Ilmselt pole maailmas praegu lennufirmat, mida maailma tabanud viirusepuhang poleks mõjutanud. Lennufirmad on asunud sellele reageerima, pakkudes kohati ääretult odavaid hindu.
Air New Zealand
Air New Zealand pani müüki 1000 lennupiletit 32 liinile hinnaga 9 NZD ehk 5 eurot. Pole ime, et kõik piletid leidsid omaniku tunni ajaga.
Hiina lennufirmade pakkumised
Hiinas vähenes perioodil 25. jaanuarist kuni 14. veebruarini Hiina siselendude reisijate arv võrreldes aasta varasemega samal perioodil 75%. Kokku tühistati Hiinas veebruaris iga päev 10 000 lendu ehk 2/3 lendudest jäid ära. Hiina lennufirmadele ja lennujaamadele on sellel suur mõju, aga Hiinas ei tööta lennundus päris samadel alustel, kui mujal maailmas. Paljud lennufirmad püsivad elus tänu dotatsioonidele.
Hiinas on pakkumisel näiteks sellised hinnad:
Odavlennufirma Spring Airlines pakkus kolmetunnist lendu Shanghaist Chongqingi (üks suund) 29 jüaani eest (3,73 eurot).
Ühe suuna lennupiletid Shanghaist Harbini, mis asub üle 1600 km eemal, maksid 69 jüaani ehk 8,88 eurot.
Shenzhen Airlines pakkus ühe suuna pileteid Shanghaist Chongqingi 100 jüaani eest (12,9 eurot), mis umbes 5% võrreldes tavapäraste hindadega.
Chengdu Airlines piletid Shenzhenist Chengdusse müüki samuti 100 jüaaniga (12,9 eurot)
Prognoositakse, et kohe, kui nõudlus hakkab taastuma, sellised hinnad ka kaovad.
AirAsia X
Air Asia X pakub 1 aasta kehtivat ja piiramatuid lende võimaldavat paketti 499 ringgiti eest (106,44 eurot). Hinnad kehtivad ainult AirAsia Malaisia püsigkliendiprogrammi liikmetele ning võimaldavad lennata Kuala Lumpurist Austraaliasse, Jaapanisse, Lõuna-Koreasse, Hiinasse ja Indiasse. Hinnale lisanduvad maksud.
Kas ka Euroopas?
Teadaolevalt Euroopas taolist hinnapidu ei toimu. Condor pakub lähilendudele 20 eurost ja kauglendudele 50 eurost allahindluskoodi, miinimumpiiri ostule pole seatud.
Küll aga võib lähiajal tulla soodsaid äriklassi pakkumisi, sest seda klientuuri on lennufirmadele kõige rohkem vaja.
Hetkel saab OW lennufirmadega (BA, AA, IB, AY) Pariisist erinevatesse USA idaranniku linnadesse u 1000€ eest äriklassis, kui veidi kombineerida.
Stockholmist on järjest saada 2-nädalasi pakkumisi Phu Cuoci alla 100 €. Copenhagenist leiab 50-100 euroga nädalasi pakkumisi Roheneemesaartele. Riiast üks ots Maldiividele 120€... Midagi ikka on hakanud tekkima
Saame näha...
Odavad hinnad kasumit ei anna, seega ma Euroopa lennufirmadelt seda väga ei ootaks praegu.
Euroopas, tundub, et kõige valusamalt saab pihta selle viirusepaanikaga Finnair, kuna nende lüpsilehm on pikka aega olnud Aasia.
Teistel on Aasia osatähtsus kogu muus kompotis palju väiksem.
Ärireisija on enamsti see, kes niiehknii lendab. Kui lennata vaja on.
Minu viimase 2 nädala kogemus LH äriklassis (kokku 8 segmenti) näitab, et tänase seisuga on lennukite äriklass niigi üsna täis. Silma järgi nii 80%-90% täituvusega.
Järgmine nädal taas nii LH kui LX kokku 8 segmendiga nii C kui F, eks saan siis vaadata, kas on muutuseid...
