Norra autoreis

Plaanis peale jaanipäeva teha autoga 2nädalane reis Norra kuningriiki.

Plaan siis järgmine:
Helsingist üles Nordkappi ja siis sealt alla mööda A6-te Preikstolenisse läbi trollide tee ning sealt Stockholmi.

Et midagi näeks ka oleks vist õigem sõita kohe üles Nordkappi 1-2 päevaga ja siis otse Kesk-Norrasse ning seal rohkem ringi sõita. Muidu jääb päevane kilomeetrite hulk liiga suureks.

Teie kallid kaaskannatajad siin lehel võiks aidata täita nende punktide vahele jäävad kilomeetrit huvitavate kohtadega mida avastada. Huvi pakuks just sellised mäed ja kõrged kohad mida eestis ei näe.

Muidugi oleks tore ka kui keegi räägiks kuidas seal majutusega lood on ja kust neid leida sest et päris iga öö telgis ei tahaks ööbida.

Hea oleks kõik need punktid enne ära otsustada ja GPS-i sisestada ning reisil rahulikult puhata.

Meie Nordkappi kogemuse leiad siit: Nordkappi reisipäevik
Meie reis algas küll Inari lähedalt, kus kalastuspuhkust pidasime. Minu jaoks muutusid vaated imeliseks kui Põhja-Jäämere äärde jõudsime - napp loodus näitab palju rohkem värve.
Kesk-Norra kogemused siin: Esimene Norrareis

Käisime 2004a.juuni kuus.Ennem saatsime Norra erinevate rajooni turisti ametitele e-maile,nende rajooni vaatamis väärtuste kohta.Aadressid otsisime internetist.Selle järgi panime marsuudi paika.Saime terve Norra Põjaliku kämpikute kaarti (hinnad olid 198-500 nok) vahel.Kämpinguid on palju.Kui juulis minna võib tekkida kohtade saamisega raskusi,rahvast liigub palju.Kui on veel infi vaja võin vastata.

Tere
Kuna oleme teinud Norrasse kaks 2-nädalast autoreisi ja peame endid päris kõvadeks sõidumeeesteks, siis soovitan soojalt mitte korraga nii palju ette võtta. Soovitan plaanida 2 reisi, nagu ise tegime: esimese Norra keskosasse (kuni Alesundini, algus ja lõpp Stockholmis), teise põhjaosasse (Nordkapp, Lofootide saarestik jne, algus ja lõpp Helsingis). Mõlemal reisil kippus jääma 16-st päevast 1-2 p puudu. Seetõttu esimesel reisil me plaanitud Trondheimini ei jõudnud, teisel läks tempo natuke liiga kõrgeks. Sõitsime mõlemal korral sisse ja välja ilma eriti kõrvale vaatamata ära. Ei maksa alahinnata Norra mägiteede aeglast kiirust. Soovi korral võin mõlema reisi vaadatud kohad ritta kirjutada.

ma küll ei usu eriti, et 2 nädalat on vähe.
1 päev - ööpäevaga üles nordkappi
2 päev - nordkappi ümbrus
3 päev - lofootidele sõit
4-5 päev - lofootidel
6-13 päev - kesk-norrasse ja seal ringivaatamine
14 päev - stockholmi sõit

kuidas seal telkimisvõimalused on ?
igast muuseumid ja linnade vanalinnadega tutvumised nagu eriti ei tõmba. tahaks just sellist ekstreemi mida eestis ei saa - kõrged tipud, kosed fjördid jne

edit: samas on üks võimalus helsingist nordkappi ja siis sealt läbi rootsi otse kesk-norrasse

Ühe päevaga Helsingist Nordkappi, ligemale 2000km. Ei kadesta.

tegin sama ringi 2 aastat tagasi aga teistpidi. Kokku tuli üle 7000 km. 2 nädalat oli algne plaan, reisi edenedes panime nädala otsa.
Ikkagi jätsime Nordkapi ära, keerasime Tromso ja Hammerfesti vahelt nina Helsinki poole. Lofootidele sõitsime praamiga, 2-3 laevaotsa tegime veel. Aega läheb kõvasti rohkem, kui plaanid.
Pooled ööd veetsime telgis, pooled tee ääres leitud hüttides. Hinnaks 300-1200NOK öö eest, oli väga erineva tasemega öömaju.

Käime Tromsost 80 km Lyngenis sügiseti kalal, seda otsa sõidame 3 juhi ja 2suurema/2väiksema peatusega 20-22 tundi.
Kui reisist mõnu tunda tahad, planeeri aega juurde või võta vähem ette. Siis jääb aega ka mööda mõnusaid väikeseid teid sõita.

