Liiklemine Itaalias

Tere!
Lähen koos oma kolme sõbraga 06. septembril Itaaliasse.
Olemas on vaid lennupiletid ja nüüd otsime võimalusi, kuidas on kõige kergem liigelda ühest linnast teise.
Kas odavam on võtta rendiauto (Mille nelja päeva rent on 150EURi + kütus) või liigelda rongi, bussi vms.?
Kas kellegil on kogemusi Itaalias omal käel liiklemisega?
Kuidas oleks kõige odavam ja mugavam liigelda?
Tänan ette!:)
LiisuTrt

Mis on teie jaoks Itaalia? Põhjas ja lõunas on liiklus erinev.
Mis on mugavus? Suuremates Itaalia linnades on eksimine kerge tulema, ka parkimisega on probleeme.
Kas olete kursis Itaalia liikluse reeglitega (näita, mida teha plaanid ja siis tõepoolest ka tee seda)?
Mida tahate üldse vaadata? Külasi, linnu?
Vanemaid postitusi lugesite?

Kui on olemas TomTom vms GPS-seade ja teate kuhu minna tahate, siis võtke võimalusel rendiauto. Kui eksitegi, leiab abimees kärmelt uue õige tee. Olete oma aja peremees.
Suuremate linnade vahel toimib kiirteedevõrgustik. Linnades on liiklus tihe ja tundub sageli hullumeelne, kuid minu arvates on Tallinnas karastunud liiklejal seal lihtsam, kui itaallasel Tallinnas. Ülbust ja ärapanemisvajadust on inimestes vähem.
Ainult vast Veneetsiasse pole mõtet autoga minna. Parkimisvõimalused linna sisenemisel on 0-lähedased ja linnas pole lihtsalt tänavaid, kus liigelda.
Rooma ja Milaano, millega mind kunagi hirmutati kui kohutava liiklusega linnadega pole midagi erilist hullu. Palju hullem on minu meelest ntx Brüssel oma kesklinna kitsaste 1-suunaliste tänavate võrgustikuga. Ja kui otsida leiab ka parkimiskohti. Tasulisi parkimismaju ikka jagub.

Juhin tähelepanu et Itaalias on kiirteed tasulised. Pikkade vahemaade puhul tuleb teemaks päris arvestatav summa. Samas seiklemine mööda kõrvalteid võtab topeltaja.
Niiet kui rehkendad autorendi tasuvust, siis arvesta ka kiirteemaksu.

Rong sobib eriti pikkadel vahemaadel. Omal uus kogemus ja peab ütlema et e-piletiga reisimine tegi asja mugavamaks, kui kohapeal piletisabaS seista. Rongiga tasub eriti sõita mereäärsetesse piirkondadesse. August-sept on itaallastel aktiivne puhkamise periood (juuni-august on liiga palav) , kuna tavalised magristraalteed võivad itaalias väga kergelt umbe minna, eriti rannakuurortitesse viivad teed.
Linnas liigeldes pead olema kiire reaktsiooniga. Autosid on tänavatel palju ning vähegi väiksemates linnades on parkimine kui ka üldine liiklus väga kaootiline. Väga kergelt võid saada mõlgi auto kerre, aga väga kergelt võid ka ise kellegile ette jääda. Autosid pargitakse praktiliselt igale poole, kuhu mahub. Vaid suuremates keskustes ja tasulistes parkimismajades on olukord parem. Pargid auto ära ning siis teed vanalinnas tiiru peale.

Kui ööbid mõnes hotellis siis pargi auto sinna ja liigu linnas jala. Ka jala käies peab olema ettevaatlik kuna kümnest autost vähemalt viis sebra ees ei peatu. Tundub nahhaalne, aga itaallased ongi sellised, kõigil on kiire ja oma turvalisuse eest vastutab igaüks seal ise. Ise olin jala ja sain hakkama. SAmas linna kaart, olguselleks paberkaart või GPS peaks käepärast olema. Tänavad pikad ja kohati ka nimedeta põiktänavad. Mina printisin google MApsiga oma sihtpunktide teekonnad ära algusega raudteejaamast hotellini.
Kui hotelli jõudsin siis järgmistel päevadel tutvusin linnaga ja mängisin läbi tagasiliikumist hotellist raudteejaama et mitte rongist maha jääda. Ilma itaalia keeleta on seal väga raske kohalikelt abi küsida. Kui teed küsida ei oska, võta takso. Inglise keeles teenindatakse vaid kas TrenItalia kassas, hotellis või lennujaamas, kus see on kohustuslik. Mina sain itaalia keelega suurepäraselt hakkama ja olen rahul.

Veel üks soovitus. KUi tuled Fiumicinost, siis Leonardo Express ei peatu enam mitte raudteejaama sees vaid jaamahoone alguses vist oli 25 või 26 perroon. See tähendab et pead mööda jaamahoone külge liikuma jaamahoone lõppu. SEalt juba näed. nii monitore, piletikassasid jne.

