SAS on müüdud: hüvasti Star Alliance, tere Air France/KLM ja SkyTeam
veigo
veigo
4. okt 2023 08:06

SAS lõhkas 3. oktoobril üllatuspommi, kui teatas, et lennufirma saab peagi uued omanikud ning börsilt lahkutakse (see otsus oli tegelikult juba varem teada). Kuna mittekontrolliva osaluse omandab ka Air France/KLM, lahkub SAS lennundusallianssist Star Alliance ning liitub AF/KLM-i juhitava SkyTeamiga.

Kuigi tehingu nüansid on alles selgumas, võtame kokku selle, mis teada on.

Miks SAS maha müüdi?

SAS on aastaid, et mitte öelda aastakümneid, tüürinud ühest kriisist teise ja tulnud välja ühe mittetoimiva päästekavaga teise järel. Lennufirma kaks suuromanikku Taani riik ja Rootsi riik pumpasid SAS-i veepeal hoidmiseks aastaid raha juurde. Kui Taani loeb SAS-i strateegilise tähtsusega ettevõtteks, siis rootslastel sai rahapõletamisest küllalt ning nad otsustasid lennufirma omanikeringist lahkuda. Norra tegi sarnase otsuse juba varem.

Ka pandeemia ei mõjunud SAS-i finantstervisele hästi, kuid lennufirma ajaloo pikimaks ja väga kulukaks kujunenud pilootide streik ja Venemaa õhuruumi sulgemine sundisid SAS-i juulis 2022 otsima pankrotikaitset USA-s. Aprilliks 2023 oli SAS-i aktsia muutunud sisuliselt väärtusetuks. SAS tegeles uute investorite leidmisega, peamiseks pretendendiks peeti USA investeerimisfirmat Apollo. Aga kahest esitatud pakkumisest valiti välja hoopis teine pakkumine.

Kes on SAS-i uued omanikud?

SAS-i uus omanikering on järgmine:

  • USA investeerimisfirma Castlelake: 32%
  • Air France - KLM: 19,9%
  • Taani riik: 25,8%
  • Taani investeerimisfirma Lind Invest: 8,6%
  • Ülejäänud osalus jaotub võlausaldajate vahel.

Siin on olulised kaks nüanssi:

  • Müügiprotsessi käigus kaotavad senised SAS-i aktsiad väärtuse, mis võib põhjustada rahuloematute aktsionäride poolt algatatud kohtuasju.
  • Kuigi AF/KLM omandas SAS-is vähemusosaluse, võib neist tulevikus saada tuumikaktsionär. See ei juhtu enne 2 aasta möödumist ja sõltub tururegulaatorite otsusest, kuid tõenäoliselt sellise plaaniga AF/KLM arvestab.

Kui suur on tehingu rahaline väärtus?

Konsortsiumi tehtav investeering on 1,175 miljardit USD, millest 475 miljonit dollarit on uus kapital ja 700 miljoni dollari ulatuses võlgu konverteeritakse aktsiateks.

Milleks AF/KLM-ile SAS?

Tehing parandab märgatavalt Air France/KLM-i positsiooni Põhjamaade turul ja arvestades Amsterdami sõlmlennujaamale seatud piiranguid, pakub Kopenhaageni sõlmjaama arendamine teatavat alternatiivi.

Mis saab SAS-i kaubamärgist?

Sarnaselt Air France-ile ja KLM-ile, mis ühises grupis jätkavad mõlemad oma nime all, jätkab ka SAS tulevikus tegutsemist oma nime all. Tehingu üheks tingimuseks oli, et Kopenhaagen jääb ka tulevikus SAS-i sõlmlennujaamaks. SAS-i peakontor liigub suure tõenäosusega Rootsist Taani. Skandinaavia identiteeti soovitakse säilitada.

Mis saab SAS-i püsikliendi programmist EuroBonus?

Üleminekuperioodil saavad EuroBonuse liikmed endiselt koguda Star Alliance’i lennufirmadega lennates miile EuroBonusele ja broneerida preemialende Star Alliance’i lennufirmadega. AF/KLM-i püsikliendiprogrammi Flying Blue kasutuselevõtt pole veel otsustatud.

Mis juhtub SAS-iga lähitulevikus?

SAS tegutseb edasi nagu seni. SAS plaanib USA pankrotikaitse alt väljuda 2024. aasta II kvartalis ja liituda SkyTeamiga enne järgmise aasta suve. SAS oleks esimene viiest Star Alliance’i asutajaliikmest, kes allianssist lahkub.

Järgmise suve lennuplaanis on lennud Pariisi, Amsterdami, Kopenhaageni, Stockholmi ja Oslo sõlmjaamade vahel ilmselt senisest paremini koordineeritud,

Tehing nõuab heakskiitu USA pankrotikohtult, Taani ja Rootsi riigilt ning erinevalt riiklikelt regulaatoritelt.

Mis on tehingu laiem tähendus?

Kuigi AF/KLM ei omandanud SAS-is (esialgu) enamusosalust, on see osa laiemast Euroopa lennufirmade konsolideerumisest. Lufthansa grupp omandas hiljuti 41% suuruse osaluse permanentses kahjumis olnud Alitalia järglases ITA Airways. Äsja pandi müüki Portugali TAP Air Portugal, mille potentsiaalseteks ostjateks pakutakse nii Lufthansat, Air France-KLM-i kui IAG-d (BA, Iberia jt).

Mis tehing meie jaoks muudab?

SAS-i hüpe SkyTeami puudutab peamiselt mõne Star Alliance’i kuuluva lennufirma kõrgema staatusega püsikliente, kuna lendudega Skandinaaviasse ja Skandinaavia kaudu enam punkte/miile *A programmidesse ei kogu. Aga seda kunagi tulevikus, sest EuroBonuse programmi tuleviku kohta palju teada pole.

Kas tänu Amsterdami Schipholi lennujaamale kehtestatud lendude arvu piirangu tõttu saab Kopenhaagen tulevikus rohkem kauglende? Loodetavasti. AF/KLM tellisid hiljuti 50 Airbus A350 lennukit, mille paigutamise kohta otsuseid pole.

Kokkuvõtteks

Ilmselt on neid osapooli, kelle jaoks SAS-i müügitehing kergendusena tuleb, omajagu. Lõppeb ära see segane seis, kus SAS oli omamoodi Schrödingeri lennufirma – tegutses, aga ei elanud. Loodetavasti pole Taani maksumaksjal tulevikus enam põhjust lennufirma rahalisi auke täita. SAS-i tulevast strateegiat pole seni avalikustatud, kuid selge on, et konkurentsis püsimiseks tuleb mingeid muudatusi teha ja see ei saa piirduda ainult kulude kokkutõmbamisega.

Rootslastel tuleb see kõik muidugi kuidagi ära seedida.

Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased