Pakettreisija surm?

Viimasest Jüri Toomeli Estravelleri juhtkirjast jooksis läbi intrigeeriv tsitaat: “Kui siin saalis on Estraveli, Wrisi ja teiste reisibüroode töötajaid, siis võtke teadmiseks, et peatselt olete kõik lahti lastud,” teatas enesekindel noormees hiljuti toimunud turismikonverentsil. Turule saabuvat Uus Tase, mis põrmustavat kõik senised asjalised. /.../ valitsevad konkurentsivõimelised hinnad. Reisikonsultandid olevat sügavate kogemuste ja teadmistega, aga pakettreisid põlatavat suisa ära.

Ehk mõni lähemalseisja teab, mis tulijaga tegu? Kas turg on valmis uut tüüpi reisibüroodeks?

Ma võin eksida, aga vist peab Jüri Toomel hiljuti toimunud turismikonverentsi all silmas Tallinna Konverentside poolt 7. septembril Saku mõisas korraldatud II Turismikonverentsi. Selle ajakava ja esinejate lühikesed tutvustused leiab siit www.tallinnakonverentsid.ee/est/konverentsid/toimunud/2005/turism/programm Ja teemal "Kuidas viia pakutavad turismiteenused uuele tasemele" rääkis seal Go Travel Cassandra nõukogu esimees Tiit Pruuli. Võimalik muidugi, et Kika tsiteeritud n-ö enesekindel noormees oli mõni saalisistuja, kes avaldas oma arvamust Pruuli ettekandele järgnenud diskussiooni käigus. Aga ehk loeb seda foorumit ka mõni Saku mõisas konverentsil käinud inimene ja oskab kommenteerida.

Eks GO oleks olnud ka minu esimene pakkumine, aga ei tahtnud spekuleerima hakata

Paratamatult tuleb meelde respublica oma uue poliitikaga ning paha haisuga, mis sellest lahmimisest alles jäi. Eks näis, kas uus tase on reisikorralduses midagi enamat kui vahu suust välja ajamine.

Ju on tegemist ennasttäis ülbikuga. Neid kõrgel praalijaid on juba päris ebameeldiv kuulata ja veel ebameeldivam vaadata. Elatakse enda mõõdupuu järgi ja kõik, kes elavad teisiti on nende meelest "ebanormaalsed". Tühised ja kõmisevad inimesed teevad endale niimoodi reklaami!

Enamus eelkommenteerijaid võiks oma sõnad tagasi võtta. Kui uurida natuke Tiit Pruuli tausta ja elulugu, siis saab igaüks aru, et see mees tühjasid sõnasid ei tee. Vähetõenäoline, et keegi Trip-i kasutajatest on elus nii kaugele jõudnud ja nii palju korda saatnud kui Tiit Pruuli seega teda "ennasttäis ülbikust noormeheks" kutsuda on väga vale. Selliseid kommentaare lisavad siia tõenäoliselt konkureerivate reisibüroode inimesed, kelle hirm tööta jäämise ees on täiesti õigustatud. Ootame-vaatame, millega Pruuli SEEKORD Eestit raputab.

Marko Kaldur Avasta Eestimaa! Discover Estonia!

See "enesekindel noormees" (sain tänavu 40) ja "ennasttäis ülbik" olin ilmselt tõepoolest mina, ehkki mu tsitaati on Estraveli reklaamiajakirjas oluliselt moonutatud, mu sõnakasutus ja mõte tol konverentsil polnud kindlasti nõnda lihtsakoeline. Mu esinemine algas turismikonverentsil tõesti äkilise retoorilise võttega, kus lubasin traditsiooniliste reisibüroode töötajaile koondamisteateid. Ettekande lõpus vabandasin kõigi nende ees, et oma idee selgemaks väljatoomiseks nõnda ärplesin. Avaldasin tunnustust Estraveli, Wrisi, Hermanni jt büroode tublidele töötajatele, kes on turismiäris korda saatnud märksa rohkem kui mina. Aga see, mida öelda tahtsin oli:

