Seljakott!

Heipsti, plaanis teha üks aastane backpackeri trip Austraaliasse.
Seljakotti pole veel ostnud...

Ehk on häid nõuandeid ja soovitusi, kus hinna ja kvaliteedi suhe oleks tasakaalus. Kulutada väga ei tahaks, samas oleks ka jube kui Austraalias olles veidike odavamalt ostetud kott lihtsalt altveaks.

Olen midagi ka ise Eesti poodidest otsinud, aga ega valik siin just eriti hea pole.

Olen kord näinud ka ratastel veetavat seljakotti tänaval. Kas see backpacker oli ise oma seljakotti täiustanud või on ehk keegi ka reaalselt selliseid müügil näinud?

Suurimad tänud kaasränduritele! :)

Mul oli kunagi ratastel veetav seljakott. Koti nimi oli Jermak. Klassikaline Jermak on ratasteta, kuid see oli ratastega ja lisa vidinaga, mille abil seisis kott püsti. Kuna Jermaki tootmine lõpetati oma 20 aastat tagasi, võib selle hankimine olla äärmiselt raske.

Võin öelda vaid seda, et seljakott on seljas kandmisel piisavalt mugav ja rattaid ei lähe sul vaja. Vähemalt mina ei ole kunagi kasutanud. Kui su kott just 60 kilo ei kaalu, jõuad seda ka seljas kanda.

Koti ostmisel mõtle sellele, et sul kõik riistad ja värgid kotti mahuksid. Sellest tuleb koti suurus. Eeldan, et noor inimene ei hakka kompassi abil risti läbi Austraalia astuma. Kui mu eeldus on õige, peab iga meil müüdav kott selle reisi vastu. Ise olen kasutanud Eestis tehtavaid kotte ja ei kurda.

Ratastega seljakotte on toodetakse terve rodu. Kas ka Eestis saadaval - ei tea. Mõte pigem pool- linna-lennureisijale, kes tahab midagi kohvri ja seljakoti vahepealset. Päris matkaks ei kõlba. Enamus on sisuliselt kohvrid või spordikotid, millel seljakoti rihmad küljes.

Eesti poodides on matkaseljakottide valik täiesti normaalne.

Muidu seljakottidest nt. siin: http://trip.ee/node/11045. Otsingust leiad kindlasti veel, seda teemat palju mälutud erinevate nurkade pealt.

Ratastega kott on väga vahva lennujaamades ja tasase tänavasillutisega linnas, aga nende kahega rataste plussid ka lõppevad (minu jaoks), sest seni, kuni kott ei ole 20+ kilogrammi, on teda seljas ikka oluliselt kergem tassida, kui veeretada krobelisel pinnasel - käsi "võriseb" tuimaks.

Mina kasutan Ferrino Overland 60+10 kotti ja olen väga rahul: kui asju on vähem, saab teda kenasti väiksemaks kokku tõmmata 50-liitriseks (kompressioonirihmade abil), kui aga asju on palju, saab lakaosa (see, mis kukla taga on) tõsta nii, et kott muutub 70-liitriseks, ja magamiskotte-matte-telke väljapoole riputada.

Overland maksab Matkaspordis 1790 krooni (http://www.matkasport.ee/msweb.nsf/pages/FerrinoOverland8010!OpenDocument&vw=Class&f1=Seljakotid), Kaubamajas ehk natuke vähemgi. Kui oleksin koti ostmise ajal rahaliselt paremas olukorras olnud, valinuks Matrixi koti (http://www.matrixpack.ee/), kuid hetkel ei saa ka Overlandiga kurta.

Lähed Austraaliasse aastaks: kas see tähendab, et rändad ka ajal, kui läheb vaja jopet-mütsi-kindaid, või pesitsed sel ajal tuttavate juures?

Kui just mingit konkreetset mudelit või märki (Deuter, Berghaus vms) taga ei aja, ei tohiks kohalikest poodidest koti leidmini just üleliia raske olla. Midagi sobivat Matrixi-Haglöfsi-Fjällräveni vahele ikka jääb. Tõsi, rahakott võib küll taskus karjuma hakata, aga ega need piiri taga müügis olevad asjadki odavad ole.

