Rattaga Londonist Eestisse

Palun lihtsalt teie arvamusi, parandusi, ettepanekuid selleks reisiks. Äkki keegi on midagi sarnast ette võtnud. Ma kopeerin siia enda blogi postituse.
Reaalselt ei oota siit kommuunist enda finantseerimist kuid meeleldi võtan vastu. Rohkem siin et konstruktiivset kriitikat saada enne kui selle sõpradele/tuttavatele avalikustan.

Tere, sõbrad, pere, tuttavad ja armas lugeja, aitäh et võtsid aega, et ennast tuttavaks teha minu seiklus plaanidega. Ma plaanin rattaga sõita Londonist (kus ma hetkel olen teise kursuse juura õpilane) Saaremaale (ehk koju) mai lõpus ja juuni alguses. Loodaksin alustada natuse peale 20ndat Mai kuus 2016, ehk siis peale eksamite lõppu koolis.
See on siis umbes 2300-2600km, olenevalt täpsest teeluurest ja valikust. Ma plaanin selle tee läbida umbes kahe nädalaga.
See on koht, kus Teie tulete mängu. Ma olen planeerinud koguda Teie abiga 550 inglise naela ehk umbes 723 eurot, et finantseerida seda reisi. Minu gofundme (est.k. mine finantseeri mind .com) link: http://gofundme.com/2vm93xqc
Viis kuidas ma olen selle ära jaganud on:
300 naela – Jalgratas (midagi nagu Adventure Flat White, kõige kvaliteetsem ja odavam ratas, mille leidsin, kuigi see on uuest peast 450 naela. Müüakse ka paari endist demo ratast 300 naelaga. Loodetavasti neid jagub ka minule)
100 naela – Toit (80kg inimene kulutab umbes 650 kalorit iga tunni ratta sõidu kohta, ehk mul kuluks umbes 5500 kalorid 8 tunni sõidu kohta päevas. Tasakaalustatud pulber toit, mis tuleb 14000 kalorite suurustes kogustes pakkides, maksab 45 naela. Sellega saaks kaks portsjonit. Ülejäänud toidu koguse ma üritan ise finantseerida)
50 naela – Telk (kuna arvatavasti pole mai lõpp enam väga külm siis peaks lihtsalt veekindlast telgist piisama, või isegi telkmantlist)
50 naela – Sadula/rattapagas(reisimiseks mõeldud pagas, mis kinnitub ratta külge, ilma et peaks seljakotis kandma ja säästab selga)
25 naela – Magamiskott (sügis/kevadine magamiskott peaks olema piisav)
20 naela – Matkapliit ja katelok (inimene ei ela üksnes pulber toidust)
5 naela – Matka matt
Mis ajaks, võib teil olla küsimus, oleks mul seda finantseeringut tarvis. Mida ennem seda parem, aga enne 30. Aprilli, siis jääb aega, et asju planeerida ja vajalik varustus osta.

Matemaatika selle taga: keskmise ratturi kiirus on 17-18 miili tunnis lameda pinna peal ja 9 kuni 10 miili tunnis mägise maastiku peal, need andmed on võetud bicyclist.com-i lehelt. Nende kiiruste keskmine on 13 mph. Antud tee keskmine pikkus on 1500 miili. Jagades pikkus kiirusega, same potensiaalse aja hulga milleks on 116 tundi. Kui keskmiselt magan 8 tundi ööpäevas ning ülejäänud tegevused võtavad umbes 4 tundi aega, siis jääb 12 tundi. Kui sellest 8 sõidan, siis mul kulub 14,5 päeva ehk umbes kaks nädalat selle vahemaa sõitmiseks. Andke teada kui eksisin kuskil oma tehetes (või emakeeles).
Miks, võib tekkida küsimus, peaks keegi tahtma midagi sellist teha? Mõnel teist võib tekkida küsimus, et miks mitte? Ma arvan, et Jon Krakauer ütles hästi tsiteerides Primo Levi-t enda raamatus “Into the Wild”:”…mere ainukesed kingid on karmid löögid ja vahel, võimalus tunda tugevana. Ma ei tea palju merest, kuid ma tean, et hetkel siin on sama lugu. Ja ma tean kui tähtis on mitte ilmtingimata olla tugev vaid tunda tugevana, et mõõta ennast vaid korraks, et leida ennast vähemalt korra kõige iidsematest inim tingimustest, olles silmitsi pimeda kurdi kiviga, abiks ei midagi enamat kui sinu enda käed ja sinu enda pea…”
Teiseks põhjuseks on minu viivitav olemus. Mulle meeldib unistada kogemustest ja seiklustest, kuid pahatihti nad jäävadki ainult unistusteks. Sellega siin tahan ma seda muuta.
Mul on plaanis kajastada seda reisi/seiklust läbi sotsiaalmeedia kirja, pildi kui ka video näol. Selle reisi lõpus ma panen kokku ka väikse lühifilmi, mis annaks kokkuvõtva ülevaate sellest seigast. Loodetavasti on see mitmete tulevaste seikluste algus, kuid praegu võtame õhe seikluse korraga.
Tänu Teie aja, kaalutluse ja toetuse (mis iganes vormis see tuleb) eest!!!

