Viimased kommentaarid

Oleme pensioni peal aktiivsed rändajad ja teinud iga üksi või kaksi omal käel reiside kohta kulude statistikat viimase 12 a jooksul. Kuigi on nende aastate jooksul inflatsioon toimunud ja igal trippijal erinev elustiil. on järgnevad arvud hinnataseme võrdluseks. Päevakulu sisaldab hotelli, söögi, kohapeal sõitude ja tuuride maksumust. Üldkulu saamiseks tuleb lisada viisa. lennupiletite ,reisikindlustuse maksumus. Muidugi on hotellid budget tüüpi ja puhtad, taksosõite minimaalselt, linnades kasutame ühistransporti või tuk-tukke, söögikohad söökla tüüpi ja ka tänavaköögid, mitte restoranis.Peab ka arvestama et ei ole kallites randades lebotajad vaid aktiivsed mööda maad rändajad.
Päeva kulu eurodes ühele -
15 euri- Pöhja-Tai, Iraan, Nepaal, Lääne-Ukraina,
20 euri- Jaava,Löuna-Hiina, Vietnam, Birma. Krimm, Maroko, Sri Lanka, Usbekistan
30 euri- Borneo, Gruusia, Bulgaaria,
40 euri- Hispaania palverännak,Portugal, Poola
60 euri- Jaapan.

Kui seltskonnas keegi oskab vene keelt, on väga kasulik http://forum.awd.ru/
On palju reisikirju ka Kesk-Aasia kohta nii autoturistidele kui ka punktist punkti rändajatele. Enamasti on illustratsiooniks head pildid.
Araali mere äärde me ei soovinud jõuda, tundub olevat juttude järgi endine lausmerepõhi koos roostes laevavrakkidega.

LOI taotlemise ankeedil ja ka viisakleepsul ei ole märget sisenemispunkti kohta. Nii et peaks olema võimalik sisenemist valida.
Veel viimast infi. Augusti lõpul Usbeki riigipank tõstis sommi kurssi ametlikuks vahetuseks kaks korda. Nüüd on see juba lähedal musta turu kursile ja kliendil suuremad valikud tegutsemiseks.
Teade nõrganärvilistele. Vene uudisteportaal Newsland teatas raadioteatele tuginedes, et 27. augusti öösel peale kella 21 peeti Urgentsis kinni 3706 inimest, kes "sihitult" jalutasid tänavatel. Kinnipeetud arestiti, tehti trahv või rakendati profülaktilisi vestlusi. Pole muidugi välistatud, et tegu on libauudisega.

6 päeva jaoks 6 linna on liig äge programm. Soovitaks Fes ja Marrakesh mõlemad 2 p ja Meknes rongiga väljasõit 1 päev. Et veidi nuusutada maaelu ja loodust, pakuks uks päev väljasõidu Marrakeshist Querika orgu. Eelmine jutt Fesi mediinas ekslemisest on jumala õige. Ise kasutasima paaril korral logelevate noorsandide teenust kohaleviimiseks nii 10 D eest.

On kogemused 10 aasta tagused, kuid siiski
https://trip.ee/foorum/uldfoorum/kuu-aega-tais-vs-kuu-aega-tai-ja-kambodza Pai asemel tegine 3p retke Eagle House hotelli orgunniga Pai suunas dzungliradadel. Meie üllatuseks Mae Saes ei leidnud ühtki turbürookest, kes teeks sõite kuldses kolmnurgas, Saime sisuka päeva lavatakso rentides päevaks ja Mekongi jõel mootorpaadil tiirutades viidi isegi ühele Laose saarele viisavabalt. Mae Sais on ka Birma piiriületus, kus vist saab teha ka ühepäevaseid tutvumisi Birmasse. Kui huvi, uurige ise hetkeseisu.

Oleme erinevad, kuid siiski soovitaks lõuna-saarte jaoks jätta üks nädal ja Põhja-Tais olla 1,5 nädalat. Chiang Mays on siiski väga palju huvitavat, mida 2,5 päevaga ei õnnestu läbi teha. Soovitaks näiteks mõnda 3 päevast jalgsimatka-tuuri mõne hotelli või turfirma poolt, lisaks tuur pikakaelaliste külasse. Linnast välja sõites lavataksoga 15 km on väga ilus ala Doi Suthep templikompleks ja veel edasi 4 km kuningapere talveresidents- Bhuping Palace. Väga ilus on ka Doi Inthanoni tipp koos 2 templiga. Nii et rändamist-vaatamist jätkub.
Pak Chongi jõudes peatänaval 7/11 poe hoovist lähevad lavataksod Khao Yai pargi poole. Ca 10 km enne parki on küla hotellidega, meie kasutasime Greenlife GH teenust- sai 2 ööks maajutuse ja oli odav ja heal tasemel tuur pargi külastuseks.
Bangkoki templitest soovitaks kuningapaleed, Wat Pho ja Wat Arun. Võiks võtta kohalikust turbüroost päevase tuuri Damnoen Saduak ujuvale turule või siis Rose Garden show-etendus.

On Valdeku reisikiri https://trip.ee/reisikirjad?page=8 ja
https://picasaweb.google.com/104935050820137863302/IndonesiaKalimantan2013
Reisimine mööda jõgesid ja lääne pool tühjad saared. Pildialbum küll ei taha avaneda

Usbekistan, 2.-16. mai 2017

Tegime sõidu Usbekimaale, täpsemalt Tashkent, Samarkand (väljasõidud Timuri väravad, Shakhrisabz, Urgut), Hiiva väljasõiduga Urgentši, Bukhara ja Tashkent väljasõiduga Ugam-Chatkal Rahvusparki. Kuna Tashkendi lennujaam on kuulus oma suure ja aeglase bürokraatiaga soovitan online check-inniga valida endale võimalikult eesotsas kohad. kust saab esimeste hulgas lennukist väljuda ja valida lennujaama bussis strateegiliselt paremad kohad kiireks stardiks, kui buss uksed avab. Meil õnnestus koos kiire käiguga piki koridore jõuda esimeste hulgas passikontrolli.

Kontrollid tegutsevad uimaselt, kuid siiski läbime selle. Järgneb tollideklaratsioonide täitmine 2 eks. ja järgmine saba. Siin tuleb valida see järjekord, kus on vähem ärikaid megasuure pagasiga. Vaeste turistide vastu erilist huvi ei ole ja hajameelselt lajatatakse tempel paberitele. Need kaks kadalippu edukalt läbinud võid vaadata tagasi mornilt tammuvale suurele rahvamassile passikontrolli sabas ja tegutseda edasi.

Lennujaamast väljas satume kohe taksomaffia küüsi. Nende põhisõnum on, et kui vahetad paarsada dollarit nendepakutud näruse kursiga, siis preemiaks on tasuta sõit sinu hotelli. Lisaks hoiatatakse korduvalt, et turul vahetades tabab sind politsei karistav käsi. Mul õnnestub vahetada siiski viis dollarit esialgseks taksosõiduks ja paarsada meetrit eemal suurest summast leiame ka auto, mis meid mõistliku hinnaga hotelli toimetab. Muidugi tuleb paariks nädalaks unustada taksomeetri olemasolu, põhireegel on, et maksad sõidu eest võrreldes kohalikega nii kui nii 2-4 korda rohkem, olenevalt kauplemise oskusest.

