Ryanairi Tallinn-Bremen ja Tallinn-Weeze liinidega on vist kõik

Nägin, täna Bremeni "Bildis" artiklit, kus kirjutati, et Ryanair paneb kiiremas korras Bremeni baasi kinni ja ka Weezest võetakse 2 lennukit ära. See tähendab suure tõenäosusega Tallinn-Bremeni ja Tallinn-Weeze liinide lõppu. Kuigi praegu on veel TLL-BRE 2019 aprillist Ryanairi broneerimisssüsteemis üleval, siis broneerida enam ei saa. Põhjuseks on tüli Saksa ja Hollandi ametiühingutega, kes keerasid vindi üle. Bremenis on löögi all ligi 100 töökohta. Nõmedad ametiühingud ikka küll - pressivad hüvesid juurde, kuid põhjustavad hoopis kõigi töötajate töötuks jäämise või ümberasumise näiteks mõnda Poola baasi. Tallinn-Bremeni liini kadumisest oleks väga kahju. Hoian siiski pöialt, sest päris ametlikku pressiteadet veel pole.

See teema on hõõgunud mõnda aega.  Ryanair teatas vastuseks ametiühingutele, et Weezega on finito, kuigi lennud enamasti jätkusid. Polnud lihtsalt suurem lennubaas enam. Samas, see võib olla veidi seotud ka sellega, et Ryanair on FRA-s jala maha saanud. BRE on iselugu. Weeze toimis seni nagunii ainult tänu kohalikule toetusele, nagu Finnair Tartust.

Mis puudutab ametiühinguid, siis antud juhul olen nende poolel. Ryanairi suhtumine töötajatesse on loetu põhjal piinlikult halb. Olgu siis tulemuseks liinide sulgemine, aga mingi tsivilisatsioon võiks 21. sajandil ikka olla.
Mulle tundub, et Ryanair mängib veidi tulega, katsetades, kui kaugele Euroopa tarbijakaitse- või misiganes organisatsioonid lasevad neil minna. Nad üritavad ametiühingutega ja kõigiga sõdida, aga tundub, et võimalused jäävad aina ahtamaks.  Sakslased on oma turu (loe: LH) kaitsega eriti silma paistnud. Ryanairi järgmine streik poleks samuti suurem uudis.

Jah, ka mulle ei meeldi Ryanairi puhul palju asju. Samas olen seda meelt, et olulistes reisijaid teenindavates transpordisektorites peaksid streigid olema keelatud või lubatud ainult erakorralistel põhjustel. Tean, et seda tõenäoliselt kunagi ei juhtu, sest Euroopat valitsevad valdavalt sotsid-liberalistid. Loomulikult peab kõigil töövõtjatel olemas olema võimalus oma töötingimuste eest võidelda, aga mitte tõsiselt reisijate huve kahjustades. Tean kitsikuses elavat lastega peret, kelle pikalt plaanitud suvepuhkus jäigi ära, kui Ryanairi piloodid suvel streikisid. Miks? Sest rikkad tahtsid saada veelgi rikkamaks. Kuidas teisiti nimetada ca. 200 000 € aastas teenivaid piloote. Sama on lennujuhtidega, kes suplevad  rahas, aga ei ole ikka rahul ja nõuavad muudkui paremaid tingimusi. 


Ah jaa, vaatasin, et Riia-Bremenit laseb hetkel veel märtsiks broneerida. Seega natuke lootust ehk on. Artiklis mainiti 6. novembrit kui päeva, mil töötajate saatus selgeks pidavat saama. Ilmselt siis tulebki otsus või ehk ka ei tule. Negatiivsest stsenaariumist oleks väga kahju. Olen TLL-BRE ja BRE-TLL otsi üle saja korra lennanud.

Ryanairi piloodid ei teeni kuidagi 200k aastas. Maailmas on vast veidi rohkem kui kümmekond lennufirmat, kus kaptenite keskmine aastapalk eurodes sellise summa kokku annab. Alati on üksikuid erandeid, aga rääkides keskmistest. Euroopa maksude ja hinnataseme juures on Ryanairil loomulikult raske piloote värvata, seega lendab seal selline kontingent, kes mujale (veel) ei ole suutnud pääseda. Veel hullem olukord on salongipersonaliga, kelle palk sõltub kõrvalteenuste müügist ja seda oluliselt rohkem kui teistes lennufirmades. Mida nad kriisisituatsioonis teha oskavad, pole eriti teada. Ühtpidi on muidugi hea leida hindu 5 või 10 eurot lennutunni kohta, aga reaalsuses see Ryanairi ärimudelit üleval ei pea. Ennustan, et hinnad ja palgad jätkavad tõusmist, ebakasumlikud liinid suletakse jne. Paraku puudutab see enamust ääremaid Tallinn sealhulgas. Kütusehinna ootamatult kiire tõus võib neid protsesse ainult tagant suruda.


