Norra reis algusega Oslost

Tere!

Lendame juuli lõpus nädalaks (6 ööd ja peaaegu 7 täispäeva) Oslosse ja rendime ringivaatamiseks auto. Kaasas ka lapsed 6a ja 1,5a. Kõige suurem soov näha ilusat loodust ja fjorde natukenegi, Oslos olla minimaalselt. Aga aeg on lühike ja kõike ei jõua, mida tahaks. Sõidame Bergeni poole, aga kuigi väga tahaks, siis Bergenisse ilmselt ei lähe, kuna nagunii ei jõua ajaliselt seda linna nautida. Pigem siis avastada seal vahepealseid kohti.

Oleme endale kirja pannud järgmised vaatamisväärsused:

Oslos Vigeland Park, siis edasi Borgund, Lærdalstunnelen, Flåm, Trolltunga, Hardangerfjorden, Geilo, Bryggen.

Kas oskate soovitada, mida sealkandis veel vaadata ja külastada? Eriliselt ilusad kohad tunduvad et jäävad kaugeks ja üle ca 3h ei tahaks päevas sõita.

Tänan kaasamõtlemise eest!

Tere,

kolme tunniga jõuab Norras sõites harilikul teel, mitte kiirteedel, milliseid on suhteliselt vähe, umbes 200 kilomeetri kaugusele. Mina isiklikut soovitaksin pigem marsruuti mööda E18 maanteed Kristiansandi ja sealt edasi näiteks Preikestoleni. Teie esialgne marsruut on platool, minu arvates seal pole nii kaua midagi teha. Rannikut mööda sõites on väga ilus loodus, Norra on selline riik, kus ilusate vaadete nägemiseks ei pea üldjuhul kuhugile sõitma, nagu näiteks enamuses maailma maades.

Lisaks veel, et Trolltunga külastamine vajab veidi põhjalikumat planeerimist, kuna jalgsimatk on vähemalt kokku 20 km edasi-tagasi. Terve päev läheb sinna ära ning väikelastega ilmselt pole mõistlik kavasse võtta. Seevastu Stegastein viewpoint on lihtsasti ligipääsetav. Flåm, Sognefjordi, Aurlandsfjordi, Nærøyfjordi ümbrus on vapustav lihtsalt juba autoga sõites. Väikeste lastega võibolla tasub teekonna peale planeerida ka Bø Sommarlandi veepargi külastus (tuleb loota, et ilusat ilma on).

Alesund on samuti väga ilus linn.Mitte kaugel fjordidest.Geirangerisse soovitan,100 km Alesundist.

Meie tegime 2022 sellise ringi (Google Mapsi kaart). Kuna alustasime siit oma autoga ja laevaga üle, siis võta siit 1 öö ja 1 päev Osloni ja tagasi maha, jääbki meie 10-päevase asemel nii 6-7 järgi. Tõsi, sõitsime siiski rohkem kui 3 tundi päevas, aga Bergenis olime 2 ööd ja nende vahele jäänud terve pika päeva, jõudsime seal ka laevareisi teha. Antud plaanist jätsime jooksvalt vahele vaid Geirangeri Skywalki, kuna oli parasjagu pilves ja ülevalt poleks midagi näha olnud. Aga täpselt sama vaade vaid natuke madalamalt oli ka meie ööbimiskoha verandalt, seega me ei kaotanud eriti midagi.

Kristiansundi ei pea tingimata välja pressima, me läksime sinna Atlantic Roadi kõvera silla pärast, aga see sild ka ainus vaatamisväärt asi sel teel, ühe sillakese pärast 2-päevast ringi teist korda enam ei teeks. Ühesõnaga ei midagi niivõrd erilist, aga nähtud ta sai. Pigem kasutaks selle aja Bergenis ära, mis ongi selle teekonna tippkoht minu silme läbi.

Mis veel, Lærdalstunneli asemel sõitsime ülevalt vana Aurlandsfjelleti mägiteed kaudu ja samas vaatasime alla ka Stegastein vaateplatvormilt. See tunnel oma 24km-ga on pikim tunnel Norras tõesti, kuid usu mind, neid tunneleid on sel teel oksendamiseni niigi, lõpuks hakkad juba päevavalgust ja vaadet igatsema, kaua neis pimedates rotiurgudes ikka kimada viitsid. Ma algul isegi üritasin arvet pidada, aga mingil hetkel väljus tunnelite number mu kontrolli alt, neid võis üle 100 olla. Aga see Aurlandsfjelleti mägitee oli sõitu ja vaateid väärt, maastik kohati nagu Kuu peale oleks sattunud.

