Lennureisija õigused - tegelik reaalsus AIR BALTIC näitel

2008.a. 15 oktoobril pidin sõitma Riia-Tallinn. AIR BALTIC (AB) jättis mind lennust maha kuna reisijate vähesuse tõttu oli ta vahetanud lennuki väiksema vastu. 5 tundi hiljem jõudsin siis Tallinna. Kirjutasin AB kirja, et soovin saada ettenähtud 250eur, AB saatis mind pikalt.

Saadtin oma nõude siis Läti tarbijakaitsesse, nemad siis otsustasid 21.01.09 et jah AB peab mulle maksma 250eur.

AB kaebas antud otsuse edasi (Ministry of Economics) ja nemad siis otsustasid 18.03.09, et Tarbijakaitse otsus on õige ja AB peab mulle maksma raha.

22.05.09 kaebas AB Läti Majandusmin. kohtusse. Mul kästi ilmuda kohtusse 2010!?!?!? oktoobris.

Mul on nüüdseks kausta täis läti, inglise ja ka eesti keelseid pabereid, aga mida pole on seadusega ette nähtud raha.
Seega see on kujukas näide, kuidas kaboikapitalism sülitab EL seadustele ja Brüsselis istuvad tuhanded ametnikud ei tee muud kui istuvad oma p.... laiaks

PS: Kindlasti ei hakka ma 2010 sõitma Läti kohtusse, mis siis tõenäoliselt lõppeb minu nõude rahuldamata jätmisega:(

AirBaltic on hullem kui odavlennufirmad, aga kahjuks pole ka eriti alternatiive siit regioonist lendamiseks.

AB sellele rõhubki, et vaevalt viitsib klient kohtusse tulla. Ma läheksin põhimõtteliselt kohale.

Aga miks üldsegi sina pead minema kohtusse, kui AB kaebas kohtusse Läti ministeeriumi? Peaksid ju omavahel madistama?

Lendasin mõni nädal tagasi Air Balticuga Düsseldorfist Tallinna, vahemaandumisega Riias. Düsseldorf-Riia lennuk hilines üle tunni aja, mistõttu jäin maha Tallinna lennukist, järgmisele Tallinna lennule aga kohti polnud ning seetõttu pidin ligi 3 tundi passima veel Riia lennujaamas. Air Baltic andis mulle selle "hüvitamiseks" vocheri 1,50 (!) LVL-ile, mille eest siis ooteajal pidi reisija endale kohvikust süüa-juua saama osta, kuid odavaim asi, mille ma Riia lennujaamast leidsin, oli vesi ja seegi 1,60 LVL! Kodus lugesin, et lennukist mahajäämise ja üle 2 tunnise lennu hilinemise puhul ( mis see ju ka tegelikult oli, kahjuks ei leidnud ma mingit infot jätkulendude kohta, kui eelnev lend lennufirma süül hilineb ja jätkulennust sellega seoses maha jäädakse), on ette nähtud hüvitis kuni 250 EUR, lisaks peab lennufirma hoolitsema, et reisija saaks oodatud aja eest võrdelises koguses süüa-juua. Mina aga jõudsin Tallinna ettenähtust 4 tundi hiljem, see põhjustas mulle ebamugavust ja lisakulu Tallinnast edasi kojujõudmiseks ning lisaks sellele pidin Riias ostma oma raha eest veel ka süüa-juua, kuna nende voucherist ei piisanud isegi pudeli vee jaoks. Kas oskab keegi öelda, on mul mingit õigust neilt nõuda lisahüvitist, sest ausalt öeldes see 1,50 LVL oli küll täielik mõnitamine.

