Värsked mälestused Taist (Vol 3.) liiklus/Tuktukid

Tailased, rääkides inglise keelt, ei armasta lõppu välja hääldada ja tihtilugu raske nendega suhelda aga nad naeratavad palju ja on lõbus rahvas. Aga menüü pealt pilti näidates ja näppudel/arvutil kogust,ja saab see probleem ka lahenduse;)
Linnas sees teed on täitsa normaalses seisus. Liiklus iseenesest aeglane aga laveeriv s.t motorollerid pigistavad end ka pisemast autopraost läbi. Meid küll hoiatati et ei tasu ise rollerit võtta, et ikkagi vasakpoolne liiklus aga see liiklus on nii aeglane linnas, et sa jõuad 10 korda enne pööret selle liiklusskeemi enda peas selgeks teha. Ei näinud ka ühtegi õnnetust kuigi kuulujärgi oli 1 kohalik piiga üle lamava politsei sõit niiet kauges kaares eemale lendas. Nii nagu nad ei märgista oma 2lamavat politseid, nii nad ei armasta tänavanimesi panna majadele või majanumbreid. Aga linnaskeem lihtne, paralleeleselt jooksevad Beach road, 2nd road ja 3nd road aga põhitänav kus tegelt rahvast kogneb enam peale 12 öösel,on Walking street.
Tuktukid on hea liiklusvahend, sest ta ei maksa midagi. Alguses andsime 20 bahti nägu kuid kui me piisavalt pruunid olime,siis 10 bahti nägu. Hiljem arvasime, et ka tuktukiga on nii nagu kõige muuga Tais, et turistidele on 1 hind aga kohalikele teine. Aga nurinat ei tulnud, siis jätkasime samas vaimus. Öösel hotelli tagasi saada oli paras peavalu, tahesti saada 200-300 bahti 4 inimese pealt aga see sõltus ka kohast kus sa küsisid. Sadama juures ehk siis walking streeti lõpus oli raudselt 300 aga linna sees said 150ga hakkama kui olid paar tuktuki juhti pikalt saat oma 200/300 bahti nõudega. Alati on keegi kes sind Sigmasse ää viskab, lihtsalt pähe ei tohi lasta astuda. Ja kui sa pole sõidusummas kokkuleppind ja lihtsalt peale istund, siis jäävad nad beach roadil seisma nii km poolteist enne tänavalõppu ja teatavad, et edasi ei sõida kui 100 ei maksa. Vot nii nahhalsed. Või sisi üldse edasi ei sõida, aga siis ei tasu maksta ka neile.
Tuktukid signaalitavad, kui näevad turiste kõndimas teeääres andes märku, et astu peale. Ja peatuvad nad ka keset teed aga kaasliiklejaid see ei häiri vaid oodatakse viisakalt kuni inimesed peal. Pattayal on teistsugused tuktukid kui Bangkokis. Pattaya tuktuk on kui lahtine väikekaubik, mil alles seina võrestik ja katus ning inimesi mahub u. 10tk sisse.

pattayal on songtaed (ehk baht buses inglise keeles), tuktuke reeglina pole. needsamad songtaed s6idavad regulaarliine ja teevad kokkuleppel ka taksot.

ja ka päevitamata nahaga maksab 10 bahti linnas sees liigeldes ja väiksemad lapsed ei maksa üldse midagi.

Mitte et see eriti oluline oleks, aga selle Pattaya takso nimi on tai keeles songthaew (สองแถว, sõna-sõnalt: "kaks rida" või "kaherealine"), inglise keeles, jah, "baht bus", aga kõige tavalisemas kõnepruugis siiski "taxi" või takso, mõni ytleb ka "tuk-tuk", aga see käib rohkem tõesti nende kolmerattaliste kohta, mida nii Bangkokis kui ka teistes Tai linnades võib rohkem näha.

Ega Pattayal ju muid taksosid kui need, praktiliselt ei olegi, kui mõni yksik äraeksinud Bangkoki takso välja arvata. Neid Pattaya kaherealisi "taksodeks" nimetada on suhteliselt korrektne ja arusaadav.

Minimaalne hind Tai inimestele on rutiinse liini puhul 5 bahti, välismaalastele 10.

Takso-motikaid, muide, mis on siin kõige kiiremad liikumisvahendid, kutsutakse "motosai" (lyhendunud ingliskeelsest "motocycle").

