Tartust Riiga lennukiga

Altes 6. juulist saab Tartust Riiga sõita lennukiga. Praeguse sõiduplaani järgi saab lätlaste pealinna sõita 4 korda nädalas. Sõidab 50 minutit ning maksab u 1500 kr edasi-tagasi. Allikas: www.airbaltic.com

Ei saa märkimata jätta et lennuk siiski lendab

Ei saa märkimata jätta, et ÕS-i järgi võivad lennukid ka sõita.

AirBalticu lehelt võib lugeda, et see liin avatakse alates 4. juulist (The route Tartu to Riga will be operated from 04.07.2009. Odavaim piletihind (edasi-tagasi) on 87 eurot.

Tartlased võiks lennujaama koodi TAY meelde jätta.

Eks ta ole mugav võimalus Tartu kandist lendajatele.

Tegelikult võiks seda sammu lugeda ka AirBalticu katseks astuda EA varba peale.

Samas igapäeva ärimeestele TAY ei sobi. Vahest turistidele, kelle edasine lend algab RIX-ist. TAY lisamise mõte on kliendibaasi laiendamine, kuna Fokkeritega TAY-st on kindlasti ökonoomsem kui pooltühjalt Boeinguid TLL-ist RIX-i lennutada.

Esimese ehmatusega rõõmustasin. Sest Tallinna kaudu sai viimati maailma kaema lennatud oi-oi kui ammu. Põhjuseks pea kahekordsed hinnaerinevused kahe stardipaiga vahel. Aga konkreetsemalt. Lend Tartu-Riia ei sidustu hetkel paraku ühegi rahvusvahelise süsteemiga. Ehk siis näiteks Expediast pole võimalik osta piletit marsruudile Tartu (TAY)-Columbus (CMH). Eraldi pileteid ostes kasseerib aga tuntud odavlennufirma Air Baltic lennul Tartu-Riga check-in pagasi eest eest sisse summa, mis ületab lennupileti maksumuse (mis mind eriti marru ajab, on see, et seda pagasiraha piletihinnas esialgu ei näidatagi). Kui see pisiviga kõrvaldatud saaks, siis hommikune start 5:45 ja õhtune 23:00 on parimad ajad, mida ühistransport Tartu-Riia liinil seni pakkuda suutnud. Küll lendaks (AB annab tiivad).
Samas muidugi loovutaks parema meelega oma raha ikka pigem rahvuslikule lennukompaniile. Näiteks lennu eest marsruudil Tartu-Stockholm (ikkagi üks vahemaandumine vähem).

TAY on systeemis sees expedia.it 's ja vb ka teistes Euroopa expediates. Expedia.com ei myy eriti Airbalticut. Ostida piletit TAY CMH osutub aga sellest hoolimata raskeks, sest airbaltic ei pruugi ju k6igiga koopereeruda! Tuleb vaadata eraldi pileteid...

Pagasiraha ei arvutata e-pileti piletipäringu tegemisel. See lisatakse juhul, kui sa pileti broneerimisae käigul valid rippmenüüst registreeritud pagasi. Lennufirma ju ei tea, kas sa lähed reisile käsipagasiga (hand-baggage) või otsustad siiski minna lennule registreeritud pagasiga. Seetõttu jäetakse registreeritud pagas vaikimisi arvestamata. Pagasitasu saad maksta ka eraldi. Lisan veel juurde et online süsteemis pagasi eest maksmine on odavam kui piletikassas lennujaamas.
Piletikassast paberpiletit ostes on aga üks ühik registreeritud pagasit hinna sees. Seetõttu on ka paberpilet kallim. MIks paberpiletiga nii, on ei oska kommenteerida.
Peale selle ei arvestata piletiraha sisse ka lennumuutmistasu, reisikindlustus ja lisateenused nagu näiteks soe toit pardal. KA selle eest tuleb eraldi maksta. Nii, et registreeritav pagas kuulub hetkel juba kahjuks nn lisateenuse hulka. Enda veo eest koos käsipagasiga maksad (e) piletiga ning registreeritud pagasi veo eest maksad eraldi.

Vähemalt nii sain mina aru airbalticu koduleheküljelt infot uurides.