Topchan hostel on ca 3km lennujaamast äärelinnas, nemad organiseerisid ka meile LOI- vastuteenena on peale 40$ nägu vähemalt ühe öö ööbimine. Küllalt hea diil võrreldes mõne turismifirmaga, kes pakub vastuteenena kalleid pakette. Hosteli omanikud on remondi käigus seinad katnud noorte kunstnike fantaasiaga, meie toas olid Pariisi vaated. Üldiselt kõikides meie peatuskohtades sai arveldada dollarites, sellega ei olnud vaja vähemalt siin tegutseda suurte rahapakkidega. Momendil oli turukurss 7900-8000 sommi dollari eest, ametlik pangakurss vist 3800 ringis. Nüüd küsimus suurele ringile-mitu turisti sajast vahetab raha Uzbekimaal ametliku kursiga. Vastust ma ei tea kuid ilmselt on nullilähedane. Niisiis edasi metrooga Chorsu turule raha vahetama.

Metroosõit on üliodav- 1200 sommi, st 15 eurosenti pilet. Omapäraks on turvakontroll politsei poolt. Üleval enne trepist laskumist ja ka all piletikontrolli alas politsei kontrollib sinu kotte läbivaatuse või spetsriistaga.

Chorsu turg on üks enam reklaamitud vaatamisväärsustest Tashkendis. Suur kuppelehitus, kus väljapool on samuti täiendavad alad poodideks ja kauplemiseks. Esindatud on söögikaubad, riidekaubad ja igasugune suveniirkaubandus. Saan oma 200$ vahetatud ühe kaupluse ruumis. Algul kokkulepe- kui palju ja millise kursiga. Siis palutakse oodata paar min ja tuleb rahakoorem, õnneks on 5000 kupüürid, mis on siiski kolm ja veidi peale 100 kupüürist pakki. (Lõpuosas vahetan veel veidi lisa ja seekord juba 1000 sommi kupüüridega ja saan harjutada raha lugemist näit söögikohas ca 50000 arvet tasudes). Taandume ühte suletud boksi, kus saame pakid üle loetud. Veel infoks ,et praegu on käigus ka 10000 kupüürid, mida liikvel siiski vähe.

Kuna plaanis on öine rong Samarkand-Urgents kupeevagunis, siirdume jaama pileteid ostma eelmüügist. Mul on kombeks ,et pikematel sõitudel teises kultuuriruumis arusaamatuste vältimiseks, kirjutan alati paberile alg ja sihtkoha, aja ja piletite arvu mille ulatan kassiirile. Paraku siin see ei toimi. Mulle korrutatakse pidevalt, et milleks ma tahan sõita 9. mail ja lõpuks vormistatakse pilet sõidu algusega 8. mail põhjendusega , et jaamas tuleb olla juba enne keskööd (rong väljub 00.30 ). Lisaks toimub piletite trükkimine teosammul ja trükitud numbri-täheridadest arusaamine raske. Paar päeva hiljem Samarkandis kassas pileteid kontrollides selgub, et oleme saanud piletid siiski eelmisele päevale ja lisaks ümbervahetus ei õnnestu, sest kupeepileteid on ainult üks järel. Niisiis sõidame päev varem Hiivasse. Õhtul jaamas rongi oodates vaatan sõiduplaani valgustabloolt jaama seinal, et seda rongi sel päeval üldse ei lähe. Kontrollitädilt uurides saan vastuseks, et seda tablood ärge uskuge. Poisid pole lihtsalt parandusi sisse viinud.

Järgmine jama piletitega on Buhharaas, kus tahame sõita Afrosiab kiirrongiga järgmine päev Tashkenti Üks linna kassa ei tööta. Teises kohas selgitatakse, et nendele antud limiit on otsas , tuleb sõita ca 20 km linnast välja rdtjaama kassasse. Selles kassas on tööl uus neitsik, kellele trükkimine on tõsine ponnistus. Igat tähte otsides, toksides ja seda ekraanilt ühekaupa kontrollides- kas tuli see mis vaja. Lõpuks saan jutule, piletid on kõik otsas järgmiseks päevaks, ülejärgmiseks on ainult hommikuse kiirrongi äriklass. Asi seegi, nii saame olla Buhharaas veidi kauem ja Tashkendis päev vähem. Selle teema lõpetuseks rongipiletid oli ainuke ebaõnnestumine reisil.

Hotellid olid meil broneeritud hinnatasemel 20-30 $ öö/kahene tuba. Asukoha poolest oli super Grand Nodirbek Buhharaas-astuda ca 50 m ja oled Ljabi-Hausi alal jalutamas või teed rüüpamas. Hiivas olime Alibek B/B vanalinna lääneväravatest ca 100 m kaugusel. Võrratud vaated kindlusemüüridele ja vanalinnale, lisaks elu parimad hotelli hinna sees hommikusöögid. Näit. viiner ja praetud muna tatrapudruga, kaks väikest röstivõileiba hea kattega, kaks pirukat kohupiimatäidisega, kaks pannkooki aprikoosimoosiga, väike topsik hapukoorega, topsik murelitega ja roheline tee. See on muidugi ühe portsu kirjeldus.

Vaatamistest ma pikemalt kirjutama ei hakka, seda võib iga linna kohta lugeda Tripadvisorist. Peab vaid märkima, et vaatamata üldisele riigi kitsikusele on vana aja mälestiste taastamine riigi prioriteet ja sel alal saavutatud häid tulemusi. Näit nõuka ajal oli Samarkandis Bibi Hanum täieliku lagunemise äärel maavärinate tõttu, nüüdseks on see kenasti üles mukitud. Üks eripära on ka ,et enamikes medresseedes on peale korralikku restaureerimist avatud suveniirikaubandus, kunstnike töötoad ja pisimuuseumid.

Söögid on head ja odavad. Olime põhiliselt supisööjad .Šurpa, lagman, borštš, golubtsõ jne. Saime ka plovi maitsta, kuid meie jaoks liig suured ja rammusad portsud. Kuna on tegu moslemimaaga, oli veidi probleeme õlle ostmisega, sest tavalistes toidupoodides alkoriiuleid ei näe. Veidi kodunedes said aru, et õlut tuli müüja käest eraldi küsida ja see otsitakse sulle paljudel juhtudel kuskilt leti alt. Sama kehtis ka tšaihanaades ja teistes pisisõõgikohtades.

Rongisõidust oli juba veidi juttu. Muu transpordi osas bussiliiklus linnade vahel on olemas, kuid niru ja harv. Paljudel juhtudel on transport lahendatud maršrutkade või kollektiivtaksodega. Omamaalaste puhul see süsteem toimib, vaesel turistil on mõnikord raske leida parimat võimalust või hinda. Kuid saab hakkama, sest transport sh. taksosõit on odav.

Üldiselt kohalik rahvas on lahke, abistav ja muidugi ka uudishimulik elu-olu kohta Pribaltikas. On loomulik, et kõik esmakordselt ei meenuta õigesti Baltikumi pealinnu, kuid paljud on siiski sealkandis aega teeninud, läbi sõitnud jne.

Ja nii need kaks nädalat möödusid , palavus pärastlõunal küündis juba 40 piirimaile. Kuid pidasime võimaluse korral pärastlõunaseid siestasid. Ja siis hommikul hotellist kell 6 lennujaama. Saime läbida enne lennukisse jõudmist viis sabatamist- check-in, tollikontroll, passikontroll, üks lihtsalt kontrolliv tädi ja turvakontroll väravate ja käsipagasi läbivalgustamisega. Masinad igatahes töötasid- kaasalt konfiskeeriti võidukalt kotist väike kahvlike. Jäime sõiduga täiesti rahule, asjad laabusid enam vähem, tõsiseid probleeme ei tekkinud. Kokku kulu ühele – Lennupiletid- 425 euri, viisa ja kindlustus-185 euri ja kulud kohapeal 290 euri. Seega kõik kokku ühele 900 euri.