Kui hotell asub Pattayast 10 km kaugusel, kui palju siis peaks ühe inimese eest tasuma, kui sõita tuktukiga. Nimelt varsti on sinna minek ja ööbin Natural Park Hotellis.
Kui palju võiks maksta, kui sõidad tuktukiga kesklinnas või üldiselt käiakse jala?
NB! Kindlasti võib kakata keegi norima on see liiklusvahendi nimi tuktuk või mingi muu, asi ei ole selles, vaid põhimõttes, kui palju sellise transpordi eest tasutakse.

Transport Pattayal on väga lihtne- on kahtsorti kastikaid. Pealtnäha täpselt samasugused. Ühed sõidavad ringi kindlal marsuudil ja signaalitavad kogu aja potensiaalseid kliente nähes. Liikumistihedus umbes iga minuti tagant. Peatumismärguandeks vajutad lae all olevat nuppu. Lühema distantsi puhul maksad väljudes 10 bahti, pikema maa puhul 20 bahti. Summa õigsuse näed ära juhi näoilme järgi, küll ta juurde küsib, kui vaja. Nii, et kõigepealt paku 10 bahti aga hoia teine 10-ne käepärast. Teistsorti kastikad, pealtnäha täpselt samasugused, sõidavad ringi aga ei signaalita. Need on meie mõistes taksod, mis kokkuleppehinnaga viivad Sind kuhu soovid.
Kesklinnas saab jala käies hakkama. Transport Pattayal toimib uskumatult hästi, on odav ja sellega kohaneb ruttu.

Taksod on ikka needsamad samad, pole neid mitut sorti ega midagi. Nende liikumine sõltub taksojuhist endast.

Ei ole ka kindlaid marsruute. Muidugi, kui rahvast on peale kogunenud, siis sõidavad enamasti ikka nii nagu enamik sõitjaid tõenäoliselt tahab. Aga võivad vabalt keerata ka mujale, nii et kõik peavad maha ronima ja uue takso võtma.

Kui ta sõidab tyhjalt, siis võib ta samamoodi sõitjaid peale korjata, aga mõnikord tahab ta, et talle öeldakse, kuhu vaja sõita. See oleks siis kohe tellimus-sõit ja maksaks vähemalt 100 bahti. Niisugusel puhul seda tyhja taksot peatades ning tahtes tagantpoolt sõna lausumata peale ronida, ta lihtsalt sõidab edasi. Sest ta otsis tellimus-sõitu parajasti.

Sihtpunkti sõitmist tellida saab ka siis, kui tal rahvast peal on. Lihtsalt ytled talle, kuhu vaja, lepid hinnas kokku ja ronid peale. Varem peal olnud rahvas ronib maha, kui sõidusuund nende soovidega enam ei yhti.

Yldiselt, kui linna ja liiklus-skeeme tunned, ei maksa taksojuhiga midagi rääkida ega kysida. Sest ta võib seda võtta kui tellimust ja kysida vastavalt kõrgemat hinda.

Suurema seltskonnaga (4...5 inimest või rohkem) tasub aga just tellimus-sõit kõige paremini ära, eriti kui rutiinselt liikuvaid taksosid peab veel vahetama.

Paljudes kohtades on taksod peatustes ootamas sõitjaid. Nende puhul kehtib sama reegel: kui ytled, kuhu tahad, siis maksad rohkem. Aga kui juba rahvast peale on kogunenud ja ronid ka ise peale, siis on tavaline taks, 10 bahti.

Vanasti olid kõigil neil taksodel ka hinnakirjad väljas, praegu on need säilinud vaid yksikutel. Need on siis rutiinsete sõitude jaoks, ilma tellimuseta. Näiteks kui Jomtienil peale ronid ja Nakluas maha lähed, siis maksis vist 40 bahti või midagi.

Kuna reisin Taisse esimest korda, siis andke andeks rumala küsimuse pärast. Ma ju Patayat ei tunne, kuidas ma saan aru, et minu soov järsku uute peale ronijatega ei ühti ja ma pean taksost maha ronima. (Ma ju linna ei tunne). Ja kas ma pean siis ikkagi maksma poole tee eest? Kas takso peal on mingi marsruudi number? Lulu jutust selgub, et ma võin kurttummana ronida peatuses tühja takso peale, oodata kuni veel rahvast ronib ja siis loota ainult "jumala" peale, et meie teed ristuksid ehk ka uued ronijad soovivad sinna kuhu mina?

