plaan siuke et tahaks külastada Kosovot see suvi, aga äkki kellegi kogemusi natuke jagada. Eelkõige ootaks infi üldse külastus võimaluste kohta kas riiki ikka sisse lastakse jne. Mingit keerulist riigi maad mööda ringi rändamist veel ei plaani, aga pealinnas paar õlut juua ja üks päev ringi vaadata võiks ikka. Marsruut võiks olla selline Niš-Priština-Skopje või vastu pidi. Selle aastane külastus jääb ilmselt selliseks, et punkt kirjas KÄIDUD.
Käidud seal. Võid rahulikult minna ja kõike mida soovid näha ja teha. Võid sõitaläbi Rumeenia seda marsruuti, Skopjest Ohrid-Tirana (Albaania). Kui soovid Albaanias rannas ujumas käia, siis võid Durrresisse sisse keerata. Sealt juba Dubrovnikusse. Küsi kui soovid täpsemalt midagi.
Soovitan külastada mustlaskülasid Priština ümber, päris omapärane. Ega Kosovos midagi vaadata ole, on üks Euroopa tagumik. Prügi- ja põllumajandusest pole nad midagi kuulnud. Seepärast võiks ka Albaanias korraks ära käia, seal on veel kraad kangem see värk, aga see on vaevaline, sest seal pole ka teedest midagi kuuldud. Ohridi ääres on see-eest päris kena, Albaania poolel on sellised üksikud hotellid järve ääres. Ja veel soovitan soojalt külastada Niši linna Serbias, seal isegi värvikam kui Kosovos ja serblased ka vähe sõbralikumad.
Sai käidud seal-loomulikult vaadata pole seal midagi! Soe suur soovitus-ei tasu minna Kosovost Serbiasse, kuna sealt saadetakse tagasi, kuna teades imelist Balkani poliitikat, siis Serbia ei tunnista Kosovot iseseisva riigina! Muidugi Kosovo piirivalvurid vandusid, et mingit probleemi ei tule, kuigi sealt saadeti kohe tagasi! Ja tuleks siseneda Makedoonia kaudu, mis teeb ilusa suure ringi!Loomulikult Serbia piiril annuleeritakse Kosovo piiriületustemplid! Täielik Maailma tagumik on tõesti Kosovo!
Eelmisel suvel sai Albaanias käidud ja samuti tuli ka mõte, et miks mitte kodu sõita läbi Kosovo. Mõeldud tehtud. Vaadata Kosovos pole suurt midagi, kuid hinnad on seal odavad. Rahulikult võib resotosse sööma minna. Samuti võib teel kohata sõjaväelasi, kes dokumente kontrolivad ja tunnevad huvi, kust tulek ja kuhu minek. Samamoodi ei pääsenud Kosovost Serbiasse. Kuid vastupisiselt eelkõnelejale, kus neile kinnitati, et pääsevad Serbiasse, siis meile öeldi kohe, et te ei pääse, kuid tahtsime ikka proovida. Ebaõnnestunult. Läbi Makedoonia vabalt. Igatahes, kui võimalus, soovitan Kosovos ära käia, samuti Albaanias ka. Seekord proovin ise ära käia veel Moldovas. :)
Igatahes soovitan minna mitte Moldovasse autoga. Viimane kord 22 liiklustrahvi erinevate asjade eest. Näiteks: miks pole porilappe jne! Kohe peale piiri sunniti ostma mingi kohalik kindlustus, kuigi loogiliselt peaks kehtima roheline kaart! Aga jah see on ju Moldova.
Tekkis plaan käia Kosovos. Näiteks JetairFly lendab sinna Brüsselis R ja E. Kas 2,5 päeva on selgelt vähe või pigem piisavalt? Olen aru saanud, et vaadata pole seal suurt midagi, kuigi samas on Wiki andmetel seal mõnda huvitavat küla jms.
Väga pikaks ajaks ei läheks sinna kindlasti. Kas selline long week-end on ajaliselt sobilik reisi kestus?