@Veigo, kiiresti kommentaari kustutama nüüd!


Sorry jah, Ryanairi kaptenid ei teeni mitte 200 000, vaid "ainult" ca. 150 000€ aastas. Madalapalgalised vist ikkagi nagu pole.

Need on maksimumnumbrid pikaajalise töökogemusega kaptenile, koos lisatasudega. Kuna Ryanair kuskil eriti ei ööbi, siis ei tule olulist lisa ka päevarahadest. Alustava piloodi tasu on aga eriti väike. Kui veeta kogu oma töökarjäär Ryanairis, tuleb tänases vääringus aasta keskmiseks palgaks alla 100k euro, siis 8000 kuus, miinus maksud. Miks peaks üks normaalne inimene sellise töötasu eest midagi tegema? Piloodil on siiski tänasel päeval õigus eeldada kuskil 20000 kuus ja kõrgete maksudega riikides baseerudes pigem 25000-30000. Igaüks seda muidugi ei suuda teenida, aga lihtsalt teadmiseks, et see on võimalik, mujal kui Ryanaris. Ja ilmselgelt ka pikemate liinide peal.


Rohkem oleks ma mures ebapädevate lennusaatjate pärast Ryanairil, nende seas on otse tööbüroost sinna saadetud lumehelbekesi kui mujale sobimatuid, ja ka vastava töömoraaliga.

"Miks peaks üks normaalne inimene sellise töötasu eest midagi tegema? Piloodil on siiski tänasel päeval õigus eeldada kuskil 20000 kuus ja kõrgete maksudega riikides baseerudes pigem 25000-30000. "


Aga muidugi, kui palk on Ryanairis väike, siis selle asemel, et streikida, mingugi sinna, kus saab rohkem. See oleks normaalne asjade käik.

" tänases vääringus aasta keskmiseks palgaks alla 100k euro, siis 8000 kuus, miinus maksud. Miks peaks üks normaalne inimene sellise töötasu eest midagi tegema? "

Pakun, et 95+% Eesti elanikest saavad vähem palka, pead neid kõiki siis ebanormaalseteks?

Ma arvan, et Ryanairis ei töötagi kõige pädevamad piloodid. See tuleb endale kohe selgeks teha.


95%+ inimestest ei sobi ka pilooditööle. Ei pea kedagi ebanormaalseks aga Eesti palgatase, eriti aastaist umbes 1990-2015 oli ju eriti jabur, tänasel päeval vast üksikutes sektorites juba enamvähem jõutakse mingile tasemele.  Ses suhtes on võrdlus kohatu, kui Eestis elab mingi lastega pere kitsikuses siis see ei peaks küll sundima Ryanairi pilooti oma palganõudmistest taganema. Elu ongi ebaõiglane. Tuleb teha valikuid, paremad oskused, rohkem koolitust, vastutusrikkam töö paremas ettevõttes, ehk vähem lapsi jne. 

Siis kirjutagi, et "normaalne piloot", mitte inimene.

Kõik on alati suhteline, võibolla mõni elab 1k palgaga palju paremini kui teine Londonis 5k. oleneb palju elamise jne eest maksad. 

"Tuleb teha valikuid, paremad oskused, rohkem koolitust, vastutusrikkam töö paremas ettevõttes, ehk vähem lapsi jne. "
Paraku nagu ütlesid, on elu ebaõiglane ja isegi kui kõike teha nagu soovitad, ei jagu neid kõrgepalgaisi töökohti kõigile. 
Sigala suhtumise pealt, peaksid kõik arstid välismaale tööle minema ja kodu maha jätma, sest normaalne inimene ju sellise palga eest ei tööta jne, õnneks enamus ei mööda kõike rahas.

Seda ma ei toeta, et kõike rahas mõõta, aga kus vaja siis survestamist küll.