  1. juulil teatati kl. 19 ajal, et Air Baltic Riia-Tallinn kl. 20 lend jääb ära ja pandi mind järgmisele lennule, mis alles peale südaööd kodu poole väljus. Seega 5 tundi otsisin võimalust kuidas otstarbekamalt jõuda 1,5 LVL voucher(=33 EEK ehk 6,60 EEK tunnis) ära kulutada ;-)) Käisin mõlema korruse söögi-joogikohad läbi veendumaks, et kohvi, rääkimata õllest või söögist nüüd küll selle 1,5 LVL-ga ei saa. Täitsin ankeedi oma kaebuse ja kompensatsiooninõudega kuid kahjuks nad oma vastustega ei kiirusta. Algul lubavad 4 nädala jooksul vastata ja kui vastust selle aja jooksul ei tule kuid ikka neid meilidega pommitad, siis lubavad taas näiteks 3-6 nädala jooksul vastata. Peale mitmekordselt meilimist sain siis nüüd eelmisel nädalal st. täpselt 2 kuud hiljem alljärgneva vastuse, et tehnilisel põhjusel ärajäetud lend ei kuulu rahalisele kompenseerimisele, neil on heameel, et mulle leiti hilisem võimalus koju lennata ja neil on kahju, et 1,5 latine "toiduvoucher" mind ei rahuldanud:
    "I would like to inform you that we were forced to cancel the flight on the route Riga-Tallinn on July 16th, 2010 due to extraordinary circumstances (aircraft defect which according to EU Regulation 261/2004 is considered unpredictable and unavoidable). I am glad to hear that you were provided with alternative way to reach your final destination as well as with care during waiting time; however I truly regret that offered meal voucher amount did not meet your expectations.
    Unfortunately we cannot meet your request for additional compensation, because the flight was cancelled due to circumstances which we could not foresee; however I once more truly apologize for your inconvenience and look forward to further cooperation."

tom1967, kus see ankeet asub, ma täidaks ka selle ära. Ega ma ei loodagi sealt targemat vastust saada, kuid saan vähemalt neile öelda, mis ma sellest arvan. Muidugi oleks pidanud kohe sela lennuväljal kisa tõstma ja oma õigusi näha nõudma jne, kuid olin niigi närvis, et nii palju hiljem Tallinna jõuan ja ausalt öeldes ei saanud kohe arugi, et see 1,50 LVL ikka 1,50 LVL on :) Igatahes oli see mu esimene lend AB-ga ja ma usun, etkui vähegi võimalik, siis niipea ma sellega uuesti ei lenda, sest paraku ei saa ma ühtegi head sõna nende kohta öelda.

Ankeedi küsisin kohe Riia lennujaamast kuid usun, et selle saad tagantjärgi kas Tallinna lennujaamast või äkki leidub kusagil ka AB kodulehel?
Lennujaamas oli tähtis saada omapoolsele koopiale nende tempel koos allkirja/kuupäevaga, millega hiljem tõestada, et oled üldse nendele mingi kaebuse või nõude jätnud. Kuigi jah, ega sest ju kasu polnud.

Olen kaks korda EA lennukist maha jäänud. Kord oli üle bookitud, teine kord minu lennukipileti vahetus oli jäänud süsteemi sisestamata ja lennukis vabu kohti polnud. Mõlemad korrad pandi järgmisele lennule ja laoti 250 EUR peo peale, lisaks vabandati viisakalt. Istusin siis lounge's, sõin, jõin ja vaatasin jalgpalli MMi 4 tundi. Mind jäeti maha just seetõttu, et olin viimane, kes check-in'i jõudis. Kas keegi AB-st üldse kunagi mingit kompensatsiooni on saanud? Andke teada!

Kolm nädalat on möödas ja siiani ei ole õnnestunud mul vastust saada oma reklamatsioonile. Saadeti nädal tagasi lihtsalt lakooniline kiri, et mu kaebus on edastatud Riiga klienditoe osakonnale ja minuga võetakse ühendust, kuid loomulikult keegi seda teinud ei ole ja vaatamata minu küsimisele ei ole õnnestunud saada ka selle inimese kontakti, kes mu kaebusega tegeleb. Nii et jah, tahaks ka teada, kas keegi on AB-st saanud kunagi kompensatsiooni ja kui on, siis mida ta selleks tegi ja kellega suhtles, et see kätte saada?