  1. Turismifirmad peavad andma kliendile tõelise valikuvabaduse. Praegu on reisibüroo klient Eesti (või Soome) turismiettevõtete ori. Klassikaline paketitursim on meil veel lõpuni läbikäimata etapp. Aga nt brittide suured paketioperaatorid sinna ka surid, et ei suutnud kliendisoovidega ja turu dünaamilisusega kaasa minna.
  2. Vaadake maailma turisminduses toimuvat - Valitsema on asunud võimsad kontsernid: Cendant - reisiteenuste ditributsioon (GTA, Galileo, Travel2, Travel4 jt), hotellid (6400 üle maailma), autorendid jm. easyGroup (easyJet, easyBus, easyCar, easy Hotel, easy Cruise jne jne).
  3. Go Group (Go Hotels, Go Travel Cassandra, Go Bus, Go Rail) tahab tegutseda samalaadse kontserni põhimõtetel, ja väärtuste alusel, mille olulisteks märksõnadeks on valikuvabadus ja taskukohasus.

to: Pruuli kõigepealt tehke ära see, et kui interneti otsingusse kirjutada sõna rong ja moskva leian ma ka ülesse selle firma kodul. kes sinna moskvasse sõidab :) Jõudu

Tiit, võib-olla see läheb teemast mööda, aga taskukohasus on väga suhteline mõiste, mida on küll hea reklaami eesmärgil rõhutada aga kas asi reaalselt on/tuleb ikka nii taskukohane? Kiikasin ka teie uue Shnelli hotelli kodulehele ja minu meelest ca 1000 krooni tuba ei ole mitte odav ja turistiklass, eriti arvestades siin vanematest teemadest läbi käinut, et plaanis oli teha budget hotell ja mõelda ka "seljakotireisijate" peale. Või oli see lihtsalt idee tasandil? Eks kindlasti toob kallim hotell rohkem raha sisse ja võib-olla oli see ka otstarbekam teha mingil muul põhjusel, aga lihtsalt kuidagi veidi vastuoluline. ;)

Moskva rongi kohta saad infot väga lihtsal aadressil: www.gorail.ee Loodetavasti õige pea teeme avalikuks ka online broneerimissüsteemi, mis on hetkel testimisjärgus.

Taskukohasus on muidugi suhteline mõiste. Go Schnelli on Tallinna kesklinna hotellide mõistes hinnaskaala alumises otsas. Oleme esimestel avamisjärgsetel kuudel majutanud väga palju Lääne-Euroopast tulnud nö independent traveller'e, seljakotimatkajaid, kellele see hind on jõukohane. Mõistagi peab Paidest Tallinnasse tulnud eesti mees 1000 krooni kulutamist ööbimisele ebamõistlikuks kulutuseks. Ja kui me Sinuga, Rebaseonu, Panamas matkasime, ei raatsinud me ju ka öömaja peale nii palju kulutada. Ning seal polnud seda ka mõtet teha, sest korraliku küljeluse sai hoopis väiksema raha eest.

Herr Pruuli!

Kõige austuse juures Teie vastu pean siiski märkima, et suurte sõnade ja glamuursete visioonide kõrval võiks suhteliselt väikese vaevaga ellu viia mõned tõelised muudatused Teie poolt juhitava reisibüroo igapäevatöös. Toon paar näidet eelmisest nädalast. Külastasin Cassandra bürood Kristiine keskuses sihiga leida talutava hinnaga lennupiletit Indiasse. Meeles mõlkus Lufthansa sooduskampaania, mille hinnad ka selle büroo klaasseinu ehivad. Boksis viibival näitsikul näis olevat suuri raskusi geograafiaga, kuid peale 35 minutilist ekslemist netiavarustel suutis see professionaal välja võluda pileti Madrasesse (Chennai) ja tagasi Delhi kaudu 18 885 krooni eest, mis on umbes kahe kolmandiku võrra kallim, kui minu enda poolt leitud pilet samaks ajavahemikuks. Suunavatest küsimustest ei olnud abi. Arvates et tegemist on juhusliku äpardusega, külastasin järgmisel päeval ka Cassandra (Go Travel) bürood Balti jaamas. Sealses büroos pakuti mulle esimese ehmatusega (ilmselgelt on selle toakese inimestel palju tähtsamaid ja tulutoovamaid tegemisi, kui ühtepuhku neid eksitavate turistide tüütud pärimised) ja üsna pirtsakas toonis suhtlemiseks idanaabri keelt. Vene keel ei valmista mulle küll raskusi, kuid ega sellest asi paranenud. Lennupiletite alase küsimuse peale võeti pikki telefonikõnesid ja juba 10 minutit hiljem selgus, et "kahjuks ei saa praegu piletite kohta mingit infot, sest KÕIK vastava ala inimesed on koosolekul, mis kestab 11-st kelle 3-ni pealelõunal!" Ehk sobiks Teie Balta kontori uueks nimeks paremini näiteks "PosholPuteshestvije"? Kelmikalt kahemõtteline nimi oleks sel juhul sisuga vähemasti kenasti kooskõlas.