Viimase pileti ostsin lennule FCO-sse . Bronni käigus lisasin lennumuutmistasu ja reisikindlustuse, lennule lähen käsipagasiga. PIleti lõpphinnaks kujunes ca 2700.
Peale selle tuleb sul maksta lennujaamatasusid, ülekandetasusid (Maksad kinni administratiivkulud, check-in, minu oletus), peale selle võtab sinu kodupank veel summa pealt väikese tasu, kuna toimub konverteerimine EEK- LVL. MIda kaugemale reisid seda soolasemaks need lisatasud lähevad. OLgu lennu omahind kui väike tahes, lõpphinnaks pead vähemalt 50% juurde arvestama.
Lennufirma arvestab lennu omahinna st istekoha hinna lennukis ütleme näiteks 35 EUR. SElle raha eest ostad põhimõtteliselt õiguse istuda lennukisse.Sulle garanteeritakse istekoht valitud kuupäevaks. KUi tahad näiteks viimasel hetkel lennule minna ja oled nõus ostma piletit kassast, siis pead arvestama võimalusega et lennuk on täis broneeritud. Isegi siis kui keegi check-in-i hilineb või jääb tulemata, piletisüsteem näitab kuni check-in-i lõpuni et lennuk on täis. Kui veab, saad pileti näiteks Äriklassi või paindlikku turistiklassi (kui kohti on). Üldiselt soovitan mina siis juba osta pilet järgmisele lennule...

Lennufirmad armastavad viimsel ajal reklaamida odavaid hindu just omahinna numbriga. Aga nagu tavaliselt on selle summa juures näitamata lisatasud. Nii, et tasub hoolikalt mõelda.
Näiteks tulla tagasi mõne teise lennujaama kaudu või valida tagasilennuks teine lennufirma.

Probleem selles et kui oled juba edasilennuks valinud ühe ning seda turistiklassis siis seda piletit tühistada ei saa.

Mina näiteks olen sunnitud reisiks piletid ostma kahes osas. EDasilennule on pilet olemas, tagasilend on veel ostmata.

Sõitvad lennukid on AB kohta paraku väga tabavalt öeldud. Hiljuti Berliinist AB-ga Tallinna tulles ei olnud öösel võimalik udu tõttu maanduda ning lendasime tagasi Riiga, kust pandi ette hoiatamata bussi (pisike linnasõidumarsa) ja sõidutati Tallinna. Mis siis, et paar tundi hiljem oleks saanud juba maanduda või need vähesed reisijad, kes sellel lennul üldse olid, esimesele hommikusele Riia-Tallinn lennule panna.

Esiteks kui maandumine oli ohtlik, siis on loogiline, et lennuk pöördub tagasi. TLL-RIX vahemaa on suurusjärgus ca 300 km.

Teiseks marsa oli odavam kui kõigile reisijatele hotell kinni maksta, kui oleksin ärimees saaksin sellest aru. Reisijana muidugi oleks pahameel õigustatud, isegi ärimehena.

Küsimus on selles et Riiga tagasi sõites oli ilmselt lennukil kütus otsas: lae reisijad maha lennuki rutiinseks kontrolliks, toida neid lennujaamas, siis tangi lennuk uuesti täis, sõiduta reisijad tallinnasse, maksa topelt reisijatasu, lennuteenindustasud (EA maapealsele teenindusele) , siis tangi tallinnas lennuk uuesti täis jne. Liiati, meeskonna ületunnid jne . Selline väike lennuk nagu Fokker on taolises olukorras eriline kuluallikas. Pooltühi Boeing on veel suurem kuluallikas.
Seetõttu otsustati RIXi tagasi minna, kuna HEL-is poleks reisijatega midagi teha, ARN-i ei jõua, kuna kütust vähe.

Ma usun, et nii mõnigi nõudis AB-lt kompensatsiooni, aga fakt et kui reisijaid on umbes 10 ringis, siis 10 inimese transport 300 km kaugusele on maanteedpidi odavam kui hakata sama gruppi vedama lennukiga.

