Viimased kommentaarid

Cob, mis mõttes Vietnam on nagu Tai 10 aastat tagasi? Vietnam on kogu aeg olnud kommunistlik riik ning Tai vaba majandusega monarhia.


Toimiv linnatransport oli Bangkokis olemas ammu ning maanteed Tais asfalteeritud ja neljarealised. Seda väidan oma 1996. aasta mälestustele toetudes. Vietnamis pole siiani ei üht ega teist.

Meri on soe mõlemal poolel, kuigi mulle tundub, et kilekotte, surnud rotte ja muud hulpivat rämpsu koristatakse Tai randadest käbedamalt kui Vietnamis.


Laevaga Stockholmi jõudes oli lastega kohustuslik ette võtta vana hea lõbustuspark Gröna Lund https://gronalund.com. See on väike, aga klassikaline tivoli ameerika raudteega.

Sellest on nüüd juba sajandeid tagasi, kui ma oma lastega sealkandis reisisin, kuid tundus, et neile meeldis Rootsi poolel rohkem. Näiteks:


Göteborgi lõbustuspark https://www.liseberg.se
Skara veepark (Stockholmi ja Göteborgi vahelisel maanteel) https://www.sommarland.se
Astrid Lindgreni teemapark Vimmerbys https://www.astridlindgrensvarld.se

Kolmardeni loomaaeda me ei jõudnudki, lapsed valisid lõbustuspargid.

Mulle meeldis Taanis rohkem kui totaalselt alkoholivabas Rootsis. Eks valige ise.


Kommunismi aja reisidest on palju mäletada. Küll sai Šeremetjevo ja Domodedovo kivipõrandal magatud ning autos magatud Poola piiri ääres (NSVLi piir pandi ööseks lukku - kui ei jõudnud enne 24.00, siis tuli oodata hommikuni).


1987. Lendasin aeroflotiga Pariis- Moskva-Tokyo. Mingi venkude superlennuk oli, vist IL-62, sest istusin kolmeses reas. Minu kõrval oli paks vene madam, kes ütles, et ta on romansilaulja ja tuli oma kontserte andmast koos klaverisaatjaga, kes oli igerik juudivanamees. 

Lennuk oli igivana, nagises, stjuuardesside käejälgedest oli salongide vahelisele eesriidele kulunud rasvane jälg. Stjuuardess tuli veini kallama ja küsis: punast või valget? Vanaeit ütles: Mne oba, i jemu tože. (mulle mõlemat ja talle ka). Ise jõi kõik ära ja oma klaverisaatjale ei jätnud piiskagi.  Pahvisime lennukis suitsu ja kõik oli igavesti äge.

Moskvas maandus lennuk paraja pauguga, nii et kõik pakiriiuli uksed kukkusid lahti. Jaapanlased, kes moodustasid lennuki põhiklientuuri, olid näost valged. Neile öeldi vigases inglise keeles, et see lennuk enam Tokyosse ei sõida, tuleb lennukit vahetada.

Jõuluaeg on suht kehv aeg, et saaks valida lennupiletite ja elamise hinda ja sihtkohta. Hinnad on laes, sest kogu Euroopa ja Ameerika tegutseb sama kalendri järgi. Ei oskagi midagi soovitada. Paar päeva sinna-tänna ei muuda midagi. Ise lendan detsembri alguses Eestist minema.


Mina vaesena lähtun sellest, kuhu lennupileteid veel enam-vähem vastuvõetava hinnaga leiab. Normaalse hinnaga hotellid on täis, aga ülemisest otsast veel midagi leiab, kuigi ka need on detsembri lõpus ülehinnatud.
Pigem vaataks sinna, kus poliitiline olukord on korrektiive teinud. Mulle tundub, et pärast venelaste kruvide kinnikeeramist on neid aastavahetusel Tais kordades vähem laiamas ja seetõttu ka konjuktuur parem.

Ehk Araabia poolsaar? Ma ise pole käinud, aga kindlasti on inimesi, kellele meeldib kaine peaga täies riides ujuda.

 Ilmselt viisajama ei tule, sest UK tahab lahkuda EUst, mitte Schengenist.

Merle: UK pole kunagi Schengenisse kuulunud. Seepärast me kõik tunglemegi lennujaamas järjekorras, mitte ei sisene riiki jalutades nagu valged inimesed.

Meelis - vaatamisväärsused ei saa otsa. Kui Tallinn - Tartu trassil on Assaku ohvrikivi vaadatud, siis tulevad kohe Peetri uusasumid oma kipsikuutide ja elupuuhekkidega. Jüri kirikus veedan tunnikese. Pärast Kose-Uuemõisa mõisa on peagi Paunküla veehoidla, kus saab ujuda ja lebotada. Ja pooled kohad jäävad vaatamata, sest Põhjaka mõisa restoranis algab kella neljast vaikne tund ja enne seda on vaja sinna jõuda.