Käisin just 1,5 kuud tagasi sama JetairFly lennuga Brüsselist Kosovos, väljalennuga R õhtul ja tagasi E õhtul. Lennuk oli uhiuus, kõik sujus. Pristinale iseenesest päevast piisab, tegemist on üsna väikese linnaga - veel 1981. aastal oli seal alla 100.00 elaniku ja praegu on seal ca 170.000 elanikku - ja erilisi vaatamisväärsusi pole. Seega soovitan kaaluda mõnd väljasõitu, näiteks Skopjesse, Prizrenisse, Sar Planina rahvuspark vms.
Buldooza, suured tänud! Seega on nv Kosovos piisav. Rõõm teada ja tuleks plaani võtta. Kui saladus pole, mis hinnaga piletid said? Kas käisid lihtsalt turismireisil või tööasjus vms ehk kas said natuke ringi vaadata?
Tänud!
Edasi-tagasi pilet oli vist 160€. Käisin seal eraviisiliselt, sõbral külas, mis võimaldas kohapeal autoga ringi liikuda. Aga ka omal käel ringi liikumine pole probleemiks, nt Skopjesse läheb mitu bussi päevas, väiksematesse kohtasesse käivad mikrobussid. Planeerimisel on abiks In Your Pocket reisigiid: http://www.inyourpocket.com/kosovo, sealt saab ka tasuta PDF versioooni alla laadida. Lisaks kui põhjalikum huvi, siis ka Bradti Kosovo reisijuhist on abi. Tõsi, mõlemad on juba pisut vananenud, 2010.aasta väljaanded. Kokkuvõtvalt, korra käia täitsa võib, samas pole nii huvitav et veelkord läheks - kui esimest korda Balkanile minna, siis on Serbia või Montenegro huvitavamad. Belgradi läheb Brüssel-Charleroist samuti otselend väljalennuga R ja tagasilennuga E, pileteid võib saada juba 40-50€ eest. Alternatiiv on ka Skopje, kust võib Prishtinasse soovi korral väljasõidu teha, sinna saab samuti Wizz Airiga, aga alles alates kevadest.
Buldooza, supertänud! Sain ise ka Kosovo hinnaks JetAirfly´ga 164 eur maikuuks. Ilmselt läehb see loosi. Ja vataan ka muid Balkanimaid. Montenegros käidud, väga kena oli ja võiks isegi uuesti minna, mõnda teise piirkonda muidugi:)
Tänud!
Mõned märkmed Kosovost. Elu on 10 aastaga ja ka 5 aastaga kõvasti muutunud.Põhimaanteed on hetkel minu arvates näiteks Põhja-Makedooniaga võrreldes palju paremas seisus. Eriline kontrast oli ka Kosovost Riiga lennates Tartu poole sõitma hakates, kus juba Riia tänavad olid kõvasti hullemad sealsetest. Peamine põhjus tõenäoliselt selles, et veel u 5 aastat tagasi olid kohalikud teed väga jubedad ja seega on praeguseks kõvasti tööd tehtud. Kiirteed on suurepärased. Ka Priština ümbruse vanemad eraldusribaga teed on hiljuti renoveeritud. Enamik tavalistest suurematest maanteedest on korraliku kattega, aga tiheda liiklusega. Ja suvalised juhuslikult teele jäänud väiksemad teed olid ka enamasti üsna uue kattega. Veidi auklikum oli Prizreni juurest minev mägitee üle Prevalla kuru. Kohati pole seal uut katet veel panema hakatud. Linnades on ka kõvasti tööd tehtud. Aga seal, kus tööd alles käivad võivad olla väga ajutised suvalise kattega ümbersõidud.Kokkuvõttes on hetkel olukord täiesti normaalne Balkani keskmine. Erandiks kiirteed, mis on väga head. Kõvasti paremad kui enamik Albaania, Põhja-Makedoonia või Bulgaaria kiirteedest.Liiklus jällegi tavaline Balkani liiklus. Kuna asustus on tihe, siis tavalisel maanteel on elu nagu Poolas 90-ndatel (va augud). Ringi liigub tihedalt traktoreid, veoautosid jms. Priština on tipptunnil üsna umbes ja liiklus on sujuvalt albaanlaslik. Teistes asulates on liikumine enamasti väga lihtne ja sujuv.Kuna enamasti satutakse Kosovosse transiidil punkti kirja saama, siis mõned soovitused.Priština ei