Lufthansa tõusis taas Euroopa suurimaks

Lüües kokku 2017. aastal teenindatud reisijate koguarvu, on Lufthansa taastanud oma koha Euroopa suurima lennufirmana. Mäletatavasti õnnestust Ryanairil 2016. aastal Lufthansa korraks troonilt tõugata.

Lufthansa, täpsemalt Lufthansa grupp (lisaks Lufthansale veel Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines ja Eurowings) teenindas eelmisel aastal kokku 130 miljonit reisijat, Ryanairiga lendas samal perioodil 129 miljonit reisijat. IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling, Level) reisijate arvuks kujunes 105 miljonit, Air France-KLM-il (s.h. Transavia, Joon, HOP!) 99 miljonit ja EasyJetil 82 miljonit.

Lufthansale ja tegelikult tervele Euroopa lennundusele oli 2017. aasta muidugi piisavalt ebatavaline. Lufthansa alustas ülevõtmistega juba 2016. aasta lõpus, kui võeti täielikult üle Brussels Airlines, kus Lufthansal oli juba varem osalus. Oktoobris pakkis asjad lõplikult kokku Saksamaa suuruselt teine lennufirma Air Berlin ning suurema osa sellest sai endale jällegi Lufthansa. Kokkuvõttes kasvatas Lufthansa 2017. aastal reisijate arvu tervelt 19,9%.

Lufthansa grupp näeb kasvu jätkumist ka 2018. aastal, teatades plaanist palgata kokku 8000 uut töötajat. 2018. aasta kevadel peaks selguma ka pankrotis, kuid tänu Itaalia valitsuse rahasüstidele lendava Alitalia saatus. Hetkeseisuga pole eriti tõenäoline, et ostjaks osutuks keegi muu peale Lufthansa.

Soliidset 10 % kasvu näitas eelmisel aastal ka Ryanair, kuid Euroopa suurima odavlennufirma mootorist oli mitmel korral päris kõva kolinat kuulda. Sügisel toimunud lendude sedavõrd massiline tühistamine (kokku ~20 000 lendu) tänu sellele, et pilootide puhkusegraafikud olid valesti koostatud, on ämber, mis jääb Ryanairi saatma veel aastaid. Samas on Ryanairi juhid veendunud, et 2018. aasta lõpuks ollakse taas Euroopa suurim lennufirma, "kui Lufthansa just mõnda teist lennufirmat üle ei võta". Tundub, et Ryanairi peakorterisse pole ajalehti tellitud.

Lufthansal võib sel aastal tekkida siiski vajadus euroametnikele selgitada, miks nende hinnad on paljudel turgudel tõusnud 30 ja enam protsenti, jõuluperioodil isegi rohkem. Lufthansa on ajanud süü hindade arvutamiseks kasutatava algoritmi programmeerimisvea kaela. Iseasi, kas ametnikud tõesti usuvad, et Lufthansal programmeerivad ülitähtsaid algoritme algajatest IT-praktikandid ja keegi ei pane mitte midagi tähele.

Vaadates 2017. aasta peale tagasi, näib, et lennufirmade konsolideerumine Euroopas on hoogu sisse saamas. Vaevalt, et lähiajal eelmise aastaga võrreldavat rallit näeb, kuid nii mõndagi huvitavat võib ees oodata küll. Kõigepealt, juba mainitud Alitalia saatus ja Itaalia lennundusturg laiemalt. Lisaks Lufthansale on seal viimasel ajal aktiivsust üles näidanud Qatar Airways, mis üritab Meridianast Itaalia number 1 lennufirmat teha. Siis küsimus, mida suudab easyJet Saksamaal Lufthansa ja Eurowingsi vastu? Sama küsimus kehtib ka Ryanairi kohta. Mida selgub Brexiti kohta ja kuidas see lendamist mõjutab? Aga juba varsti on kõik palju selgem, sest aasta lõpuni on jäänud kõigest 353 päeva.