Kaheksa, miks sa ei taha kuulda võtta häid soovitusi? Kahe nädalaga selline kilometraaž on tõesti palju, istute nii palju, et juured kasvavad tagumiku alla. Parem võtta ette natuke lühem, kuid sisukam reis. Nii lühikese ajaga jõuad vaid riigist läbi tormata, paljusid kohti nägemata. Sinu mainitud rahulikust puhkamisest ei tule ka midagi välja. Ja kokkuvõttes tuleb ikka uuesti minna, et ära näha see, mis nägemata :)
Ise sõitsime kümne päevaga umbes kolm tuhat kilomeetrit (Paldiski-Kapellskäri-Lillehammer-Alesund-Bergen-Oslo-Paldiski) ja ikkagi jäi mõni koht nägemata. Võtke aega nt väikese jalgsimatka jaoks liustikul või praamikruiisiks - see annab palju juurde.
Mõtle järele, mida sa kõige rohkem sellelt reisilt ootad - kas kõrgeid mägesid, liustikke, jugasid, põhjamaa loodust, fjorde või midagi muud. Siis saab edasi mõelda, kuhu täpselt nende elamuste jahile siirduda.

Peab tõdema, et teie jutt hakkab kohale jõudma.

Kumba te siis rohkem soovitaksite kas kesk-norrat või siis nordkappi ja põhja-norrat ?

Olen Norras käinud nii põhjas kui lõunas ja järgnev on minu isiklik arvamus. Kui Sa pole enne Norras üldse käinud, siis alusta Lillehammeri, Alesundi, Bergeni vahele jääva alaga - Geirangeri fjord, Briksdali liustik, Hardangervidda ja muud kuulsad kohad. Ja siis teine reis kaugele põhja - esiteks Lofoodid, teiseks veelkord Lofoodid ja kolmandaks ehk Svartisen-Saltfjelli rahvuspark :)

Niii uus plaan - 2 nädalat Kesk-Norras
Kindel soov Prekestolenisse minna aga ülejäänud kohti võiksite nimetada kuhu peab kindlasti minema ja mida nägema.

Kjerag, Vöringsfossi juga Bergeni lähedal, liustikud - Briksdalen näiteks, ilusa ilmaga oli ilus vaade mäelt, mis asus Geirangerist veidi kagus ~pool tundi sõitu vist oli. Autoga sai otsa sõita. Dalsnibba platoo.

Soovitan planeerida nö. "puhkepäev" peale Brikstali liustiku vms. matka tegemist, st. ööbida samas kämpingus. Meil oli just see viga, et iga päev oli sõit ja peale matka ei viitsinud ikka küll eriti sõita.

ei jää ju Kesk-Norrasse, vaid kusagile edelasse, Stavangeri kanti.

Preikestoleni jaoks varu pea terve päev, kuskil seal lähedal on ka see kivi mis on kahe kalju vahel kinni rippumas.samas lähedal on ka mitmeid jugasid.

Osta korralik Norra turismikaart, millel vaatamisväärsused ja majutuskohad peal ja anna minna.Oleme oma autoga 3 korda Norras käinud. Mõnel päeval ei jõua rohkem kui 200 km sõita, sest vaadata on palju ja mägedes ronimine võtab aega.Ööbinud alati telgis.

