Söök rattamatkal ?

Kui minna ca 5'ks päevaks rattamatkale, Eesti piires, ilma saateautota ehk kõik vajalik rattapeal, siis mida peaks sellise matka puhul üldse toiduks kaasa võtma `?
Ma ise kujutan ette, et midagi ikka peaks ise ka kaasa võtma? kui see otsas siis saaks poode külastada, kogemused puuduvad. Mõtlesin et peaks ju olema midagi, mida lihtne valmistada, aga samas peab see ju toitev olema.

Paluks siis abi rattamatka menüü osas

Meie olema alati põhiasjad kaasa võtnud, kuid poode ka külastanud. Rattamatkal tekib vastupandamatu isu heade asjade järele, nagu jäätis-jogurt-koogikesed-lihapallid jmt, neid kõiki saab poest ja poode ikka leidub ka. Isegi söögikohti leidub.
Aga kaasa peaks kindlasti võtma leiba-saia (vajadusel kuivikutena), kuivsuppe (kruusisupid), mõni lihakonserv ja pudrumaterjal (näit tatratang), juustu ja suitsuvorsti, lahustuvat kohvi, suhkrut-soola-maitseaineid. Kui tahad toitvat, siis küpsised, halvaa ja šokolaad ja muidugi juust). Tee äärest võib talunikelt osta piima, kartuleid, herneid jmt värki.
Kaasas on meil alati olnud ka priimus ja piiritus, tuld võib teha vaid selleks ettenähtud kohtades ja neid on vähe.
Igatahes sõltub kõik, kui palju rahvast ja mis isuga inimesed matkale tulevad. Enne peaks kindlasti uurima ka maitse-eelistusi, võib juhtuda, et mõni ei taha kaerahelbeputru ja teine jälle ei söö kala.
Edu!

Esiteks pead ise välja mõtlema, kas sa tahad hommikul telki kokku pannes rahulikult putru keeta ja laagris vedeleda, või tahad kohe plehku panna ja esimeses külakõrtsis kõhu täis süüa.

Kui ise keetmise-küpsetamise peale minna, siis tuleb päris palju kola kaasa võtta:

  • priimus, kütus (gaas/piiritus) (kaugema/pikema matka jaoks kaks priimust), süütajad
  • kaks potti (tee ja päris-söögi jaoks), arvestusega 0.5L ja 0.75L inimese kohta
  • kulp, nõudepesuvahend ja -lapp

Kõige lihtsam on hommikuti teha putru ja õhtuti riisi/tatart/makarone. Pudrule moosi peale, riisile konserve sisse, võid-leiba kõrvale. Aga see on miinimumprogramm, pudru juurde või asemel võib oma fantaasia ja rahakoti piires midaiganes kaasa võtta. Vorstikesed, kommid, hanemaksapasteet, misiganes! Ainult halvaks ei tohi minna ja loksumist-kloppimist peab taluma.

Praktika näitab, et toitu võetakse alati kaasa liiga palju, sest keset matka tuleb xxxx mainitud jäätise-lihapallikeste himu peale ja tatar jääb potti panemata :)

