2 nädalat Gruusias ja Armeenias

Gruusia ja Armeenia külastamine oli plaanis juba pikemat aega. Nüüd augustis võtamegi sõbrannadega sinna poole suuna. Aega 2 nädalat. Lendame Tbilisisse, tagasi Yerevanist. Eesmärk eelkõige kultuur, ajalugu ja loodus. Musta mere kuurordid pole kavas. Autot rentida ei plaani ja soovime liikuda ringi ühistranspordiga nii palju kui võimalik. Plaan on alles küpsemas ning täpsemad küsimused tekivad ilmselt hiljem. Aga mõni on juba ka olemas:

  • Oskab keegi kommenteerida, kui pikalt peaks ette ostma Gruusia ja Armeenia rongipileteid? Sooviks võimalikult palju rongiga liikuda, kus saab ja mõistlik.
  • Kas piiriületus Gruusiast Armeeniasse (Tbilisi-Yerevan rongiliin) toimib üldjuhul tõrgeteta?
  • Kas marshrutka´dega liikumisel ei tekita probleemi suuremat sorti seljakott?
  • Kui sooviks minna ka Tusheti ja Svaneti piirkondadesse Grussias, kas sealseid aktiviteete tuleks ette korraldada või pigem saab kõik kohapeal paremini organiseerida? Eeldan, et majutus tasuks seal ette kinni panna?

Tänades:)

J.

Seljakott marshrutkas probleemi ei tekita. Kohalikud veavad seal kõike, mida vähegi ette suudad kujutada :) Ma küll ei ole kursis, kas selle eest lisa ka kasseeritakse, kuid minu suht suur seljakott ei tekitanud vähimatki tuksatust.
Piiriületusel mõjub meie pass väga positiivselt. Naeratus ja mõne hetkega oli pass tagasi. Erinevalt mõnest eksootilisemast passist.
Rongisõiduni ise ei jõudnud, kuna kohalikud vaatasid mind üsna pika pilguga ja küsisid, miks ma seda teha tahan. Aga nagu ma aru sain, oleks öörongile piletid saanud otse jaamast.

Rongiga tahtsime Gruusias sõita Tblisist Kutaisisse aga piletid olid samaks päevaks välja müüdud. Samast raudteejaamast läksid maršutkad ka Kutaisisse ja saime rutem kohale kui rongiga. Rong on odavam kui maršutka aga maršutka liigub suuremate linnade vahel nii-öelda jooksval graafikul, kui buss on täis, siis väljub ja hakatakse järgmist bussitäit koguma. Meil olid matšutkas kaasas kokkupakitud jalgrattad. Need võeti peale küll aga kuna sellega hõivasime 2 liskohta siis kasseriti rataste veo eest ühe koha pileti maksumus.
Gruusias Svaneetia piirkond on tore aga Tblisist sinna saamine võtab terve päeva. Kui Mestias juba oled siis võiks juba Ušgulis ka ära käia mis on veel vahvam kogemus. Kui tahad kohapeal ka ringi vaadata, siis kokku läheb viis päeva ära. Meie tegime jalgratastega 10 päevaga tiiru Kutaisi - Lentekhi - Ushguli-Mestia- Zugdidi-Kutaisi.

Tbilisi Batumi pileteid oli vabalt saada 2 h enne rongi väljumist. Rong igati modernne, wifi, laadimispesad ja kõik töötab. Yerevani vahet sõidab aga antiik.
Lugesin just, et avati Yerevan Batumi liin ja selleg seoses on midagi ümber mängitud - ehk on paremaks läinud.

Tbilisi-Batumi liinil liiguvad nii tavalised rongid kui uued Stadleri kiirrongid. Aprillis Batumist Tbilisisse sõites ostsime kiirrongi pileti päev varem, I klassi siis enam kohti ei olnud aga II klassi küll. Kiirrong on päris populaarne ja tippaegadel, nt suvistel nädalavahetustel, ei pruugi sinna piletit olla. Samas kui Musta mere kuurorteid kavas ei ole, siis rongi mujal peale Tbilisi-Kutaisi liini ilmselt kusagil kasutada ei saagi, tuleb bussidele ning marsrutkadele rõhuda.
Mis Svaneetiasse pääsemisse puutub, siis kiireim viis sinna pääsemiseks on lennukiga, Tbilisi lähistelt lendab Mestiasse VanillaSky, hind algab 65 larist üks ots: http://vanillasky.ge/index.php?action=gverdi&gverdi_id=237&cat_id=&Lang=1, ent säästab oluliselt aega. Ainuke risk on ilm, kuna tegemist L410 väikelennuki ja väiekse lennujaamaga, siis on lendude hilinemise või ärajäämise risk üsna suur.