Rongide väljumised/ saabumised on suurtel stendidel Partenze Arrivi. Saabuvad on valged, väljuvad on kollased. Plaani lugemisel tuleb arvestada, et väljumised/saabumised on trükitud tunniajaste sektsioonidega:
Näiteks 06-07 on kõik selle tunni sisse mahtuvad liinid.Oluline on rongi number. Esimene Kellaaeg märgib väljumist. Sinu sihtpunkti järel olev kellaeg märgib sihtkohta saabumist. Sinise ringi sees olev number näitab perrooni, kuid kindluse mõttes on andmeid soovitav üle kontrollida ka reaalajas uuendavas monitoris. Esiteks võib rong hilineda ja teiseks võib rong väljuda ka mõnelt teiselt perroonilt.

Tagasiteel ostsin Bologna-Milano Centrale pileti Self Ticket automaadist. Uuemad elektroonilise tabloo ja puutetundliku ekraaniga automaadid tunnistavad ka rahvusvahelisi krediitkaarte. Deebetkaartide kohta ei tea. Pileti ostmisel soovitan kasutada inglise või saksa keelt ja järgida juhendeid. Mul toimis. Piletile tuleb ka kehtivuskinnitustempel sisse lüüa. Selleks on kollased pisikesed automaadid millesse piletit sisse pistes lööb automaat templiga kehtivuskinnituse (convalida). Ilma selleta pilet ei kehti ning piletikontrolör teeb trahvi ka siis kui sul on pilet ette näidata. MIks? Sest kui piletil puudub kehtivuskinnitus siis võib inimene piletit uuesti kasutada ehk kuritarvitada. Kehtivuskinnitust ei nõuta vaid internetist ostetud elektroonilisele piletile. See tuleb kontrolörile esitada kes PNR koodi alusel kontrollib pileti olemasolu. KKUi kehtivuskinnitust pole võimalik teha (automaat ei tööta vms) siis tuleb juba riongi sisenedes otsida üles kontrolör, esitada pilet, kes siis kehtivuskinnituse sisestab. Piletit tasub osta sest TrenItalia rakendab piletita sõitjate puhul karmi poliitikat: maksad nii trahvi kui ka pileti maksumuse. Kui maksad ära siis rongist maha ei tõsteta. Kui ei maksa siis tõstetakse maha ja tõenäoliselt antakse sind üle raudteepolitseile. Piletit ostes ja rongi sisenedes tuleb jälgida istekoha asukohta. Kas vahekäigupoolne (corridoio) või aknapoolne (finestrino). Itaallased on selles suhtes väga pedantsed et kõik tahavad istuda seal kus on piletil märgitud koht.
Vaguni numbri leiad realt Carrozza ja siis number, koht: Posti ja number

Bussi ei soovita. Vahemaad on seal suured ning sellega raiskad ainult kasulikku aega kui sa just mõne maakonna piires reisida ei kvatse. Maakondadevahelised unusta ära. Bussiga on seal sama mis autoga. Ja kui jääd kuskile lõksu (ummikusse siis jäädki koos bussiga lõksu niikauaks kui liiklus jälle voolama saab). Telekast mitu korda näidatud liiklusummikuid.

Kõik sõltub sellest, kuhu te Itaalias suundute ja mida näha tahate ja kui suured on kaetavad vahemaad. Kui suuremaid/olulisemaid linnu, siis ma soovitan rongi igal juhul, mugavam ja muretum, pole parkimisstressi ja rongis saab puhata. Kui tahta mööda loodust ringi kolada, siis on üldiselt parem auto (vast erandina Liguria).

Strada stataled, mis ei ole tasulised on täiesti korralikud ja mugavad teed liiklemiseks, kui tahta ka ümbrust näha ning mitte ainult punktist A punkti B jõuda. Kui silte suuta lugeda, siis minul ei ole küll kordagi topeltaega võtnud, kiiruspiirang muidugi võtab aega maha.

Kui lõunasse minna, siis ma kindlasti soovitan auto üürida, sealne ühistranspordivõrk on kaootiline.

Märkus rongiliikluse kohta veel selline, et tegelikult neid pileteid, millel istekoht märgitud on, tingimata ei pea konvalideerima, need kehtivad ühte konkreetsesse rongi. Kui on aega, siis võib seda ikkagi igaks juhuks teha (iial ei tea) või erandjuhtudel. Kindlasti tuleb konvalideerida regionale piletid, mis kehtivad teatud ajavahemikus väljuvatele selle marsruudi rongidele.

Oudekki, ma tulin tagasi ning ostsin pileti Bologna-Milano Centrale rongile. Pileti tagaküljel on kirjas et tuleb konvalideerida koheselt, vastasel juhul tulevad sanktsioonid.

2 aastat tagasi, aga reisisin Roomast Ravennasse ümberistumisega Bologna Centrales. Sellel piletil oli kirjas et pilet on kehtiv ka 6h peale konvalideerimist.