Meie suund oli otse läbi Rootsi Lillehammeri poole, ringiga Bergenisse ja läbi Oslo tagasi. Alguses on Norra üsna laugjate mägedega, aga mida edasi, seda vahvamaks läheb. Rauma jõe org läheb üsna kiviseks, jõgi on smaragdroheline või helesinine - kuidas parasjagu, ja kohati meenutab vaade nukumaastikku. Maantee lookleb kohati kõrvuti raudteega (http://www.raumabanen.net/index2.html - kliki tee kõrval olevad väikesed pildid lahti, saad maastikust aimu). Seejärel võisime imetleda Euroopa kõrgeimat püstloodset kaljuseina Trollveggenit, see oli kõige võimsam koht, kus kunagi lõunatanud olen. Siis tuli Trollitee (tugevama närviga autojuhtidele, http://www.trollstigen.net/index2.php). Tasub ära käia vaateplatvormil, orus sees on üsna kitsuke. Soovitaks ära käia Alesundis. See on küll linn, aga vaatamist väärt - Põhjamaade Veneetsia, asub Atlandi ookeani ääres kitsukesel maaribal, kui viitsite saarte vahel tunnelites ja sildadel laveerida, jõuate ka päris lahtise ookeani äärde. Ookeanifauna on omaette huvitav, linnas asub ka akvaarium. Linna näeb vaateplatvormilt mäe otsast selliselt: http://stordalcamping.com/picture_library/alesund2%20groot.jpg. Mäed on Atlandi ääres teistsugused, kui sisemaa pool, teravamad. Trolliteelt Alesundi viival maanteel on ilusaid vaateid, mh Norddalsfjordile. Geirangeri fjordil, seda peetakse üheks ilusaimaks, soovitan minna praamile, sõita sellega fjordil, saab teistsugusema elamuse, kui ülalt autoteelt vaadates. Geirangeri ääres võib võtta ette matka Storseterfosseni joa juurde. Lähedal on imekauni vaatega tipp Dalsnibba, meie sellel küll ei käinud, sest oli väga pilvine (kuuldavasti pidi tee ka maksustatud olema, aga selge ilmaga on kindlasti seda väärt ka). Briksdali liustiku juures peaks võimaluse korral ära käima, kui hästi läheb, saab ehk ka liustiku peal matkata (2007. augustis oli see liiga varisemisohtlik, isegi ligi ei tohtinud minna, aga sellest keegi ei hoolinud). Sinna viiva kitsukese tee ääres on kohutavalt armsad kämpingud, võrratult kaunis on ärgata hommikul mägede vahelt rohelise vee äärest, telgisuu liustiku poole. Bergeni lähedal on vahvad saared Sotra ja Store, aga võite arvestada, et enamuse ajast Bergeni kandis sajab. Preikestolenil me ei käinud, pärast Bergenit keerasime autonina Oslo poole. Teele jäi Hardangervidda platoo, sisuliselt tähendas see reisi mäetippudel (või noh, mis tipud, üsna lame oli). Huvitav, kidura taimestiku ja lumega koht, aga me jäime liiga öö peale ning ei olnud mahti seal väikest matka ette võtta, pealegi tuli paks udu. Kindlasti arvestage, et tipus võib olla palju külmem kui samal ajal all orus.
Suuremad elamused sai nüüd kirja pandud. Maha magasime Naeroyfjordi (http://www.naeroyfjord.com/videokongevegen.htm), mis on üks kitsamaid ja kaunimaid, viib päris sügavale sisemaale. Aga sinna me veel läheme!

Väga hea galerii, kust saab reisimarsruudi kokku panna (piltide all kohanimed kirjas, väikeste erinevustega meie trajektoorist, muuhulgas algusega Oslost): http://www.pbase.com/bmcmorrow/norway

mis need praamide, tasuliste teede ja tunnelite hinnad võiks seal kesk-norras umbes olla ?

Kui mäed huvi pakuvad, siis tuleb muidugi ära käia Skandinaavia kõrgeimas tipus Galdhøpiggenis, 2469m. Talvel sinna hästi ei saa, aga suvel paras jalutuskäik. Tee Geirangerisse viib sealt kenasti mööda. Jotunheim olla ka suvel ilus, ehkki mulle meeldivad talvised lumevalged mäed rohkem (tulin sealt sealt täpselt nädal tagasi).

Ühest varasemast käigust - Trondheim tundus täiesti mõttetu linn kummalise koloss-katedraaliga, aga Røros oli küll kena koht. See on muuseum-linn veidi rohkem põhja pool.

Lisaks kaks tähelepanekut:

  • sõidule kulub palju rohkem aega kui arvata oskad.
  • raha kulub palju rohkem kui arvata oskad.
    Eks need kehtivad suvalise sihtkoha kohta, aga Norra suhtes eriti. Võtad kaardil normaalsena näiva tee, mõtled sõita nagu maanteel ikka, ja siis ukerdad serpentiine pidi 40-ga. Järjest ja järjest ja järjest. Seda ka kohas, mis maastiku järgi tundub olevat täiesti lauge!
    Ja need 60 NOK ja kallimad õllekesed teevad rahakotile hirmsasti liiga. Saab muidugi kogu vajaliku kraami autos kaasa tassida, aga varem või hiljem tuleb igati arusaadav tahtmine ka kohalikku teenust kasutada... ja see on neil kallis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jotunheimen
http://en.wikipedia.org/wiki/Galdhøpiggen
http://en.wikipedia.org/wiki/Røros

Kui natuke ringi nuhkida, leiab hinnad üpris kiiresti, ka siin foorumis on neist juttu olnud. Hea pidi olema Nafcampi kaart http://engelsk.nafcamp.com/ , mille eest tuleb tasuda ainult postikulu - seal on teed, kämpingud, maksud jms kirjas. Meil tehing ei õnnestunud (kuigi oli krediitkaart), aga kuulda on, et teistel on paremini läinud.
Teemaksud: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1170400451957&ssbinary=true
Praamide kellaajad ja hinnad:
http://www.fjord1.no/mrf_en/default.asp?menu=1288&page=1492#scroll