Ei ole see taksode süsteem nii keeruline ja hirmus. Kui hotell just väga kaugel ei ole siis kannatab taksoga sõita küll. Hommikuti kui just ekskursioonile ei lähe on hea kellegiga koos kesklinna minna. Ei ole see kesklinn seal nii suur midagi, et jala ei saa käia (kui just jalgadega mingi jama ei ole). Eesti mõistes on seal takso ikka väga odav.

Kesklinna põhiline taksode ring kulgeb mööda 2-nd Roadi, yhesuunalise liiklusega 2-nd Roadi/North Roadi/Naklua Roadi ring-ristmikule (delfiinidega purskkaev), sealt keeravad nad vasakule alla Beach Roadile, kust taas yhesuunalise liiklusega tagasi, Walking Streeti alguse juurde ja sealt keeravad jälle vasakule 2-nd Roadile ja taas sama ringi mööda.

Jomtienilt tulevad taksod jõuavad lõpuks samuti sellesama ringi peale.

Kui mäletad, siis kirjutasin Sulle juba mitu kuud tagasi. Jõuame Pattayale 7 veebruari öösel. Oleme seal 20.-ni ja siis põrutame edasi. Kas meie kokkulepe meili teel on veel jõus? Et saame kokku ja arutame neid kinnisvaraasju.
Kas Eestist midagi tuua Sulle ka oleks? Niikui lugesin Su blogist, et must leib ja muu selline Sind ei huvita:) Ehk siis midagi lugemist?:)

Riinakale:
Mis Pattaya niiöelda taksosüsteemi puutub, siis ärge muretsega, see on tõesti lihtne. Kohale jõuate, siis veendute ise selles.

Ikka jõus. Saada meili peale kirjakene.

Natural Park on suht norm. peatuspaik ja asub jah u. 10km Pattayalt Yomtien Beach´l. Ise olen peatunud seal läheduses olevates hotellides ja konkreetses hotellis olen käinud vaid tuttavaid külastamas. Pattaya vahet liiguvad seal regulaarselt pickup tüüpi lahtised kastikad millede pikendatud kastile on paigaldatud katus. Kast ise on kohandatud inimeste veoks. Tõstad tänaval käe ja küüti astud auto tagant. Istud sinna kus vaba või seisad auto taga astmelaual hoides katusepostist kinni. Kui oled sihtpunkti jõudnud siis anna juhile oma peatumissoovist märku ja maksad raha maha tulles juhile. Sõit maksab tõesti 10-20 bahti näost aga maksime ka õhtul kui vähe sõitjaid oli enda initsiatiivil 30. Millest te sõbrad räägite siin - 30 bahti on u. 10EEK !
Soovitan soojalt rollerid kohe sinna jõudes hankida. Rent on orienteeruvalt nii 80EEK päev sõltuvalt sellest kust ja kuidas kauplete. Kindlasti võtke ka kindlustus. Liiklust ärge peljake ja ülejärgmine päev sõidate nagu kohalikud juba seal. Saate sõita siis mööda väiksemaid tänavaid ja peatuda seal kus midagi huvitavat silma jääb (turg, kauplus, suveniiripood, kõrgutavad suupisted teeääres vms). Sõites linnast natuke eemale näete ka tõelist kohalikku elu-olu (kohalike turud, kalurikülad jne.) uskuge, ilma rollerita jääte vääga paljust ilma ning kui järgmine kord juhtute minema, siis tean omadest kogemustest, et esimene asi võtab endale rolleri kohe ligi! ja kui lähetegi mõni päev reisile, siis ega vist teidki maha löö kui päeva või paar roller hotelli ees lihtsalt seisab. Aga see-eest on sul teadmine, et saad iga kell minna ja võtta rolleri, et poodi õlle/ lau järele minna, öist linna kaeda vms. Hea on ju tunda, et sa ei pea kellestki ega millestki sõltuma.
Kui miskit, siis püüan vastata!

Tänud. Tundub, et Tai on üks naljaks ja tore maa. Mida rohkem ma tripist loen, seda rohkem igatsen sinna. Hea on teada, et ma ei ole hotelliga mööda pannud. 7. veebruaril on minek. Kuna on väga pikk lend, siis ehk õnnestub kellegagi koopereeruda, et oleks ka julgem.

Siis takso teenust pakuvad ka motikamehed kellel on oranž või kollane vest seljas.