Mina pigem arvan, et viirusepaanika kaugem mõju on lennupiletite kallinemine. Esiteks on vaja lennufirmadel tekkinud kahjum tasa teenida. Ja teiseks panevad nõrgemad firmad selle viirusepaanikaga, kui see veel mõne kuukese kestam peaks, "kõrvad pea alla". Võimalik, et see lõpetab odavlennunduse üldse. Mida odavam on piletihind, seda tundlikum on firma igasugustele välistele mõjutustele.
Kuskilt lugesin, et Ryanairil pole broneeringutega lähemad kaks nädalat suuremat probleemi, aga siis kukuvad broneeringud järsult. Võimalik, et midagi analoogset toimub ka teiste lennufirmadega. Muidugi, üks asi on broneeringud, teine asi, kas reaalselt lennule ilmutakse.
Kõige suurem tundub probleem olevat tšarterlendudel (pakettreisidel). Kuna lennukid on juba reisifirmadel broneeritud ja ette makstud, siis lende ei ole mõtekas ära jätta, aga paljud - ilmselt koroonaviiruse tõttu - reisijakohti ei õnnestu müüa ja kasulikum on sinna pileteid siis müüa "omahinnaga" kui lihtsalt tühja kohaga lennata.
Nii leiab näiteks tšarterlende (otselennud) Stockholm - Tenerife- Stockholm 28 euro eest - mida võib pidada tasuta pakkumiseks. Muidugi ka Phu-Quoc oma 94 eurose piletihinnaga (mis tundub samuti tasuta pakkumisena).
Sama probleemi küüsis vaevleb ilmselt ka TUI, kes müüb samuti paljudele lendudele pileteid kas odavalt või väga odavalt (algusega Helsingist või Oulust).
Ehk - nendele inimestele, kellele koroonaviirus väga korda ei lähe, on hetkel saadaval pm tasuta reisid soojadele maadele.
Aga ühtlasi pakun, et tehakse kiired otsused ja nii regulaarliinide kui tšarterlendude osakaal kukub aprillist-maist järsult ning piletihinnad "normaliseeruvad". Ühtlasi tekib muidugi väga paljudel lennu - ja turismifirmadel (likviidsus)probleeme, sest raha lihtsalt ei liigu, aga kogu see masinapark on vaja üleval pidada - liisingud, hooldused, tööjõud..
Aga kuida see kõik lennufirmadele lõpeb, on raske hoomata. Oleneb muidugi suuresti koroonviiruse levikust ja ajalisest kestusest.
Esimesed pääsukesed (Flybe pankrot, Finnairi sundpuhkused, Norwegiani aktsialangus) on juba kohal.
Lufthansa ja tühistamised
Asja tegelik sisu pidavat olema see, et reisijatehulga vähenemine kokku on 150 lennuki jagu.
Sel perioodil (täna hinnanguliselt aprilli lõpuni), jäetakse ära ca 25% Euroopa-lendudest ja/või asendatakse väiksemate lennukitega.
Kuna LH lennuplaanist ei moodusta Aasia väga suurt osa, siis on nende olukord Finnairiga võrreldes kahtlemata parem.
Kees tänu sellele epopöale pigem hingusele lähevad on igatmasti odavlennufirmad -- seal on asi kasumlik üleüldse vaid täislennukitega lennates.
Klassikaline lennufirma on klassikaliselt kasumis juba ainuüksi täis äriklassiga (arvestades lendude tegelikku keskmist äriklassi hinda).
Eks näis, minul mõne päeva pärast taas hulka lende LH-ga (sekka 2 Swissi) ees, eks ma siis oskan isiklikust kogemusest öelda, kui suur nende eesseisva 8 lennu täituvus on. :)
2 lendu on long-haul Firstis, neist 1 on täna 100% täis, teises on 1 vaba koht (8-st). Ja päris kindlasti ei ole kõik reisijad ex-IEV vmt. -- LH revenue management ei lase juba päris mitu kuud ühele lennule rohkem kui 2 (üksikutel liinidel 3) promohinnaga A klassi kohta, see on lihtsalt nii programmeeritud. Samuti, nagu teada, ei ole alates 1.12 võimalik ka waitlist A klassile. Nii et ei kao see LHG kuhugi.