Teie poolt eelistatud liikumisviisidega kahte kohta korraga pigem ei jõua - Svaneetia ja Tusheetia. Viimane on Tbilisile veidi lähemal, valige see, kuigi seal ei ole turismindus sedavõrd arenenud, kui Svanetis. Tusheti suunda oleks mõistlik kombineerida Kazbegi külastamisega. Sõltuvalt teie grupi suurusest, tuleks mõelda majutuste ette broneerimisele. August on tipphooaeg kõrgmäestikus. Kõik kohad eurooplasi täis. Oleme ise ka 12-liikmelise salgaga augusti teises pooles Svaneetias:)
Rongid on muidu tore asi, kuid kiirem, sageli mugavam ja logistiliselt paindlikum on siiski marsadega liikuda. Gruusias tasub ainult Tbilisi-Batumi otsa rongiga sõita.

Tbilisi-Jerevani rong oli nädal aega ette välja müüdud (ääremärkusena mainin, et meid oli 7, üksikuid kohti oli veel saadaval). Rong oli nostalgiliselt antiikne, reisijateks peamiselt turistid, sai üheskoos erinevaid kohalikke jooke degusteeritud. Oli väga palav ja umbne, vaid mõni üksik aken käis lahti ja magamisest niikuinii midagi välja ei tulnud. Seal oli veel selline ehtne restoranvagun ka ning hommikul käreda häälega vagunisaatja pooleldi peksis meid linade vahelt välja. Tipuks siis hommikuudusse mattunud Jerevani raudteejaam, mõned üksikud vene autotööstuse lipulaevad ja agarad taksojuhid. Kogemus iseenesest meeldejääv :)
Piiriületus kestis kokku ca tund aega. Saanuks kordades kiiremini, aga piirivalvuritel ju aega küll.

Gruusias sai ka reisitud põhiliselt rongiga. Esimene ots näiteks Tbilisi-Gori, mis oli üsna odav (alla euro kui õigesti mäletan). Õhus segunesid erinevad aroomid, ühed äratuntavamad kui teised, mida kõike kostitasid mõngleid ja muud pudi-padi müüvad vanamemmed. Ka Gori-Borjomi oli oli üsna odav. Borjomist kusagile edasi enam rongiga ei saanud. Selleks, et Batumisse saada pidi esmalt sõitma Khashurisse (selle raudteejaama peldikud on meeldejäävalt ropud). Rongipilet Khashurist Batumi oli juba kallim (kui õigesti mäletan, siis ca 17€).
Paraku Batumist Tbilisisse olid jälle meie soovitud kuupäevaks piletid välja müüdud ja seetõttu sai see käänuline ja löökaukuderohke, ent meeldejääv teekond läbitud erajuhiga rendiautos.

Tere!

Just nädalake tagasi saabusime Batumist, ikka omal käel, lennukiga Tbilisisse ja siis otsa uue Stadleriga Batumisse (5h), ja hind on muidugi uskumatult odav 370km, 8eur IIklass, I klass 11 eur :). Gruusias tasubki liigelda ainult ühistranspordiga, sest see on tõesti odav ja üsnagi mugav.
Enne siin ka mainiti, et piletitega võib tekkida probleem, see on tõsi, et kui samal päeva tahtsa pileteid, siis ei pruugi neid saada. Meil vedas, ja tagasi tee jaoks ostsime kohe kassast, kui saabusime Batumi rongijaama.
Aga on ka selline variant, et ostate pileteid : http://www.railway.ge/?web=1&action=page&p_id=480&lang=rus, kodulehelt, selleks peaks registreeruma. Siis oleks kindel värk!

Muide, kui lennukiga tulete ja tahate saada Tbilisi rongijaama, siis oodake ikka lennujaamas linnaliinibussi, mis käib iga päev 24/7 iga 15min järel, ja maksab ainult 50 nende raha, mis on u. 20 eurosentu, pm, tasuta. Ärge uskuge taksojuhte, kes ütlevad, et ei ei bussi ei tule veel kaua aega jne (nendega sõitmine on märksa kallim, 10-15 eur). Muidugi kui teil väga kiire rongijaama, siis on takso variant, aga kui mitte siis oodake bussi, ta läheb lennujaamast rongijaama u. 30min.
Head reisi!:)

Tere. Kas on kogemusi,  kui rongiga minna Tbilisi-Yerevan, kas saab viisa osta kohapealt?

Tänud!

Milleks viisa - Armeenia on Eesti kodanikele juba pikemat aega viisavaba: http://reisitargalt.vm.ee/riigid/armeenia/

Tere.


Julgen jagada Jerevani kontakti, kellega tagasi Gruusiasse sõitsime, sõidab normaalselt/rahulikult(mis sealkandis oluline) ja ajab mõistlikku juttu. Lubasin kontakti panna foorumisse: Marlen Vardanyan, marlen.vardanyan@mail.ru, whatsup: +37499867371. Kui seal kandis abi vaja siis saab ühendust võtta. Öelge et Kalmer ja Sirje andsid kontakti, mäletab kindlasti:))