Veidi veel elatustaseme võrdlemiseks majandusstatistikat.
Eesti Usbekistan Vahe
Pensionid 2o15 354 euri 95 euri 3,7x
SKT 2016 27511euri 6062 euri 4,5x
Keskmine töötasu 2016 1146 euri 152 euri 7,5x

Samas peab arvestama, et toidukaubad nende poodides on 3 kuni 10 korda odavamad ,odav on ka linnatransport –näit. metroopilet 15 eurosenti. Uus president on olnud ametis ca 7 kuud, rahvas paneb ka temale suuri lootusi.

Ise küsin ja ise pean vastama
Uurides viie Tallinna turfirma käest, kohtan üpris leiget suhtumist ja mõni pakub välja suurusjärgu 200 euri, mis ka paar aastat tagasi Tipi ära heidutas. Veidi Tripadvisoris uidates kohtan Tashkendi firmat knock-knock@ topchan-hostel.com ,kes lubab LOI teha 40$ eest ja kellel on kogemusi sadade taotlejate osas. Tuleb esitada täidetud ankeet, skannitud pass, jpeg failis pilt ja töökoha kiri. Saadan nõutud dokumendid teele ja järgneb 7 päeva "töö dokumentidega". Vahepeal pean ka Paypali kasutades üle kandma 2x40$. Kaheksandal päeval saabub kiri, et kõik on OK, esitatakse 4-kohaline LOI number ja teatatakse, et on saadetud ka Riia konsulaati ankeedid ja LOI number.
Helistan konsulaati, kus teatatakse et Tashkendi paberid on olemas ja vastuvõtt toimub E, K, R kell 15-17 Teen ülekande 2x70$ ja sõidan bussiga kohale. Saatkonda jõudmiseks on kõige soodsam bussist väljuda Radisson hotelli juures Riias, kust tuleb mõõda Elisabeti tn marssida ca 1,5 km. Kohal olles õnnestub ära võluda nii valvur kui ka konsulaaditöötaja ja kuna dokumendid on korras, saan passid viisadega poole tunniga.
kokku kulutused ühele 40+70(viisa tasu)+20(fotod, skannimine ja bussipiletid)=130$
Kõige ebamugavam oli mulle ülekande tegemine Paypaliga, sest ühekordseks kasutamiseks ei olnud tahtmist oma kontot avada ja üks hea hing aitas oma kontol ülekande teha
Sõit toimub meil mai esimesel poolel, peaks olema varasuvine soe ilm. Kuna olen komandeeringutes olnud kuude kaupa Uzbekimaal, on minul kõige põnevamaks kuivõrd on olustik ja elu muutunud 52 aasta jooksul.

Bussiühendus on hea, kuid kui raha jagub, siis takso on muidugi mugavam variant. Meile Essaouirast aitas ühest päevast.

  1. Seljakotiga Sri-Lanka märtsis ja septembris Lõuna-Poola
  2. Plaanis mais Uzbekistan
  3. Jordaania suund kui saab mõistliku hinnaga

Muidugi ma soovitaks rohkem ringi sõita , kuid lastega reisimisel on omad piirangud. Ma ei tea, mis teid huvitab, vaadake näit http://discoveryourindonesia.com/15-things-to-do-in-yogyakarta/
Guuglist leiate veel palju infi.
Omal ajal alustasime Jakarta lennuväljalt kohe Bogori botaanikaaeda, edasi autoga Cibodas, tee peai teeistandused järved ja ilusad mägimaastikud, kohapeal Gede Pangrango Rahvuspark ja botaanikaaed .edasi bussiga Bandung ja kustunud vulkaani külastus. Edasi Cipanas, millest eelpool juttu oli, ja bussi, rongiga Yogiasse. Yogias linnas Kratoni muuseum+tantsuetendus, väljasõit Borobuduri, Merapi vulkaanist mööda ja Prambanani templite juurde. Veel jõudsime teha 2-päevase tuuri Mount Bromo vulkaani juurde. Ja oligi 2 nädalat läbi. Randa me seekord ei jõudnud.