@väikelotti
Arvan samuti, et antud paanika tekitab pikas perspektiivis lennupiletite hinnatõusu ehk normaliseerumise. Äri tehakse ikka kasumi pärast. Ja kui vahepeal kasumit teenida ei õnnestu, siis peavad selle kinni maksma järgmised kliendid.
Väikefirmad ja odavlendajad aga pigem kaovad üldse pildilt. KUI muidugi see koroonapaanika veel kaua kestma peaks. Ma siiski pigem arvan, et väga kaua ei kesta, hiljemalt maikuus saab läbi.
Kees aga saab ja tahab, siis jah, praegu on mõisltik neid soodsaid pakkumisi kasutada!
Soodsate pakkumiste mõte ei ole kuangi x reisijagrupile kangesti "head" teha -- tekivad need pakkumised tänu sellele, et lend toimub niikuinii, antud lennufrimal ei ole ka võimalust väiksema lennuki panekuks ja selles tühjaks jäänud kohtade mahamüümine on kas kahjumi vähendamine või pisike, kuid siiski puhastulu.
Raul_R: "isiklikust kogemusest" praalida, et nüüd tean kuidas lennufirma seis on, on sama taibukas kui targalt seletada, et "odavad hinnad kasumit ei teeni". Räägi seda Ryanairile, Wal-Martile või Ikeale ka.
Anyway, seni kuni säilivad Lähis-Ida lennufirmad ja Turkish, kes prestiizhi nimel hindu all hoiavad, ning Aasiasse saab nende kulul lõdvalt alla 1500 EUR äriklassis, ei koti mind absoluutselt, kui palju ülikõrge enesehinnanguga korporatiivülikondasid täishinnaga LHs lendavad ja selle üle uhked on. :D
Ahjaa, LH grupp miskipärast kogu aeg viimasel ajal lükkab 1100-1200 EUR pakkumisi muidu kallist Lääne-Euroopast, isegi odavamalt, kui Etihad või Qatar... companion tickets, lai saadavus jne...ega ometi sellepärast, et täishinnaga lendajaid vähevõitu oleks? :)
Snoop: kuni säilivad Lähis-Ida lennufirmad ja Turkish, kes prestiizhi nimel hindu all hoiavad
:D
Prestiiži nimel ei hoia ükski firma kohe pärast kindlasti hindu all.
Prestiiž ja odav hind ei lähe nagu omavahel kokku... (räägin klassikalistest, fullservice firmadest).
Hinnad viiakse konkreetsel turul madalale ikka ja alalti ainult eesmärgiag sellelt turult rohkem reisijaid endale sel ajahetkel meelitada.
Täpselt nii meelitas kunagi ca 15 aastat tagasi mind äriklassis lendama Finnair, TLL-HKG, praeguses rahas vist ca 900€ flexi äriklassi piletiga. Näe, kasutasin ära ja peale seda ei ole kauglendudel enam äriklassist allapoole vaadanud.
Odav hind võidakse teha ka selleks, et teiselt vedajalt kunded üle lüüa. Jne jne.
Companion ticketid on LH-l olnud niikaua kui mina mäletan aeg-ajalt pakkumises. Tõsi, ise pole kordagi kasutanud....
Hindade osas olen lugenud väidet, et ühes lennukis ei pruugi tihtilugu olla isegi 2 sama hinnaga reisivat broneeringut (samas broneerignus peavad hinnad samad olema). Nii et eks neid variatsioone jagub.
Aga mis see siin ikka meie targutada -- tarbija asi on ikka kasutada seda, mis kasulikum ja parem tundub. Kes tahab ja saab sellega silmariingi laiendada -- igal juhul soovitan!