Võin nõu anda kaalu mahavõtmise reisi kohta.
Esimesed 2 päeva kaal ei kuku, tunned vaid tühja kõhtu ja kõhnumine on petlik. Alates 3.-st päevast hakkab kere ise vajalikust kohast aineid võtma. 5 päeva võib liiga lühikeseks osutuda, ehk 3kg saab maha võtta. Ise võtsin 10 päevaga 8kg maha.
Mida siis aga süüa, et see kaalukaotus toimiks? Loomulikult ei tohi süüa nagu kodus. Kaasa võta kalakonserve, tomatis on eelistatavamad. Olen kasutanud ka külmi mulgi kapsaid, pool purki söögikorraga. Söögikordi 4-5. Mõni viil saia või leiba lisaks. Juua tuleb ainult lonksukaupa, sobib kali, mahl või ka Kelluke. Teised võivad vastu hakata. Vesi ei toida ega ole ka maitsev. Vedelikku hoia algul suus, lase ringi käia, siis niisuta huuli ja neela alla. Lonksuti juua võib iga poole tunni takka. Kindlasti ei tohi juua korraga palju, isegi halb hakkab ja sõiduvõime kaob paariks tunniks.
Ei soovita jäätist, see võtab ligi tunniks sõiduisu ja jõu ära. Jäätis sobib ainult õhtul sõidu lõpus.
Sõita tuleks 12 tundi, pisikeste vaheaegadega, söögiks ka veerand tundi. Vahel on soovitatav käia 200-300m jala, et lihased ei sureks ära. Sest rattasõidul osa lihaseid pole koormatud, osa liigagi.
Nii pole vaja kuigi suurt hunnikut kaasas tassida ning koorem on suhteliselt kerge ega sega sõitmist.
Riideid mitte kanda, vaid lühikesed püksid, tuul ja päike teevad oma töö. Kui vaja, suple, jahuta keha veega.
Võimalik on ka kord päevas või üle päeva soe söök. Neid kohti meil leidub nüüd hulgi. Kuid süüa tuleks vähe, vaid maitseks. Söögikorraks võiks olla lõuna, õhtul ta koormab liialt.
Tehke katset ja näete, et kõige arukam viis samaegselt sõita, päevitada, keha karastada ja kaalu maha võtta.

Seda viimast kommijat lugedes tekkis mõte, et kõike ei tasu kohe pimesi järgi teha.
Ja seda ka, et väga kiire kaalukaotus matkal kompenseeritakse reeglina veel kiirema kaalutõusuga vahetult pärast matka.
Mina soovitaks just tasakaalustatult toituda, niipalju kui võimalik ja nii tihti, kui kõht tühjaks läheb. Joogiks soovitaks just vett, sest see on see, mis janu ära võtab. Kaljas, kellukese jnt on palju suhkrut ja lisaaineid. Ja miks jäätis sõiduisu ära võtab? Minu kogemuse järele küll mitte.
Niisiis - planeerige oma matk mõistlikult, toituge ja riietuge vastavalt vajadusele. Võiks koostada maksimum- ja miinimumprogrammi, tegelik tulemus jääb siis nende kahe vahele.

Travellunch nüüd eesti rattamatka jaoks küll õige asi ei ole.

Proovisime talvel travellunchi militaar-varianti (kombineeritud ühte pakki kogu eluks vajalikuga, aga pmst peaks maitsed samad olema mis tsiiviilis müüdaval kraamil) - no ei meeldinud. Aga kui on tõesti vaja kiiresti süüa teha, siis käib kindlasti küll. Üle gröönimaa käinud Lond/Kalve kiitsid seda igatahes taevani. Kuid eesti rattamatkal ei tohiks olla ei vee-, kütuse- ega ajapuudust, seega võiks ikka normaalset sööki süüa.

Kohati kroonilist laiskust põdeva inimesena olen viimasel ajal ise ka mingid õhtusöögid Travellunchiga täitnud, kas just iga päev, aga näiteks üle päeva või käigu alguses. Niruma ilmaga on ikka kuradima mõnus nii kiirelt soe ports sööki valmis saada.

Pastad, kartulipudrud jms, mille kiireid variante tavalises toidupoes ~ 4-10x odavamalt leiab, olen proovinud küll valikust välja jätta, aga isiklikult erilise maitse-pettumuse osaks saanud ei ole. Kui hind ei kõiguta, võib täitsa proovida. Uued suuremad pakid 2x portsuga on ka täitsa asjalikud.

Samas söön ma ilma suurema nurinata pea kõike, ka kiirnuudleid (mõistlikus koguses), seega koduse köögiga rohkem harjunutele ehk tõesti nii hästi ei istu.

Muide siin on paar teemat, näiteks http://trip.ee/node/21516 , http://trip.ee/node/21516 ja ilmselt veel mõned, mis annavd ideid ka rattamatka tarvis. Kartulipuder merevaigu ja suitsuvorstiga ning priimusel tehtud pannkoogid tegid viimati päeva [:

Suured tänud kõigile kasulikku infot jagamast, sellest oli palju abi, veits plaanib ja kaalub veel kuidas täpselt ja enne septembrit käiks ära.

Aitäh!