...inimene kulutab umbes 650 kalorit iga tunni ratta sõidu kohta, ehk mul kuluks umbes 5500 kalorid 8 tunni sõidu kohta päevas...

Tee endale asjad selgeks - sellise energiahulgaga ei pea kuigi kaua vastu. Tegemist on KILOkaloritega, marsruut ei ole ju 2300-2600 meetrit, Vaid ikka KILOmeetrit.

Teiseks - tee link töötavaks. Raha tahad, siis näe ka natuke vaeva.

Ja kui nüüd selle jutu peale jalgu trampima hakkad, oli Su ülalkirjutatud jutt puhas BS!

Hea seikleja123 -- ma ei tea su tausta aga mulle tundub, et su rehkenduses on mõned nõrgad kohad...

  1. kui sa Eesti foorumist küsid, siis vastajatel on lihtsam su mõttekäiku jälgida kui kasutad kohalikku mõõtkava ehk siis kilomeetreid

  2. kas sa oled enne rattaga matkanud? Või üldse süstemaatiliselt (vähemalt 3..4 korda nädalas näiteks) enese sportliku liigutamisega tegelenud?
    Kui su distants on 2500 km ja sa plaanid selle läbida 15 päevaga, siis päevane läbisõit (iga päev pead nii palju sõitma) on ca 167 km. Lihtsalt näiteks -- Tallinnast Tartusse on 180 km, kujuta nüüd endale ette, et sõidad kaks nädalat järjest iga päev Tallinnast Tartusse või vastupidi... Veel näiteks -- maailma mainekaima profijalgratturite mitmepäevasõidu Tour de France distantsi pikkus on ca 3500 km ja see läbitakse 3 nädalaga (21 etappi + 2 puhkepäeva). Uhhuduur läbis Aafrikas ca 6000 km kolme kuuga (seahulgas päris märgatav osa tees läbiti ka mõne motoriseeritud sõiduki abil ja puhkepäevi kogunes hulganisti)

  3. Iga päev 8 tundi väntamist eelpooltoodud kilomteraaži korral tähendab keskmist kiirust ca 20+ km/h -- see on väga ambitsioonikas number. Loomulikult, kui sa oled endine rattur või väga heas sportlikus vormis siis on see teoreetiliselt võimalik. Aga ma julgeks selles sügavalt kahelda...

  4. Jalgrattasõidus määrab tegeliku edasiliikumise kiiruse lisaks reljeefile kõige enam ära tuul. Juba muidu päris õrna õhu liikumisena tunduv tuul mõjutab rattasõidu kiirust ja kuluvat energiat väga kui ta puhub sõidusuunale vastu. Ka tugev külgtuul teeb liikumise tihti väga vaevaliseks. Rattavõistlustel ja ka mitmekesi matkates saab kiiruses olulist võitu teineteise tuulevarjus sõites ja pidevalt vedajat vahetades. Üksi sõites seda võimalust ei ole.

  5. Su toidukulude arvestus on mõnevõrra imelik. Jäta need kalorid kõrvale ja mõtle, palju kulub sul raha, et 3 korda päevas tugevalt süüa. Pidevalt liikudes on sul vaja eelkõige süsivesikuid, mida põletada. Puder moosiga, pasta, saiakesed, pirukad, kommid, soolased vorstikesed/kartulikrõpsud (magusat ei kannata tavaliselt kaua järjest süüa ja lisaks kaotad higistades ka soolasid) + kindlasti vähemalt üks mehine lihapraad päevas -- see on parem ja ilmselt ka odavam kui mistahes "tasakaalustatud pakisöök". Söödavam kindlasti. Ehk siis tee paar päeva järjest kõva füüsilist tööd ja vaata, mida ja palju sa sööd. Juua kulub ka päris palju. Spordijoogid on ajuti OK kuid pikalt järjest ennast liigutades on enamasti kasvõi Coca-Cola (või muu mullijook) ning sooja ilmaga väike külm õlu oluliselt virgutavamad ja taastavamad.

  6. Internetist raha koguda on tore kuid soovitan siiski soojalt alustada sellest, et proovid reaalselt jalgrattaga paar päeva järjest sõita veidi rohkem kui koolist koju ja tagasi. Või kui ratast ei ole, siis jookse/matka ca paarkümmend kilomeetrit päevas ja nii ca nädal järjest. Seejärel vaata oma plaanid üle ning tee uus ja realistlikum plaan. Ning siis tule tagasi selle rahaküsimise juurde :-)

Huvitav plaan.
Ma arvan, et eelarve korruta julgelt kahega.
Aga muidu - kui aega ja tahtmist on, siis lase käia!