Tiit, Paide mainimine ei tee siin mingit vahet, asi on põhimõttes. Inimesed ei peaks olema nii mugavad, sellal kui maailmas valitseb tegelikult kohutav vaesus. Lihtsalt see fakt, et nad võivad endale seda lubada, ei ole piisav. Tegelikult peaksid nad tundma süümepiinu pidevalt raha luksuslikule ööbimisele (ja söömisele) kulutades.

Seega, propageerigem rohkem säästvamat ja hoolivamat eluviisi! ;)

Pets! Tänan, kõik sellised märkused teretulnud. Tõsi on, et meie Balti jaama büroo on orienteeritud enamasti venekeelsele klientuurile. Veelgi enam tõsi on, et personali koolitamine on neetult oluline ja aeganõudev tegevus. Aga absoluutne tõde on, et ilma lennukate ideedeta ei jõua kuhugi. Rebaseonu! Nõus, et vähem luksust peaks olema elunormiks. Tule Go Schnellisse ja sa näed kui askeetlikud on sealsed toad. Aga hind kujuneb ikka nõudmise-pakkumise teljel. Ja Tallinna kesklinna hind lihtsale hotellile on täna just selline. Ju hinnad muutuvad, kui ööbimiskohti juurde tuleb. Ka mina, kui pean valima, võtan odavama hotelli ja kulutan alles jäänud raha veinile ja raamatutele (mis võibolla on küll ka vastutustundetu priiskamine).

kusjuures naljakas oli lugeda petsi juttu india piletitest - täpselt samasugune kogemus samas büroos..

vähemalt viitsib mõni asjalik mees siin ka kriitikale vastata

tean härra Tiit Pruulit erinevate kirjatükkide poolest ja erinevate telesaadete poolest. Tundus siiani mõistlik ja huvitav mees olevat! Aga milleks siis nüüd see teisi firmasid ja töötajaid lausa solvav esinemine.... Küllap on tal sellist sensatsiooni vaja oma firma promomiseks. Cassandra puhul on ju tegelikult tegemist üsna kesise firmaga - ütleksin keskpärasega. Kummalisel kombel tegeleb ju Cassandra väga paljus hoopis odavate bussireiside korraldamisega - mis uus tase????

Kas siis härra Pruuli oma kliente üldse ei austa (või austab rahakoti järgi) ja järelikult peaksid kõik odavate pakettreiside soovijad mitte sinna büroosse minema - nad ei ole sinna ju siis oodatud!!!! Mis toimub?

Ka minul on Cassandra balti jaama bürooga ebameeldiv kogemus ja sealt ära tulles südamest imestasin, et sellise kvalifikatsiooniga töötajaid üldse meil veel eksisteerib. No keeleoskus on omaette teema...

Aga - nüüd tagasi tema jututeema juurde. Pean imestusega nentima, et see "mütsiga löömine" ja "uue tasemega laiamine" on tõesti ebaproffesionaalne. Turismitöötajana peaks ta ju teadma meie enamiku klientide soove ja võimalusi. Kahjuks on enamuse meie inimeste rahaolud veel väga-väga-väga pikka aega nigelad ja needsamad "neetud pakettreisijad" näevad ränka vaeva, et seda kõige odavamat reisigi endale lubada. Rõhuv osa reisibüroo tööst on iga päev just tegelemine nende pakettreisijatega ja eriliste "kõrgelennuliste" soovidega kliente on imevähe!