Tartusse sõiduks kuluks paar-kolm päeva. Ja ei saa kurta, et vaatamisväärsused on hakanud otsa saama. Vastupidi, neid tuleb üha juurde.

Mina ei riskiks. Air China ja Finnair on erinevates allianssides, nii et sinu jätkulend on su enda mure. Valvsaks teeb see, et Air China stardib Hiinast. Mina olen nii oma jätkulennust maha jäänud, kuigi vahe oli 2,5 tundi.  Pekingis lükati lendu põhjendusteta muudkui edasi. Hiljem lugesin vist siitsamast tripist, et Hiina sõjalennukite ja tsiviillendude lennukoridorid kattuvad ja sõjalennukitel on alati eesõigus. Muud lennukid passivad maa peal.


Air China andis küll toidutalongi ja hotelli, aga kojulennupiletit mitte. Tuli uus osta.

Pariisist Avignoni - Hotel-Dieu hospiitsi muuseum Burgundias Beaune'is. Mulle meeldib ehk seepärast, et seda näidati 1970ndate filmis "Suur jalutuskäik". Film jättis kustumatu mulje. Olen seal käinud paar korda, kompleks on päris mõjuv ka ilma filmi nostalgiata.


Nagu Buldooza mainis, on Prantsusmaa juulis-augustis üsna turiste täis. Eriti Vahemere rannik. Minu jaoks oli "armas rand" selline, kus õnnestus parkimiskoht leida ja praad maksis alla 40 euro.

Buldooza -- Rough Guide on minu eelistus ka. Iga kell LPst parem.


Fotode tegemine on tänapäeval lihtsam kui rääkimine. Kirjutamine on sellega võrreldes veel eriti raske. Aga mõttetute, abitute ja juhuslike fotode rohke üleslaadimine võiks olla blokeeritud.

vatse: Kogu Balkan on Eesti kodanikele juba päris pikalt viisavaba. Ei oskagi pakkuda, mis riik võis viimasena viisavabaduse anda. Suure tõenäosusega võis see olla isegi eelmisel sajandil.


Oskan pakkuda küll. 2004. aastal Ateena olümpiamängudele sõites oli Makedoonia ainuke Balkani riik, mis viisavabadust ei andnud.

Praad tavalises tänavaäärses söögikohas 1.50 eurot

Õlu samuti 1.50
Portsud on suured, lastele võib pooleks jagada.
Vein on kallis, pudel 10 eurot ja rohkem.

Siis, kui lapsed ei taha Tai toitu, tuleb otsida söögikoht, mis on orienteeritud valgele turistile. Saab friikaid, steike, pastat, pitsat. Hinnad tuleb sel juhul neljaga korrutada.

Kallis valgetele mõeldud kuurortis (Phuket jne) pole olnud, seal olevat kogu riigi kõige kallimad hinnad.


Täna Tais.

"Kuule, vanamees, aja kark alla nüüd! Meil on klient!"
"Mis lahti nüüd siis? Meil on kõik viimase peal."
"Ta on farang, valge, noh. Äkki tahab midagi erilist."
"Ah see seal või? See tellib alati som tam-i, tom kha-d ja pad thai-d. Rahune maha."

Head uut aastat kõigile!

Lendasin Aeroflotiga Tallinn-Bangkok. Qatariga pole lennanud.

Aerofloti plussid:
- kõige vähem tunde kestev Aasia lend
- öine lend Tallinnast Moskvasse 2.45 väsitab su ära, pikk jätkulend kulgeb magades
- uus lennuk, piisav jalaruum. Mul oli lennuk pooltühi, sai laiutada

Aerofloti miinused:
- kehv meelelahutus, palju vanu Vene filme
- ükskõikne teenindus
- no alkohol. Isegi veini toidu kõrvale ei saa

lylyke (tsitaat): tänaval pakuvad poisikesed peotäit euromünte igal sammul, et vahetage paberiks - ärge tehke nendega juttugi.


Miks ma ei tohi poiste münte paberrahaks vahetada? Turistid viskavad euromünte jootrahaks, aga pangad münte ei vaheta, ei Egiptuses ega ka siin. Nad ei saa nendega maksta.

Mina andsin dollarikupüüre jootrahaks. Need sobivad igal pool. Aga poisikesed ei saa euromünte Euroopasse kulutama tulla ning pingutavad, et neist paberraha tekitada. Minu arust oleks lahke neid aidata.

Ise kirjutasid ju, et "läheme 6. detsembril Phuketile". Kust see Bangkok siis äkki tuli?

