Viimased kommentaarid

Jaa. 

Minul tekkis millalgi tõrge eksootiliste maade kohalike inimeste pildistamise vastu.
Mis nad on, mingid muuseumi-elukad või? 

Nüüd ma rohkem matkan kui reisin. Siis on teistpidi häda. Peaks pildistama siis, kui on raske hetk või keeruline päev. Järsk tõus, halb ilm, mingi jama. Ilusa ilma pilte ei taha pärast keegi vaadata. Aga "näita seda kohta, tuul su seljakoti ära viis" ei pildistanud ega filminud keegi, sest siis oli vaja ju kotile järele tormata või ise tuule käes püsti jääda...

(Tuul viis seljakoti ära täpselt nädal tagasi, nii et värske lugu, täissuuruses seljakott pani mäge mööda minema.)

Arvati, et Ryanair jälgib Berliini piletite puhul Saksamaa eriolukorra kuupäevi. Need on paar nädalat ette. Ehk siis hetkel pole pole Saksa valitsusel veel otsust, et eriolukord pikeneks 30. aprillini, ja Ryanair ootab-vaatab. 

Meie siis omakorda ootame ja vaatame Ryanairi.

Mul lend aprilli keskel, 5 inimest. Tahaks raha tagasi saada. Ryanair saatis kirja muutmise kohta, aga tühistamist ei pakuta ei meilitsi, ei nende veebis. 

Kas tühistamise vorm on see?
https://refundclaims.ryanair.com/

Alguses ütles "failed", nüüd rõõmsalt "Flight has not been cancelled or delayed > 3 hours".

Mida teha?
Ootan lihtsalt, kuni nad päriselt otsustavad, et tühistavad ära?

Madal-Tatrate harja matkarada. See on keskmiselt mägine, me tegime koos 7a lapsega. Mäestiku harja pidi on ses mõttes hea käia, et kogu aeg on head vaated 360 kraadi ümberringi :) 

Seal on mägimajad, saab magada, saab hästi süüa, on odav - peaks olema igati okei.

Minu päevik sealt:

https://sites.google.com/site/kurinurm/matkad-ja-ronimised/tatrate-lastematk-2017

Aga:

5-7 päeva, 200-350 km - hm? Päriselt? 50 km päevas?

Dante, see vajaks nüüd küll eraldi lõime :)

- "Ajamasinaga Türgimaal", Oskar Kruus

- "Maa ekvaatori all " ehk "Täielik ja üksikasjaline kirjeldus reisist Jaava ja Bali saarele, mis sai teoks sel issanda aastal 1955", Jiri Marek

- "Meremees Murka", Juhan Smuul

"Maailm ja mõnda" sari oli reisiteemalisi pärleid täis.

Mägironimise raamatud ("Eiger Dreams", "Annapurna") on ka mingitpidi reisimine...

Minu lemmikud:

- Reykjavik, Tui Hirv

- Jeruusalemm, Heilika Pikkov

- Berliin, Jaana Davidjants

- Barcelona, Mirjam Johannes

Raamatu-maitsed on hirmus erinevad!

Respekt, nii Govera tippu kui pärast Poola tagasi jõudmise asjus!

> vahel ei näinud mitu tundi inimesi

Haha!

Me nägime sel kevadel Dovrefjellis seitsme PÄEVA jooksul viite inimest. Kahe norra matkajaga olime ühe öö koos, päris lõpus nägime veel kahte norrakat, ja ühes majas käis korraks DNT töötaja. Kõik ülejäänud ööd ja päevad (majades) olime oma pundiga üksi.

Dovrefjell.

Dovrefjell!!!

Nagu rusikas silmaauku sinu soovidega.

Imeilus.

Dovrefjell on Norra kõrguselt 2. mäestik / rahvuspark.

Sinna saab imelihtsalt. Oslo raudteejaamast rongiga 4 tundi Kongsvolli raudteejaama. Jalutad 30 minutit ülesmäge ja oled tsivilisatsioonist täiesti ära, keset mägesid.

Seal on muskusveised!! Ainus koht Euroopas, kus neid näeb. (On veel Gröönimaal ja kaugetes Arktika nurkades.) 

Dovrefjellis on mõnus mägimajade võrk. Kui ilm või sääsed kurjaks lähevad, saad majja pageda. 

Mäestiku tipp Snöhetta on üsna kergesti tehtav. Piirkonna kõrgeimas tipus  käimine annab alati tugeva emotsiooni - "ära tegime!!!"