Alarile lisaks:

  • Uuri velo.clubbersist Euroopas pikki maantee-distantse sõitnud ratturite kogemusi.
  • Kahe nädala matkavarustus kaalub üksjagu ja on päris mahukas (telk, magamiskott, söök jne). Pakenda kõik topelt ja veekindlalt, sest nii pikal reisil saad sa vihma päris kindlasti!
  • Arvesta (eelarve mõttes) võimalusega, et saad ligumärjaks ühes kogu varustusega ja pead ikkagi katuse alla öömajale saama, et magamiskott ära kuivatada jne.?
  • Ratta-remondi teadmised ja tööriistad kaasa!

Ma ei tea palju sa siiani jalgrattaga sõitnud oled. Loodetavasti oled mõne paaripäevase reisi ikka teinud? Isegi siis tundub su plaan ebareaalne. Kui isegi suudad selle ära teha, siis oled laip valmis ja reisiga kaasaskäiv helge mälestus tuhmub kurnatuse tõttu. 2-3 päeva punnid oma graafikut ja siis avastad, et tuleb ikka hoogu maha võtta. Muidu tõesti mäletad ainult halli asfaldilinti silme ees.

Sama seis on nende meestega, kes tahavad nädalaga Prantsusmaal ära käia. No käib jah ja linnukese saab kirja. See on ka kõik, kui ei arvesta vaatamisväärsusteks erineva kujundusega bensiinijaamasid ja ööbimiskohti. Autos saab kõrvalreisija isegi midagi vaadata aga vaene autojuht peab ikka liiklusega tegelema.

Minu soovitus on , et ära tee kindlat graafikut. Sõida täpselt niipalju kui jõuad. Lepi kasvõi 80 kilomeetriga päevas aga vaata kõike, mis su teele jääb. Aega läheb siis tõesti kõvasti rohkem. Aga äkki suudad hoopis 120 km? Vot sellest kirjutad juba siis, kui Saaremaal oled.

Selle plaani nõrgim koht on tõesti keskmise sõidukiiruse arvutus (ning kuna see põhineb googeldatud numbritel, siis praktilist kogemust ilmselt napib). Matkatingimustes - rattal rasked kotid peal, otsid teed, vahid ringi, teed pause - võib reaalne liikumiskiirus jääda mõneteistkümne km/h kanti. Tempo valikul pead arvestama, et paari tunni järel ära ei kustuks. Tegelikult on juba 100 km päevas täiesti hea tulemus, mis nõuab kõvasti pingutust.

Lisaks mõned mõtted veel:

  • Teekonna valik. Kiirteedele asja ei ole; keskmisel Poola maanteel, mida mööda rekkad ja "Poola teed 2015" teema püstolikangelased üritavad kõikvõimalikes kategooriates uusi rajarekordeid lüüa, ei taha Sind näha ei Sina ise ega Su reisi võimalikud rahastajad. Ohtutum ja põnevam oleks veereda mööda väiksema liiklusega kohalikke teid, aga jään vastuse võlgu, kui lihtne sellise marsruudi leidmine on, mis samal ajal ka enam-vähem õiges suunas kulgeks. Soovitan uurida, äkki saab mõnda Eurovelo marsruuti ära kasutada

  • Varustuse nimekirja võiks ka mingi navigeerimisriistapuu kuuluda

  • "Matkapliit ja katelok" - selle eelarve eest saab kätte lihtsa gaasipriimuse, täiesti mõnus ja toimiv asi kasutamiseks, aga gaasiballoonide jaoks peaksid mõned kümnelised veel koguma. Kui eelarve seda ei võimalda, siis üheks alternatiiviks on ise piiritusepõleti teha ning kütusena tehnilist piiritust kasutada.

  • Ilmselt soovid metsikult telkida - mitte just lihtsaim, samas mitte ka võimatu ülesanne. Arvesta võimalusega, et sellega kaasneb parajalt närvikõdi.

Lõpetuseks kohustusliku lingina https://sites.google.com/site/inspiratsiooniring/ajaveeb

Need Martinid on tõesti ägedad!
Ma just lugesin "Minu maailmameri" raamatust, kuidas Uku nende rattad üle Atlandi toimetas.

Tadaa! Ajalehte sirvides jäi silma, et antud lugu on võiduka lõpuni jõudnud: http://www.ohtuleht.ee/743542/tv3-toeline-eneseuletus-siim-pedaalis-londonist-koju-saaremaale-vaid-60-eurot-maksva-rattaga

Isiklikult tunnistan üles, et algset ülesandepüstitust lugedes puges mul väike kahtluseuss hinge, ning seda suurem on nüüd rõõm müts maha võtta ja paar tunnustavat sõna öelda.

Pole midagi öelda -- au ja kiitus. Ilmselgelt sai inimest alahinnatud.

Siim, kui palju Sa enne jalgrattaratta või muud treeningut tegid?
Kas eelarve kannatas reisist ka mingit videot vm kokku panna (kuna telefon ka hukkus, siis arvatavasti ei)? Väga huvitab rohkem lugeda/kuulda/näha.
Igal juhul väga vinge tegu! Õnnitlen!
Ootan uusi üllatusi.