Ühes kohas oli mingi tunnel remondis ja liiklus suunati ümbersõidule "kitseraja" kaudu üle mäe, ka see oli omaette elamus. Drammen Spiralen on üks huvitav tunnel, mis viib spiraalselt keerutades mäe tippu, kust kena vaade Drammeni linnale.

Algselt oli ka meil Trolltunga plaanis, aga arvestades meie vanust ja jalgade võimekust tuli sellele kriips peale tõmmata. Teekond üles ja alla võtab terve päeva ja räägitakse, et enamasti on seal üleval "laulupidu". Selles mõttes, et kaljunuki peal pildi tegemiseks tuleb teinekord tunde järjekorras seista, rahvast võib teatud hetkedel murdu olla. Ja ega see ronimine sinna lihtsate killast just pole, üle 10 aastase lapsega ehk kappaks ära, aga 6 ja 1,5a on ikka noored veel, kes neid siis tassib seal?

Tee- ja tunnelimaksude tasumiseks tegin konto epass24 sama alla käisid ka laevaühendused üle fjordide, kohapeal polnud üldse mingit muret, kõik käis autonumbri põhiselt, väga mugav.

Liiklus on aeglane, fjordides kiirmagistraale pole. Need tunnid, mis minu plaanis näha, kulusid kõik ka viimseni ära, kiiremini juba ei saa. Satud mingisse "rongi", kus esimene on otsustanud lubatud 80 asemel 50-60-ga loksuda, siis terve rivi nii tuima näoga tuterdabi. Sest möödumine käänulisel mägiteel on lollus, nähtavust pole, sa ei jõua kuhugi. Ühest pressid mööda, teisest ehk kah, aga mitukümmend ühikut on veel ees. Ühesõnaga sa lihtsalt vahetad rivis koha võrra ettepoole, nügides kellegi teise samavõrra tahapoole, aga ise kuhugi ometi ei edene. Ja varem või hiljem sa mingisse kolonni satud, üle 15 minuti vaba teed enda ees nautida pole võimalik. Pressidki kamikazet mängides ühest kolonnist mööda, saad 10 minutit sõita, juba järgmise saba paistab. Keskmine kiirus 50 on arvestuse aluseks igati adekvaatne number, seal maal ei loe, kes kui sügavalt pedaali tallama on harjunud või kui kõvaks ralliässaks end peab, tempo dikteerib esimene tegelane rivis ja nii ongi.

Ehk leiad siit midagi, ma lastele spetsiaalseid lõbustusi soovitada ei oska, me ise vanemad inimesed.

No ma ei tea, kui viitsid, võid ju ka meie reisi videole pilgu peale visata, pole küll teab mis šedööver, rohkem endale mälestuseks tehtud.

Marek_S mainitud fjordide ümber on tõesti väga kena kulgeda. Kas Bergen seatud tingimuste juures plaani võtta, on veidi kahtlane. Kui see alguse "igav" 4-5 tundi sõitu Oslo-Eidfjord ära "kannatada", ongi kena jälle, kas siis Bergeni poole sõita või siis otse põhja poole liikuda.

Ära ei tasu unustada Norra koskesid - Vøringfossen, Steinsdalsfossen, Tvindefossen jne.

Lærdalstunnelen - tunnelit pole ise sõitnud, aga viktor54 viidatud mägitee selle asemel on tõesti väga kena.

Eidfjordi lähedal on Kjeåseni farm - sinna sõites on ühesuunaline liiklus, st tuleb ajagraafikut jälgida.

Trolltunga asemel mõtelete äkki Trollstigen (Trollitee)?
Kuna Norra ilmad sealkandis võivad tõesti olla ka kehvemad ja muutuvad, siis võimalusel jätta plaan vabamaks - sõltub, mis on ööbimisplaanid.

Näide eelmainitud "rongis" sõitmisest Trollstigenil suvisel kõrghooajal (videol kuupäev on vale, tegelikkuses oli juulikuu): https://www.youtube.com/watch?v=-xSJ3Mtilw4 - positiivse poole pealt jõuab kauem vaateid nautida.

Käisime sel kevadel Oslos. Olime mägedes ja tegime oma matka päeva võrra lühemaks, et saaks Oslos olla. Kõik olid selle otsusega pärast super rahul. Ka need, kes olid seal varem käinud. Nii et soovitan ka pealinnas aega kulutuda, mitte ainult "loodust" vaadata.

Oslo on teinud tohutult selleks, et linn oleks nii elanikule kui külastajale mõnus käia. Oslo ooperimaja on kõige ilusam hoone üldse, mida ma olen näinud. Mere äär, Munchi muuseumi ümbrus, Akershusi kindluse kõrgendik - kogu kesklinn on tore. Nii et ärge piirduge vaid ühe pargiga, vaid võtke ka kesklinnas aega ja vaadake, kuidas Skandinaavia linnakujundus toimib.