KUi mind peaks AB samamoodi ühel päeval vedama, siis sõltuvalt asjaoludest: öösel on muidugi olukord raskem, kus ööbida kell 3 hommikul???
Kui õhtul, siis ehk veel jõuab midagi ära teha. Igatahes tarbijaõigusi tasub küll nõuda. See, et teid sõidutati ilma sõnagi ütlemata otse lennujaamast TLL-i näitab, et firmal oli kiire reisijatest vabanemisega, natuke inetu küll, vähemalt kõhu oleks võinud küll täis sööta.

Endiselt siis teemaväline kommentaar.

Lennukis oli 19 reisijat, kokku sõitis Tallinna kaks väikest bussi. Suhteliselt kõvad istmed, seljatugesid ei olnud võimalik reguleerida, kaks kuni neli istet (olenevalt bussist) kõrvuti. Ja see kõik vahemikus kell 02:00 - 06:15. Tallinna kohal öeldi, et lendame tagasi Riiga ja stardime paari tunni pärast uuesti. Riias (veel lennukis) öeldi, et bussid, mis reisijad hotelli viivad, on tellitud ja terminali ees. Pagasilindi juures (kus stjuuardesside juttu oli kuulamas 4-5 inimest, sest ülejäänud otsisid oma kohvreid lindi pealt) öeldi, et buss viib Tallinna. Peale tunniajast sõitu, kui juht tanklas peatuse tegi, küsisid paar välismaalasest turisti, et kui kaugel see hotell on, kuhu meid viiakse...

Oleks olnud mõistlik kommunikatsioon ja korralik buss keset ööd, siis vast ei kurdakski eriti.

On keegi selle liiniga juba lennanud ka?
Ma ise proovin selle järgmine nädal ära.
:)

Aga Tartu Postimees pasundab sellest uuest Tartu-Riia liinist iga päev. Näib olevat pisut ebamugav alternatiiv, kuna ootesaal pole valmis ning ootesaali ja registratuurina kasutatakse lennujaama kontoriruume.

Tartlasena (lõuna-eestlasena) oleks ebamugavuse kannatamisel muidugi mõtet(ei pea TLL sõidu peale aega ja raha kulutama), teine võimalus on otse Tartust bussiga Riiga ja sealt edasi lennule.

Olen isegi lugenud Postimehest, aga tartlasena vast kannatan need väikesed ebamugavused ära. Kuna lennuajad on paremad kui Tallinnas.

Tegelikult tahtsin edasi ka kirjutada veel, aga arvutiga juhtus midagi.
See küll teemaväline, aga mõtlesin küsida, et äkki keegi on ära proovinud just ümberistumisega lennu. Kuna ma ise suht vähe lennanud ja Riia lennujaamas pole veel kunagi viibinud, siis mõtlesin,et küsin, kas seal peab nt. uuesti check-in`i tegema või ei? Olen kuulnud, et see ikka päris suur lennujaam, et kas seal on kerge ringi liikuda? jne jne.

Ei oskanud seda juttu kuhugi mujale teema alla ka kirjutada.

Täis turvakontroll tehakse tartus ning uut turvakontrolli ja check-in-i läbima riias ei pea.

No Riia lennukas nüüd küll mingi suur lennujaam pole, suht sama nagu TLL (mõned poekesed/kohvikud ja ootesaal), aga võrreldes Euroopa suurlinnade lennujaamadega ikka suht pisike.

RIX on suur, aga TLL värske terminalilaiendus on seda vahet TLL-i kasuks vähendanud.

TLL mugavust ei oska hinnata ega võrrelda RIX omaga sest pole uuest terminalist veel lendu alustanud.

Varsti reis, küll siis on mida kommenteerida.

Tahtsin osta 25.aug Riiga ja 1. sept.Tartusse tagasi 2 piletit. Lahe hinnapoliitika sel AB-l, piletid kokku maksid 116 eur aga kütuselisa ja muud maksud lisaks 110 eur + 20 eur veel millegi eest, kokku 3900 eek-i, mõttetu hind. Riiga ja tagasi oma autoga 700 eek, parkimine 24 latti/nädal kolmas parkla(600eek), kulud kokku väga pessimistliku hinnangu järgi 1500eeki.