Üldjuhul Jakartas ei ole midagi asjalikku ette võtta. Jaava saar on ca1100 km pikk, nii et sõitmist jatkub. Oskaksin soovitada siiski rongi või lennusõitu Yogiakartasse ja seal teha päevaseid trippe kohalike turbüroode abil ja tahtmisel ca 50 km lõunasse on ka liivarandu. Omaette kogemus oli Yogia ja Jakarta vahel Cipanase linnake kuumaveeallikate peal nii et hotellitoa vannis jookseb pidevalt kuum vesi, linnas on sooja veega avalik bassein ujumiseks ja linnakese ümbruses laavapurskejälgedega maastik.

Mõned päevad tagasi väga s... kogemus bookinghouse.ee-st piletite ostmisel. Tellisin Tln-Tashkent ja tagasi 2 piletit 2. ja 16 mail 2017 850 euri eest. Maksin pangakontoris , kuna üle 200euri internetipank ei lubanud. Tasumine oli Leedus paikneva kontori arvele. Järgmine hommik tuli meil, et raha on laekunud. Lõuna paiku telefonitsi teatati, et selle hinnaga pileteid ei ole ja tuleb juurde maksta 257 euri. Kuna juurdemakstav summa oli veidi ulmeline, palusin veerand tundi mõtlemisaega ja kontrollisin sioovitud kuupäevade piletite hindu nii bookinghousi ja Turkish Airlines tellimislehel.
Mõlemal olid hinnad endised. Helistasin ja palusin kontrollida, kes on eksinud. Järgnes vaikus ja kolme tunni pärast helistasin uuesti. Bookinghousest teatati, et kõik on õigesti ja võib olla Turkish pole jõudnud uusi hindu üles riputada. Nõudsin tehingu katkestamist ja raha tagastamist.Järgneva tunni jooksul laadisin vajaliku summa sulas SEB krediitkaardile ja ostsin piletid soovitud päevadel ja 850 euri eest otse Turkish Airlines lehelt. Kõik õnnestus. Raha tagastati pangaarvele järgmise päeva lõpuks.
Kaks päeva hiljem olid mõlemal firmal ikka endised hinnad- 2 piletit 850 euri.
Enam ei kavatse selle sullerfirma teenuseid kasutada.

Vaata http://www.thailandtrains.com/leave-your-luggage-at-bangkok-hualamphong-train-station/
Odavaim variant 100x50x40 alla 10 kg 20 b päevas
Kui kaua hoiavad- ei tea, asub kohe peasissekäigust vasakule
Kui ei ole just naaritsanahksed kasukad, otsiksin mõne odava hotelli ja teeksin seal kaupa, kuna tavaliselt on hotellidel mingi pakiruum, kus saab näiteks õhtuni hoida asju peale hommikupoolset check outi.

Tipsi guuglisse Bangkok gems ja infi tuleb hulgi koos piltidega.
Näit In Bangkok you should visit the following areas:

For most higher end color gemstones (rubies, sapphires, emeralds, tourmaline, etc.,) you should check the end of Silom area.  A good starting point will be  Jewelry Trade Center, JTC, (http://www.jewelrytradecenter.net/English/map.html) which is the fourth largest building in Bangkok, so it is hard to miss.

Kohapeal on otstarbekas lisaks uurida hotelli vastuvõtust lähimaid ja kvaliteet müügikohti, samuti annavad infi väiksed turbürood.

Ise eelistaksin Air Asiat, kuna piletid on odavad ja Kota Kinabalusse läheb päeva jooksul kümmekond lendu. Jääb ära närveerimine hilinemise või pagasi kättesaamisega viivituste pärast.

Võibolla midagi leiad http://trip.ee/content/blog/85698
Niivõrd üldise küsimise peale ei oska ka midagi kasulikku vastata