Üks viimasel ajal sümpatiseerima hakanud odavam nimi on Husky ( http://en.huskycz.cz/batohy.asp ) , kotti pole pole küll proovinud, aga muu olemasolev kraam on oma hinna kohta täitsa viis. Mingi aeg tagasi hoidis Nõmmel asuv Metsik Põhjala noid kotte riiulis ja silma jäid just soodsa hinna poolest.

Esimest kotti otsides on imho üsna kerge mingi pisiasjaga mööda panna, mis siis hiljem hirmsasti närvidele käima hakkab. Näituseks olen ma ise ülal mainitud Overlandi 80+10 variandi omanik, aga see on ilmselt mõeldud Suurtele Inimestele - kui hilpe seljas vähem, siis minusugusel kõrendil lähevad pandlad kõhu peal kokku ja täislastis kott puusal ei seisa.

Eesti kaubandusvõrgust leiab ka rataastega seljakotte. Näieteks matkasport müütab Ferrino mingeid travel sarja kotte, Ferrino ega MS lehel mina neile vastet hetkel ei leidunud, kui huvi, sea sammud poodi ja uuri kohapeal. Hind jäi minu meelest 1,5 tuhandest üles poole, pead ei anna.

Kottide ja kohvritega kauplevates asutustes on säherdusi ratastega asjandusi ka nähtud, näiteks Järve keskuse ühes kotipoes.

ratastega seljakotis veel nõndapalju, et väikestest ratastest on rohkem kahju kui kasu. Praktikas tähendab see seda, et kotile tuleks panna alla tunduvalt suuremad, kummikatte ja laagritega rattad.
1.Muretse raamiga seljakott.

  1. Muretse vähemalt 10 cm diameetri ja kummirehvidega rattad (soovitavalt kuullaagritel)
  2. Muretse kahvel/hark (nagu jalgratase esirattal), ainult väiksem
  3. Mine mõne soovitavalt metallitööd oskaja juurde, kes kahvli paigale paneb

Aga eks ta üks moevärk ole.

Rattad peavad ilmselt üsna suured ja kummist olema, et tsivilisatsiooni ääremaadel kotist täit efekti kätte saada.
Aga kindlasti peaks sellisel erakordsel aparaadil vähemalt üks suur pluss olema: pakuks, et ülejäänud seljakotireisijad tulevad omanikuga hoopis suurema tõenäosusega juttu tegema.

Seda kah, et kui aastaks minek, siis ei saa ma hästi aru, miks koti pealt hirmsasti kokku hoida - sellest saab sinu kaaslane ju terveks aastaks.

Overlandi kõhupandlad (olen 60+10 omanik):
ei läinud ka minul esiteks kokku, kuid lasin pandlad ümber teha. Nüüd on maha võetud see plastmassjubin, mis külje peal pinguldamiseks oli, ja pinguldamisnöör jookseb otse pandla sisse. Ja istub väga hästi!

Suuri ja häid seljakotte leiab ilmselt ainuld matkapoodidest - Matkasport, Nõmme matkapood, Red Fox. Spordipoodides matkakotte pole, sealne toodang sobib dresside ja lõunasöögi vedamiseks.

[[img 3900]]Mõtle läbi, kui palju asju kaasa võtad ja tee üks proovipakkimine (mõnda sõbra seljakotti?) - saad omale vajalikest mahtudest aimu. Tegin 9kuuse Lõuna-Ameerika reisi ära (ilmselt nüüd juba tootmisest maas) Ferrino Stratus Proga (35l + 10l laiendust), mis originaalis oli lumelauduri kott. Oli juhuseid, kus jäi ruumist naatuke puudu (Boliivia puna talveriided tuli Brasiiliasse vedada) aga proovin järgmine kord veel vähesemaga hakkama saada. Teistel kohatud reisijatel olid daybagid suuremad kui meil ;) Kui oleks pidanud nende 100liitristega mägiradadel turnima, ma siin rohkem vist enam ei kirjutaks.