairi lennud Maltale. Üpris soodsad, eriti, kui kaasas ainult käsipagas.

Aga kuidas on lennuaegadega? Niipalju kui esmapilgul vaadates tundub, ei ühildu Riia-Stockholim-Riia ajad Stockholm-Malta_Stockholmi omadega ja 2 ööd tuleb veeta hotellis, mis pole eriti odav lõbu (eriti kui reisijaid on 4 inimest). Või kas piisab 55 minutilisest ajast Stockholmis ümberistumiseks, saaks vähemalt 1 öö hotellis veetmisega hakkama? Kui suur üldse Skavasta lennujaam on?
Kuidas Ryanair üldse pileteid müüb (varasem kokkupuude selle firmaga puudub), ühtse paketina vist ei saa Riia-Stockholm-Malta-Stockholm-Riia osta?

Mina veetsin Maltale minnes öö Skavsta lennujaama lähedal hotellis, tagasitulles magasin lennujaamas. 55 min on ümberistumiseks piisav, kui check-ini ei pea uuesti tegema ja pagsid otse Maltale on registreeritud Riiast. Skavsta lennujaam on pisike, Nagu Tallinna jaamgi, veel pisem vist isegi. Piletid Riiast Skavstasse ja Skavstast Maltale tuleb eraldi osta, mulle saadeti e mailile ja printisin kodus välja.

Skavasta kõrval on hotell, kus on neljale inimesele väga soodsad overnight cabinid koos hommikusöögiga. JA minnes on väga lihtne laevvaga Stocki minna....kindlasti odavaim viis Maltale saamiseks. Minnes ei pea kuskil ööbima, peale laeva muidugi. Tulles peaks siis öö Skavasta airpordil olema.
Ja Ryanair jah ei müü mingeid pakette, vaid ainult konkreetseid lende. Samuti on ta kõige kitsama istmevahedega lennuk, ent arvestades hinnavahet, siis mina olen sellega leppinud ja ei kurda.
Vallettas randu pole ja seal ööbida vist pole ka eriti reaalne. Eks ikka minnakse Sliemasse, kui tahetakse Valletta lähedusse saada. Ja saartele sõiduks ikka jah bussiga saare otsa ja siis sealt ühe või teise praami peale.

Tänud nõuandjatele, nüüd on nii mõnigi asi selgem ja reisiplaanid hakkavad paika loksuma:) Ilmselt jääbki variant laev+lennuk. Küsimus veel selline, et kui perega minna, siis on rendiautiga ilmselt mugavam liigelda kui ühistranspordiga? Saab liikuda kõigile sobiva tempoga ja teha peatusi nii tihti ja seal kus meeldib. Samas, kuidas on lood parkimisega, kas linnades on tasuline?

Tunned ennast kindlalt vasakpoolses liikluses?
Mina isegi praegu eriti ei riskiks. Oma autoga küll, aga mitte rendikaga. Ja pealegi pole siin kuskil sõita. Kasutegur on päris väike. Minu arust - bussid on odavad ja sõidavad igale poole. Küll aeglaselt, aga see mure on aja planeerimisega võimalik lahendada.
.
.
.
Lausete algustesse lisatud suurtähed.
Trip.ee