5-7 päevaga saad rajoonist läbi matkata ja teiselt poolt välja tulla. Ka sealt saab bussi / rongiga kenast Oslosse tagasi.

Kui lähed / tuled Kongsvolli kaudu, siis seal on hurmav ajalooline mägihotell. Norra kohta ootamatult odav ja väga äge. Võid pärast matka linade vahel magada ja hästi süüa. Oslo ja Trondheimi vahel läheb vana kuningatee ning Kongsvoll on selle kõige kõrgem kuru. 

Jotunheim on tore, ja väljaspool Norrat palju kuulsam, aga rajooni sisse saamine on veidi keerukam - ei saa otse raudteejaamast mäkke marssida. Aga muidugi on seal ka väga ilus!

Norra matkarajoonide kohta on olemas väga head tyvekil 1:50k kaardid. 

Aja kohta ei oska ma nõu anda - olen Norras matkanud enamasti varakevadel, lumega. 

Muki, kuidas Norras suvel sääskedega oli? Need võivad muidu väga mõnusa matka väga ebamugavaks muuta... (See on üks põhjus, miks tasub tõsiselt ka majades ööbimist kaaluda.)

Kui vähegi rohkem reisid, siis läheb ikka kindlustust vaja. Mul on omal üsna mitu juhtumit olnud. Ja lähedalt-kõrvalt olen näinud muidugi veel rohkemaid. 

Vähegi kaugemale või keerukamale reisile minnes teen igal juhul kindlustuse.

viktor54, meil oli sel aastal 7-kohalises autos 7-inimest.

Ja meil olid kaasas
- telgid, magamiskotid, magamisalused
- muu matkavarustus - saapast seljakotini, mis mul on 100-liitrine
- matkal söögi tegemise varustus - priimusest pottide ja pajalapini
- nädala söök
Sai hästi hakkama.

Naise buduaar :)
Matkasaapad ja tossud ja sandaalid ja kampsun ja vihmakeep ja... ja umbes nagu ongi kõik. Naisi oli autos isegi kolm, üks neist küll alles hilisteismeline. 

See siis lihtsalt võrdluseks, et kui erinevad võivad olla soovid ja lahendused.

Kõige suurem vaev on panna inimesed oma pilte sortima / kustutama. 

1000 fotot - mida ma nendega teen?

Tehnilisi vahendeid on miljon, need pole üldse probleem.
Dropbox, google drive, mistahes fotoalbumi rakendused.
Mul endal on smugmug (https://kaur.smugmug.com/).

Airdrop aga... kuidas see töötaks? (Isegi kui oleks Apple vidinad kellelgi)
Vot seda ma küll ette ei kujuta.

Kui lapsed on nõus telkima (meie omad on), siis on vähemalt ööbimised üliodavad. Aega läheb mõnevõrra rohkem. Ja ise pead tööd tegema - ei ole toateenindust ega hommikusöögilauas kummardavat kuli.


Kusagil oli veel matka-auto vs camperi vs karavani teema ka :)

Kõik autod pole võrdsed. Meil on 7-kohaline. Autojuhte on mõnel reisil olnud neli, viimasel kolm. Saab vahetada. Saab omavahel juttu ajada. Saab ka nii, et üks-kaks magavad, eesistmel lobisetakse. Kui on huvitavad inimesed, siis on ka koos autoga sõita huvitav.

Sel suvel autoga Tallinn - Trieste - Tallinn, ehk siis Itaaliasse Vahemere äärde välja. 

Täpselt kaks nädalat - laupäeva hommikul välja, reede öösel vastu laupäeva tagasi.
Põhiline eesmärk oli käia Sloveenias mägedes (Karavanke ahelik ja Triglav).
Autos 3 täiskasvanut + 3 teismelist + 1 algklassilaps.

Kaks nädalat oli Sloveenia jaoks täiesti piisav. 
Sõitsime kolm pikkade peatustega päeva "sinna" ja kaks päeva "tagasi". Bratislavast (Slovakkia) jõudsime Eestisse nii, et neljapäeva õhtul kell 7 alustasime, Poolas telkisime ja reede õhtul hilja olime Tallinnas. 

Poola läbimine on muutunud kiiremaks ja mugavamaks. 

Ma muidu eelistaks ka lennuk + autorent skeeme. Aga no ei ole neid lende! Jälgisin pikalt kõiki Sloveenia ümbruse lennuvariante - on kas väga halvad ajad või väga kallid. Halb aeg = kulutad päeva ja pead poolest ööst ärkama või saad öösel kohale, sisuliselt kaotad ka teise päeva välja magamise peale. Kallid - 300 eur pilet x 5 inimest peres on 1500. 