.. ikka rõhuv enamus reisib allahinnatud soodusreisidega ja iga väiksemgi sada-kakssada krooni on nendele reisi otsustamisel oluline.

Inetu on solvata teiste reisibüroo töötajaid. Ma arvan, et enamus teeb oma tööd südamega, sest muidu seda tööd ei saagi teha. Ja praegu peaks tundma end solvatuna ka väiksemate sissetulekutega kliendid.... ju vist vana tase! Küllap nemadki tahaks minna kuhugi eriliselt eksootilisse paika aga... rahakott ei võimalda! Huvitav, kas nad peaksid siis häbenema oma saamatust, et ei ole jõudnud üle laipade "edukate ja kaunite" maailma!

Soovitan härra Pruulil kõigepealt oma firmas asjad korda saada (uuele tasemele) ja siis hakata teiste büroode töötajaid vallandama!

Edu Pruulile oma firmaasjade korraldamisel!

Kas sa vaevusid lugema Tiit Pruuli vastust pealkirjaga "Vabandused-selgitused" mõned postitused üleval pool?

Vaevusin. Lugesin kõik kommentaarid läbi ja ka algmaterjali, kuigi seda on suht tagasihoidlikult. Kuid siiski nii haritud ja intelligentse inimese suust seda kõike kuulda on ikkagi päris ootamatu (seda siis väga kergelt öeldes). Ta on laia silmaringiga mees - palju käinud ja palju näinud. Lihtsalt kurb on see, et kuidagi ei suudeta (või ei taheta) mõista neid inimesi, kes oma 3000 kuupalga juures korjavad sent-sendilt terve aasta raha ja siis rõõmustavad, kui saavad omale lubada a la 3000 maksva puhkusereisi kas siis Türki või Egiptusesse - kuhu iganes!! Ka nemad tahavad saada välja siit raskest igapäeva elust ja kasvõi nädal poolsöömata olla mujal maailmas! Need on rõhuvas osas just pakettreisijad! Ja nagu teada, tugevalt üle poole Eesti elanikkonnast! Mul süda lausa tilgub verd seda iga päev nähes! Õnneks on praegu palju otselendudele sooduspakkumisi ja seda kasutatakse agaralt. See ei too reisibüroodele sisse kasumeid ja pigem on see heategevus... aga las olla. Terve lennuk ei ole ju täis sooduspakkumistega reisijaid ja need hotellid on ju reeglina kasinad ja nigelad... aga nii arenevad ka vaesemate perede lapsed ja näevad ilma. Muud võimalust ju neile ei ole. Müts maha nende vanemate ees, kes nii oma perede eest üritavad hoolitseda! Ma tõesti loodan, et kunagi ehk lõpeb ära see endast madalamal elujärjel inimeste alandamine. (tõeliselt sinisilmne ja rumal lootus, pigem see nähtus just kasvab). Aga ehk kunagi.... ehk kunagi ei astuta maaslamajast kurejalaga üle vaid pigem aidatakse! Praegu on ikkagi metaliteet - me oleme talinast, me maksame! ja teised on ka ... ikkagi inimesed. Vabandan, kui tundun kuri... lihtsalt ei saa kõike oma mätta otsast võtta vaid võiks vaadata enda ümber ka ringi. Lugupidamisega, Reisibüroo töötaja.

Lugesin just teemat reisikultuurist ja tundsin kurbust selle üle, kuidas halvustatakse pakettreisijaid. Siin sama lugu. Tuli meelde paari aasta taguselt egiptusereisilt kaks väga toredat vanapaari, kes olid ikka tohutult õnnelikud, et said oma elus veel püramiide näha. Ei saa ikka kõik maasturiga mööda maid kimada. Nagu elus hakkamasaamisel, nii ka reisimisel pole kõik vaprad ja ilusad.