vaja sihtpunktiks seadmist. Kui aega ja tahtmist on, siis võib muidugi peatuse teha, aga see ei ole kaugeltki peamine vaatamisväärsus riigis.Linnadest tasub valida kindlasti Prizreni. Võimalusel ka ööbimispaigana koos majutusega vanalinna läheduses.Teedest on transiidiks ilusaim tõenäoliselt Prizreni juurest üle Prevalla kuru minev tee. Sobib hästi Makedooniast tulles või minnes.Ajaloolistest ja kultuurilistest paikadest Gratšanitsa, Detšani või Peći klooster. Lääne-Kosovo on looduse poolest samuti üsna kena koht erinevate võimalustega. Kõrvalepõikeks sobib ka Rugova kuristik, aga sarnaseid näeb tõenäoliselt ka teistes Balkani maades.Kindlustest lisaks Prizrenile Novo Brdo koos vaadetega (sinna isiklikult ei jõudnud). Aga pidi olema hiljuti korrastatud.Päris huvitav kontrast oleks kindlasti ka Põhja-Kosovo. Sai tehtud poole päevane võimalik plaan, aga kuna Kosovo numbriga autodel seal kindlustused tegelikult ei kehti, siis ei hakanud sinna ronima. Eesti ja ka mitmete piirkondlike numbrimärkide autodega seal probleeme ei tekiks ning kohalikud serblased on välismaalaste suhtes sama sõbralikud kui albaanlased (kui sa poliitikat väldid). Väikesed peatust väärivad paigad jäävad Novi Pazarist või Raškast tulevate maanteede lähedusse.Seega tasub panna Prizren kaardile ja vaadata, mis neist veel teele jääb.Vaatamist oleks muidugi veel, aga enamik eestlasi vist üle päeva Kosovole kulutada ei taha. Muidu on kohalikku turismimajandust omajagu arendatud. Piirkonniti on päris korralik viidandus erinevate vaatamisväärsuste juurde ja nende juurde on rajatud (põhiliselt kohalikele või piirkondlikele) turistidele mõeldud taristut jne. Sissepääsude hinnaks on enamasti 1 euro või puudub see üldse (näiteks renoveeritud ja sildistatud Prizreni kindlus).Majutuse hinna ja kvaliteedi suhe on väljaspool Prištinat kehvem kui vist enamikes Balkani riikides. Aga asi areneb ja isegi Prizrenis õnnestus lõpuks leida väga hea hinnaga korter kohe vanalinnas. Tundub, et külastajate arv on kindlalt kasvamas ja näiteks poole aastaga tekkis booking.comi ja mujale päris märgatav hulk uut ja sobivat majutust.Üldine hinnatase on samuti täiesti normaalne. Süüa ja juua saab hea hinna eest kõvasti jne.Kuna albaanlastest on jäänud varasemast väga hea mulje, siis Kosovos see jätkus. Kõikvõimalike maid külastades oli näiteks Prištinas esimene kord, kus suvaline vaid albaania keelt rääkiv vanamees andis lõpuks pika jutu järel pihku 5 eurot ja soovis, et me läheks oma perega selle eest kohvikusse (kusjuures ilma temata). Seda kõike tänutäheks selle eest, et eurooplased tulid neile sõjas appi. Lihtsalt külla kutsutud või välja tehtud on maailmas reiside jooksul kõvasti, aga tänutäheks 20 aasta taguse teo eest, millega ma otseselt pole kuidagi seotud olnud, pole küll seni kunagi sularaha antud :)Riik sobib samuti väljasõiduks mõnest naaberriigist. Albaaniast tulles peaks suuremate rendifirmadega olema Kosovo lisamine üsna väikese tasu eest. Ja Albaania kindlustus kehtib ka Kosovos. Teised naaberriigid võtavad tõenäoliselt suuremaid lisatasusid. Ja Serbia firmad ei luba tõenäoliselt isegi Põhja-Kosovosse autot viia.Samas Kosovosse lennates võib naabruses ringi tegemine isegi kokku odavam tulla. Näiteks Hertz ei võta lisatasu Põhja-Makedoonia, Albaania ja Montenegro külastamise eest. Kahes esimeses kehtib ka Kosovo kindlustus. Montenegro jaoks peaks ostma piirilt kindlustuse.