MIna saan asjast aru nii: kui on otseliin, tuleb kohe konvalideerida,pilet on kehtiv ainult selles rongis ja selles suunas kui on ümberistumisega rong siis tuleb samuti konvalideerida, aga pilet on teatud aja jooksul veel kehtiv. Ilmselt seetõttu et kui näiteks rong hilineb ja sa ei jõua oma järgmisele rongile ümber istuda siis on pilet veel kehtiv teises sama sihtpunkti suunduvas rongis. Minuga nii tookord juhtuski juhtuski.Rong hilines pool tundi. Tänu sellele pidin Bologna jaamas poolteist tundi ootama.

Kui see konvalideerimise jutt juba üles tuli, siis vaatasin üle nii trenitalia lehelt, kui pileti tagaküljelt (viimasel on ka inglisekeelne tekst)

Pilet (base, kõige tavalisem) tuleb konvalideerida, kui

  • sellel ei ole kohareservatsiooni
  • sellel on kohareservatsioon, aga te kasutate mingit muud rongi, kui see, millele pilet on originaalis müüdud. Nimelt võib kolme tunni jooksul pärast rongi väljumist sõita sama kategooria rongiga, makstes €8 ümberistumistasu ja konvalideerides pileti ning andes endast kohe rongipersonalile teada. Kui sama kategooria rongi ei ole kolme tunni jooksul, siis võib muu ka võtta, et sihtpunkti jõuda. Kui on suured hilinemised raudteel jne siis on personal suhteliselt sõbralik.

Need, mis on 6h pärast konvalideerimist kehtivad, ongi regionale ehk regionaalrongid, neil ei ole kunagi kohareservatsiooni.

Seega: kui teil on aega, siis igaks juhuks võib ikka konvalideerida, paha ei tee. Kui ei ole aega ja kohareserveering on olemas ja jooksete rongi peale, siis põhimõtteliselt ei ole tarvis.

Muide, kui rongid jäävad hiljaks (sõltub rongitüübist, vähemalt 25-60 minutit), siis on teil õigus aasta jooksul osta soodushinnaga pileteid. Seda võib siis ka personalilt alati küsida, et kuidas kinnitada hilinemine jne.

Nojah, nüüd sain aru. Bologna-Milano oli Eurostar city ja mitte regionale, samas Bolognast RAvennasse istusin tõesti Regionale rongile (treno Alta Frequentazione).

Teeks veel märkuse et need konvalideerimise automaadid on suhteliselt igal pool, aga perroonide vahel ringi joostes võib minna kiireks küll. Eriti suuremates jaamades kus ümberistumiseks vaja minna näiteks 25-ndast 1-le perroonile 10 vagunisse, siis läheb jah kiireks. Eriti kui rongi väljumiseni on 5 minutit või vähem.

Uutel eurostar rongidel on ka vagunite küljes elektroonilised tablood rongi andmetega. 2 aastat tagasi ma veel selliseid tabloosid ei näinud ja see tekitas natuke kõhedust, sest esimest korda Roomast väljudes sattusin isegi "paanikasse" kas istusin ikka õigele rongile :P .

Nüüd olen harjunud ja peab ütlema et ainus millega eksida võib on see, kui usaldad trükitud sõiduplaani, aga samas on reaalajas rongi perroon muudetud, tõstetud mujale. Topeltkontroll monitorist või piletikassast/infopunktist seega paha ei tee ja pole kunagi liiast.

Aga ma imestan, et te nii palju maksaksite. Ma sain kaheks nadalaks 300 euriga Maggiorest. Autoga oled oma aja peremees ja ei ole see liiklus ka lounas miskit nii hull kui paljud kipuvad hirmutama (need pole tavaliselt ise seal soitnudki).
.
.
.
Trip.ee rõhutab, et lause ja kohanimed(firmanimed) algavad suure algustähega. Palume seda nõuet järgida!

Sai alles mõned nädalad tagasi Itaaliast tuldud ja kasutasime põhjas ning naaberriikides liikumiseks Maggiore rendiautot. Üks mida silmas üidada soovitaks on, et liiga suurt autot ei rendiks. Meie Volvo XC70 võib öelda tekitas linnades natukene närvikõdi manööverdamisel. Näiteks Como juures mäkke Brunatesse öösel sõita on omaette kogemus sellise kolakaga.
Samas neljale inimesele ja asjadele oli ta täpselt paras.

Autot rentides tasub kindlasti enne autoga liikuma asumist uurida võimalikke kriime ja vigastusi ning nendest teatada enne parklast lahkumist, pärast vähem jamasid. Ja arvestama peab kindlasti ka teemaksudega (tundus, et keskmiselt läks üks kiirtee ots maksma 8.5 eurot). Navigeerimiseks kasutasime TomTomi, mis on suureks abiks ja kui soovi on saab vahelduseks ka maksuvabadel teedel sõita. Näete kohalikku elu paremini aga aega kulub märgatavalt enam.