See suvi Poolas leidsime kämpingu, kus auto + kaks telki + seitse inimest = 10 eurot :) 


Sisuliselt oli keset põldu kraan ja põllu ääres plastikust peldik.
Kogu "kämping" :)
Aga meile sobis väga hästi. 

Ma olen näiteks Islandil telkinud ja ei soovita seda kellelegi (kui on võimalus vältida). 

Sel suvel Itaalias oli sihuke juhus, et kiirteel oli streik.

Maksmise putkad kinni, sildid üleval. Sõida otse läbi!
Pärast reisi leidsin nende kiirtee haldus-asutuse lehelt uudisnupu, mis kinnitas, et oli tõesti streik ja just sellel päeval.
Päris lõbus!

Päris ilma plaanita ei ole võimalik. 

Vähemalt peab läbi rääkima, mida reisikaaslased reisilt ootavad.
Muidu on nii, et üks pere tahaks randa, teine mägedesse ja kolmas linna šoppama. Ja siis on kohapeal ainult jama ja keegi pole rahul. 

Veigo & hbert on ilmselt piisavalt sarnaste huvidega, et said kohapeal kokkuleppele. Aga kui inimesi on grupis kümme? No ei tule välja. 

Mingi generaalplaan peab ikka olema, ja arusaam, mis on ühised huvid.

Kui reisid üksi või hea sõbraga, siis on muidugi suva, tee mis tahad. 

Tsarõni kanjonisse minge!

See on nagu Suur Kanjon, aga ilma turistideta. 
Saate vabalt kõndida-matkata.

Telgis ööbimiseks on kämpingud. Slaavi keeltes "avtokamp" või "-kemp", googlest leiab "campground" all näiteks. Sealt saad telgile sileda koha, pesemise ja wc, joogivee. 


Eestist minnes poolel teel on Lesna Polana kämping Grajewo lähedal (Augustowist edasi). Järve ääres, väga odav. Olin seal viimati kaks nädalat tagasi ja soovitan: http://mazurskicamping.pl/ Aga kämpinguid on kõik kohad täis, otsi enda ajakavale ja marsruudile sobilik.

Zakopanesse võib ka ühe laksuga kohale sõita. Me tulime just lastega Lõuna-Poolast Czestochowa lähedalt Eestisse. Kiirteed on nii heaks läinud, et sõidad palju kiiremini kui paar aastat tagasi. 

Kesk- ja Lõuna-Euroopas üldiselt väljaspool kämpinguid ja muid määratud kohti telkida ei tohi. Kui oled julge, siis... siis ikka saab, aga ametlikult ei tohi.

Zakopane ümber on mäed, mine roni :)

Norra kaardid onlines:

https://www.norgeskart.no/ - topo ja matkarajad
https://ut.no/kart - DNT kaart, mägimajad ja rajad

Telefoni topo-kaardiks on minu arust kõige parem Topo GPS. Saab kaardi Eestis ära osta ja alla laadida. Mägedes ei ole ju levi ja online kaardid ei tööta.

Spiterstulen on päris suur keskus. Sinna saab autoga kindlasti, aga vist tuleb tee, ööbimise / telkimise ja parkimise eest maksta. Helistage ja küsige, kuidas on:

Facebookis on "friluftsliv norge" grupp, sealt saab ka kõike küsida.

1) Seal SAJAB ja PUHUB. Ja no nii, et sõnades kirjeldada ei saa. Lastele ei meeldi. Täiskasvanu saab aru, et see tuleb ära kannatada, sest ilus loodus ja äge. Laps... tema jaoks on see lihtsalt mingi ekstra jama koht, kuhu ta toodud on.


2) Te tahate seal matkata (ilmselt), kaheaastane lihtsalt segab, kuhu ta jätta? Kaasa tassida - milleks????

Need lapsed, keda meie seal nägime, ei tundunud kuigi õnnelikud. Üleni kilesse mässitud, emme-issi süles.

Me käime oma lastega mägimatkadel. Igal aastal ja alates üsna väikesest peast. Ja no tõesti päris matkadel, nii et telk + nädala toit selga ja mäkke. Me võtame neid kaasa nii linnadesse kui loodusesse, ja neile meeldib ja meile meeldib. Nii et ma olen muidu hirmsasti lastega reisimise poolt. 

Aga kahene Islandile - siin teeks ma erandi ja ütleks, et ei. 
See ei ole hea ei talle ega teile.