Kas MKM-s ei tegele keegi selliste küsimustega? AB sigadused hakkavad tõsiselt üle viskama.

Sain eile, 1 päev enne 6 nädala täitumist,mis on AB maksimum vastamiseaeg, järgmise vastuse:

" I would like to inform you that the flight on the route Dusseldorf-Riga on September xxth, 2010 unfortunately was delayed due to extraordinary circumstances. I can assure you that we did everything possible to speed up departure and ensure timely arrival.

I truly regret to hear that you missed your next flight; however I am glad that you were provided with alternative way to reach your final destination as well as with the care during waiting time.

Unfortunately we cannot meet your request for additional compensation; however I would like to once more apologize for inconveniences caused by this irregularity and I truly hope that despite this operational shortcoming you will continue considering airBaltic as a trustworthy partner."

Nad isegi ei vaevu välja tooma neid "erakorralisi põhjuseid" millega lend hiljaks jäi ja mille alusel nad keeldusid, lisaks julgevad vaatamata minu reklamatsioonile ikkagi väita, et 1,50 LVL on "hoolitus ooteaja eest" :) Saatsin neile muidugi taas vastulause, millele ilmselt ootan vastust jälle järgmised 6 nädalat ja saan jälle täpselt samasuguse vastuse. Hea on soovitus kirja lõpus pidada edaspidigi AB-d usaldusväärseks partneriks. Nuta või naera.

AB-l ilmselt see standartne vastus kõikidele hilinemistele ja ärajäämistele...ning firmasisene töökorraldus käib venitada nende ebameedivate vastustega nii pikalt kui võimalik.

Siinkohal oleks kindlasti õige tuletada meelde, et sa saad seda mille eest maksad. Nagu ülevalt näha siis EA-ga probleemi pole. AB on ODAVlennufirma ning mingit seljale patsutust ja 250 eurot sealt vaevalt tuleb. Sama lugu on ka teiste odavlennufirmadega.

Lihtsalt kommentaariks - ODAVlennufirma küll, aga septembrikuine reis Tallinn-Düsseldorf EA ja Air Berliniga maksis täpselt sama palju kui tagasitulek Air Balticuga (piletid sai ostetud umbes kuu aega ette). Ja kuna tegemist oli tööreisiga, siis ei olnud mul kahjuks valikut kuupäevade ja kellaaegade osas, erasõitudeks ei ole ma iial AB kasutanud ja ei tee seda ka ilmselt tulevikus. Aga point ei ole selles, vaid selles, et Lennureisijate õigused (EC Regulation of Passenger's Rights) kehtivad ( loe: peaksid kehtima) kõikidele lennureisijatele, mitte ainult mitteodavlennufirmadega reisijatele. Ja tean isegi, et tõenäoliselt ma sealt raha ei saa, aga ma puhtalt jonni pärast ei taha seda jätta niisamuti, sest see on minu õigus ja no ausalt öeldes miks ühtedele peavad seadused kehtima ja teistele mitte?

Eks erandeid võib ju tuua ja need seadused kehtivad tõepoolest igale lennufirmale. Aga nii kaua kui airBaltic suudab teha oma kampaaniaid ja müüa pileteid sama raha eest siis on selge see, et leidub endiselt neid inimesi, kes nendega lendavad kuna üleüldiselt saad sa ju pileti odavamalt. Ja minu jaoks on see täiesti uskumatu, kui palju on neid inimesi, kes nendega tahavad veel lennata.
Ma küll pole mingi lennundusekspert ja eriti ei lenda ka aga airBalticuga ei lenda. Vaatamata sellele, et neil on nüüd Tallinnas oma ground handling ja esindajad ja muu fafafaaa sinna juurde tundub see kogu kupatus endiselt paras saast.
Aga kodulehel on jutt väga armas http://www.airbaltic.com/public/regulation_EC_no_261_2004.html