Maltal ja leidsime Ryanairi variandi, kus lennuajad sobisid: Riia - Bristol - Malta sinnaminekuks: Riiast Ryanairiga õhtul Bristolisse, varahommikul edasi, Bristoli lennujaam küll väike, aga mugavaid diivaneid, kus pikutada, oli. Tagasi Malta - Stock Skavsta - Riia. Skavsta lennujaamas küll ööbimine väga ebameeldiv, ainult puust toolid ja sellist kohta, kus vaikselt pikali visata, polegi. Turvamehed jalutavad ka sellise näoga ringi, et rahvas, minge hotelli. Aga tegelikult on see kõik talutav, sest lennuvahe on max 6-8 tundi.
Maltal on väga norm reisida kohalike bussidega, mis sõidavad igasse kohta, lennujaamast viib buss pealinna keskväljakule, seal lähedal on turismiinfo, kust saab plaani ja põhim saab sealt igasse saare nurka max poole tunniga. Pileti hinnad olid 49 senti ja 1,20 Euri, reisi lõpus avastasime, et kui vähegi seal ikka iga päev sõita, siis tuleb odavam osta nt 7 päev kaart, mis maksab 11 Euri. Me seiklesime 9 päeva ja iga päev bussidega, sõitsime oluliselt rohkem maha, aga autot rentida küll ei ole mõtet, esiteks on kallis ja teiseks on liiklus hullumeelne.
Soovitame minna Gozole, palju ehedam ja rahulikum kui suur saar. Ja comino, ehk pisike saareke kahe vahel, kus asub Blue lagoon, tasub ka külastamist, aga soovitaks jälle hommikul suht vara minema hakata, sest viimased paadid tulevad ära juba 3-4 paiku.
Pealinnas tulevad tänaval juurde reisipakkujad, kes lubavad kruiisi blue lagoonile, need on ülerahvastatud reisid ja kallid ka. Meie sõitsime Gozole ja kauplesime seal sadamas mingi tüübi paati ennast, kes viis meid 6 euri eest lagooni ja tõi tagasi ka.
Rannad kaljused, pikim liivarand on vist 200m ja see asub Gozol. Kaartidel näidatud sukeldumis- ja snorgelduskohad on enamuses kaljused, kuhu pääseb ligi ainult paadiga. Meie veetsime ühe päeva saare loodeosas Golden Beachil, kuhu sai ka pealinna keskväljakult bussiga. Vesi oli soe, aga laine väga kõrge ja palju jellyfishe ehk suuri meduuse, kellega kokku puutumise eest ka sildid hoiatavad - kõrvetab ja võib allergiat tekitada.
Kindlasti tasuks ära käia mõnes templivaremes, neid on seal kokku vist 6-7 kohas, igatahes märkimisväärsed ajaloomälestised, 500 aastat vanemad kui Egiptuse püramiidid.
Ilusat avastamist!

Skavsta lennujaam on keset põldu nagu küla lennujaam. Pisike ja turvakontroll kah tundus lõdvem kui mujal. Juunis 2010 olid seal ustel juba sildid, et lennujaamas ööbimine keelatud. Ehk siis suunatakse kõik järelikult kõrvale hotelli. Kesklinnast sõidab sinna ligi 1,5 tundi!

Muu on eelkõnelejad kõik aga juba ilusti kirja pannud :) Viigimarjad jah olid supermarketis 3 euri kg (Sliemas).

Randade kohta ütleks ka juurde, et liivarandu on Maltal linnakestes 2-3 terve saare peale (okei, ehk on veidi rohkem). Üks on St Georges Bay (Julians-Sliema-Valletta kandis) ja siis nägime tuuril ka saare lääneservas paari. Enamikul hotellidel aga olid basseinid nii katustel kui hoovides.

Lisaks vasakpoolsele liiklusele tundus kohalike juhtide sõidustiil kah üle mõistuse. Taksos tagaistmel turvavöösid peale pannes muigasid muidugi juht ja tema kõrvalistuja selle peale. Muidugi ei anna Palermoga võrrelda, aga mina jääksin samuti bussi juurde. Hangi graafik, liinide marsruudid ja muudkui sõida :)

Vasakpoolset liiklust ei karda, üsna suured kogemused selles vallas olemas. Kardan, et ühiskondlik transport ei anna piisavalt vabadust liikumiseks ja peatumiseks just omale sobivas suunas ja ajal. Lastega eriti oluline ju, et ei peaks kusagil bussi passima. Me sellised looduse ja kõrvalisemate kohtade nautijad. Buss seab reisi nautimisel ikka päris suured piirangud.

Malta on fantastiline reisisiht selle poolest, et seal lõpeb aeg, raha või ringikolamise isu kaugelt enne, kui kõik huviväärsed kohad vaadatud saavad. Tegeliku vabaduse annab rendiauto (16.- EUR ööpäev) või suurema kamba korral 8-kohaline väikebuss (30.- EUR). Vasakpoolset liiklust karta ei maksa - tänu kitsastele teedele, rohketele ringristmikele ja viletsatele teekatetele on liiklus aeglane. Keegi ei tõmble eriti ja liiklus sujub igati loogiliselt, kuigi ringide peal tundub esmapilgul täiesti kaootilisena. Pane lihtsalt parem suund seniks sisse, kuni tahad ringi pealt maha keerata, siis lükka vasak sisse. Kõik parema tulega sõidukid lase enne endast mööda, kui maha keerama asud ja ongi kogu tarkus. Kui pea sassi läheb, jää lihtsalt seisma, kuni pilt taas selgeks läheb - reeglina ootavad teised liiklejad "selginemise " rahulikult ära. Liinibussidega ringi kolistamine on jama - neid tuleb oodata, nad on sageli ülerahvastatud, neil on palju peatusi, sihtkohta jõudmine võtab tohutult aega, istet ei pakuta ka vanadele tudidele mitte, sõidu ajal tekib tuuletõmbus ja päevapilet maksab 2,6 EUR. Parkimine on reeglina tasuta. Sliemas ja Vallettas on tasulisi parkimismaju.