Tavaline liinibuss, mis sõidab mere äärt pidi. Taskuvargaid maffiaks nimetada on liialdamine. Kopli tramm on järelikult sama ohtlik.

Mul on siiani mytripiga positiivsed kogemused. Kõik toimib. 


Vintis peaga laupäeva öösel broneeringuid tehes olen siiamaani suutnud hoida vajalikku tähelepanelikkust. Pole nime valesti trükkinud ega lennu sihtkohta ära unustanud. Numbrid on kõige raskemad!  Katsu sa pärast check-innis oma vale bronninumbriga kõhtu punni ajada. 
Kokkuvõtteks: hea on teada oma perekonna- ja eesnime ning seda, kuhu sa tahad lennata. Elementaarne, Watson.

Cesis on tore linn. Viljandi moodi, ainult et natuke rikkalikum kui Viljandi. Link ei avanenud. Seda enam tuleks ise kohale sõita, kuigi hotellikohti on vähe -- seegi on Viljandiga sarnane. Mina olen mitu korda pidanud öömaja otsima linnast eemal.

Eestis ei teeks mitte keegi sama raha eest tööd. Ehk siis 60 eurot sellise kogu päeva kruiisi eest.


Palmse mõisa sissepääs (ilma giidita jalutuskäik) maksab 9 eurot nägu.

Veneetsia on turismimeka, üks kalleimaid kohti Euroopas.


Tegelikult ma saan väga hästi aru inimestest, kes tahaksid võtta nö kaks tükki ühe hinnaga. Eriti kui Aasias varem käinud pole. 


Aga see pole hiigelriikide nagu Hiina või Jaapan vahel kulgemine, nagu teemaalgataja arvab.  Pigem pakuks ma välja lühimarsruute nagu Tai (kui Aasia algajatele). Bangkok - Pattaya - Siem Reap - Angkor Wat. Kaks riiki üheskoos. Tai ja Kambodia. Punktid kirjas.

Võis siis Singapur - Malaisia. Singapuri lennatakse suht palju.  Malaisia on paarisaja kilomeetri kaugusel, leidub mereranda ja templeid.

Siinkohal on muidugi raske nõu anda. Unistused ja tegelikkus ei kattu kunagi. Mina ostaks mõne reisibüroo Tai paketi.

Kiire ring Aasias -- see on huvitav väljakutse! Nagu London - Ateena - Lissabon ühe korraga!


Kui olete vähegi spordihuvilised, siis võtke ette olümpiamarsruut: Peking  2008, talimängud Peking 2020, Koreas Seouli suvemängud 1988, talimängud Pyongchang 2018. Jaapanis Tokyo 1964, Sapporo 1972 ja Nagano 1998. Pange lillekimp või grafiti seal võistelnud Eesti sportlaste mälestuseks. See oleks selline süstikreis - kogu aeg lennukis. Plussiks on see, et kogu aeg on kõik uus -- eriti toit. Ei jõua ühe maitsega harjuda, kui on juba uus köök.

Muidu on Hiina - Korea - Jaapan hõlmamatu. Kaks nädalat on ikka üliväike aeg, mina ei läheks vist esimesest maandumispaigast eriti kaugemale.

Läti on kolmandiku võrra suurem kui Eesti. Seetõttu on ka mastaap läände minnes natuke suurem kui meil.


Sabile kui maailma põhjapoolseim veinipiirkond võiks olla huviväärsus. Selle lähedal on ka minu lemmik väikelinn Kandava - kohalik Saksamaa, mis on kehastunud  Lätis.

Mõisad: Kazdanga, Jaunpils, Dundaga, seal on palju veel.

Läti suured jõed: Daugava, Gauja, Lielupe, Aivikste tekitavad selliseid ujumise, kalastamise ja telkimise võimalusi, mida Eestis polegi. Ise hoiaksin jõgede ligi ja vaataksin, mida nende kallastel leidub.

Betoontee Ostrow Mazowieckast Varssavi poole on valmis, aga millal sinna peale lastakse? Võib-olla tõesti juulis. Sinnamaani tuleb sõita kitsast paralleelteed pidi, rekade sabas. Seni on kiirused suht aeglased. Kui tee valmis on, saab tõesti lasta joonelt Lissabonini välja.


Sõidan oma autoga ja tunnen ennast rekade vahel nagu üks vagun olematus Rail Balticus. Eestlased ütlevad muidugi, et seda kaupa, mida Rail Balticuga vedada, pole olemas. Mida kuradit siis need tuhat rekat siin veavad? Ja miks nad ei peatu Tartus? Kus on Tartu? Ja miks ei lähe Rail Baltic läbi Järvakandi?