12 Euroopa Liidu liikmesriiki tegi Euroopa Komisjonile ettepaneku muuta lennureisijate õigusi reguleerivat määrust 261/2004 selles osas, mis võimaldab reisijatel lendude tühistamise korral saada makstud piletiraha tagasi 7 päeva joosul. Arvestades Covid-19 puhangust tulenevat tühistatud lendude suurt hulka, mõjub raha tagastamise nõue enamiku lennufirmade finantsolukorrale rängalt. Selle asemel teevad riigid ettepaneku raha tagastamise asemel võimaldada lennufirmadel ajutiselt väljastada vautšer tulevasteks reisideks.
Ühise ettepaneku tegid järgmised riigid: Belgia, Bulgaaria, Holland/Madalamaad, Iirimaa, Kreeka, Küpros, Läti, Malta, Poola, Portugal, Prantsusmaa ja Tšehhi Vabariik. Saksamaa, Hispaania, Rumeenia ja Eesti põhimõtteliselt toetavad seda ettepanekut. Leedu meelest "väärib idee edasist arutelu", Slovakkia ja Itaalia soovivad "tasakaalustatud lähenemist", Austrial, Ungaril, Soomel ja Rootsil on "teatavaid kahtlusi või soovitakse edasi minna ettevaatlikult". Ainuke riik, mis on väljendanud EC 261 muutmise suhtes selget vastuseisu, on Luksemburg.
Põhjendus määruse 261 muutmiseks on üsna arusaadav: selle vastuvõtmise ajal ei osanud mitte keegi ette näha sellises ulatuses reisimist mõjutavat kriisi. Samal ajal on mitmed lennufirmad teatanud, et raha tagastamine võtab aega kuid, osad lennufirmad on asunud EC261 määrust lihtsalt eirama ning raha tagastamise võimalust ei pakugi. Euroopa komisjoni senine seisukoht on olnud selge: reisijatel on õigus tühistatud reisi eest raha tagasi saada. Samas pole seni lennufirmade suhtes ka mingeid sanktsioone rakendatud.
Näis, kuidas asi edasi areneb, kuid riikide toetus ettepanekule asendada raha tagastamine vautšeritega on küllalt suur. Võib arvata, et ükski lennufirma ei kipu lähemal ajal tühistatud lendude eest raha tagastama, vaid oodatakse ära, mis seiskoht lõpuks kujuneb. Loogiline oleks, et leitaks teatav taskaalupunkt ehk vautšerid ei aegugks, mittekasutatud vautšereid saaks mingil hetkel taas rahaks vahetada ning loodaks skeem, mis võimaldab lennufirma pankroti korral vautšeri eest raha tagasi saada.
Seotud uudised:
Euroopa Komisjon: reisijad ei pea vautšeritega nõustuma
Euroopa Liit: lennufirmad peavad piletiraha tagastama
75% lennufirmadest ei kipu raha tagastama
Allikas: Euronews
Eks see ole kaudselt osa lennufirmade päästmisest.
Nagu mitte ühelgi pangal ei saa kunagi raha olema selleks, et kõikidele hoiustajatele raha peo peale laduda, ei ole ega saagi olema ka lennufirmadel raha, et kõik piletid tagasi osta.
Loodetavasti aga muudetakse regulatsiooniga vautšerid paindlikumaks ehk siis kas pika tähtajaga või tähtajatuks, edasi antavateks või siis x aja pärast rahaks vahetatavaks.
Loogiline oleks ka vast lisada klausel, et selline erand kehtikski just praegusele sarnaste eriolukordade ajal.
Praegu on niikuinii olukord, kus mõistlik oleks seadusregulatsioon viia vastavusse tegeliku eluga, sest absoluustelt sõltumatult EL tarbijakaitsjate, komisjoni ja kohtute ja-ükskõik-kelle-veel seisukohtadest ning otsustest lennufirmadel lihtsalt ei olegi raha kõiki pileteid tagasi osta.
On aga ka kuulda olnud, et selle EC261 muutmisega tahetakse ka oluliselt vähendada lennufirmade kohustusi hilinemiste ajal kompensatsioone maksta.
Sellega on juba raskem nõustuda -- "meie" Nordica puhul kujunes aastate jooksul minul välja olukord, kus olin lennufirmalt kompensatsioonidena saanud kokku suurema summa, kui neile piletite eest maksnud ;)
Kui ma saaks vautšeri eest sama sihtkoha lihtsalt valida uuteks kuupäevadeks, siis see oleks ok. Aga kui uued piletid sinna, kuhu ma minna plaanisin, on kallimad ja ma pean teine sama palju juurde maksma, siis mul pole ju neist vautšeritest kasu.