Ilma võitluseta ei saavuta midagi. Arstide koha pealt ongi ju Eestisse jäänud enamvähem ainult need, kes mujal läbi ei löö, mõne erandiga. Milline on Eesti arstiabi kvaliteet, teab vast igaüks. Eriti väljaspool Tallinna ja Tartut (vihje: see on olematu). Kokkuvõttes on Eesti meedikud teinud täieliku karuteene kogu ühiskonnale jättes oma õiguste eest korralikult võitlemata. Jah, võibolla tänasel päeval ei olegi palgatase enam nii kehv, ent eelmiste aastakümnete tulemused kuhjuvad just praegusesse aega allesjäänute kvaliteedi osas. 

Kõik õige, aga palgad saavad tõusta kui kogu ühiskond muutub rikkamaks. Meil on tegelikult palgalõhe pealinna ja muu Eesti vahel viimastel aastatel väga kiirelt kärisenud. Arvan, et see on veel suurem probleem kui välismaale minemine. Algul kolid Kuresaarest Tallinna ja siis mõted, et kui juba kodu maha jätad, lähen siis juba välismaale ja sinna need noored jäädavalt kaovadki. Ma ei tea, mida sa täpselt arstiabi all mõtled, aga ma küll ei ütle, et see olematu on. Loogiline, et suuremate probleemide ja operatsioonide puhul tehakse neid Tallinnas ja Tartus, sest tahes tahtmata ei ole väikeses kohas piisavalt praktikat, st nagu ei taha lennata praktikata lenduriga, nii ei taha ka kirurgi juurde, kes antud operatsiooni paar korda aastas teeb.

PS meedikud ja õed ongi ju oma õiguse eest seisnud jalgadega hääletades.  Ühiskond on rikkamaks muutunud ja ka nende palgad on tõusnud, samas Soome kolkakülas pakutavaga ei suuda need niipea konkureerida. Kõik väärivad suuremaid palju ja paremat elu, aga see ei saa mingile grupile tulla teiste arvelt.

Me võime naerda või nutta, aga läänemaailma kõrged palgad ongi ju saavutatud eelkõige just tänu ametiühingute jõulisele positsioonile ühiskonnas. 

"Me võime naerda või nutta, aga läänemaailma kõrged palgad ongi ju saavutatud eelkõige just tänu ametiühingute jõulisele positsioonile ühiskonnas. "

Ei, speedy, see ei ole õige. Läänemaailma kõrged palgad on saavutatud tänu majanduse arengule koos tehnoloogia ja tööviljakuse arenguga, samuti odava töö siirdamisest mujale. Tõsi on muidugi see, et teatud aladel on tänu ametühingutele palgad teiste ühiskonna liikmetega võrreldes ebaõiglaselt suured. Ka Kreekas jne on väga jõulised ametühingud, aga palgad ei ole hoopiski need, mis arenenumates riikides. 

Piloodid on absurdselt ülemakstud hetkel selle tõttu, et neist on globaalne puudus, mis on ausalt öeldes hästi üllatav:

Norsu, mitte ükski ettevõtja, ka isegi mitte jõukas Lääne maailmas ei tõsta palka pelgalt selle tõttu et majandus on arenenud. Kaota neis riikides ära ametiühingud ja miinimumpalk ning siis vaata kuhu need palgad kukuvad kolinal. Palgatasemed paneb paika turu situatsioon, ehk palju on nõudlust ja pakkumist, ning ametiühingud ja riik miinimumpalga poliitikaga

Just nimelt, jõudsid ise ka löpuks arusaamisele, et ühiskonna areng ja konkurents paneb palgad paika.  Vabalt võib ametühingud ära kaotada, midagi ei juhtu. Meil sisuliselt pole ametühinguid, samas palgad tänu konkurentsile suurenevad kiires tempos.  KUI riik on rikas, siis võib jah riik ja ametühingud palkasi nõuda ja kehtestada, aga kui näiteks, meil oleks kehtestatud 20a tagasi miinimumpalgaks ametühingute survel näiteks tuhat eurot meie hinnataseme juures, palju firmasi alles oleks jäänud?

