Austrian Airlines on sunnitud paigutama oma kodulehele suure teate ning avaldama sarnase info ka Twitteris, et nad on kohtus süüdi mõistetud rohepesus ehk reklaaminud oma lende alusetult süsinikneutraalsena.
Austrian Airlines teatas oma 2022. aasta reklaamides, et nad kasutavad lendudel 100% keskkonnasõbralikke kütuseid (SAF - sustainable aviation fuels), mis võimaldab lennata ilma planeeti saastamata. Selline väide on eksitav, kuna Austria regulatsioonide järgi saab SAF-i kasutada ainult lisades tavalennukikütuse hulka ja sellise segu vahekorras on keskkonnasõbralikku kütust ainult 5%. See tähendab, et 100% SAF kasutamine on tehniliselt võimatu. Kui numbreid vaadata, siis perioodil märtsist 2022 kuni sama aasta juuli keskpaigani kasutas Austrian Airlines 180 000 tonni tavapärast lennukikütust ja ainult 335 tonni keskkonnasõbralikku SAF kütust.
Austriani teadlikult eksitav reklaam ei piirdunud ainult kuvandi loomisega ja üleskutsega nendega lennata, vaid reisijatele pakuti ka võimalus valida 50% kallim "kestlik lend", et lennufirma saaks osta kallimat SAF lennukikütust ka tulevikus.
Austria kohtu otsusega ei kaasnenud rahatrahve, küll aga peab lennufirma oma kodulehel prominentses kohas ja Twitteris avaldama kohtuotsuse. Tõsi, avaldamiskohustus puudutab ainult lennufirma Austria lehekülge, mis näeb hetkel välja nii:
Lennufirmade rohepesu on üldlevinud
Kui senine jutt puudutas Austrias tehtud kohtuotsust, siis sellega lennufirmade rohepesu vastased aktsioonid Euroopas ei piirdu. Euroopa 19 riigi tarbijaorganisatsioone ühendav BEUC süüdistab Austriani ja veel 16 lennufirmat rohepesus. Süüdistatavate seas on sellised lennufirmad nagu Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling ja Wizz Air, kelle puhul on tuvastatud ebaõigete kliimasõbralike väidete esitamist.
Lennufirmade eksitavad väited on näiteks järgmised:
Kokkuvõtteks
Lennufirmad on ära tabanud, et paljudele nende klientidele lähevad keskkonna ja kliimaga seotud probleemid korda ning enda reklaamimine võimalikult rohelisena on sisuliselt kohustuslik. Paraku on tehnoloogia areng hetkel veel sellises seisus, kus lendamisega kaasnevaid CO2 emissioone vältida pole võimalik. Lennufirmade huvi on, et nendega rohkem lennataks ja seetõttu on loomulik, et reisijatele püütakse luua mulje, et kliimajalajälge saab vähendada. Nii oleme jõudnud olukorda, kus keskkonnasõbralikkus on muutunud strateegiaks, et müüa kallimaid pileteid. Lõppkokkuvõtes maksame me lennufirmade keskkonnaaktsioonid reisijatena nagunii kinni, aga tahaks seda teha ausa info põhjal. Ja natuke jama on, kui lennufirmade iga järjekordset "rohelist" hinda peab suure kahtluseussiga vaatama.
Veel samal teemal:
Kurb, et nii on.
Mina isiklikult ei ole mitte kunagi hetkekski isegi arvanud, et peaksin oma lendamist vähendama või kuidagigi selle "rohelist jalajälge" mõjutama. Aga ju neid lihtsameelseid onsiis tõesti palju, kes on nõus selle eest midagi lisaks maksma.
Usutavasti on selle promomine olnud enamasti ka selline JOKK sõnademäng. Mille osas nüüd siis Austria kohus leidis, et nii ei saa.
Vähemalt nüüd on antud signaal, et see rohelise udu valimatu esitamine ei ole aktsepteeritav. Juba ammu tundub, et vallandunud on justkui mingi võistlus, et kes suudab rohehullust teistest rohkem oma rahateenimises ära kasutada. Mõnikord hakkab täitsa vastik, kui sellist iba pead lugema. Aga ju siis on uskujaid ja kaasajooksikuid.
Eks pendel hakkab tagasi liikuma igal pool, piisab kasvõi juutuubis sobrada otsingusõnaga "just stop oil removed", mõistmaks, et inimestel on eluohtlikke liiklussituatsioone ning kunstiväärtusi rüvetavatest hüsteerikutest siiber.
Hereetikud on lastud ka kohalikku peavoolukanalisse:
"Biomassi (puidu) põletamine elektrijaamas kajastub EL statistikas nullheitmena, kuigi iga kilovatt-tund eraldab vähemalt kaks korda rohkem süsihappegaasi kui põlevkivist toodetud elekter – rääkimata Maa metsadele tekitatud pöördumatust kahjust. Biokütuselisandite tootmiseks kulub rohkem ürgkütuseid, kui nad asendavad, ka on nende koguheide 2–3 korda suurem kui bensiinil või tavadiislil."
Eks paista, mitme minutiga mittesüsinikneutraalne kommentaar trip.ee foorumist jälle eemaldatakse ;)