Mõtlesin, et kirjutan ka oma arvamuse AB kohta, aga nagu välja tuleb pole esimene õnnetu ja selline selle firma suhtumine ongi.
Nagu õeldakse, siis kingitud hobuse suhu ei vaadata, aga seekord ikkagi vaataks.
Nimelt võideti perekonnas AB voucher 5000 EEK -> 320 EURO väärtuses. Tulid igasugu toredad e-mailid, et lendate palju soovite kuni raha otsas. OK saigi siis valitud üks lend nii, et jäi veel kuskil 90 eurot vaba raha. See oli plaanitud ühele teisele lennule kuu hiljem, aga ei ostetud kohe välja. Peale seda kui piletid olid käes (broneeringukinnitus siis õigemini) tuli aga e-kiri, et oih tegelikult olid hoopis teistsugused reeglid ja ikkagi saate ainult korra lennata.
Sai siis saadetud vastus, et kas selline ongi siis firma poliitika klienti suhtumises. Sai üles loetletud palju ma nendega olin enne lennanud ja mis summa maha jätnud.
Ühesõnaga ainuke kasu oli see, et pakuti pagasit ülejäänud summas.
Teine kiri paremaks midagi ei muutnud.
Lõpuks enam ei viitsinud rabeleda, vaatasin et odavam on osta lennupilet teisest firmast ja olgu õnnelikud. Oma aeg maksab ka midagi ja teisega saab otse :D

Teine asi mis tõsiselt närvidele käib on AB broneerimissüsteem. Mul on kaks korda olnud juhus, kus valid reisikuupäevad, hinnad jne ära, täidad ära reisija andmed ja kui hakkad vajutama nuppu maksma, siis tuleb kiri, et oih hind on kallimaks läinud, aga oled nõus siiski maksma. Viimane kord oli just nii, et Tallinn-Saksamaa oli 64 eurot nägu, aga enne makse kinnitamist sai sellest kiirelt 135 eurot. Korra varem sama juhus olnud. Kusjuures mõlemal korral on olnud piisavalt kauges tulevikus, et ei usu samal ajal kellegi teise huvi. Viimane kord sai lihtsalt põhimõtte pärast valitud RyanAir, sest lihtsalt nii villand oli juba sellest AB süsteemist. Ega RA hinnavõit lõpuks palju suurem polnud, aga reisi kulgu arvestades tegelikult oligi hea, et nii läks.
Seekord lendan ka RA-ga, saab vähemalt otse ka ja ei pea veel Riias vahtima.

Sattusin hiljuti sama probleemi otsa AB-st pileteid broneerides. Mulle hakkab järjest enam tunduma, et neil ongi selline müügitaktika kliendilt rohkem raha välja pigistada.
Tahtsime osta lennupileteid Ateenasse. Võrdlesin ja jälgisin eelnevalt umbes nädala erinevaid lennufirmasid ja hindu. Otsustasin AB kasuks, kuna lennuajad sobisid ja hind oli mõistlik - umbes 170 eurot nägu + pagas. Mitu päeva näitas, et soovitud kuupäevadel on selle hinnaga kohti saada 9. Kui hakkasin broneerima ja olin andmed sisestanud ning suundusin juba maksma, viskas sama teksti ette, et soovitud hinnaga kohti pole enam ja hind oli kohe mingi 40-50 eurot kallim. Siis muutsin kuupäevi, mil oleks olnud hind 180 eurot ja kohti näitas ka 7 või 9 olevat. Jälle sama jama. Ja nii mitu korda, mis ajas mind lõpuks marru. Helistasime ka infosse, kust ei saanud mitte mingit mõistlikku vastust, tundus isegi, et teenindaja ei saanud arugi, millest rääkisime. Igatahes, pärast sellist jampsi kaldun arvama, et nii neil asjad käivadki. Sest see ei ole normaalne, et paari minuti jooksul andmeid sisestades need 9 kohta järsku keegi ära on ostnud, ja nii kõikidel valitud kuupäevadel.

