Tushetisse ei luba vist peaaegu ükski rendifirma oma autot viia. Kuna väiksematel kohalikel firmadel on tihti GPSiga jälgimine autodel peal, siis need peaks kohe välistama.
Ise Tushetisse pole veel jõudnud, aga eelmine aasta oli programmis sees paar tavafirmadele sobimatut teed. Üritasin korralik olla ja leidsin, et Enterprise lubab nendele teedele ja Tushetisse oma tingimuste järgi ainult 4x4 autoga. Broneerisin selle. Kohale jõudes anti veidi teine leping ette, kus oli suurelt kirjas, et nendel teedel liikumine pole nende autoga lubatud. Ei hakanud vaidlema, kirjutasin alla ja läksin sõidule. Programmi ringi tegema muidugi ei hakanud ning mõlemad plaanis olnud keelatud teed olid juba siis peaaegu uue katte saanud. Samas kõrge auto oli ikka kasulik ehitusel olevatel lõikudel kiiremaks liikumiseks. GPS mind ei jälginud ja tagastades oli kõik OK. Kui oleks midagi juhtunud mõnel keelatud lõigul, siis oleks ise transpordi muretsenud keelatud lõigult välja ja andnud teada, et probleem tekkis seal.
Plaan ei olnud pettust korraldada, valitud sai kallima firma korralik auto, millega kõik oli lubatud. Reaalsus oli kohal teine ja seega tuli omal riskil edasi tegutseda.
Samas on palju infot sellest, kuidas igasugu kohalike firmade autod pannakse kontorist GPS-i teel lukku, kui need keelatud piirkonda jõuavad jne jne. Seega neid ma Tusheti jaoks katsetama ei hakkaks.
Reaalselt on Tushetisse ise autot juhtides eeldus, et sa oled sarnastel kruusakattega suurema hoolduseta mägiteedel enne ka sõitnud ja tead, mida ja kuidas seal teha. Näiteks siis, kui vesi on poole teest ära viinud, vastu tuleb kohalik veoauto ja sa pead paar kilomeetrit tagurdama nii, et üks külg on vastu kaljut ja teine variseval teepervel. Käivad jutud. et seda teed hakatakse ka renoveerima. Kuna see tegelikult algab, pole veel vist selge. Kui ehitus algab, siis läheb tee läbimine suure tõenäosusega mitme aasta jooksul pigem raskemaks.
Tere.
Arvan, et mõistlikum on auto koos autojuhiga rentida ja pigem uurida, kas on eelnevalt sinna sõidetud. Kui ise käisin, siis autojuht, kes oli ise pärit Tušeetiast, märkis, et linnas pakutavate tuuride juhid ei oska sageli samuti mägedes sõita. Kui ise käisin (aastal 2019 augustis), siis tuli korra teel läbi vee sõita, nii, et teed polnud nähagi. Ei sõitnud 4x4 masinaga, oli pigem pisike buss. Aga Tušeetia ise on võimas, metsik ja ilus ning väärib kindlasti külastamist, kuigi tee sinna on üsna vaevaline.
Et seal autoga sõita peab olema VÄGA kogenud maasturi sõitja. See et sõidad linnas maasturiga, või käid vahepeal sellega meie metsades sõitmas ei ole piisav. Sõitsime aasta tagasi seda teed mootoratastega. Tee ääres oli päris palju mälestuskive nimede ja piltidega kus inimesed olid hukka saanud. Kõige värskem kivi oli ainult pool aastat vana, pildil oli vanem kohalik mees ja toyota landkruiser.
Mina ei soovitaks sul sinna ise sõita ja ma kahtlen et sa leiad firma kes ametlikult lubaks sul sinna sõita. Kui sul tee peal peaks seal näiteks rehv katki minema, kuskil halvas kohas, siis on kohe tee kinni ja sa ei saa isegi abi kutsuda sest seal ei ole levi.
Gruusia on autosõidu mõttes kehv koht. Probleem pole kihutajates, vaid just aeglastes sõitjates, kes ilmuvad tee peale kust iganes ja teevad mistahes mõistmatuid manöövreid. Kohalik suudab need ette näha, küllap on kehakeelest ja muust välja loetav. Aga kui pole harjunud "lõunas" sõitma, siis ma seal ise küll rooli ei läheks.
No üldiselt tundus eelmine aasta Gruusia liiklus päris korralik. Samas on sõidetud omajagu nii Balkanil kui ka Lähis-Idas. Suurematel teedel on vist päris tõsine kiirusekontroll koos kaamerate ja politseiga. Seega jah, probleem pigem aeglastes sõitjates, sest peaaegu kõik sõidavad suurematel teedel veidi alla lubatud kiiruse :) Muidu nagu tavaline Lõuna-Euroopa liiklus.
Aga mägiteed on teine asi. Tušetisse sõitmiseks peaks tõesti olema enne ka eelnev kogemus, kuidas sellistel teedel hakkama saada. Ja kogemus, et sa ka julged sellistel teedel mägedes sõita. Mind ennast kutsub lisaks kohalikule mägielule ja loodusele just ka see tee sinna sõitma. Ja kindlasti ise roolis olles, aga mitte üksi autos olles. Lapsi esialgu sellele teele kaasa ei võtaks. Ideealis tahaks selle sõidu ära teha enne, kui tee renoveerimisse läheb ja kindlasti enne, kui see renoveeritud saab. Peale seda kasvab külastajate arv kiirelt kordades.
