Mäletatavasti lõpetas Nordic Aviation 2015. aasta novembri lõpus "muutunud konkurentsiolukorrale" viidates otselennud Tallinna ja Kopenhaageni vahel. Teisisõnu, SAS küpsetas NAG-i sellelt liinilt lihtsalt välja, sest suuremate taskutega SAS võis endale lubada mõneks ajaks lendamist ka kahjumiga. Tõepoolest, vaevalt, et otselennud Tallinna ja Kopenhaageni vahel oleks kunagi nii odavad olnud.
Näiteks polnud probleemi leida Tallinn-Kopenhaagen-Tallinn lendudele 73-74 euroseid pileteid. Sellise hinnaga lendudele on tõepoolest raske konkurentsi pakkuda ja SAS sai oma tahtmise, muutudes sellel liinil monopoolseks vedajaks.
Nagu iga peoga, sai ka SAS-i hinnapidu ühel hetkel otsa. Pilt, mis täna Kopenhaageni pileteid otsides avaneb, on pehmelt öeldes "erinev". Allpool sellest vaid paar näidet. Piletite otsimiseks on kasutatud Kayak.com/flights otsimootorit, kus on valitud ainult SAS-i otselennud Tallinna ja Kopenhaageni vahel. See tähendab, et antud juhul ei kajasta toodud hinnad kõiki võimalikke lennuvariante ja -hindu kahe linna vahel.
Kõigepealt hinnanäide aprillist 2016, kuupäevadeks 6-13 aprill ja +/- 3 päeva. Nagu näha, on odavaim hind 1,5 h kestvale otselennule 344 eurot, keskmiseks piletihinnaks on 376€, kuid leiab ka ligi 500 euroseid pileteid. Rõhutan, see hind on pooleteise tunni pikkusele lennule. Et seda rohkem konteksti panna, siis paneme võrdluseks SAS-i hinnad samadel kuupäevadel Tallinn - New York -Tallinn lendudel, kus puhast lennuaega on 10 h kandis. Väga suurt vahet pole märgata.
Liikudes veidi edasi juunisse, pole pilt eriti roosilisem. Alla 300 euro Tallinnast Kopenhaagenisse ja tagasi SAS-iga igatahes ei lenda.
Aga äkki see ongi SAS-i tavaline hinnatase? Vaatame võrdluseks, mis hinnaga lendab SAS Kopenhaagenisse üle lahe Helsingist. Jällegi, tegemist pole absoluutse hinnatasemega, vaid ainult SAS-i lendudega.
Näib, et Helsingi asub Kopenhaagenile tunduvalt lähemal, sest Helsingi - Kopenhaagen edasi-tagasi liinil on võimalik pakkuda poole odavamaid pileteid. Või on võlusõnaks hoopis "konkurents"? Finnairi otselennud samal marsruudil võib leida 99 euroga.
Pilt pole väga erinev ka juunis. SAS-i piletid Helsingist Kopenhaagenisse maksavad vahemikus 149 - 232 eurot. Vaata, mis pidi tahad, hinnavahe Tallinnaga on mitmekordne.
Jah, loomulikult on siin mitmeid nüansse. Lennufirmadel on tihti lennud linnast A linna B kallimad, kui lennud linnast A linna C linna B kaudu. Jah, lennu pikkus ja maksumus pole 1:1 korrelatsioonis. Muidugi kipuvad sooduspakkumiste ajal ja muidu pakutavad hinnad erinema. Ei saa välistada, et ühel hetkel paneb SAS jälle letti 75 eurosed hinnad Kopenhaagenisse. Aga kõigest hoolimata ei saa kuidagi lahti mõttest, et monopoolne lennufirma lüpsab seda liini, nagu vähegi annab. Igal juhul on see hea näide, mis hindadega juhtub, kui lennufirmal on mõnel liinil monopoolne seisund.
Väike matemaatika. SAS lendab Tallinna ja Kopenhaageni vahel CRJ900 lennukiga, milles on 88 istekohta. Võttes lennuki keskmiseks täituvuseks veidi konservatiivse 80%, lendab ühe lennuga 70 inimest. Kokku on päevas 6 lendu (3 lendu kummaski suunas). Kui kõvasti lihtsustades võtta, et kõik lendavad turistiklassis, siis ühes päevas teenib SAS Tallinnasse lennates 63 000 eurot rohkem, kui Kopenhaagenist Helsingisse lennates (70 x 6 x hinnavahe inimese kohta 150 eurot). Arvutage ise, palju see kuus kokku teeb. Loomulikult on selline arvutus tehtud veidi kirvemeetodil, kuid suurusjärgu peaks kätte saama sellegipoolest. Aga vaevalt, et niimoodi teenitavad miljonid Euroopa konkurentsijärelvalvele kuidagi huvi pakuks.