Omapäraseid ja maalilisi väikerandu leidub igas saare rannikuosas. Sõida aga julgesti, kui vähegi tee moodi asi kiviaedade vahel olemas on. Ükski tee ei lõpe tupikuga, kus ei õnnestuks ringi pöörata.
Ainus, mis Maltal pettumuse valmistas, oli toit. Nädala jooksul sai proovitud mitmeid tavahinnas söögikohti, aga kõht jäi iga kord tühjaks. Reeglina antakse kõvavõitu makarone mingi plagaga ülevalatuna või siis saia vahele topitud lihalõike. Pelmeenid (neid nimetati küll kuidagi teisiti) küülikulihast täidisega ei jätnud samuti mingit erilist maitseelamust. Supersuutäieks on tänavalt ostetud soojad lehttaigna pirukad. Paraku nädal aega vaid nendest toituda oleks liiga karm katsumus. Väikepoodidest õhtuks nosimise leidmine ei ole lihtne ülesanne - vorsti ja liha moodi olluseid on vähe ja need on kallid. Singist ei tasu rääkidagi. Suuremaid marketeid tuleb tõsisemalt otsida, selle eest sealt midagi leiab. Belgia õlle saab kätte 0,6 EUr-iga, kohaliku (tavatarbija jaoks täiesti kõlbuliku) punase veini vähimaks hinnaks oli 1,05 EUR pudel, puuviljad/köögiviljad on kallimad kui meil. Kraanist tuleb magestatud merevett, joogivesi tuleb osta (5 l pisut üle 1 EUR)
Kohti, muuseume, kirikuid, loodust, randu vaadata on sedavõrd palju ja nad kõik on igati tasemel, et neid pole mõtet hakata üles lugema. Saab ka snorgeldada, aga väga värvikat elustikku siiski pole. Kahvatuma rüüga kalu on siiski kohati üsnagi hulgi. Pakutakse erinevaid sukeldumisreise, aga need jäid litsentsi puudusel proovimata. Ajaloohuvilisel jääb nädalast kindlasti väheks. Mitut laadi käsitööesemed on hoopis adekvaatsemad, kui paljudes teistes reisisihtkohtades. Kui eriliseks huviobjektiks on suuremad puud/põõsad, siis ei tasu Maltale minna, siis mine Madeirale.
Igati mugav lend Tallinnast Maltale jaheda õlle või veini saatel vahemaandumisega Euroopa suurlinnas maksis edasi-tagasi kahele inimesele 750 USD. Ööbimine 4 tärni hotellis 7 ööd (2-le) maksis 435 EUR koos lennujaama tranfeeridega (taksoga) ja hommikusöögiga. Suures toas oli igati tasemel varustusega kööginurk ja vannitoas toimiv mullivann.
Malta ei ole kindlasti koht, kuhu minekut tuleks kahetseda.

Ma ei ütleks, et toiduolukord nii hull on. Muu jutuga olen küll nõus :)
Pelmeenid ja ravioolid-tortellinid jms täidetud pasta on täiesti ise asjad, neid ei saagi võrrelda. Malta portsud üldjuhul on ebainimliku suurusega :) Vorsti väga tõesti ei sööda, sellist vorsti-singikultuuri pole, aga nälga kindlasti ei jää.

Kõht tühjaks? Nõustun sinnatänna`ga, et portsud on liiga suured ja toit on hea.
Kui võtsime ette traditsioonilise küülikuprae, siis mu kõht oli eelsalatist ja bruchettast enne täis, kui põhiroog lauale jõudis.

Kommenteerija istik on üldiselt asjale päris hästi pihta saanud. Võiks veel lisada, et ööbimine odavas apartmenthotellis võib olla nii soodne, kui 200 euri nädal kahele. Ja tegelikult off seasonil isegi odavam veel.
Toit on siin jah reeglina kallis. Söögikohtades siis. Aga , et head ei anta, selle vastu vaidleks minagi.