Üks firma, mis lubab oma off-road autoga Tušetisse sõita on näiteks https://rent.martynazgruzji.pl/en/ Selle leidsin ühe Gruusia asjatundja lehelt. Kindlasti on veel mõned väiksed firmad, mis seda lubavad. Suurtest siis ametlike reeglite järgi Enterprise/Alamo, aga kohalik kontoris antud leping oli vähemalt minul nende ametlikest reeglitest erinev. See oli ka ainus suurtest rahvusvahelistest firmadest, mis kirjalikult mu vastavale küsimusele ei vastanud. Järgmine kord teeks kindlasti neile ka kõne ja tahaks ikka teada, et mis värk täpselt on.
Siin üks eestlate video, nats vana aga midagi ikkagi https://youtu.be/3azVdYS4c3w?si=lmLxCYbQOs8GI0xl
Meid sõidutas seal kohalik autojuht. Tee reneveerimine alt osast käib, aga kohalikud olid ülemise osa suhtes väga skeptilised, sest ega looduse vastu ei saa jaloodus viib selle jälle minema.
Kui on ilus ilm, sobilik auto ja pole takistusi teel, siis on võimalik ju kogenud autojuhil sel hakkama saada. Aga keegi ei garanteeri ilmamuutust või mingite takistuste tekkimist. Auto rikke korral sulgeb su auto lihtsalt kogu liikluse. Tee on väga pikk, aeglane ja väsitav, mingi 4-5h vist sõitsime. Teel tuli ojadest läbi sõita ja suurtest konarlustest läbi roomata, liikuda mööda ilma igasuguse piirdeta murenevat kuristiku serva. Liigub seal igasuguseid autosid, mis võivad kolonni enda taha korjata. Meie pikalt tagurdama ei pidanud, kuid ka sellega peab arvestama. Samas meil oli vaja mööda saada seguautost. Käisime augustis, tee jooksul oli nii vihma kui päikest, tagasiteel oli osa teest väga paksus udus (pilves).
Omalos oli meie seal viibimise ajal (augustis) temperatuur nii 20+, öösel 12-15 kraadi. Albano kuru ületamisel oli ilm minnes vast 15 kraada, tagasi tulles vast 10kraadi.
Mina olin Tušetis 2023. aasta 25. septembrist 24. oktoobrini. 20. oktoobrist lõppeb KOVil kohustus teed hooldada, nii et liiklus toimub, aga omal vastutusel. Nii kuuldavasti juunini. Tbilisist sinna sõit oli kohaliku juhi ja tema Mitsubishi Delicaga 125 lari (~40€) nägu (juht + 3 reisijat), võttis 5 tundi. Tee peal oli nii kariloomi kui teega ristuvaid veejugasid, kuristik oli otse akna all. Tagasi ukerdasime läbi juba paksu lumekihi all oleva Abano kuru Jeep Wrangleriga, juhiks Tbilisist pärit sõber ja aega läks 8 tundi, sh tunnike kurus ootamist, kuni traktor lumme teed lükkas ning mõned pikemalt ootanud Delicad, ketid rehvide ümber, meie ees tasakesi sõitsid. Tee renoveerimist lubatakse ammu, aga praeguses poliitilises olukorras ei ole see kindlasti prioriteet. Veel üks võimalus talveperioodil Tušetisse saada on lend piirivalve helikopteriga. Kohalikele pakutakse nii küüti kord nädalas ja tasuta, turistidel tuleb maksta. Räägiti, et helikopteris on lisaks piloodile 6 kohta, üksi sõites 1600 dollarit, jagades 300 dollarit üks suund. Kuna lennuks siiski ei läinud, siis jäi see teadmine kuulujutu tasemele.
Ilm oli tolle kuu jooksul üpris ilus. Enamasti pilves selgimisega, päikeselistel päevadel 8-16 kraadi sooja, oktoobri lõpus kuni 12. Vihmastel päevadel ei näidanud kraadiklaas küll oluliselt külmemat temperatuuri, kuid oli väga rõske. Oktoobri lõpus nägime ligidal mägedes ka lund ja Omalos langes mõnel ööl temperatuur miinusesse, nii et hommikul hallad maas, kuid vahel harva sadanud lumi ei jäänud pidama.
Tippaeg Tušeti külastamiseks on ikkagi juuli-august-september, aga siis peab arvestama ka suure hulga turistidega, kes samuti samu külalistemaju, matkateid ja väheseid söögikohti kasutada tahavad. Hinnad on siis kõrgemad ja rahvast (nii kohalikke karjakasvatajaid, turismiettevõtjaid kui külastajaid) rohkem.
Igaks juhuks ütlesks siin veel täitsa eraldi, et Tušetis/Omalosse sõitmist ei tasu võrrelelda vist mitte ühegi teise teega Gruusias, see on ikka täitsa next level. Olen ise sõitnud kaasreisijana auto tee alumist otsa maikuu lõpupoole - pidime suht alumises otsas tagasi pöörama, sest lume tõttu ei pääsenud läbi. Aga tekkis hea arusaam, miks pole ise mõtet sinna trügida ja miks sinna rendiautosid reeglina ei lasta.