PS veelkord, Kreekas jne on väga tugevad ametühingud, miks nad ei saa siis neid Lääne palkasi? Ma olen nõus, et kuna meil on kõik reguleeritud, siis mingid miinimumid võivad kehtestatud olla, samas näiteks Tallinnas 1k miinimumiga ei juhtuks midagi, aga kusagil Valgamaal või Saaremaal jääksid pooled töötuks ja peavad Tallinna või välismaale kolima ja kodu maha jätma. Kodus tal on elamine jne olemas, Tallinnas läheb korteri üürimine juba niipalju maksma, et see 1k on tunduvalt vähem kui kodus saadav 700
Muuseas, see miinimumpalga asi on tegelikult rohkem maksupoliitiline meede, sellega tagatakse, et vähemalt sellelt summalt makstakse maksud, 
Mis meie palkasi ja ettevõtete kirumist puudutab, siis toon konkreetse näite. Lihtsuse mõttes ümardan numbrid. Kui töötaja saab 1k kätte, siis firma kulu on 1550 ja kui nüüd firma otsustab palgata parema inimese ja talle 1500 peo peale maksta, siis on firma kulu 2550, st 500 palgatõus läheb firmalt topelt maksma ehk 1k.

Lääne ühiskonna kõrged palgad on saavutatud üksnes tänu aastatepikkusele ametiühingute tegevusela ja traditsioonile. Ametiühingud on teatud juhtudel isegi tööandjate partneriteks, vältides tööturu solkimist ja tagades kokkulepete täitmist. Enamuses jõukatest lääneriikidest ei olegi sellist asja nagu Töölepinguseadus, mis on selge nõukogude aja pärand Eestis.  Normiks peetavad elementaarsed töötingimused (8H/päev, puhuks, kindlustused jmt) on saavutatud üksnes töötajate jõulise tegevuse tulemusena 20 sajandil. Kuna Eestis sisulist A/Ü liikumist ei ole ega tule rahva mentaliteedi tõttu, siis on seadusega kehtestatud samad miinimumstandardid, kuid ei midagi enamat.  Seadus ei määra konkreetse töötaja palgataset, selle suurenemist, staaziboonuseid jmt soodustusi.  Vaid ühe korralikult läbi viidud streigiga oleks koheselt lahendatud õdede, õpetajate, müüjate jmt tüüpiliste madalapalgaliste tööprobleemid. Need töötajate kategooriad ei ole ise võimelised tööturul konkureerima ega ka välismaale põgenema. Nähes paljude äriühingute kasumeid aastaruannetes või üksiku firmaomaniku elustiili on ruumi töötajate palgakasvuks küll ja veelgi. Tööandja puhaskasum on töötaja saamata palk. 

Omalt poolt soovin edu Lääne pilootidele, meie enda omad lasti ju Nordicas puhtalt üle. 
Lõpetuseks tahan öelda, et hinnatase 20-50€ edasi-tagasi Euroopasse või 200-400€ Aasiasse ei olegi jätkusuutlik ei majandusikult ega ökoloogiliselt. Kuigi ise kasutan neid võimalusi hea meelega:) 

"Tööandja puhaskasum on töötaja saamata palk. " Puhas kuld!

See väljend ütleb inimese kohta kõik ära. Ime siis, et ettevõtlus on üha vähem populaarne. Mitu firmat kollane on loonud või mitmele inimesele palka maksab?  
Need uue põlvkonna kommunistid ei saa paraku majanduse toimimisest üldse aru, kui pole kasumeid, pole ka investeeringuid ja lõpuks ja arengut.

Ohh jutt läheb algteemast hoopis kõrvale:) 

Ei maksa silte kleepida tagaselja lahmides või siin foorumis kokku lugeda kellegi loodud firmasid. 
Selgituseks, et jutt käis puhaskasumist, so peale inivesteeringute tegemist. 
Majanduse ja Eesti riigi areng tervikuna ei ole samastatav üksnes omanike kitsa ringi "arenguga".

eiei, sellest sa ei rääkinud, investeeringuid iseenesest ei suurenda ega vähenda kasumi suurust.  Silte siin kleepisid ainult sina:""Tööandja puhaskasum on töötaja saamata palk. " See on lause reaalse sotsialismi ja kommunismiga mitte kokku puutunud Lääne kommunistide ja vasakpoolsete lumehelbekeste sõnavarast.  Inimene, kes nii kirjutab, sildistab end ise ära, mitte teised :)

Aga kollase vaated on selged, ega siin rohkem polegi midagi arutada.