Täpselt nii on. Isegi kui ostad pileti 4 kuud varasemalt, tuleb teade, kahjuks enam sellise hinnaga pileteid pakkuda ei ole!
Tarbjakaitse?

Oot, aga mis kasu lennufirma sellest nüüd saab siis kui näitab sulle kallimat hinda? Enamus jätab siiski pileti ju ostmata, või mitte? Argumendid, arusaamatu?

Kopeerin siia samal teemal lisaks paar postitust ühest teisest jutulõngast: http://trip.ee/content/lendamine-ja-lennufirmad/airbalticu-uued-pagasitasud.html


Jyrka 24. mär. 2011 23:14

Ega kellelgi ei ole kogemust AB-ga võitlemisel ära jäänud (edasi lükatud) lennu eest hüvitise saamisel?

Nagu tavaks saanud, jättis AB ära lennu Tartu-Riia ning pakkus asenduseks bussi, millega meie pere poleks enam samal päeval Riia-München otselennule jõudnud. Valisime seega samasuguse lennu järgmisel päeval. Lennujaama jõudes selgus, et RIX-MUC otselennu kohad olid ka selleks päevaks kõik täis. Seega peidime lisaks tegema ümberistumise Kopenhaagenis. Ühesõnaga, ca. 1500 km reis kahe mitte eriti eksootilise lennujaama vahel kestis ca. 8 h.

Esitades AB-le hüvitise nõude, milleks mul minu arusaamist mööda on õigus (lennu ärajäämine, edasitoimetamine kauem, kui ettenähtud ajapiirid, distants ca. 1500 km, hüvitis minu arusaamist mööda 250 EUR http://eur-lex.europa.eu/…exUriServ.do?…), saadeti mind loomulikult kuu peale ja lõpuks ei vastatud.

Kas on kellelgi sellisel puhul kasu olnud nt. tarbijakaitsest või kuhu olete pöördunud?

mees80 24. mär. 2011 23:53

AirBalticuga lennanud mitmeid kordi ja pole probleemi olnud. Pigem on just positiivsed kogemused.
Tegelikult üks negatiivne asi oli. Sai ostetud “paindliku turistiklassi” pilet. Lennu tühistamise puhul maksavad nad raha 100%tagasi. Seda raha ma ootasin 4–5 kuud ja peale mitut e-maili. Ei tea, kas see oli raamatupidajate kehv töö või loodeti, et asi ununeb- nimelt on krediitkaartidega tehtud ostudele raha tagastamine kallim, kui summa mis tagasi kantakse.
Hilinejatele on lennufirmadel ka lahendus olemas, see on äriklassi pilet. Ootavad küll kui vaja!

Jyrka 25. mär. 2011 00:05

Minu kogemused seevastu on olnud Air Balticuga peaaegu iga kord hilinemine poolest tunnist ülespoole + 2 lennu ärajäämist. Lennanud olen ikka üle 10 korra küll.

Hea Kurimoor 25. mär. 2011 02:21

Mina olen AB-lt saanud lennujaamatasud tagasi ja seda uskumatu kiirusega. Ülejäänu maksis kindlustus.
Muidu on mul lihtsalt vedanud, mingeid jamasid ei ole olnud. Aga eks see rohkem õnneasi olegi. Järgmiste kuude jooksul lendan AB-ga korduvalt, nii et loodame, et õnne jagub ka nendeks lendudeks.
Jyrka, soovitan asju ajada Tallinna kontoriga. Küsi mu käest nende mailiaadress, kui sa ise ei leia.